Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 4 1

De Binnenvaartkrant 4 1 februari 2011 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het plotseling overlijden van Sjaak Kraak Sjaak voer sinds vele jaren bij ons met zijn motortankschip “Johnny”. Wij verliezen in hem een bekwaam en toegewijd schipper, maar vooral een vriend. Ons medeleven gaat uit naar familie en vrienden en wensen hen veel sterkte en troost. Namens directie en medewerkers Maaskade Bevrachters GEVRAAGD BUNKERKAPITEIN GEZOCHT! op MTS ‘ANTON’ - 3.200 T. 50 mensen die hun gewicht 2 wkn op/af. Vaar gebied ARA. moeten beheersen. Ik zal u Tel. +32(03)23.67.456 helpen uw doel te bereiken. Mob. +32(0)475422399 www.happyline.nl Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Voor een duwboot zoeken wij een: ZZP KAPITEIN (week/week) ZZP KAPITEIN MA-VRIJ (omgeving Limburg) AFLOSSERS Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be VEEL VERFWERK? Afbouw en schilderwerken op schepen binnen en buiten. Specialist in machinekamers spuiten. Beschermfolies en verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 GEVRAAGD OP KVB CARISMA: stuurmannen en matrozen. Vaarregeling 3 weken op / 3 weken af. Loon volgens CAO Binnenvaart. Tel 06-53153374 GEZOCHT STUURMAN met geldig dienstboekje, op MPS AZOLLA, salaris via CAO en vrijetijdsregeling in overleg. Info: vranken.azolla@vaart. net/ +31620251675 GEVRAAGD PER DIRECT Schipper + matroos op drinkwaterboten in Amsterdam. Loon CAO (overwerk en reiskosten worden vergoed) Uitbetaling, bedrijfspremie en studiekosten. Verdere info via 06-53245778, e-mail: wabo@chello.nl VOOR MS-MONDIAL zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEZOCHT BIJ VOORKEUR ZZPER. VOOR MS-NAUTICA wzhdn:onderhoud website zijn wij opzoek naar matrozen www.nextvessel.com. Een en stuurmannen met ervaring platform voor de makelaardij in de Binnenvaart, in het bezit in zee- en binnenvaart. van een dienstboekje, het Uitbouwen van de makelaardij vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, via de website als onderdeel het salaris vlgs. CAO- van logistiek dienstenpakket Binnenvaart. Jogoshipping. Ervaring vereist. Tel. 06-22424148 Reacties naar: debby.kooijman GYRON CREW ZOEKT jogoshipping.com i.o.v. MS Lindos, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. BEL OOK IN 2011 met functie lichtmatroos/ voor uw betrouwbare en matroos. Vaar/verlof i.o. loon voordelige loods met Patent conform CAO. tot Mannheim! Tel. 015-2563764 Tel. 0049-1733670725 GEVRAAGD VOOR MS VOLHARDING matroos/ volmatroos per 7-03-2011. Schoolvakantie en meeste weekenden vrij. Tel. 06-52056133 Uitnodiging Op vrijdag 4 februari a.s is Ferry van Rijn exact 25 jaar verbonden aan Dolderman B.V. Dit heuglijke feit willen wij niet onopgemerkt voorbij laten gaan en daarom willen wij U uitnodigen om samen het glas te heffen. Lokatie: Festino, Norderstedtplein 10, Zwijndrecht Aanvang: 14.00 uur, einde ca. 18.00 uur Aanmelden middels ferry25@dolderman.nl Cadeauwens? Eigenlijk geen, maar als U toch wat wilt doen kunt U een bedrag storten op rekening 52.04.33.262 ten name van Dolderman B.V. De ontvangen gelden zullen verdeeld worden tussen een nader te bepalen goed doel binnen de scheepvaart en de aankoop van een aandenken aan deze memorabele dag. Tot ziens op vrijdag 4 februari! WV De Waterpoort Havenmeester op de Dommel voor het zomerseizoen? WATERSPORTVERENIGING DE WATERPOORT in het hartje van het prachtige ‘s-HERTOGENBOSCH zoekt enkele gemotiveerde VRIJWILLIGERS ( M/V), die in wisseldiensten gezamenlijk het havenmeesterschap, dus de zorg voor de passantenhaven op zich willen nemen VANAF MEI T/M SEPTEMBER, inclusief de weekenden. Wij zoeken vlotte, dienstverlenende, representatieve en goed communicerende GASTHEREN /DAMES welke in teams kunnen werken en met affiniteit met de watersport. Tevens zoeken wij vrijwilligers die horecadiensten en schoonmaakdiensten in ons clubhuis willen leveren ter ondersteuning van onze leden en passanten. Combinaties van het havenmeesterschap en het beheer van het clubhuis hebben de voorkeur. Voor de gewerkte uren wordt een vrijwilligersvergoeding verstrekt. Geinterresseerden kunnen contact opnemen met Bernard Wentink, voorzitter van WV De Waterpoort, op Tel: 0653.196.830 of per E-mail: hbgwentink@home.nl WV De Waterpoort Oliemolensingel 4-6, 5211 TN ’s-Hertogenbosch TE KOOP br.schroef Tel. 06-14474429 Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteits- en Personeelsverantwoordelijke HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Flexiheat elektrische vloerverwarming voor aan boord, toepasbaar onder alle vloeren zowel nieuwbouw als renovatie. Ook uw woning aan de wal kan door Flexiheat verwarmd worden. Concurrerend in prijs en kwaliteit Tel.: 010-292 06 52 Fax: 010-292 06 65 E-mail : info@flexiheat.nl Website: www.flexiheat.nl Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl

De Binnenvaartkrant 5 1 februari 2011 Overcapaciteit hindert tankvaart De uitvoerige kostprijsberekening die het NEA had uitgevoerd in opdracht van het CBRB, zoals die woensdag 20 januari werd gepresenteerd, onderbouwt hetgeen iedereen op dit moment in de binnentankvaart ervaart: er wordt zwaar onder de kostprijs gevaren. Het NEA kon duidelijk aangeven hoeveel vlootcapaciteit er momenteel te veel is. Over details was enige discussie, maar over het algemeen konden de aanwezige tankvaartondernemers zich wel vinden in de berekeningen zoals NEA die had verzorgd. Niettemin werd het niet als echt realistisch gezien dat een dubbelwandige tanker van 110 bij 11,40 meter naar Basel exclusief provisie € 18,25 per ton (partijgrootte van 2.000 ton) zou moeten ontvangen. In diezelfde berekening zou een schip van Rotterdam naar Amsterdam € 4,11 per ton moeten rekenen. “Dat is zelfs in een goeie tijd een zeldzaamheid”, aldus één van de aanwezigen. De overcapaciteit en de gevolgen in beeld gebracht. Vraag en aanbod lopen steeds verder uit elkaar. De capaciteit van de vloot groeit, het ladingaanbod blijft zo’n beetje gelijk. De grafieken gaan door tot 2016. Daarna zal de verhouding tussen vraag en aanbod waarschijnlijk ten gunste van de tankvaart veranderen doordat steeds meer producten in dubbelwandige tankers moeten worden vervoerd. In de presentatie van NEA’s consultant Martin Quispel werd ook de vergelijking gemaakt tussen een enkelwandig en een dubbelwandig schip. Hoewel in grootte verschillend, stuurde hij beide schepen met 2.000 ton naar Basel, en hun kostprijzen verschilden niet zo veel. Dit leidde tot kritiek uit de zaal. Een enkelwandige tanker kan meer lading meenemen dan een dubbelwandig schip. Daarop verhoogde Quispel de lading van het enkelwandige schip met 500 ton, waarmee de prijs per ton aanzienlijk daalde en het verschil met de kostprijs van de dubbelwandige tanker sterk opliep. Helemaal zuiver was dat niet, omdat de enkelwandige tanker weliswaar dezelfde afmetingen had, maar volgens NEA ruim 400 ton minder kon laden. Onthutsend Ronduit onthutsend – maar opnieuw niet echt verrassend – was het overzicht dat NEA toonde van de ontwikkeling van de bezettingsgraad in de tankvaart tussen 2003 en 2016. In 2003 was de gemiddelde belading van de schepen nog bijna 85 procent. Momenteel is dat nog slechts 55 procent en dit zal zelfs in het meest optimistische scenario niet veel stijgen tussen nu en 2016. Het zal in een pessimistisch scenario zelfs verder dalen. Dat hangt samen met een andere grafiek die werd getoond en die zo mogelijk nog onthullender is: de verhouding tussen vraag en aanbod. Het aanbod van scheepsruimte is scherp toegenomen en de vraag (het aanbod van lading dus) is afgezien van wat schommelingen nagenoeg constant gebleven, met een licht dalende tendens. Martin Quispel vertelde dat deze cijfers ook zijn gepresenteerd aan de Europese Commissie. De aanpak van de kostprijsberekening is wel een trendbreuk. Tot nu toe deed het NEA dergelijke berekeningen alleen bij wijze van indexering. Nu werden absolute prijzen gegeven. “Die kunnen dienen als handvatten”, aldus beoogd directeur van het CBRB, Robert Tieman. Het rapport behelst onder andere een kostprijsberekening in een door NEA vervaardigde Excel-sheet, zowel voor losse reizen als voor time charters. Leden van het CBRB ontvangen het rapport gratis. Het is te bestellen bij gjo@nea.nl of via de website van het NEA:www. nea.nl. Knallend afscheid van Kunstmin Twee tankers op strekdam Vorige week liepen binnen één etmaal twee tankers afzonderlijk van elkaar in Zeeland vast op een strekdam. Maandagavond 24 januari voer een met 3000 ton gasolie geladen Nederlandse binnenvaarttanker op een strekdam in de Oostelijke Buitenhaven bij Terneuzen. Een eerste poging het schip vlot te trekken mislukte doordat er te weinig water stond. Rond middernacht werd een deel van de lading overgepompt naar een andere tanker en toen er bij opkomend tij voldoende water onder het schip stond, kregen sleepboten het vlot. Er is geen gasolie in het water terechtgekomen. Een dag later liep bij de oude binnenhaven van Hansweert ’s ochtends rond zeven uur een lege tanker op een strekdam. Dinsdagavond kwam de tanker bij hoog water en met hulp van een sleepboot weer los. Het was afgelopen vrijdag de allerlaatste musical in Kunstmin door de kinderen van De Singel uit Dordrecht en De Meerpaal uit Capelle aan den IJssel. 44 jaar op rij zetten de internaten – eerst alleen De Singel, de laatste jaren samen met De Meerpaal – in de Dordtse schouwburg een hartverwarmende show neer. Aan alles komt een einde, maar over het afscheid van Kunstmin en het slot van de traditie werd niet getreurd. Integendeel: de kinderen, begeleiders, ouders en andere betrokkenen vierden dat ze zo veel jaren achtereen het evenement konden realiseren. The Lion King vormde een knallend en passend einde. De kinderen hadden nog meer dan vorige jaren gerepeteerd om een perfecte voorstelling neer te zetten. En ze konden trots en tevreden zijn met het resultaat. Zoals ook het publiek en alle mensen achter de schermen dat waren. Het verhaal over Simba werd vol vuur gebracht. The Lion King (een Disneyproductie met muziek van Phil Collins) was voor de meeste kinderen bekende kost en ze leefden zich daardoor gemakkelijk in hun rol in. De karakteristieke schouwburgzaal zat ouderwets vol. Deze keer waren er opmerkelijk veel oud-bewoners, die zelf ook meerdere malen op de planken van Kunstmin hadden gestaan. Zij wilden kennelijk zien hoe hun opvolgers het deden en meteen afscheid nemen van de jaarlijkse internaatsmusical, die steevast een van de hoogtepunten van het schooljaar was. (foto Ries van Wendel de Joode) Calendula 12 kapseist bijna in Antwerpen In de Antwerpse haven is de tanker 100 meter lange Calendula 12 bijna gezonken bij de Petroleumpier Zuid. De in 2007 omgebouwde en verlengde dubbelwandige tanker, die was geladen met pyrolyse-olie, maakte bij het rondgaan plotseling slagzij en helde zo’n 25 graden over. De bemanning maakte snel vast; te hulp geroepen sleepboten voorkwamen dat de tanker zonk. Nadat de lading was overgepompt in een ander schip, kwam de Calendula 12 weer recht te liggen. Er is geen olie gelekt en er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Omdat dit schip net als de bij de Lorelei gekantelde Waldhof beschikt over gecentreerde tanks, werd door sommigen meteen een link gelegd. “Enkelwandige tankers slaan niet zomaar om”, aldus VBRbestuurder Karel Verberght in een reactie op de gebeurtenissen in Antwerpen. “Die zijn voorzien van een middenschot.” De oorzaak van het voorval wordt onderzocht.

Binnenvaartkrant