Views
1 year ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 42 1

De Binnenvaartkrant 42 1 februari 2011 Nog de beste wensen! Het nieuwe jaar begint pas als de beste wensen zijn uitgewisseld onder stuurlui aan de wal. (foto Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Het Julia-internaat in Zwijndrecht doet het goed als ‘onderneming’ in de sociale sector! Dank zij de locatie in combinatie met pinloze kassatarieven uit de guldenperiode, en de inzet van minimaal tien gastvrije dames pro deo aan de bar die organiseren en bedienen, geassisteerd door ‘portier’ Jaap van der Pol die verwelkomt, aandraagt en zaken met verve regelt, wanneer de Binnenvaartsoos haar nieuwjaarsparty houdt. En laten we wel zijn, het nieuwe jaar begint pas als de beste wensen zijn uitgewisseld onder stuurlui aan de wal! Het liep dan ook storm op 18 januari. De ladies, verantwoordelijk voor garderobe en algemene taken, telden een opkomst van meer dan 200 bezoekers. De decibels vlogen de pan uit. Dialoog van twaalf maanden wereldnieuws in twee uur verhief stem en stemming. Met herkenning in de achteruitkijkspiegel (“nu ben ik alweer je naam vergeten”) was het weer hartstikke gezellig. Applaus voor alle vrijwilligers! 2010 was onder andere een jaar van Wellink onder vuur en graaicultuur, Halsema vertrekt, Wilders aan het roer, de transparantie van Assange, natuurrampen, economische malaise en de Chileense mijncatastrofe die eindigde in een sprookje. En er was nog zoveel meer. Nog maar net ging 2011 met wateroverlast van start en volgde het drama in St. Goar, dat zo velen beweegt en raakt. De wereld draait door en we vinden dat al geen wonder meer; goede en slechte tijden blijven ons verbazen. Jobhopper vaart dagje mee Margriet Melis, hoofd van de afdeling Onderhoud Oevers & Kunstwerken binnen de Waterdienst van Rijkswaterstaat, wilde weleens vanaf het water bekijken waar ze zich dagelijks voor inzet. Ook was ze benieuwd hoe het eraan toegaat op een binnenvaartschip. Daarom gaf ze zich op voor het radioprogramma De Heer Ontwaakt!, dat elke werkdag van 06.00 tot 09.00 uur op radio 2 te horen is. Daarin behandelt presentator Sander de Heer namelijk een vast item: de Jobhopper. Luisteraars kunnen dan één dag in de huid kruipen van een ander beroep. De redactie van het programma riep de hulp in van De Binnenvaartkrant: of we een schipper wisten die Margriet Melis een dag aan boord wilde meenemen. Klaas en Claudia de Jong van het ms Felicitas waren bereid daaraan mee te werken, en zodoende bij te dragen aan de positieve reclame voor de binnenvaart. Woensdag 19 januari was het zo ver. In de uitzending was te horen dat de Felicitas, die met containers vaart tussen Rotterdam en Amsterdam, ’s ochtends afmeerde in Vreeswijk. Daar stapte de medewerkster van Rijkswaterstaat aan boord. Vervolgens voer ze mee naar Amsterdam. Donderdagochtend 20 januari deed Margriet Melis in het programma van Sander de Heer verslag van haar ervaringen: “Het was een dag met ontzettend veel indrukken. Ik ben tot 20.45 uur gebleven en mocht zelfs mee-eten.” Wat ze zich vooraf niet had gerealiseerd was dat werk en privé bij particuliere schippers door elkaar lopen. “Je bent meteen ook bij de mensen thuis, want ze wonen op het schip.” Het werd een lang ‘werkbezoek’ en dat kwam mede doordat de Felicitas langer dan voorzien moest wachten bij de Amsterdamse containerterminal. “Zij moesten ook nog terug naar Rotterdam; dus voor hen was het helemaal een lange dag.” Aldus de gaste, die gevraagd naar de staat van de oevers antwoordde: “Die liggen er op het oog heel netjes bij.” Op de website van De Heer Ontwaakt! doet Margriet Melis uitgebreider verslag. Daarin schrijft ze: “Uren hebben we gepraat, boven in de stuurhut, uitkijkend over het Amsterdam-Rijn-kanaal. (...) Ook hebben we het schip bekeken. Nooit gedacht dat de machinekamer van een containerschip zo blinkend schoon zou zijn!” Ze sluit af met: “De binnenvaart is een heel bijzondere wereld. Ik ben Klaas en Claudia heel dankbaar dat ik een dagje in die wereld mocht zijn. En als ik vanuit mijn Rijkswaterstaatkantoor de binnenvaartschepen weer zie langsstomen, zal ik even zwaaien naar de bemanning van de Felicitas. Een goede vaart!” Lees het verslag van Margriet Melis op www.deheerontwaakt.vara.nl (klik op ‘Jobhopper’). Rensen Shipbuilding B.V. WIJ WENSEN MTS MYRIAM EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Een behouden vaart NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en de levering van het casco mogen verzorgen voor V.O.F. Myriam de Aak Schipper 11 4941 XM Raamsdonksveer Tel. 0162 523650 Mob. 0612-047599 Op het mts Myriam leverden wij: Complete elektrische installatie, airco en overdrukinstallatie, sanitaire installatie en levering van alle huishoudelijk apperatuur. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Wij wensen V.O.F. Myriam en hun bemanning een behouden vaart met het mts Myriam

De Binnenvaartkrant 43 1 februari 2011 Geen enkele reden tot muiterij “Een ervaring op groot culinair niveau.” “Een droomavond.” Zomaar twee referenties van gasten van de tweemast-brigantijn The Bounty. Chef-kok Albert Becker en eigenaren Henny van der Neut en Alex van Klaveren staan garant voor een bijzondere culinaire ervaring. En voor wie op officieel sterrenniveau wil eten, verzorgen sterrenkoks de lunch dan wel het diner aan boord. Het afgelopen jaar stonden onder anderen Michel van der Kroft van ’t Nonnetje uit Harderwijk en Marko Pol van Hendrickje Stoffels uit Hoorn in de keuken van The Bounty. The Bounty is oorspronkelijk geen luxe zeilschip. “Toen wij het schip in 2004 kochten, was het een viskotter met de registratie Z 581”, vertelt Henny van der Neut. “Wij hebben de kotter volledig gestript tot alleen het kale casco er nog lag. Daarna is het opgebouwd tot de vierkant getuigde tweemastbrigantijn die er nu ligt. Met een lengte van 36 meter en een breedte van 6,10 meter is het een schip dat prima geschikt is voor gezelschappen van vijftien tot maximaal vijftig personen en dat naar wens wordt omgetoverd tot luxe boordrestaurant. Maar dat ook gebruikt kan worden voor themafeesten, discoparty’s en andere bijeenkomsten. De steden Volendam, Hoorn en Amsterdam hebben The Bounty zelfs verklaard tot officiële trouwlocatie.” Menu Sunset tapas Voor wie moeite heeft met kiezen, hebben de eigenaren in samenwerking met de chef-kok een aantal arrangementen samengesteld. De prijzen zijn exclusief de huur en de service- en schoonmaakkosten. Die extra kosten zijn variabel en hangen af van de gekozen datum en de tijdsduur. Het meest eenvoudige pakket is het Batavia-menu van € 19,50 per persoon. Het pakket bestaat uit een ontvangst met koffie en thee met suikerbrood of cake, een uitgebreide broodlunch en kleine tussendoortjes zoals kaas, worst en nootjes. Het Menu Sunset tapas is één van Henny’s favorieten. Na een ontvangst met koffie en thee met een verrassingsvlaai worden gedurende vier uur diverse tapas geserveerd. Het kleine menu van € 14,50 per JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Evert Bruinekool The Bounty was een viskotter en is nu een tweemast-brigantijn. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) The Bounty biedt “ervaring op groot culinair niveau” persoon omvat een tapenade trio met ambachtelijke broden, een variëteit van olijven in combinatie met feta, verschillende Spaanse tortilla’s en zoete pepertjes gevuld met een milde roomkaas. De uitgebreide versie (met onder andere Spaanse gehaktballetjes in tomatensaus, quiche, gevulde wraps, kaasplankje en tropisch verrassingsdessert) kost € 23,50 per persoon. Een pakket dat de hele dag omvat, is het Caribisch zeilen menu inclusief barbecue van € 53.-. Vanaf 17.30 uur wordt dan op het water een uitgebreide barbecue (of gourmet) aangeboden. Een verrassende manier om op informele wijze culinair te genieten, is het 7-gangen Walking Dinner: kleine gerechtjes kunnen staande met enkel een vorkje gegeten worden. Onderdelen van dit diner kunnen zijn: gelatine van tongfilet met zalm gevuld op een kruidenslaatje, marbré van kalfshaas en eendenlever met siroop van Pedro Ximinex, een kleine bouillon van kwartel met oesterzwammen, gegrilde rode mul op taugé met citroengras in limoensaus, parelhoen op risotto met shiitake en paprika coulis, een malse runderlende op gegrilde mediterrane groenten en tomatenmarmelade en een champagnetaartje met sinaasappelcompote en chocolade. Singles-arrangement “Alles wordt aan boord gekookt en gebakken”, benadrukt Henny van der Neut. “Iets vooraf klaarmaken en later verwarmen, kan iedereen. Onze chef-kok Albert Becker vaart de hele dag mee en verzorgt alle gerechten zelf.” Bij diners die uitgeserveerd worden, ligt het schip stil. “Er zijn gasten die dat jammer vinden omdat je dan, zeker bij mooi weer, veel mist van het vaargenot. The Bounty heeft niet voor niets een zeiloppervlak van 384 m 2 . Daarom bieden wij naast deze diners ook buffetten, het Walking Dinner en de tapasmenu’s. Dan varen we gewoon door en kunnen de gasten naar keuze binnen gaan zitten of aan dek blijven. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.” Dit jaar bieden Van der Neut en Van Klaveren ook all-in arrangementen (vanaf dertig personen) waarbij de huur van het schip en de service- en schoonmaakkosten zijn inbegrepen. Het budget avond arrangement duurt van 19.00 tot 23.00 uur en kost € 69,50 per persoon. Tijdens de avond worden diverse hapjes en drankjes geserveerd. Het standaard dagarrangement duurt van 10.00 tot 17.00 uur en is Inclusief uitgebreide lunch, hapjes en drankjes (€ 109,50 per persoon). Het luxe dagarrangement duurt van 10.00 tot 19.00 uur en omvat een uitgebreide lunch en een luxe barbecue (€ 139,50 per persoon). Gedurende de dag worden diverse tapas, hapjes en drankjes geserveerd. Er is ook een all-in arrangement voor singles. Vanaf april vaart The Bounty elke eerste vrijdag van de maand om 19.00 uur de haven uit met maximaal 25 vrouwen en 25 mannen aan boord. Na een diner met alles erop en eraan, gevolgd door hapjes en drankjes, keert het schip om 23.00 uur weer terug in de haven. De kosten bedragen € 65,- per persoon. The Bounty heeft een vaste ligplaats in Lelystad maar kan op verzoek naar iedere locatie rond het IJsselmeer en het Markermeer komen om daar de gasten te ontvangen. Via Onlinezeilen.nl kan men een zeilarrangement samenstellen en de catering naar eigen wens invullen. Partyship Bounty 0651 17 30 43 info@partyshipbounty.nl www.partyshipbounty.nl Lezing over Grand Canal du Nord Historicus Joost Welten, een deskundige op Napoleontisch gebied, geeft vrijdag 4 februari in museum De Tiendschuur in Weert een lezing over de Zuid-Willemsvaart. Hij belicht dan de boeiende geschiedenis van dit vergeten kanaal: het ‘Grand Canal du Nord’. Hij gaat in op de plannen die Napoleon met dit kanaal had. De Zuid-Willemsvaart zal altijd verbonden blijven met koning Willem I. Hij liet het kanaal in 1822-1826 graven om de economische structuur van zijn koninkrijk te verbeteren. Een groot deel van het tracé was al eerder gegraven: in 1809, nota bene in oorlogstijd, in opdracht van Napoleon. Het tracé bij Weert maakte deel uit van het Grand Canal du Nord, dat Antwerpen zou verbinden met de Maas en Rijn. Dit kanaal maakte op zijn beurt deel uit van een nog veel ambitieuzer project dat Frankrijk de hegemonie over heel Europa zou moeten bezorgen. Het Grand Canal du Nord is een onbekend restant, dat tegenwoordig letterlijk schuilgaat achter de Zuid-Willemsvaart en enkele andere kanalen. De lezing wordt gehouden in de bovenzaal van museumlocatie De Tiendschuur, Recollectenstraat 5 in Weert en begint om 19.30 uur. De toegang is gratis. De lezing is in het kader van de tentoonstelling `Nijver aan het water, De Zuid Willemsvaart en Weert`, die nog tot en met 13 maart is te zien. De Tiendschuur is van dinsdag tot en met zondag geopend van 14.00 uur tot 17.00 uur. De tentoonstelling is gratis te bezoeken. Evenementen Open dagen Maritiem College Velsen 4 en 5 februari Briniostraat 10 en loskade, IJmuiden HISWA Amsterdam Boat Show 2011 1 t/m 6 maart RAI, Amsterdam Rotterdam Maritime Industry 2011 17 maart Sociëteit De Maas, Rotterdam Havencongres Rotterdam 21 april LantarenVenster, Rotterdam Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl. Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org O PENINGSTIJ DEN Dinsdag t/m Donderdag 13:00 - 21:30 uur. Vrijdag t/m zondag 13:00 - 22:00 uur. Maandag gesloten. Maasboulevard 88, Zwijndrecht, tel. 078-6190361 www.bedoeien.com

De Binnenvaartkrant