Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 6 1

De Binnenvaartkrant 6 1 februari 2011 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Luxe en ruime tussenwoning, 4 slpkmrs met veel bergruimte, luxe keuken en badkamer, grote garage( 6 x 5 mtr), tuin op ZW. Gelegen in een rustige woonwijk nabij het historische centrum, NS station en diverse uitvalswegen. Volledig gemoderniseerd en vv hardhouten kozijnen en dubbelglas. Nieuwe CV installatie (2008). Woonoppervlak ruim 140 m 2 . Oplevering in overleg. Vraagprijs € 298.000,-- k.k. ‚ Bel gerust met 0653-805015 voor een vrijblijvende bezichtiging. TE KOOP Tel: 088 - 200 2000 makelaarsland.nl Funda.nl • jaap.nl www.huizinga-snijder.nl www.binnenvaartkrant.nl Zu verkaufen FGS : Bj 2008 L 38 x B 8,7 x H 5,20/ 6,50 x T 1,00 m 250/ 300 Pers über 2 Etagen / 2 x MAN à 296 PS Zone 2 und Rheinzulassung Kaufpreis : € 1,4 Mio + 3%Vermittlung + gesetzl MwSt FGS : Party-, Restaurant- oder Clubschiff Bj 1901 – div Umbauten bis 2005 Kernsanierung L 36 x B 5,50 x T 1,23 m komplett neuer Boden 150 Pers auf 3 Decks SUK bis 2012 Kaufpreis : € 97.500,00 + 5 % Vermittlung + gesetzl. MwSt SCHIFFSAGENTUR H. SCHÄFER D. 40668 Meerbusch Tel. (0049) 2150-1002 oder Email: mariafranziska@hotmail.com Bonamare Zur Verstärkung unseres Teams suchen wir einen unternehmerisch denkenden: Schiffspächter mit Rheinpatent, Radarzeugnis und deutschen Sprachkenntnissen, für ein 2.000 to. Motorgüterschiff. Wir bieten die Möglichkeit der erfolgreichen Selbständigkeit und Befrachtung in einer erfahrenen, langjährigen Gemeinschaft, auch ohne Eigenkapital. Natuurlijk ontvangen wij ook graag Nederlandse sollicitaties. Bonamare Partikuliersgemeinschaft August-Hirsch-Str. 3, D – 47119 Duisburg Telefon 0049/203/8009 – 169, Telefax – 486 personal@bonamare.de Bolero Scheepsprojecten BV zoekt Voor haar nieuwe m.t.s. Bolero VI Kapitein(s)i.b.v. Rijn-/ Radarpatent, ADNR, 14/ 14, Nederlandse condities Stuurmannen (Licht)matrozen, 4 wk/ 4 wk Nederlandse condities Contact: S. de Velde. Tel. 0651-39206 sdv@tolhuisshipping.nl GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51838726 TE KOOP 2 SLEEPDUWBOTEN 730 PK Inruil kleinere boot mogelijk. Tel. 06-53153374 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Verkoop Service DIVERSE ACTIES • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl

De Binnenvaartkrant 7 1 februari 2011 “Niet denken maar doen!” De schipper/eigenaar van het 189,90 meter lange koppelverband Amethyst heeft vorige week samen met zijn stuurman een opvarende gered van de zwavelzuurtanker Waldhof. Het slachtoffer dreef op het dak van de losgeslagen stuurhut op circa anderhalve kilometer afstand van de Loreleyhaven. Dankzij de manoeuvreervaardigheden van de schipper en de hulp van de stuurman kon het slachtoffer overstappen van het stuurhutdak op het dek van de Amethyst. De met zwavelzuur geladen tanker Waldhof kapseisde donderdagochtend rond vijf uur bij St. Goarshausen. Op zo’n zes minuten achter de tanker voer de Amethyst, afvarend van Zwitserland naar Rotterdam en geladen met circa 4.800 ton grind. “Hoe het gebeurde, hebben wij niet gezien”, vertelt de schipper, die niet bij naam genoemd wil worden. “Hij is voor de bocht verongelukt. Toen wij ter hoogte van de Loreleihaven kwamen, zagen wij het schip gekanteld liggen. Bijna op hetzelfde moment zagen wij een man op de zijkant van het schip staan. En kort daarna hoorden wij iemand om hulp roepen. Ik heb het ongeval onmiddellijk gemeld bij de Reviercentrale. Die wisten op dat moment nog van niets.” Paniek De stroomsnelheid bedroeg, zo meldt de Wasserschutspolizei bij navraag, circa 12 kilometer per uur. Op het moment dat de Amethyst bij het gekapseisde schip arriveerde, Jo Van Duynslaeger is nieuwe voorzitter VBR DOOR SARAH DE PRETER Amand Bauwens heeft afgelopen vrijdag de voorzittershamer van de Vereniging van Belgische Reders overgedragen aan Jo Van Duynslaeger. De nieuwe voorzitter riep de sector op de krachten te bundelen en in te gaan tegen de versnippering van de belangenbehartiging. De 59-jarige Jo Van Duynslaeger is de zoon van Jules Van Duynslaeger, van wie Bauwens 31 jaar geleden zelf het voorzitterschap overnam. Het is een wonder dat de schipper de Amethyst, hier gefotografeerd bij Keulen, met zijn bijna 190 meter naast het drijvende stuurhuis wist te manoeuvreren. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) had de schipper vaart geminderd. “Hoewel niemand wist wat er was gebeurd, hoorden wij al wel dat er paniek was. Dan minder je vaart. Wij hadden een snelheid van zo’n 15 kilometer. Wij hielden er iets gang in om te kunnen sturen. Op het moment dat je ziet wat ik zag, word je in een paar minuten een paar jaar ouder.” De schipper, die zelf aan het roer stond, riep direct zijn stuurman. “Met schijnwerpers hebben wij gezocht en al snel zagen wij een man op een stuurhutdak drijven. Vanaf dat ogenblik gaat eigenlijk alles op de automatische piloot. Je hebt geen tijd om na te denken. Je moet doen!” Het slachtoffer dreef ter hoogte van de kop. “Eigenlijk puur op gevoel heb ik de bocht gemaakt. Toen wij de bocht uitkwamen, dreef Bemanning Amethyst redde Waldhof-opvarende van stuurhuis hij ter hoogte van het achterschip. Daarna probeerde ik de hele breedte van het schip zo dicht mogelijk naast dat dak te manoeuvreren. Daarbij heeft alles meegeholpen. De stroming was precies goed, of werkte in ieder geval geen moment tegen. De man op het stuurhutdak bleef rustig. Mijn stuurman reageerde goed op de situatie en was Hij heeft een adviesbureau in de maritieme sector. Van Duynslaeger hoopt dat binnenvaartondernemers weer actiever gaan deelnemen aan de strijd die de sector op meerdere fronten moet voeren. “Er liggen veel dossiers op tafel waar we als beroepsorganisatie onze inbreng kunnen en moeten hebben. De problemen zijn groot. Enkel samen kunnen we iets bereiken.” Hij riep de sector op om in te gaan tegen misplaatst individualisme en de versnippering van de beroepsorganisaties. “Laten we de knop omdraaien en samen streven naar meer professionalisme.” Een prioriteit blijft volgens Van Duynslaeger de opzet van een gezamenlijk secretariaat voor de Vlaamse binnenvaartverenigingen. Amand Bauwens, die tot erevoorzitter werd benoemd, spoorde het VBR-bestuur aan goed samen te werken met de zusterorganisaties en de overheid. “Dat men niet altijd op de dezelfde golflengte zit is bekend. Maar het is de bedoeling om tot een gemeenschappelijke standpunt te komen.” Lees een uitgebreider artikel op www.binnenvaartkrant.nl OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM STORK DEUTZ BOLNES WÄRTSILÄ WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 de rust zelfde. En met z’n allen hadden wij de situatie redelijk snel onder controle.” Het slachtoffer zat op het midden van het dak. “Hij werd door de stroming vrijwel tegen ons schip aangedrukt. Door onze lading lagen wij vrijwel op dezelfde hoogte. De stuurman liep naar de rand van het schip, gaf de man een hand en zo is hij, vanaf het stuurhutdak, op ons schip gestapt.” Onderkoeld Na de redding nam de schipper opnieuw contact op met de Reviercentrale. “En dan merk je hoe slecht de hulpdiensten functioneren. De communicatie met de Reviercentrale verliep perfect. Maar de brandweer heeft aan boord van die speedbootjes niet eens een marifoon. Dat is heel moeilijk communiceren. Uiteindelijk waren wij al bij Koblenz voordat er werkelijk hulpdiensten aan boord kwamen. En dat was dan geregeld door de politie van Koblenz. Daar is het slachtoffer van boord gehaald en naar het ziekenhuis gebracht.” Tevoren hadden de schipper en zijn stuurman al eerste hulp verleend. “Natuurlijk was hij in dat water onderkoeld geraakt. Daarbij had hij ook een flink diepe snee in zijn been opgelopen. Geluk bij een ongeluk was dat de wond, waarschijnlijk door de kou, niet hevig bloedde. Al met al is hij er boven verwachting goed vanaf gekomen.” Pas op het moment dat het slachtoffer in Koblenz van boord werd gehaald, had de schipper tijd om rustig na te denken over wat er was gebeurd. “Die man heeft echt alle geluk van de wereld gehad. En goddank dat hij dat had. Want als wij hem niet zo snel hadden ontdekt, dan was de kans op verongelukken bijzonder groot. Op het moment dat je je dat realiseert, schiet je vol. Je wordt in een paar minuten een paar jaar ouder als je zoiets meemaakt. Nu kan ik er weer rustig over praten, maar die dag en de dag erna, komt het echt op je af.” Waar anderen spreken van een heldhaftige daad en een bijzondere redding, vindt de schipper zijn actie de normaalste zaak van de wereld. “Als er iets gebeurt en je kunt iets doen, dan doe je dat. Zo simpel is het. Ik hoef niet in de krant met mijn naam en al helemaal niet op de foto. Ik heb gedaan wat iedereen zou doen. En dat het zo goed is verlopen, dat is niet mijn verdienste. Dat is een samenloop van omstandigheden.” Amand Bauwens (links) is opgevolgd door Jules Van Duynslaeger. (foto Sarah De Preter)

Binnenvaartkrant