Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 15

De Binnenvaartkrant 2 15 febuari 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT BIJ VOORKEUR SLEEP EN DUWBOOT GEVRAAGD TE KOOP OF TE HUUR ZZP-ER. 300pk lengte 20m br 4.20m, voor een van onze zeewaardig jacht/ passchip/ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART wzhdn:onderhoud website diepgang 2m, bj 1912 Unitas t/ passagiersschepen, een kottermodel Tarmo www.nextvessel.com. m 2013, hefbaar stuurhut leerling matroos met ervaring 28 x 6,60 x 2,90 m . Super DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Een platform voor de 2009 elektr. koppelen toilet van Duitse taal. grote accommodatie, grote Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) makelaardij in zee- en AIS marifoons 2 sl.pl hulpgroep Reacties op salon, zeer grote stuurhut PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- binnenvaart. Uitbouwen van 220/380, 25kva normandie@schippreij.nl (volle breedte), ruim dek, PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- de makelaardij via de website Vraagprijs € 155.000,- 7 hutten en sauna. B.J. casco PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- als onderdeel van logistiek Tel. 0032 (0)475-340787 TE KOOP NIEUW PONTON 63 zwaar gebouwd, 1997 PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- dienstenpakket Jogoshipping. 9000 x 3000 x 1500 x 5, volledig gestript. 450 Cat , Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Ervaring vereist. VOOR M.S. DUC IN ALTUM gestraald gemenied € 18.000,- 3 gensets, boegschr. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Reacties naar debby. van Duc in Altum B.V. ex btw. +3236773075 of 0653623339 Levering in Nederland + België + Duitsland. kooijman@jogoshipping. twee deksmannen gezocht Delta Kust Dieselservice & Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. com I.v.m. woonsituatie aan boord Shiprepair in Terneuzen, VOOR MPS-POSEIDON Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. een stelletje. Vrije tijd n.o.t.k., 06- 55191208 zijn wij op zoek naar kelners en OCEANRIVER ZOEKT beloning conform laatste CAO. barmannen, Prijswijzigingen voorbehouden. i.o.v koppelverband ms service@ VOOR MOTOREN SERVICE! met ervaring in de horeca en Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem Roman. Lichtmatroos met kantoorbinnenvaart.org generatorsets, staalwerk, passagiersvaart. - P. Montens afd. Scheepvaart + functie lichtmatroos in plaatsen van autokranen, etc. Het vaarsysteem: 8 wk.op/ Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl dienstenboek. Tevens matroos VOOR MS-ANTIDA Te koop nieuw YANMAR 2 wk. af, het salaris vlgs. met functie matroos in zijn wij opzoek naar matrozen genset. 17 kVA, € 6300,-, CAO-Horeca. AUCH IN 2011, FILIPPIJNSE LICHTMATROOS dienstenboek. Vaar/verlof i.o. en stuurmannen met ervaring YANMAR 40 kVA € 8000,- Tel. 06-22424148 Ihr zuverlaessiger und Euro 73,47 per dag. Loon conform CAO. in de Binnenvaart, in het bezit Te koop DAF type ATI, 420 pk, Preiswerter Lotse mit Patent Laat ons uw schip Tel. 0041-435016455. van een dienstboekje, het originele scheepsmotor, bjr GEVR.(LEERLING)MATROOS bis Mannheim! onderhouden. Email: sales@ vaarsysteem: 4 wk.op/ 1999, € 6500 ex btw. op ruimschip. loon i.o. Tel. 0049-1733670725 Oceanriver Contractors. oceanrivercontractors.com 4 wk.af , het salaris vgls. Delta Kust Dieselservice & maandag/vrijdag. Tel. 0041- 435016455 CAO - Binnenvaart. Shiprepair in Terneuzen, Tel. 06-53388679 WIJ ZOEKEN sales@ Tel. 06-22424148 06-55191208 voor onze drogelading oceanrivercontractors.com GEVRAAGD schepen, schippers in bezit van SHIPFIX TECHNIEK VOOR MTS-DESPERADO matroos 14 dgn op / 14 dgn af. Rijn en Radarpatent, T.K. RMC binnenvaart- en ‘s-Gravendeel levert, installeert zijn wij opzoek naar matrozen Loon volgens CAO, zondags hoofdzakelijk Ned-Donauvaart Telescopische SPUDPALEN. en repareert o.a. pompen, en stuurmannen, met ervaring niet varen. ook zzp-ers. Boterman Techniek BV zeevaartkeuringen lieren, aggregaten, motoren. in de Binnenvaart, in het bezit Tel. 0654-957645 Tel. 06-31902883 Tel. 06-54287373 AOV keuringen 34 €/uur van een dienstboekje, het zie adv. op marktplaats/ vaarsysteem: beroepsscheepvaart. 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris 078 6399993 KICKERS W.Steenbergen, vlgs. CAO-Binnenvaart. www.rmc-medischcentrum.nl info@shipfixtechniek.nl, Tel. 06-22424148 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of 06-15204640 mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als VOOR MTS RHODY zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring Voor MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het G E B R U I K V O O R I E D E R E L van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af E T T E R , L E E S T E K E N E N S vaarsysteem: 4 wk op / 4 wk , het salaris vlgs. CAO- P A T I E E E N H O K J E . H O U D af, het salaris vlgs Binnenvaart. T U S S E N I E D E R W O O R D E CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 E N H O K J E L E E G . Tel. 06-22424148 Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 15 februari 2011 “De binnenvaart heeft imagoschade opgelopen” >> Vervolg van pagina 1 Martin van Dijk gaf nadrukkelijk aan dat dit ongeval met de Waldhof niets te maken kan hebben gehad met ’s nachts varen. Hij pleitte voor een nader onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Deskundigen uit Nederland zullen actief deelnemen aan de evaluatie van het ongeval, waarbij vooral ook gekeken wordt naar mogelijke verbeterpunten, als daar aanleiding toe wordt gevonden. Vanaf de dag van het ongeval (13 januari) heeft het meer dan een maand geduurd eer de Waldhof uit de vaargeul kon worden gesleept. Minister Karl Peter Bruch van Rheinland-Pfalz was zondagavond ter plekke om alle medewerkers en de alles bij elkaar meer dan 400 reddingswerkers en vrijwilligers een hart onder de riem te steken na meer dan dertig dagen lang met de berging van dit schip bezig te zijn geweest. Schadevergoeding Maandagmiddag 14 februari spraken Kantoor Binnenvaart en CBRB met elkaar over een gezamenlijke inventarisatie van de schade die de vloot heeft opgelopen als gevolg van de lange stremming van de Rijn. Directeur Erik van Toor van KB had het CBRB daartoe uitgenodigd. “Ik hoop dat we iets voor elkaar kunnen krijgen in de vorm van een schadevergoeding namens de overheid”, zegt hij. “Veel schippers die bij onderlinge verzekeringen zijn aangesloten, ontvingen van hun P&I-verzekering na vier dagen voor eigen rekening liggen twintig dagen lang een kwartje per ton per dag. Dat is niet toereikend en bovendien gaat volgend jaar daardoor de premie omhoog. Zo werken onderlinges nu eenmaal.” Gesproken wordt over een schade van 1,6 miljoen euro per dag voor de hele vloot. Er is bovendien sprake van veel indirecte schade. “Imagoschade. De betrouwbaarheid van de binnenvaart. Het is nu een erg ondoorzichtige markt. Er zijn veel lege schepen en veel verladers hebben de lading laten liggen. De markt is in beweging.” Er zijn partijen over weg en spoor vervoerd die normaliter over water gaan, en naar verluidt hebben met name de spoorwegen contracten verworven dankzij de problemen op de Rijn. Van Toor vindt het niet terecht dat de overheid het ‘overmacht’ noemt. Minister Melanie Schultz liet onlangs weten dat dit onder het bedrijfsrisico valt. “Dat kan wel als een stremming een dag of wat duurt, maar niet een hele maand en dan nog wel de drukste verkeersader. Voor veel schippers is een maand stilliggen funest. Als de boeren iets overkomt, dan is er ook geld beschikbaar.” Verwijtbaar Dat er op de Midden-Rijn geen bergingsmateriaal voor handen was, acht Van Toor verwijtbaar aan de Duitse overheid. Hij vertrouwt op een onafhankelijk onderzoek. De directeur van de Wasser- und Schiffahrtsdirektion Südwest, Michael Putschke, is door het Bondsministerie van Verkeer aangewezen als leider van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp met de tanker Waldhof. Putschke gaat een multidiciplinair team samenstellen met onder meer scheepsbouwers, ingenieurs, tankvaartspecialisten, nautisch deskundigen en juristen. Millingerwaard: nevengeul als hoogwatermaatregel Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft groen licht gegeven voor het ontwerp van de Millingerwaard. Onderdeel daarvan is de aanleg van een nevengeul. die moet meer bescherming bieden tegen hoogwater. De Millingerwaard is één van de 39 maatregelen in het kader van het landelijke programma Ruimte voor de Rivier. Met het project Millingerwaard is een investering van 40 miljoen euro gemoeid. Staatssecretaris Atsma maakte zijn besluit begin deze maand bekend op de ‘Bestuurlijke Conferentie’ van Ruimte voor de Rivier. Daar komen de lokale en regionale bestuurders die betrokken zijn bij de maatregelen om rivieren meer ruimte te geven jaarlijks samen. Extra buffer De Millingerwaard is een grote uiterwaard die beneden het punt ligt waar de Waal en het Pannerdensch Kanaal uit elkaar gaan. Om het water daar goed te verdelen én de waterstand te laten dalen in tijden van hoog water, wordt de Millingerwaard verruimd. Zo wordt een extra buffer gevormd om het overtollige water op te vangen. Het ontwerp daarvoor is nu klaar om verder te worden uitgewerkt door marktpartijen. De gedachte is dat het meer creativiteit en tijdwinst oplevert door bedrijven al in de planstudiefase te vragen mee te denken. Na goedkeuring van het uitgewerkte ontwerp zal één van deze marktpartijen het project ook mogen uitvoeren. Naast de Millingerwaard worden op 38 andere plekken maatregelen genomen om rivieren meer de ruimte te geven. Deze maatregelen vormen samen het programma Ruimte voor de Rivier. “Naast veiligheid investeert het programma in ruimtelijke kwaliteit”, aldus het ministerie: “het rivierengebied wordt mooier en aantrekkelijker gemaakt en biedt meer ruimte aan landschap en recreatie”. De maatregelen worden uitgevoerd door provincies, waterschappen en gemeentes. Veertien projecten worden uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Het project Millingerwaard is een samenwerkingsproject tussen Rijkswaterstaat, de Dienst Landelijk Gebied en de provincie Gelderland. Allemaal samen in één logistiek netwerk Het vervoer gaat de komende jaren verder stijgen, als alle prognoses uitkomen. Dat zadelt Nederland op met een logistieke uitdaging én de kans om de rol van koploper in Europa te nemen, stelt ABN AMRO in het rapport Nederland als één logistiek netwerk in 2015. Maar dat lukt volgens de bank alleen als Nederland in staat is om als één logistiek netwerk te gaan optreden, waarbij alle modaliteiten slim op elkaar afgestemd moeten zijn. ABN AMRO presenteerde het rapport vorige week in Ahoy tijdens het tennistoernooi waarvan de bank hoofdsponsor is. De bank, die het onderzoek samen met NEA uitvoerde, stelt dat het noodzaak is om tot één logistiek Nederland te komen met verdergaande onderlinge samenhang en samenwerking nodig tussen de zeehavens én het achterlandvervoer over weg, water en spoor. Het rapport is tot stand gekomen met medewerking van CBRB, TLN, Fenex en Rail Cargo Information Netherlands. Er is een tekort aan regie, visie en beleidsvorming door de overheid, stelt ABN AMRO. “Dat beleid is nu te veel decentraal en verschilt per regio. Wat nodig is, is sectoroverstijgend beleid, waarbij havens, binnenvaart, weg en spoor op elkaar afgestemd worden.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Ruut Meijer van ABN AMRO overhandigde de eerste exemplaren van het rapport aan vicevoorzitter Tineke Netelenbos van de Logistieke Alliantie en plaatsvervangend directeur-generaal Roel Gans van het ministerie van I en M. (foto MGR) Vrienden zeggen elkaar de waarheid. Als je je aan dat motto houdt, wordt het leven een stuk simpeler (met erg rustige verjaardagen). Ik sta altijd met verwondering te kijken hoe mensen zichzelf voor de gek houden. Iedereen buitelt over elkaar heen om te roepen STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl hoe professioneel en slagvaardig het Wasser- und Schifffahrtsamt de zaken rond de Waldhof heeft aangepakt. Ik twijfel er geen seconde aan dat ze in Bingen zeer professioneel zijn. Wat wij ervan zien, is dat ze een uitstekende persvoorlichting hebben. Je krijgt als je die persberichten leest, inderdaad de indruk dat ze alles eruit haalden wat erin zat. Alleen hadden ze dat nou precies wat sneller moeten doen. In de eerste weken was geen sprake van de tanker leeg laten lopen. Kennelijk wogen andere belangen zwaarder dan een doorgaande Rijnvaart. De waarheid boven water Een onderzoekje van tien minuten had het WSA duidelijk kunnen maken dat er helemaal geen milieuramp dreigde als je de tanker voorzichtig leeg liet lopen. Dat hebben ze drie weken later alsnog gedaan. Sterker nog: door de onder water liggende ventielen is die tanker half leeggelopen, zonder de geringste schade aan het milieu toe te brengen. Natuurlijk was er tijdens de berging hinder geweest voor de scheepvaart, zeker die eerste dagen na het ongeluk, toen er nog intensief in de Rijn naar vermisten werd gezocht. Dat maakte het werk aan het wrak extra moeilijk en dat moet je natuurlijk niet onderschatten. Maar als ze hem direct of zo snel mogelijk leeg hadden laten lopen, was er waarschijnlijk geen sprake geweest van de grootste na-oorlogse stremming van de Rijn. Waarom wordt niet onderzocht of het WSA daar niet een kapitale blunder heeft gemaakt? Als we de Europese Commissie om een schadeloosstelling vragen, wil die misschien wel gaan onderzoeken, om het geld volgens goed marktgebruik te verhalen op de verantwoordelijken. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Je krijgt geld en de vaarwegbeheerders hebben een extra ‘incentive’ om voortaan de stremming van de Rijn nog wat zwaarder te laten wegen als er keuzes moeten worden gemaakt. Zo’n onderzoek zal wel knap lastig worden, omdat iedereen het WSA al heilig heeft verklaard. Wel begrijpelijk want je hebt die lui in de toekomst natuurlijk nog nodig. Die moet je te vriend houden. Toch zou ik daar niet te benauwd voor zijn. Vrienden zeggen elkaar de waarheid.

De Binnenvaartkrant