Views
2 years ago

2011-04

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Waar
  • Nederland
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 15 februari 2011 WV De Waterpoort Havenmeester op de Dommel voor het zomerseizoen? WATERSPORTVERENIGING DE WATERPOORT in het hartje van het prachtige ‘s-HERTOGENBOSCH zoekt enkele gemotiveerde VRIJWILLIGERS ( M/V), die in wisseldiensten gezamenlijk het havenmeesterschap, dus de zorg voor de passantenhaven op zich willen nemen VANAF MEI T/M SEPTEMBER, inclusief de weekenden. Wij zoeken vlotte, dienstverlenende, representatieve en goed communicerende GASTHEREN /DAMES welke in teams kunnen werken en met affiniteit met de watersport. Tevens zoeken wij vrijwilligers die horecadiensten en schoonmaakdiensten in ons clubhuis willen leveren ter ondersteuning van onze leden en passanten. Combinaties van het havenmeesterschap en het beheer van het clubhuis hebben de voorkeur. Voor de gewerkte uren wordt een vrijwilligersvergoeding verstrekt. Geinterresseerden kunnen contact opnemen met Bernard Wentink, voorzitter van WV De Waterpoort, op Tel: 0653.196.830 of per E-mail: hbgwentink@home.nl WV De Waterpoort Oliemolensingel 4-6, 5211 TN ’s-Hertogenbosch Mira-Rio S.A. kan voor elke type binnenvaarttanker in dag- of continu vaart, u vakbekwame bemanning leveren zoals kapiteins, stuurmannen, matrozen, lichtmatrozen en deksmannen. Dit personeel kan probleemloos door ons worden geleverd. Onze focus ligt juist op het creëren van lange termijn relaties in vorm van exploitatie. Wij nemen uw zorgen over terwijl tijdelijke oplossingen ook tot de mogelijkheden behoren. Onze gemotiveerde vakmensen zijn ook voor u beschikbaar en worden vanzelfsprekend intensief door ons begeleid. Bent u op zoek naar professioneel binnenvaartpersoneel, neem dan gerust contact met dhr. P. van Dijk en vraag naar onze mogelijkheden. B.P. 76 . L-4901 Bascharage . Luxembourg Mail: pvd@mirario.com . Mob: 0031-613121844 Tel: 00352-26503052 . Fax: 00352-26503047 TE KOOP D EGROOTE HANS BVBA VERKOOP EN HERSTELLING VAN BOEGSCHROEVEN VENTE ET RÉPARATION DES PROPULSEURS D’ÉTRAVE +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 Zu verkaufen FGS : Bj 2008 L 38 x B 8,7 x H 5,20/ 6,50 x T 1,00 m 250/ 300 Pers über 2 Etagen / 2 x MAN à 296 PS Zone 2 und Rheinzulassung Kaufpreis : € 1,4 Mio + 3%Vermittlung + gesetzl MwSt FGS : Party-, Restaurant- oder Clubschiff Bj 1901 – div Umbauten bis 2005 Kernsanierung L 36 x B 5,50 x T 1,23 m komplett neuer Boden 150 Pers auf 3 Decks SUK bis 2012 Kaufpreis : € 97.500,00 + 5 % Vermittlung + gesetzl. MwSt SCHIFFSAGENTUR H. SCHÄFER D. 40668 Meerbusch Tel. (0049) 2150-1002 oder Email: mariafranziska@hotmail.com PASSAGIERSSCHIP afm. 26 x 4,72 kruiphoogte 4,30 mtr. 100 zitplaatsen in beide salons Bouwjaar 1968 Meer informatie 06 – 50 63 84 45 of l.schuller @zilvermeeuw.nl VOOR CONTAINERVAART OF DROGE LADING. 90m x 11,40m - 3.500 Ton - 196 TEU Boegschroef 500 PK, ADNR-Certificaat INFO: 0032-(0)476/55 19 01 of effekt@cbo.be KAPITEIN gevraagd op MTS HARMONIE Patent tot Mannheim, kost- en reizen vrij. Voor meer informatie bel naar: Tel: 06 - 53 98 49 60 Bolero Scheepsprojecten BV zoekt Voor haar nieuwe m.t.s. Bolero VI Kapitein(s)i.b.v. Rijn-/ Radarpatent, ADNR, 14/ 14, Nederlandse condities Stuurmannen (Licht)matrozen, 4 wk/ 4 wk Nederlandse condities Contact: S. de Velde. Tel. 0651-39206 sdv@tolhuisshipping.nl Per direct gevraagd voor op mcs Gremko - G Zelfstandig schippersechtpaar. Goede verdiensten,loon naar prestatie Mogelijk tot inkoop mogelijk na proefperiode. CV sturen naar gsk@binnenvaartonline.be GSK Shipping bvba Debruyne Gino Tel. +32 475/27.47.67 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Luxe en ruime tussenwoning, 4 slpkmrs met veel bergruimte, luxe keuken en badkamer, grote garage( 6 x 5 mtr), tuin op ZW. Gelegen in een rustige woonwijk nabij het historische centrum, NS station en diverse uitvalswegen. Volledig gemoderniseerd en vv hardhouten kozijnen en dubbelglas. Nieuwe CV installatie (2008). Woonoppervlak ruim 140 m 2 . Oplevering in overleg. Vraagprijs € 298.000,-- k.k. ‚ Bel gerust met 0653-805015 voor een vrijblijvende bezichtiging. Tel: 088 - 200 2000 makelaarsland.nl Funda.nl • jaap.nl www.huizinga-snijder.nl Canal Company is hét toonaangevende bedrijf in toerisme en entertainment in Amsterdam, met de merknamen Canal Bike, Canal Bus, Canal Hopper, Amsterdam Eco Tours, Holland International Rondvaart en Gray Line. Onze waterfietsen, partyschepen, rondvaartboten en sloepen zijn een bekende verschijning in de Amsterdamse grachten. Rederij Canal Company, rederij Holland International Rondvaart en rederij Gray Line zoeken voor 2011: Vereisten: - Groot vaarbewijs - Marifooncertificaat Schippers m/v (flexibel of fulltime) Spreekt een prettige en dynamische werkomgeving je aan en werk je graag flexibel of juist in ploegendiensten? Dat kan allemaal! Reageer dus snel! Canal Company kenmerkt zich door: - Flexibele werktijden - Goede arbeidsvoorwaarden waaronder commissie en toeslagen • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Holland International Rondvaart kenmerkt zich door: - Ploegendiensten of flexibel in te delen rooster - Salariëring conform CAO Interesse? Ga snel naar www.canal.nl en vul het sollicitatieformulier in! Vragen? Bel Marjolijn Ruijter 020-5353301 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie stellen wij niet op prijs. Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 11 15 februari 2011 Hoge belastingvoet nadelig voor Belgische schipper Door de hoge belastingvoet is de exploitatie van een binnenschip in België in een aantal gevallen duurder dan in Nederland, al kan slim omgaan met de forfaitaire aanslag dit nadeel verzachten. Dat blijkt uit een vergelijkende kostenstudie van PricewaterhouseCoopers (PwC), uitgevoerd in opdracht van het Fonds voor de Rijn- en Binnenvaart. De resultaten werden onlangs in Antwerpen voorgesteld. Het Fonds gaf de studie in opdracht naar aanleiding van een veel gehoord geluid onder Belgische binnenschippers: de loonkosten zouden in België veel hoger liggen dan in Nederland. “Om beleidsmakers te kunnen beinvloeden is wetenschappelijk onderbouwd onderzoek nodig”, aldus Ivan Victor, voorzitter van het Fonds voor de Rijn- en Binnenvaart. “Deze studie beperkt zich niet tot een loonvergelijking maar is een kostenvergelijking. Als blijkt dat er nog meer elementen moeten belicht worden, dan doen we dat nog in een later stadium.” “Als Belgische binnenvaartondernemers zich benadeeld voelen ten opzichte van hun Nederlandse collega’s moet dit onderzocht worden”, zei de Antwerpse transporteconoom prof. dr. Willy Winkelmans, die het onderzoek begeleidde. “De binnenvaart heeft zowel in België als in Nederland enorme troeven die we niet mogen verwaarlozen. België en Nederland hebben bovendien een shared achterland. Binnenvaart moet er marktconform, kosteneffectief en zonder de minste schijn van concurrentieverstoring geschieden.” Methodiek De onderzoekers beperkten zich niet tot desk research maar zijn ook het veld ingetrokken. Ze hebben een tiental binnenvaartondernemers bevraagd en diverse Nederlandse en Belgische binnenvaartorganisaties geïnterviewd. Om de loonkosten te vergelijken, zijn in België en Nederland de totale werkgeverslasten voor eenzelfde maandelijks nettoloon in kaart gebracht. Erkende loonadministratiekantoren werkten hieraan mee. “We hebben gekeken naar de bedrijfseconomische werkelijkheid”, zei Cedric Liekens (PwC) in een toelichting op de methodiek. “We werken bijvoorbeeld met kasstromen in plaats van boekhoudkundige winsten. Op basis van wat een schipper in zijn onderneming stopt en wat hij eruit haalt, hebben we een rendementsindex berekend.” Een opmerkelijk fiscaal verschil tussen Nederland en België is dat in Nederland alle binnenvaartondernemingen een volledige boekhouding moeten voeren. In België kan men onder bepaalde voorwaarden Vlnr: Tom Vermeiren (PwC), prof. Winkelmans, Cedric Liekens en Marc Parmentier, die opriep tot meer samenwerking om de binnenvaartsector minder gevoelig te maken voor conjuncturele schommelingen: “Het vergroten van het Belgisch marktaandeel realiseren we niet in gesloten vergaderingen. Daar moeten we de boulevard voor gaan doen en anderen overtuigen van het belang van de sector. De kennis en dynamiek zijn er. Er wordt onwaarschijnlijk veel geïnvesteerd in de vaarwegen. Waarop zitten we dan nog te wachten?” (foto Sarah De Preter) kiezen voor een forfaitaire aanslag. Een groot deel van de vloot voldoet aan deze voorwaarden. Rendementsindex De onderzoekers zetten in drie deelmarkten de kasstromen af tegen de kapitaalinvestering. Ze werkten met een evaluatiehorizon van twintig jaar. De restwaarde van het schip werd buiten beschouwing gelaten. Dat leverde de volgende rendementsindexen (RI) op: 1) Voor een drogeladingschip van minder dan 1000 ton (profiel 1) waarop alleen man en vrouw varen en dat via de forfaitaire aanslag afrekent met de fiscus bedraagt de RI in België 4,8: voor elke euro die men erin stopt, verdient men 4,8 euro terug over twintig jaar gerekend. 2) Voor een drogelading/containerschip groter dan 1000 ton (profiel 2) waarop naast man en vrouw ook een matroos vaart en dat via de forfaitaire aanslag afrekent met de fiscus bedraagt de RI in België 1,99. 3) Voor een tanker van meer dan 1000 ton waarvan alle bemanningsleden in loondienst zijn, is de RI in België 1,09. De grootste impact op de rendementsindex hebben naast loonkosten en brandstofkosten het fiscale regime, de financiering en steunmaatregelen. Dezelfde scheepstypes, maar dan uitgaande van Nederlandse kostenparameters, laten een andere RI zien. Voor profiel 1 kan het verschil oplopen tot 30 procent in het voordeel van Nederland, namelijk als het toepassen van het forfait nadelig uitvalt. Valt de forfaitregeling positief uit, dan behaalt de Belgische schipper een voordeel van maximaal 1 procent. Voor profiel 2 kan de Belgische schipper een voordeel van 20 procent behalen als de forfaitaire aanslag winstgevend is. In het omgekeerde geval kan het voordeel van de Nederlandse schipper oplopen tot 12 procent. Bij profiel 3 bestaan er praktisch geen verschillen in RI. De forfaitaire aanslag kent winners en losers”, concludeerde professor Winkelmans. “Maar het toepassen ervan is een vrije keuze. Je zou denken: ‘Wie ervoor kiest, weet wat hij doet.’” Fiscale druk Uit de kostenvergelijking blijkt dat vooral de belastingvoet een grote impact heeft, in het nadeel van de Belgische schipper. Afschrijven is in België gunstiger dan in Nederland, maar de fiscale druk is veel hoger. Dit wordt in de meeste gevallen niet echt opgeheven door toepassen van de forfaitaire aanslag. “Ons fiscaal regime is aan verbetering toe”, aldus professor Winkelmans. “Daar heeft echter niet alleen de binnenvaart last van.” Qua loonkosten zij er verschillen tussen België en Nederland , maar die wegen volgens de onderzoekers lang niet zo zwaar door de belastingvoet. Het procentuele verschil in totale werkgeverskosten varieert – afhankelijk van het profiel – van 0,5 tot ruim 5 procent ten gunste van Nederland. Zo moeten zelfstandigen in Nederland minder premie afdragen voor de sociale zekerheid. Ook steunmaatregelen hebben een grote impact op de rendementsindex. Nederland en België kennen echter gelijkaardige steunprogramma’s. Wel wordt in Nederland meer gebruik gemaakt van die programma’s. Nauwelijks van invloed is volgens de onderzoekers de financiering van het schip. In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van de overheidsborgstelling. Dit verklaart weliswaar de nieuwbouwgolf, maar heeft geen impact op de financieringskosten. Op basis van het onderzoek adviseert PwC de Belgische beleidsmakers beter te communiceren over steunmaatregelen en te werken aan een beter fiscaal klimaat, met behoud van het forfaitaire systeem als flankerende maatregel. Ze vragen ook aandacht voor het belang van de restwaarde van een schip in het kader van de pensioensregel van de schipper. Historische achterstand Tijdens de vragenronde wees Christiaan van Lancker (Bond van Eigenschippers) op de historische achterstand die de Belgische binnenvaart inmiddels heeft opgelopen. “Bepaalde steunmaatregelen die bij ons pas recent zijn ingevoerd heeft men in Nederland al dertig tot veertig jaar. Dat is bijna niet meer in te halen.” Professor Winkelmans stemde daarmee in: “Nederland heeft in het verleden ook slimmer gebruik gemaakt van de sloopregeling, oudvoor-nieuw et cetera. Daar hebben wij steken laten vallen.” “Vergoed gedupeerde schippers” Schippersvereniging Ons Recht vraagt de autoriteiten om een vergoeding voor schippers die na het ongeval met de tanker Waldhof dagenlang hebben vastgezeten op de Rijn. “Onze leden en mede-binnenvaartondernemers lijden verschrikkelijk onder de huidige economische crisis”, aldus Ons Recht. “Dit ongeluk verhoogt de reeds aanzienlijke financiële druk voor de geblokkeerde binnenvaartondernemers opwaarts en afwaarts van de Loreley.” Ons Recht hoopt verder dat er lessen zullen worden getrokken uit het ongeval met de tanker. “Voor de veiligheid en de goede werking van de binnenvaart vragen wij dat er een veiligheids- en interventieplan uitgewerkt wordt voor de Rijn en haar zijrivieren.” Kerkschip verhuist Het Kerkschip Sint-Jozef verhuist deze zomer van kaai 526 naar het Houtdok. Het komt daardoor dichter bij de stad te liggen en wordt beter bereikbaar voor oud-schippers die aan de wal zijn gegaan. De ruimte die na het vertrek van het Kerkschip vrijkomt op kaai 526 zal door het Gemeentelijk Havenbedrijf anders worden ingevuld. Gratis walstroom Sinds 1 februari kunnen binnenschippers in de haven van Antwerpen gratis gebruik maken van walstroom. Het gaat om een proefproject van het Antwerpse Havenbedrijf. Eerder werd in het havengebied al een project met betrekking tot walstroom voor zeeschepen gelanceerd. Tegen 2012 gaat het Havenbedrijf samen met de binnenvaartsector een nieuw betalingssysteem voor walstroom uitwerken. De betaling van walstroom gebeurde tot voor kort door middel van betaalkaarten. Dat systeem werd door de sector als gebruiksvriendelijk ervaren. Daarom komt er een nieuw betalingssysteem ter vervanging. Tot die tijd wordt de walstroom gratis aangeboden aan de commerciële binnenvaart. Het Havenbedrijf wil hiermee het gebruik van walstroom aanmoedigen. Het proefproject wordt beperkt tot het wachtdok voor lichters, gelegen ter hoogte van de Noordkasteelbruggen. Daar zijn 28 aansluitpunten voor elektriciteit voorzien.

De Binnenvaartkrant