Views
1 year ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 1

De Binnenvaartkrant 34 1 februari 2011 Wij feliciteren Jolanda II B.V. van harte met het mts Jolanda II. Shipyard Schilders- en behangbedrijf / raamdecoratie v a a r t ! b e h o u d e n e e n Rabobank Merwestroom

De Binnenvaartkrant 35 1 februari 2011 Damian groeit 10 meter en 190 ton Onlangs heeft Scheepswerf Bocxe Delft het mbs Damian verlengd tot 75 meter. De 10 meter extra maakte dat het laadvermogen van het schip van Versluis-Van ’t Westende VOF uit Hansweert groeide van 794 naar 984 ton. De Damian kwam eerst in september naar de werf in Delft voor het meetwerk. Daarna kon het schip weer aan de reis. Ondertussen bouwde Bocxe de sectie. In november keerde de Damian terug en werd het schip gehellingd en doorgehaald. Daarna is de sectie tussen voor- en achterschip geplaatst. Vervolgens zijn de dekken verhoogd, is het schot verplaatst en is het leidingwerk aangepast. Het werk zat er half december op, zodat de Damian weer aan de slag kon. Scheepswerf Bocxe heeft in het verleden al veel schepen verlengd en omgebouwd. Buiten het verbouwen en repareren van binnenvaartschepen was de Delftse werf de afgelopen jaren ook actief in de nieuwbouw van kleinere, specifieke vaartuigen. Zoals de Bierboot voor de gemeente Utrecht en de City Supplier voor Mokum Mariteam uit Amsterdam. Die elektrisch aangedreven schepen beschikken over een eigen kraan en bevoorraden bedrijven aan de grachten in de binnensteden. Ook bouwde Bocxe diverse rondvaartboten, waarvan de meeste in Amsterdam varen. Speranza werd Shalom Een aantal maanden geleden kwam mijn schoonzus met het stukje uit de krant van de familie Gijsbers. (een aflevering van de serie ‘Van de andere kant’, die ging over Pim Gijsbers die een luxe motor aan het opknappen is, red.) Door tijdgebrek kwam het er niet van om op het stuk te reageren. Omdat we goede herinneringen aan het schip hebben plaatsen we graag deze reactie en zou ik graag nog eens met de kinderen willen kijken waar het schip nu ligt. Mijn naam is Gitte de Vries. Mijn man Everen kocht de Speranza van meneer Glashouwer toen zijn toenmalige schip, de Shalom, aan de kleine kant werd. Hij kocht het schip rond 1990. Ook dat schip noemde hij de Shalom. Het schip kwam voor de kant te liggen in Terherne. Het werd als visserij-opslagschip en woonschip gebruikt. Het ruim zat in de winter tot de nok vol met fuiken, schutwand en stokken. In de winter werden er netten hersteld. Muziek en houtkachel aan en de kinderen speelden er om heen. In het voorjaar werden alle netten eruit gehaald en was het plaats voor logeerpartijen, rolschaatsen, verstoppertje et cetera et cetera. Everen is daar in 1993 mee naar Amsterdam gevaren om een winter in de Sixhaven te liggen. Wij hebben elkaar die winter ontmoet en zijn verder op het schip gaan wonen en hebben later met onze drie kinderen erbij een goede woontijd gehad. We zijn naar de Volharding in Stavoren op de werf geweest, waar mijn man (voormalig IJsselmeervisser) vandaan komt en meneer Glashouwer ook jaren heeft gewoond. Het schip heeft later nog eens op de helling in Leeuwarden gelegen en daarvan is ook een aantal foto´s. Er zijn vele foto´s van het schip in gebruik als woonschip en visserij opslag. Gitte de Vries Het mbs Damian is nu 75 meter lang. (foto Scheepswerf Bocxe) BEHOUDEN VAART ”JOLANDA II”! Het UNITAS-team feliciteert Jolanda II B.V. met het gloednieuwe tankschip en verzekert het management van haar enthousiaste inzet om de vaart niet alleen behouden maar ook succesvol te maken! Rodeloopstraat 67 - B-2170 Merksem (Antwerpen) Shipping: Tel. 03 641 86 20 - E-mail: chartering@unitas-nv.com Administration: Tel. 03 641 86 30 - E-mail: accounting@unitas-nv.com

De Binnenvaartkrant