Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 36 1

De Binnenvaartkrant 36 1 februari 2011 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zee- • Navigatie & en Binnenvaart Communicatie • Yachting • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com www.autena.nl Marad Lite OnderhoudsPlanner Alle werktuigen aan boord - motoren, generatoren e.d. - vragen tijdig onderhoud. Met Marad Lite houdt iedereen aan boord eenvoudig het overzicht. Marad Lite geeft de technische specificaties van de afzonderlijke werktuigen, vertelt bijvoorbeeld welke smeeroliefilters vervangen moeten worden, en waarschuwt wanneer het brandbluscertificaat verlopen is.Vergeten is er niet meer bij! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEEF EEN GLIMLACH CADEAU Met kaarten en cadeaus van Unicef. unicefshop.nl of bel 070 333 93 00 (ook voor verkooppunten) Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 37 1 februari 2011 Nieuwe passagiersbrug René Siegfried moet weg uit Dordrecht De René Siegfried, het museumschip van Vereniging De Binnenvaart, krijgt geen ligplaats in de Dordtse Riedijkshaven. Dat meldt de vereniging op haar website. Uit een enquête blijkt dat een grote meerderheid van omwonenden tegen de komst is. De René Siegfried ligt al enkele jaren in het Wantij. Vanwege de plannen voor de nieuwe wijk Stadswerven kunnen de voormalige duwboot en de eraan gekoppelde lashbak daar niet blijven liggen. Als alternatief was een ligplaats in de Riedijkshaven gevonden. Omwonenden reageerden echter kritisch, waarna de gemeente een enquête hield. Die bevestigt de weerstand en de gemeente honoreert de bezwaren. In Dordrecht zijn geen andere locaties beschikbaar voor de René Siegfried. Het bestuur van Vereniging De Binnenvaart zal nu een ligplaats buiten Dordrecht moeten zoeken. Op woensdag 19 januari kreeg de Cruise Terminal Rotterdam een nieuwe passagiersbrug. Die was nodig geworden door de bouwactiviteiten naast de terminal. De aanmeerplaats voor cruiseschepen aan de Wilhelminakade schoof zodoende 120 meter op, buiten bereik van de gangway die voorheen de schepen die Rotterdam aandeden verbond met de passagiersterminal. TomDavid Architecten ontwierp de 60 meter lange stalen constructie in opdracht van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam. De nieuwe passagiersbrug werd in Rotterdam-Pernis gebouwd door Birkhoff Staalbouw. Bonn & Mees verzorgde het transport met de drijvende bok Matador 2 van Pernis naar de Wilhelminapier. Op de pier werd de stalen constructie op de kade gezet en gemonteerd. De brug gaat vijf jaar dienst doen. Daarna kunnen cruiseschepen weer gewoon voor de deur afmeren en krijgt de oorspronkelijke gangway zijn functie weer terug. (foto OBR) Werfbaas neemt afscheid van Havenbedrijf Vorige week nam Ivan de Waal (64) afscheid van Havenbedrijf Rotterdam. Hij gaf dertig jaar leiding aan de eigen werf op Heijplaat nadat hij vak in de jaren ‘70 had geleerd bij de RDM. Ivan de Waal op de werf. Zijn laatste grote klus was de renovatie van de RPA 14 en de RPA 15. (foto Ries van Wendel de Joode) Onder zijn leiding nam het Havenbedrijf vijftien nieuwe schepen in gebruik. Tegelijkertijd nam het aantal medewerkers op de werf af van 65 naar 18. Ivan de Waal is opgevolgd door Roland Schuring. De nieuwe schepen van het Havenbedrijf komen tot stand na een grondig, democratisch proces, waarbij de stem van de bemanning zwaar meeweegt. “Logisch want de blusboten van het Havenbedrijf dienen per jaar gemiddeld 8.000 uur als werkplek.” De laatste grote klus die de werf onder supervisie van De Waal uitvoerde, was de renovatie van de RPA 14 en de RPA 15. Daarmee is de cirkel rond, want toevallig waren dat de twee schepen die de werfbaas als eerste liet ontwikkelen namens het Havenbedrijf. NPRC biedt ‘klimaatneutraal transport’ Vanaf vandaag biedt NPRC klanten de mogelijkheid te kiezen voor klimaatneutraal transport. Met deze – voor de binnenvaart nieuwe – mogelijkheid wil de NPRC inspelen op verladers die werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid en dat ook van hun leveranciers en dienstverleners verlangen. Het uitgangspunt van de NPRC voor duurzaam transport is reduceren en neutraliseren. De coöperatie legt zichzelf “stevige reductiedoels tellingen”op en heeft een actieprogramma voor de reductie van uitstoot van CO 2. Alle eigen kantoren werken sinds 1 januari 100 procent klimaatneutraal. “Door te investeren in klimaatprojecten helpt de NPRC klanten om de nog onvermijdelijke overblijvende CO 2 -uitstoot te neutraliseren.” Offensief voor museum Roelof Fransbergen, adviseur van Rederij Stiphout, mobiliseert de duizenden relaties van de rederij voor behoud van het Maas- en Scheepvaartmuseum in Maasbracht. Zij zijn met een brochure en een e-mailbericht geïnformeerd over de collectie van het museum, dat het cultureel en varend erfgoed wil bewaren voor het nageslacht. Fransbergen, die voorzitter is van het museumbestuur, wijst op de belangrijke functie van het museum in de gemeente Maasgouw, dat de op een na grootste binnenhaven van Nederland heeft. Hij wil met zijn actie het Maas- en Scheepvaartmuseum onder de aandacht brengen van zo veel mogelijk belangrijke partijen en het museum daardoor meer bekendheid geven in binnen- en buitenland. Hij hoopt dat de relaties van Rederij Stiphout het stokje overnemen en het museum sponsoren, hun relaties oproepen aandacht te schenken aan het museum door het op te nemen in toeristische programma’s of op een andere manier het museum te promoten. Roelof Fransbergen zegt al veel positieve reacties te hebben ontvangen. Zoals van Overvliet Assurantiemakelaars uit Rotterdam, dat al sponsor is van het museum. Die onderneming heeft toegezegd zich te beraden op acties richting haar relaties. Roelof Fransbergen: “Wij hebben deze actie opgezet om dit soort reacties te krijgen. Ik heb het volste vertrouwen dat deze actie gaat werken als een sneeuwbal die alsmaar groter en groter wordt.” Wethouder Huyskens (Maasgouw) stapt op DOOR JO BINDELS CDA-wethouder Twan Huyskens van Maasgouw stapt op per 15 maart. In een brief aan de gemeenteraad heeft hij laten weten dat er te weinig chemie is om goed te kunnen samenwerken tussen de coalitiepartners: Lokaal Belang en zijn eigen CDA. De verstoorde verhouding is terug te voeren op kritiek uit de gemeenteraad op de afhandeling van een aantal projecten, waaronder de reconstructie van een gedeelte van de vestingwerken van Stevensweert. De kosten daarvan liepen in een rap tempo op. In december werd een motie van wantrouwen verworpen. Voor de havenondernemers van Maasbracht zijn het Masterplan Haven Maasbracht en het Maas- en Scheepvaartmuseum van belang. Jo Houtermans, voorzitter van de Sectie Havenondernemers: “Ik betreur zijn vertrek. Hij was een toegankelijk persoon en ik heb goed met hem samengewerkt ondanks het feit dat wij over de uitvoering van onderdelen van het Masterplan van mening verschilden.” Ook Roelof Fransbergen, voorzitter van het Maas- en Scheepvaartmuseum, betreurt het vertrek van Huyskens. “Jammer dat hij weg gaat. Zijn ideeën waren goed maar zijn snelheid is hem fataal geworden. Als je je hoofd boven het maaiveld steekt gaat het er af. Hij kreeg ook weinig ruimte want de raad draagt hem op wat hij te doen heeft.” Het Masterplan Haven is in december door de raad goedgekeurd en gaat nu de inspraakprocedures en voorbereidingsfase in. Het bestuur van het Maas- en Scheepvaartmuseum heeft tot 1 juli de tijd gekregen om een plan op te stellen dat het voortbestaan van het museum rechtvaardigt. Roelof Fransbergen en Jo Houtermans zijn daarom zeer benieuwd wie Huyskens opvolgt en wat diens opvattingen zijn over deze twee dossiers. Weer iets minder gebunkerd in Rotterdam In Rotterdam, de grootste bunkerhaven van Europa, is het afgelopen jaar iets minder gebunkerd dan in 2009: 11.900.000 in plaats van 12.170.000 ton. Wel werd aanzienlijk meer lichte gasolie gebunkerd: een toename van 300.000 naar 520.000 ton. Sinds 1 januari 2010 mogen afgemeerde schepen in de havens van de EU geen zware stookolie of dieselolie meer gebruiken voor hun hulpmotoren. Als alternatief gebruiken ze gasolie. De afname in 2010 is een stuk minder dramatisch dan in de jaren daarvoor. De topjaren waren 2006 en 2007. Daarna volgde in 2008 een afname van 600.000 en in 2009 een afname van 800.000 ton. Die terugloop is voor een belangrijk deel te wijten aan de recessie. Daardoor werden schepen opgelegd. Daarnaast zijn grote containerschepen langzamer gaan varen (‘slow steaming’), waardoor ze minder brandstof verbruiken. Een 10 procent lagere snelheid bespaart 21 procent brandstof; 20 procent langzamer varen bespaart in de zeevaart zelfs 36 procent.

De Binnenvaartkrant