Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT De

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 42 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 20 BINNENVAARTNIEUWS OP UW MOBIEL WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/MOBIEL REPARATIE BEDRIJF ‰ 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ‰ NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ‰ REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ‰ SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIE'S ‰ MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ‰ HERMOTORISERINGEN ‰ AFBOUW VAN NIEUWBOUW CASCO'S BIJLANDSEWEG 30 . 6916 BJ TOLKAMER TEL.: (0031) 316-541041 WWW.MARKERINK.NL INFO@ MARKERINK.NL

De Binnenvaartkrant 43 15 februari 2011 “Duitse regering laat vaarwegen vervallen” DOOR SARAH DE PRETER Met zijn plannen om alleen nog maar te investeren in rivieren die nu al druk bevaren zijn, legt de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer de toekomst van de binnenvaart aan banden en benadeelt hij de sector ten opzichte van weg- en spoorvervoer. Dat schrijft de BDB aan de commissie financiën van de Duitse Bondsdag. De commissie behandelde vorige week het concept van minister Ramsauer voor een nieuwe categorisering van de vaarwegen, dat deel uitmaakt van een hervormingsplan voor de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung. Ramsauer geeft in de stukken aan dat er al jaren onvoldoende budget is voor het vaarwegennet. Als gevolg daarvan is de toestand van veel vaarwegen en kunstwerken achteruit gegaan. De situatie zal er volgens de minister de komende twintig jaar niet op verbeteren. Integendeel: het jaarlijkse tekort voor het onderhoud van het vaarwegennet zal oplopen tot 500 miljoen euro. Voorrangsrivieren Gezien de budgettaire problemen wil het verkeersministerie voortaan voorrang geven aan vaarwegen waarover nu of binnen afzienbare tijd meer dan 10 miljoen ton per jaar getransporteerd wordt. Deze ‘voorrangsrivieren’ moeten volgens Ramsauer snel uitgebouwd worden. Ook op vaarwegen met een jaarlijkse tonnage vanaf 5 miljoen ton, de zogenoemde ‘hoofdvaarwegen’, zijn nog uitbouwprojecten mogelijk, “mits deze economisch zinvol en financieel haalbaar zijn”. Voor alle andere vaarwegen geldt dat in het beste geval de status quo wordt behouden. Ramsauer neemt daarbij op de koop toe dat bepaalde vaarwegenprojecten worden geschrapt, “zelfs al zouden ze economisch zinvol zijn”. In ondergeschikte delen van het vaarwegennet wil de minister “de politieke doelstelling om meer goederenstromen naar de vaarweg te verschuiven opgeven”. Welke vaarwegen in de toekomst nog kunnen worden uitgebouwd, vermeldt het concept van Ramsauer niet, maar in een brief aan de Bondsdag beschrijft de BDB waar de plannen op neerkomen: “Hiermee worden alle vaarwegenprojecten ten oosten van Braunschweig geschrapt. Vooral de binnenvaart in het midden en oosten van het land wordt afgesneden van verdere ontwikkeling.” Lichtzinnig De BDB is boos dat de verkeersminister de modal shift naar de binnenvaart zo lichtzinnig opgeeft en noemt het onbegrijpelijk dat alleen vervoerde tonnage een rol speelt bij de priorisering van vaarwegenprojecten. “Juist door de slechte toestand van de vaarwegen in Middenen Oost-Duitsland zijn eerder gemaakte goederenprognoses niet gehaald. Daar wordt de binnenvaart nu ook nog voor bestraft.” Ramsauer behandelt de transportmodi niet gelijkwaardig, aldus de bond verder. “In plaats van zich sterk te maken voor meer budget laat hij de binnenvaartinfrastructuur vervallen.” BDB-directeur Jens Schwanen noemt het plan een ramp voor de binnenvaart en haar klanten. “Door bijvoorbeeld de Elbe te klasseren als randrivier en niet meer in onderhoud te investeren laat je toe dat daar binnen twintig jaar geen goederenvervoer meer mogelijk is. Maar ook in andere regio’s staat de toekomst van de binnenvaart op het spel. In Eisenhüttenstadt is de grootste papierfabriek van Duitsland gebouwd. Wat moeten investeerders die ervan uitgegaan zijn in de toekomst ook over water te kunnen transporteren van deze plannen denken? In Baden-Württemberg kan de Neckar worden opgesplitst in drie van Ramsauers Jaarlijkse tekort voor onderhoud zal oplopen tot 500 miljoen euro De Elbe dreigt te worden geklasseerd als ‘randrivier’. (foto Sandra Zuerlein/Fotolia.com) categorieën. Alleen het stuk tot Heilbronn is volgens de verkeersminister nog relevant. Maar alle vaarwegen die niet ten minste in hun huidige toestand worden behouden, zullen hun betekenis voor het goederenvervoer verliezen.” De BDB eist dat de verkeersminister zijn verantwoordelijkheid neemt. Het kan niet zo zijn, zo vindt Schwanen, dat er voor prestigeprojecten zoals de omstreden bouw van een ondergronds treinstation in Stuttgart wél geld is, terwijl de vaarwegen in grote delen van het land in verval raken. Geschrokken “De minister moet deze strategie opgeven en meer geld voor het onderhoud en de verruiming van de vaarwegen beschikbaar stellen. Als dat niet lukt, vinden wij dat ook alle spoor- en wegenprojecten opnieuw moeten worden beoordeeld.” De afgelopen week regende het in Duitsland boze en verontruste reacties op de plannen van minister Ramsauer. Volgens Schwanen zou men daar op het Duitse verkeersministerie van geschrokken zijn. “We zien kansen dat dit plan nog grondig aangepast wordt.” De commissie financiën heeft Ramsauer opdracht gegeven zijn plannen tot april verder uit te werken. De oppositiepartijen reageerden afkeurend. Zo zei Uwe Beckmeyer, de verkeersexpert van de SPD: “We zullen niet toelaten dat hierdoor complete regio’s worden afgesneden van economische groei. Deze plannen leveren geen toekomstperspectief voor de vaarwegen.” ‘Oktobervaart’ is schipperssoap uit 1964 DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN “Herfst. Een nieuwe reis. De zon staat lager, de wind wordt straffer, het water woeliger.” Een stukje tekst uit Oktobervaart. Zondag 3 april om 15.00 uur staat de vertoning van deze film in het kader van Rotterdam Classics gepland, als in theater LantarenVenster binnenvaartverhalen centraal staan. Het gereconstrueerde Oktobervaart (1964) van regisseur en Oscarwinnaar Charles Huguenot van der Linden is een primeur. En het hoofdmenu van een groter programma in LantarenVenster, waarin levensverhalen van schippersfamilies worden gepresenteerd in een soort filmisch-literaire raamvertelling. En dat onder de titel ‘Rotterdam Classics: Binnenvaartverhalen’. Charles Huguenot van der Linden was een belangrijke Nederlandse documentairemaker en opdrachtfilmer. En de Nederlandse Filmproductie Maatschappij was een belangrijk Rotterdams instituut dat opdrachtfilms van cineasten als Van der Linden en ook Joris Ivens produceerde. Shell was een belangrijke speler in het verschijnsel van de bestelde film, die in opdracht van havenbedrijven en industrie werd gemaakt. Dit soort van rolprent werd nogal eens geregisseerd door bekende vakmensen als Bert Haanstra, George Sluizer en Charles Huguenot van der Linden. Oktobervaart werd gemaakt met het oog op de brandstofvoorziening van de binnenvaart. Een film waarin Shell als opdrachtgever op de achtergrond aanwezig is: de merknaam prijkt alom op bunkerboten en tankers. Een film met een poëtische inslag ook: “Oktober - het schip ploegt voort. In de voor van het kielzog speuren zeeschuimers (meeuwen) naar buit.” En even verderop: “De laatste oktoberdagen ... en nog sprankelt de zon in een schoongewassen lucht.” Varend optimisme De film vertelt het verhaal van de familie Kamphuizen en schip Casa Nova. De naam van het met 14 meter verlengde vaartuig sluit keurig aan op de ontluikende liefde tussen de 18-jarige dochter Jannie en matroos Wim, die op Shell-tanker 42 werkt. Natuurlijk komt het helemaal goed met de twee tortelduifjes, op het water heerst varend optimisme. Een bijzonder detail: regisseur Huguenot liet amateurs op het vooropgezet plan van zijn filmscript zichzelf spelen. Een vroege en heuse schipperssoap. Rond de 15.000 binnenvaartschepen varen in de jaren ’60 door Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Zwitserland. En dat zijn behoorlijk wat klanten om brandstof aan te slijten. Schipper Kamphuizen ziet vanuit zijn stuurhut de uitwassen van de moderne tijd op volle toeren draaien. Een draagvleugelboot doorklieft het water van drukke Nieuwe Maas: draaiende kranen, schepen en scheepjes, brakende grijpers. Kamphuizen mijmert: “Veertig jaar kom ik al in Rotterdam … maar wat is het hier veranderd! Natuurlijk, dat het aan de monding van de Rijn ligt, dat heeft Rotterdam groot gemaakt. Maar er zouden nooit zo veel zeeschepen komen als de binnenvaart er niet was. Die zorgt toch maar voor de doorvoer naar het achterland. Hoe zouden ze al dat goed er anders heen willen krijgen? Dat zou toch veel te duur worden?” Oktobervaart duurt 33 minuten. De film werd na voltooiing in vier talen opgeleverd: Hollands, Frans, Duits en Engels.

De Binnenvaartkrant