Views
1 year ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT De

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 30 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 8 Markerink: grenzeloos! DOOR JOHAN DE WITTE BAM Deutz, GM, MWM, MAN, plus een ongekende hoeveelheid motormerken/types in de loods, associeert de maritieme sector anno 2011 nog steeds met maar één naam: Markerink! De grondlegger van deze motorensupermarkt, waar historische, recente en splinternieuwe diesels nog altijd in het schap staan, is Gerrit Jan Markerink, die zijn naam ooit met de autobranche in de regio vestigde. Dick Markerink, die het van zijn vader overnam groeide na 1945 met de scheepvaart mee. Als ANWB op de Rijn stond zijn naam bij velen genoteerd onder ‘pech onderweg’. Sleutelen Dick ging in het begin met de Harley op een reparatie af, kocht en passant spare parts over heel Europa en GM’s bij Franse boeren. Met dank aan loterijgeluk ging hij met z’n jongens (medewerkers) naar Hawaii en Griekenland, alsook reed hij later met een Bently over de dijk. Een legendarische zakenman en collega met goodwill voor de scheepvaart in zijn genen. De junioren Jan, Dick en Nico lieten de Markerink-motor op nog wat ‘hogere toeren’ draaien. Op de visitekaart van Jan stond ‘directeur’. Van lieverlee zette de markt de oudere motortypen in het magazijn. Het bedrijf ontwikkelde, werd groter en ging sneller overeenkomstig de tijd en Rijnvloot-metamorfose. Passagiersvaart, klanten vanaf het vroege begin wisten Markerink te vinden. Voor Alexander – zoon van Jan en Lenie Markerink – was school geen hobby. Nauwelijks 14 en sleutelen als vakantiewerk. “Nog doe ik dat graag”, zegt hij. Tussendoor vond hij als jongeling het ‘wiel’ uit bij een transportbedrijf; daarna begon hij zich langzaam warm te lopen voor Markerink Motoren. In de haven onder de Markerink-kraan liggen vrijwel altijd schepen in reparatie. (foto’s Johan de Witte) Australië Hij werd 18 jaar en ging in opleiding bij Deutz te Keulen. In 1989 weer een jaartje ‘stage’ op de zaak en daarna sjappelen bij een oom in Australië die werktuigen voor katoenboeren repareerde. “Machtig dat land, de mentaliteit en onafhankelijke pioniersgeest.” Ervaring en wat kennis nam hij terug naar Lobith als bagage mee. Hij ging er volaan tegen aan, nam in 2005 de aandelen van zijn vader over en werd directeur. Lenie Markerink, nog altijd steun en toeverlaat, was het ‘cement’ tussen de overgang van oud naar jong. Alexanders hart zat in de machinekamer. Het rationeel verhelpen van een storing met als beloning tevredenheid van de schipper werd voor zijn nieuwe functie vertaald in het sturen van de rekening. Niettemin nog altijd collega met de jongens en toch een andere pet op! Haarlemmerolie “Het spektakel om gedurende het weekend een motor in te bouwen is nog altijd mogelijk”, vertelt Alexander. “Je moet de jongens mee hebben, anders bouw je niks! We richten ons naar wat nodig is. Iedereen begrijpt hier dat het tegenwoordig vlug moet en niet te veel mag kosten.” In de haven onder de Markerinkkraan liggen vrijwel altijd schepen in reparatie. Oud of jong, het maakt niet uit, soms letten motoren niet op leeftijd. Van de 45 medewerkers is voor service altijd wel een deel onderweg. Het materiaal in het unieke magazijn blijkt steeds opnieuw de ‘haarlemmerolie’ wanneer de voorstuwing het plotseling laat af weten. Ook nieuwbouw heeft de Markerink-kraan in beweging gehouden. De nieuwbouwtankschepen Rover, Melbourne en Montreal liepen vorig jaar in december de haven uit. Het voorschip van het koppelverband Gavialis wordt geïnstalleerd en is gereed in februari. Zonder Markerink Motoren BV is het niet mogelijk om van Lobith Tolkamer een portret te maken. Markerink is voor de Europese scheepvaart grenzeloos! R E D E R I J W I T J E S Partyschepen & Rondvaarten Iets te vieren? Vaar uit met de Graaf van Bylant! Onze partyschepen Graaf van Bylant en Schenckenschans zijn te huur voor uw feestje of party, van 10-400 personen (informeer naar de mogelijkheden) WWW.REDERIJWITJES.NL e-mail: info@rederijwitjes.nl - Tel:0316-540554 fax:0316-540589

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 31 15 februari 2011 Special 15 februari 2011 LOBITH-TOLKAMER 9 Ouwe jongens DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer je op de Lobith Tolkamer boulevard toevallig Jan Heijmen tegen het lijf loopt, is het verleden ineens heel dichtbij. Slechts even twijfel voor herkenning, wat minder bovenop en grijzer aan de slapen maar onmiskenbaar dat accent, die lach. Met een blik naar de opvaart mijmert hij: “Heeft De Korte die niet een poosje gehad.” Jan heeft gelijk: gebouwd in Neckarsteinach. Even voorstellen voor de enkelen die Jan niet kennen. Geboren 07- 05-’47. In de klas met Peter en Ad Kriesels op het Amersfoortse St. Louis Internaat. Aan het werk in Lobith en Emmerich toen er nog sprake was van grenzen. Zijn vader stichtte in 1945 Trans Europa Expeditie. ‘Puntje’ was zijn bijnaam en hij begreep reeds wat service was toen het groene boekje dat woord nog niet vermeldde. Rond zijn 18e was hij in Lobith en Emmerich de snelste declareur. Iedereen kende hem en omgekeerd. Wanneer een puntje steven boven de rivier verscheen herkende Jan het schip. Nog voordat het vast aan de steiger lag, stond hij in de stuurhut, nam olie-, proviandboek en papieren mee, vroeg: “Wat hei je geladen?” en weg was tie. Zijn specialiteit waren de Belgische en Franse spitsen, ofschoon geen enkel passagiersschip en zijn opvarenden aan zijn aandacht ontsnapte. “Vijf uur ‘s morgens je bed uit, naar Emmerich: wat ligt er voor de wal? Zo rap mogelijk naar de Hollandse commiezen en de Duitse Zoll. Als de eerste golf de gang er weer in had, was er even tijd voor een ‘bakkie’ bij Theo Wemmers.” Weerzien Hij ontmoette zijn Karin bij Café Restaurant Spielman aan de Mittelere Rheinbrücke in Bazel. In gezelschap van Pol Boon kochten ze daar een pilsje op een terras langszij de Rijn. “Plotseling stond ze daar. We kregen twee jongens en twee meiden. Toen de grenzen open gingen en de scheepvaart aan Lobith en Emmerich voorbij voer, gingen we met “ Wat hei je geladen? ” het gezin naar Zwitserland, waar mijn vrouw vandaan kwam.” Het werd opnieuw Trans Europa expeditie, maar nu met auto’s. Inmiddels tegen zijn pensioen aan zijn het hobby-auto’s geworden. Het zijn een 2 MGB en een Mini Cooper (uit Jan Heijmen. 1940) welke laatste hij nog van zijn vader heeft gekregen. Met twee vrienden ondernemen ze dit jaar een reis met een vrachtschip naar Amerika, om de Route 66 te gaan rijden. Het wordt inschepen te Bremerhaven in gezelschap van de oldtimers. Hun taak is om aan de overkant de waterproof nautical ‘RedGreenmode’ te promoten. De modegigant betaalt de kosten en Jan zorgt voor de automobielen. Zo’n uitdaging houdt je jong. Het geluk een stukje tegemoet lopen in het leven kan nooit kwaad. We bestellen nog een koffie op het ‘ouwejongens-weerzien’ en komen tot de conclusie dat wanneer je roots in Lobith liggen, kun je gaan naar waar je wilt, de Rijn blijft door je body stromen, in het bijzonder als Tolkamer tegen de 16 meter staat, waarbij het pegelhuis zelfs ‘natte voeten’ krijgt. Witjes-steiger is A1-locatie DOOR JOHAN DE WITTE Nog altijd schijnt diezelfde zon uit het jaar 1220 toen er aan Tolkamers oever tol geheven werd en de rivier als een flonkerende spiegel ons land laat binnenstromen waarbij de steiger van de firma Witjes ontegenzeglijk tot een A1-locatie wordt gepromoveerd. Als rond het millennium het Service Centrum in de ‘Tolkameretalage’ te koop staat, denken Witjes Bemiddeling en Witjes rederij Rondvaarten: “Daar kunnen we wat mee!” Allereerst is het een prima steiger voor mps Graaf van Bylant en de Schenckenschans. Op het bovendek werd kantoor gecreëerd en de bestaande winkelruimte omgebouwd tot een Chinees restaurant (een goede naar verluidt). Aan- en verkoop Inmiddels staat Lobith 1220 centimeter, in een wéék maar liefst 300 centimeter gezakt; maakt de Europakade weer toegankelijk voor het toerisme. “Ja, dat is typisch”, zegt onze gastheer, “zodra de zon schijnt is Tolkamer weer in trek.” We zijn op visite bij Eddy Witjes. Zijn broer Ronald is zoals gebruikelijk onderweg voor de zaak. Witjes Bemiddeling Tolkamer BV is opgericht in 2006 en gevestigd te Tolkamer, gelegen aan de belangrijkste transportader van Europa, de Rijn! De firma-activiteiten betreffen de complete dienstverlening in de maritieme branche. Jarenlange ervaring op het gebied van exploitatie maakt dat Witjes Bemiddeling Tolkamer BV een betrouwbare partner is bij de aanof verkoop van schepen, passagiersschepen, jachten en ander drijvend materieel. Eddy: “Mijn vader Willie begon in 1978 met de bemiddeling en vestigde zich in 1980 in Tolkamer. Ik kwam in 1986 van school en hield me eerst met douane-expeditie bezig in combinatie met makelaarswerk. Aanvankelijk hadden we het druk met bemiddeling, begin ‘90 begonnen we met nieuwbouw in Nederland van zowel vracht- als passagiersschepen en later waren we ook betrokken bij nieuwbouw in het buitenland. Toen medio ‘92 de grens open ging, zijn we met de dagpassagiersvaart gestart. Onze vader heeft het zachtjes aan aan Ronald en mij overgelaten. Tolkamer is een mooi dorp, hier willen we niet weg, je voelt je thuis.” Voor elk wat wils Partyschepen en rondvaartboten komen in zicht wanneer het lente wordt of er iets te vieren valt. Eddy Witjes heeft daar een antwoord op. Mps de Graaf van Bylant tot 600 personen en de voor 45 passagiers geschikte Schenckenschans zijn voor alles inzetbaar en varen vanuit Tolkamer, Arnhem, Emmerich of Rees. Vuurwerk ‘de Waal in vlammen’ of vuurwerk op je eigen feest, aan boord is alles mogelijk. Genieten van een uitgebreid ontbijt, gezellige namiddag met muzikale omlijsting, ondersteund door een overheerlijk warm en koud buffet tussen Nijmegen en Emmerich, Rederij Witjes Partyschepen & Rondvaarten heeft de ingrediënten waarmee een ‘voor-elk-wat-wils’- menu op tafel wordt gezet! Meer informatie: www.witjestolkamer.nl www.rederijwitjes.nl (foto Johan de Witte)

De Binnenvaartkrant