Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT De

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 36 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 14 Spar Gerritzen: een begrip DOOR HANS HEILIGERS Als je de kijker op Lobith-Tolkamer richt, moet je toch zeker inzoomen op een van de binnenvaartdienstverleners van het eerste uur: de familie Gerritzen. De ouders van Henk en Huub Gerritzen openden hun zelfstandige kruidenierswinkel reeds in 1938. De zaak was strategisch gevestigd in de directe omgeving van het Douanekantoor. Bij de aanloop naar de winkel passeerde je in die tijd niet alleen die papierwinkel maar eveneens een aantal florerende kroegen. Henk Gerritzen en Rick Ruikes. (foto Hans Heiligers) De klantenkring van de winkel bestond naast de dorpelingen vooral ook uit de binnenvaart. De boodschappen werden in de winkel zelf gekocht door de schippersvrouw of aan boord bezorgd aan de hand van een boodschappenbriefje dat door een loopjongen bij Gerritzen werd bezorgd. Gerritzens ouders leverden in die tijd ook nog aan de toen varende parlevinkers. Henk weet meteen nog de namen van de families te melden die daarmee de kost verdienden: Goossens, Meijer, slagerij Peet, Torijn en de broers Dorus en Kobus Lamers. Toen later de broers Henk en Huub Gerritzen de winkel van hun ouders overnamen, was er in de binnenvaart al veel mogelijk op het gebied van communicatie. De vanaf boord bestelde boodschappen werden ingepakt en via een van de snelle Topak-schepen aan boord gezet. Die schepen voeren dag en nacht en waren vooral bekend om de levering van de accijnsvrije pakketten. Het einde van het sprookje met voordelige rookwaren en drank voor de binnenvaart kwam in1993 in zicht toen binnen Europa de slagbomen werden afgebroken en de bordjes douane verdwenen; in 2002 viel het doek voor de pakketten definitief. Henk en Huub Gerritzen kregen een mooie kans toen Slurink in 1999 het Service Centrum Lobith opende. Zij boden hen aan boord een plaats voor hun Spar-supermarkt. Aan dek werd een ruime supermarkt ingericht met meer dan 300 m 2 vloeroppervlak. Benedendeks heeft de supermarkt een royale ruimte voor de opslag van voorraden en beschikt over twee koelcellen. Met de wetenschap die we hierboven hebben verwoord stappen we de winkel binnen. Henk Gerritzen is gestoken in een grote groene voorschoot waarop het overbekende Spar-logo prijkt. Na een joviale handdruk gaat hij ons voor naar het eind van een van de vele gangen in de winkel. Lees verder op pagina 37 >> • Turn Key Delivery • Total Electric Installation • Diesel- Electric Propulsion De Krib 3 . 6916 AN TOLKAMER . The Netherlands Phone : +31 316 541759 Fax : +31 316 543269 Internet : www.droste-elektro.nl E-mail : info@droste-elektro.nl

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 37 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 15 Op visite bij Rijndec DOOR JOHAN DE WITTE Bovenaan de trap die leidt naar het bescheiden kantoor, staat een schaalmodel van de Sint Antonius uit Renkum. Als zeilschip in 1910 te Wageningen gebouwd, gemotoriseerd in 1919 met een 2 cilinder-gloeikop Otto Deutz van 48 pk. Er lag een Brevo-koppeling achter! De motor staat ‘of ie nooit verloren gaat’ in de loods bij Markerink. “Opa nam in die tijd over de Keulse vaart wel eens vier of vijf collega’s mee, waarmee hij meer verdiende dan aan zijn vracht. Jaren voer hij baksteen van Pannerden overal naar toe.” We zijn bij Theo Wennekes van Rijndec Shipbuilding BV op visite. Rondom verschuilt behang zich achter foto’s van nieuwbouwschepen. Niettemin kenmerkt de makelaar zich, waarmee hij het schip van zijn opa koestert. “Wij zijn klein begonnen”, zegt hij. “Van het St. Nicolaas-internaat gewoon bij mijn ouders aan boord.” “In 1965 kocht vader de veerdienst Oosterbeek, we runden dat als familiebedrijf. Eenmaal 16 ging ik toch maar varen. Ik trouwde in 1974 en hield mij in totaal vijf jaar bezig met Rijndec expeditie wat we voor de helft hadden overgenomen. Toen de grenzen opengingen, kregen we Rijndec 100 procent in handen en stond Rijndec Scheepsmakelaardij op de kaart.” China Als expediteur – de enige die zowel de NL- als de BRD-douane afwikkelde – had Theo Wennekes zijn potentiële klanten al leren kennen. Aan Lobith kwam niet veel voorbij waarvan hij naam niet kende. De makelaardij kwam op toeren er verscheen zelfs een Rijndec-steiger. De eerste nieuwbouw realiseerde hij op Scheepswerf Grave. In 1999 zat hij met rederij de Boer uit Urk in het vliegtuig op koers naar China. Eerst waren ze naar Bulgarije geweest, het ging om vier kotters. De Boer zei: “Hier aan de Donau Theo Wennekes (zittend) en zijn medewerker Dennis Hessing. (foto Johan de Witte) gaat ‘t hem niet worden.” Voor het eerst in China en met een getekend contract voor vier kotters terug naar huis, wis je nooit meer van je harde schijf. Kwaliteit, betrouwbare surveyors en onder andere transport organiseren was toen nog een grote uitdaging. Voor Theo Wennekes’ ervaring hierin gaan we terug naar Belgrado, Milosevic en de gebombardeerde brug in Novi Sad. Vier casco’s lagen voor die brug. Voor de opdrachtgevers hiervan ging het licht weer op groen toen Theo besloot de casco’s De Quebec is een van de recent opgeleverde schepen. naar Constanta te laten duwen en ze met een afzinkbaar ponton naar Rotterdam laten brengen. Dat kostte hem een paar duiten, overigens ook waardering van zijn opdrachtgevers. Schaap met vijf poten Succes had hij met de ontwikkeling van de ‘Mercedes’ onder het kanaalschip. Het was een type 80 x 9 meter, bestemd om met twee containerhoogtes onder 3,95 meterbruggen door naar Berlijn te varen. Over zo’n ‘schaap met vijf poten’ moest je nadenken! In totaal leverde Theo zestien van deze types. Als pionier op de Poolse werf Kozle liet Theo voor zijn opdrachtgevers ‘van meet af aan’ uitstekende casco’s bouwen. Onder het regime van Milosevic en angst voor bombardementen stroomde er in die jaren evenveel ellende door de maatschappij als water door de Donau. Het was een slechte tijd, de bevolking en het bedrijfsleven gingen gebukt onder werkloosheid en ongekende inflatie. Als je van buiten kwam, werd je gezien als miljonair. Nooit kreeg je waar je recht op had. De politieke situatie uitte zich onder andere in de scheepsbouwsector, met faillissementen, late opleveringen, contractbreuk en zelfs diefstal. In ruil voor werk ging een werfdirectie verplichtingen aan die niet waar gemaakt konden worden. “We hebben er eens de toptank uit moet branden omdat er geknoeid was met het rondom lassen van de sleufgaten”, vertelt Theo. De klasse accepteerde het niet. Je moest dan sterk in je schoenen staan en support hebben van een goede surveyor; anders werd je als opdrachtgever geclaimd voor delay en kosten. Zoiets uitleggen aan je klant verkoopt slecht.” Boeiende periode De internationale scheepsbouwroman heeft als titel nu eenmaal: ‘ups and downs’. Soms winst, maar ook verlies en gedurende de Balkan-sancties wist je niet eens of jouw kaart wel in het spel zat. Rijndec heeft onder de huidige recessieinvloed zeventien casco’s gecanceld. Voor enkele anderen is een oplossing in de maak en in samenwerking met een collegafirma zijn er drie tankers bij Markerink afgebouwd en inmiddels in de vaart. Wanneer je aan Theo Wennekes vraagt of hij het weer zou overdoen, zegt hij onmiddellijk: “Ja, hoewel op sommige onderdelen anders. Samen met mijn medewerker Dennis Hesseling en onze administratieve Chantal Bakker hebben we een boeiende periode achter, maar ook nog voor ons!” Achter elke foto aan de muur zit een verhaal of anekdote. Logisch dat Theo Wennekes daarvan leerde en dat hij met voldoening terugkijkt naar die onvergetelijke momenten in zijn carrière. Waaronder de Sint Antonius uit Renkum! Grenzeloze dienstverlening >> Vervolg van pagina 36 Op een deur prijkt een bordje met de tekst ‘geen toegang‘. Even later zitten we achter die deur tussen de ordners en de overige kantoorinrichting. We worden voorgesteld aan Rick Ruikes; hij werkt al bijna negen jaar bij Gerritzen. Hij is een enthousiaste bedrijfsleider van de supermarkt die de klant en zijn wensen goed in beeld heeft. Met die kennis probeert hij op alle manieren de dienstverlening naadloos te laten aansluiten. Bunkeren “Terwijl het schip bunkert is er voldoende gelegenheid voor een route langs de goedgevulde en breed gesorteerde schappen”, zegt Rick. Ook via de fax of de digitale weg kan het boodschappenlijstje worden doorgezonden. De goederen staan dan gekoeld en wel gereed in een container te wachten tot ze aan boord worden gebracht. “Op verzoek kan de levering alle dagen en tijdstippen tijdens het bunkeren langszij geschieden met een van de serviceschepen van Slurink. We hebben altijd verse groenten en fruit en leveren eveneens de geweldige producten van broodbakker Van Bentum uit Lobith. Het verse brood is uit het assortiment van Nederlands kampioen broodbakker en met de koek die Van Bentum bakt mag hij zich zelfs wereldkampioen noemen.” Tevens is er de mogelijkheid om het vlees via keurslagerij Voss geleverd te krijgen. En om geen ‘neen’ aan de klanten te moeten verkopen beschikt Gerritzen eveneens over een slijterij. Met deze grenzeloze dienstverlening is Spar Gerritzen een begrip geworden. Henk Gerritzen bekent dat hij nog geen maximaal gebruik maakt van de pensioenrechten die hij als een 65-jarige zou mogen uitoefenen. Hij is er minimaal drie dagen per week. “Dat betekent niet dat ik op de andere dagen niet voor het bedrijf actief ben”, zegt hij in sneltreinvaart. “Denk maar eens aan de inkoop, de boekhouding en het voorraadbeheer”, vult hij aan.

Binnenvaartkrant