Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT De

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 38 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 16 Toon voer met hart en ziel DOOR JOHAN DE WITTE Op het water bekend als een betrouwbare en nauwgezette kapitein, in Lobith- Tolkamer als een aimabel ingezetene, vertelt Toon van Ingen waar het bij hem als varensman om draaide. “Mijn vader was nauwgezet, maar oprecht en een leermeester waarvan je varen leerde. We hadden de vrijheid van het water, je was solidair met collega’s en hielp elkaar. Ik voer met hart en ziel!” Omdat zijn vader op 22 januari 1941 toevallig langs Kampen kwam met stenen voor de Zuiderzeewerken geladen, zag Toon van Ingen daar het levenslicht. Met het briefadres café Wacht Am Rhein van zijn vader, kwam Lobith-Tolkamer in zicht als domicilie. “Eigenlijk kwamen we van tegenover Rhenen. Ik logeerde dikwijls bij vrouw Gerritse boven het café als mijn ouders niet in de buurt waren. Ze was mijn (foto Johan de Witte) Werken op het water? (en toch elke dag thuis) Slurink Bunkerstations te LOBITH zoekt... Op korte termijn een… Schipper/verkoper Vind je het leuk om in een leuke ploeg te werken, ga je graag met mensen om en heb je grootvaarbewijs, solliciteer dan naar deze functie. Door ons dienstrooster is het geen probleem als je wat verder weg woont. Voor meer informatie kijk je op: www.slurink.nl Of bel je 0316-541574 tweede moeder. Zo ging dat vroeger.” Kattendijkdok “Tegen de tijd dat mijn vader geladen kwam in Bazel, kwam de kalender op tafel en werd het vaarprogramma ingevuld. De Bovenrijn en het gebergte waren de horden die overdag genomen moesten worden. Het klaren in Lobith, het kanaal, maar ook de tijd van het hoogwaterschutsel van het Kattendijkdok in Antwerpen werd ingeprogrammeerd.” “In Lobith was het voor ons geen zeilfooi opmaken omdat we altijd aansluiting hadden. Als het kon voeren we ‘s avonds naar Gorinchem of Willemstad om de andere dag van de vloed Hansweert buiten te kunnen lopen. Die rode vlag van de Kattendijk vergeet je nooit: en maar drijven, als de groene net zichtbaar werd, was het volaan d’r op. Inhalen was een wedstrijd. Ik herinner mij met het ms Morcote in de mêlee van de ‘strijd’ eens overstuur in de kruisschans terechtgekomen te zijn. De luitenant zei: ‘Allez manneke, wilt ge nu binnen of buiten?’” Na school kwam hij bij zijn vader aan boord op de Zurich van de BRAG. Zijn vader bleef er tot aan zijn pensioen. Inmiddels werd Toon kapitein op de Morcote van de BRAG. Het was een 67 x 7,50, een van de zogenaamde ‘Tessin-schepen’. “Ik was 23, kapitein en groeide een beetje als Zwitser op. In die tijd maakte je nog aan de bomen vast in de bovenrijn. Als scheepsjongen was de eerste sluis Ottmarsheim. Een plezierige tijd. We hadden het proper aan boord, de douche zat buiten aan de roef met volop warm koelwater. De grap om de lenspomp van onder de fundatie erbij te zetten als een nieuw bemanningslid zich aan het douchen was, deed je maar één keer.” Natural “Toen de BRAG ging verkopen ging ik naar de St Alban, daarna naar de Weerdesteyn van de Natural. Herman Moonen, die zelf op de Bulgersteyn aan het roer stond, introduceerde mij als collega bij Natural. In die tijd was het nog zo dat wanneer je als vrijgezelle kapitein smoel had op een secretaresse, je door de leiding op je vingers werd getikt, begeleid met door de opmerking: ‘Ik moet van je vader op je passen!’” “We waren heel secuur op die schepen. Er liep eens een zogenaamde fotograaf over mijn geverfde roefdek als een boer met zijn ‘alpenklotsen’. Ik stuurde hem zeer onvriendelijk naar de wal en hield hem voor: weet je hoeveel verf kost en wat er voor nodig is om het er op te smeren. De fotograaf bleek een hoofdaandeelhouder van Natural te zijn.” “Zo’n incident ging naar kantoor. Onze baas Wehrli had daar plezier in en waardeerde zoiets.” “Vanaf de Weerdesteyn ging ik naar de Grindelwald en in 1985 op de Adelboden met bak. In 1995 voer ik op de Mürren in de Penta-line en werden we met containers ingedeeld door Danser Containerline.” Pensioen Alweer verkocht de firma haar schepen en Toon sloot zijn carrière af op passagiersschepen als de Brittannia uit Oberwesel en de Statendam van Willem Hendriksen. “Mooie tijd, maar het was tijd om met mijn vrouw Denise van ons pensioen en een gewezen WSA-bootje – met een oude Mercedes – te genieten.” Wanneer het koud is kan het zomaar zijn dat Toon van Ingen in café de Bijland een ‘hartversterking’ neemt en even bijpraat hoe de vlag er in Tolkamer bij hangt. Herkenbaar is hij aan het respect waarmee hij wordt begroet, evenals aan zijn pet die hij voor veertig jaar lidmaatschap kreeg van het Basler Schiffsverein.

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 39 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 17 Hoe lang is de Rijn die bij Arnhem ons land binnenkomt? DOOR HANS HEILIGERS Bij ons in de klas juichten we nooit als we na afloop van de les werden getrakteerd op een stapel huiswerk over saaie gebeurtenissen. Ook het erin stampen van allerhande jaartallen of lijstjes was niet favoriet. Maar wat wij absoluut wel moesten onthouden was het antwoord op de vraag waar de Rijn ons land binnenstroomt. Net als iedereen is ook ons het foute antwoord geleerd. Maar wat is het goede antwoord? Is dat Spijk, Tolkamer, Millingen aan de Rijn (waarlangs het Bijlands Kanaal stroomt) of misschien wel Arnhem? Wie het weet mag het zeggen. En vertel ons dan meteen ook maar eens eventjes hoe lang de Rijn is. Voor het beantwoorden van de laatste vraag mag u kiezen uit vier antwoorden: 1230, 1232, 1233 of 1320 kilometer. En als de oplossing via Google wordt gezocht: ga nooit af op één bron. Je denkt misschien dat de gemeente Rijnwaarden (onder andere Lobith-Tolkamer) als geen andere gemeente in Nederland de juiste uitleg zal geven. Pas op, je gaat meteen de teil in met het antwoord. Hun website geeft aan dat de Rijn met haar lengte van maar liefst 1320 kilomter een van de langste rivieren van Europa is. Daarmee ontstaat een tweede hardnekkig misverstand over de Rijn. We parkeren ‘lengte Rijn’ en nog tientallen vragen op een schoon stukje papier van ons schrijfblok en gaan vol vertrouwen op weg naar de Dorpsdijk in Lobith om daar ons licht te kunnen opsteken. Ooit stonden daar maar liefst zeven kroegen; er bleef er niet eentje over. We hebben afgesproken met Maria Janssen. Ze woont aan de Dorpsdijk schuin tegenover het Schipperspoortje in haar grootouderlijk en ouderlijk huis met echtgenoot Popko Snip. Maria weet veel van de omgeving, ze voert het secretariaat van de heemkundekring Rijnwaarden. Op vrijdag is het marktdag en Maria heeft van haar (groot)ouders de goede gewoonte overgenomen om elke vrijdagochtend voor de marktgangers binnen de familie en vriendenkring de koffie te laten rondgaan. Binnen de kortste keren stroomt de huiskamer vol. Alle wereldproblemen verdwijnen voor een paar uurtjes en maken plaats voor veel gezelligheid. Graubünden Terug naar onze vragen: waar stroomt de Rijn ‘ons land’ binnen? Ze heeft iemand horen uitleggen dat een rivier – juridisch gezien – een land binnenstroomt op het punt waarvan de beide oevers tot het betreffende land behoren. Binnen die redenering stroomt de Rijn ons land dan ook niet binnen bij Spijk; dat grenst maar met één oever aan Nederlandse zijde. Het juiste antwoord binnen de hiervoor bedoelde definitie komt uit op Arnhem; eerst daar behoren de beide oevers waardoor de Rijn stroomt tot Nederlands grondgebied. Nu is het onze beurt. Het antwoord op onze vraag over de lengte van de Rijn blijft ook bij Maria hangen op 1320 kilometer. In een boek staat een foto van een koperen plaat die tegen een Zwitserse bergwand van Graubünden is geslagen. Op die gravure is te lezen dat de lengte waarover de Rijn stroomt 1320 kilometers bedraagt. We kunnen Maria daarom niets kwalijk nemen en dat geldt voor iedereen die vasthoudt aan 1320 kilometer. We hebben haar wel uit de droom geholpen en gaan dat ook bij u doen. Tijdens de voorbereiding van ons bezoek aan Lobith hebben we ontdekt dat er op grote schaal wordt gesjoemeld met de lengte van de Rijn. Inderdaad wordt via officiële kanalen een lengte van 1320 kilometer afgegeven. Maar.... dat zou volgens wetenschapper Bruno Kremer snel moeten worden aangepast. Vorig jaar zat hij omgeven door een stapel boeken aan de afronding van een studie over de Rijn. Het viel hem op dat in een van de oudste boeken was vermeld dat de rivier een lengte had van 1230 kilometer. In een van de opvolgende boekjes was dat gewijzigd in 1320 kilometer. Bruno ging alles gründlich narekenen en kwam er achter dat iemand zich simpelweg moest hebben verschreven. Kremer komt in 2010 uit op een lengte van 1233 kilometer. Bescheiden als we hier in Nederland zijn heeft onze Rijkswaterstaat in persoon van Ankie Pannekoek gesteld dat zij het op 1232 kilometer houden. Na ons bezoek wil Maria Janssen toch het fijne er van weten. Ze boft: haar oom is historicus. Dr G.B. (Ben) Janssen heeft veel boeken en publicaties op zijn naam staan, waaronder meerdere die ons onderwerp rond het groene eiland raken. Welke Rijn? Als hij via zijn nicht kennisneemt van onze luchtige en uitlokkende wijze waarop wij de loop van de Rijn belichten, meldt hij haar ondermeer: “...Over welke Rijn heeft men het? Gaat het over de oorspronkelijke Rijn, die langs Lobith stroomde, langs Oud-Zevenaar, Arnhem, Wijk bij Duurstede, dan door het Utrechtse (Vaartse Rijn, Kromme Rijn) om bij Katwijk in zee te verdwijnen. Of heeft men het over de ingekorte loop door het Pannerdense kanaal (met de afgesneden Oude Rijn) en dan via de Lek naar Rotterdam om zich daar samen te voegen met de Maas. Of bedoelt men de Rijn zoals die door Rijkswaterstaat is heringedeeld, door het gedeelte Waal vanaf Tolkamer tot aan de kop van Pannerden voortaan Rijn te noemen.“ Lees verder op paina 40 >> ...of komt de Rijn bij Millingen ons land binnen? (foto Hans Heiligers) WITJES BEMIDDELING TOLKAMER B.V. Bemiddeling bij aan en verkoop van schepen "grand" café - à la carte restaurant - zaal-accomodatie vergaderruimte/informatie-avonden elke maand Live-muziek! WWW.WITJESTOLKAMER.NL Europakade 3b , 6916 BG Tolkamer Tel: +31 316-547069 mobiel: +31 653 681317 Fax: +31 316 547828 mail: info@witjestolkamer.nl Reservering en info Tolstraat 10 - 6916 BC Tolkamer Telefoon 0316 - 54 16 20 www.taveernedebijland.nl

De Binnenvaartkrant