Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 32 1

De Binnenvaartkrant 32 1 februari 2011 Wij wensen Jolanda II B.V. en hun bemanning een behouden vaart met het mts Jolanda II. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Uw partner voor al uw verzekeringsvraagstukken: • Aansprakelijkheid • Binnenvaart • Transport • Goederen • Werkmateriaal • Wagenpark • Personele verzekeringen Wij wensen Jolanda II B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Jolanda II. Plaza 6, 4782 SK MOERDIJK / Postbus 14, 4780 AA MOERDIJK Tel.: 0168-393100 / Fax: 0168-393101 E-mail: bci@bcinsurance.nl / Website: www.bcinsurance.nl Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Jolanda II B.V. met het mts Jolanda II en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wij wensen Jolanda II B.V. veel succes en een behouden vaart. Op het mts Jolanda II B.V. leverden wij: Stuurhuis met hefkolom. Scheepswerf Gelria BV Handelsweg 75 6541 CS NIJMEGEN T. +31(0)24-3770717 F. +31(0)24-3786001 Wij verzorgden de levering van het complete schip en wensen Jolanda II B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Jolanda II. E-mail: info@scheepswerfgelria.com Website: www.scheepswerfgelria.com

De Binnenvaartkrant 33 1 februari 2011 Mts Jolanda II: geweldige reeks eigenschappen DOOR HANS HEILIGERS Tijdens onze rit naar het nieuwe mts Jolanda II aan het Kanaaldok II aan de Oostkaai in Antwerpen krijgen we van ons navigatiesysteem het advies om over Bergen op Zoom te rijden. Daarmee vermijden we zestien minuten vertraging die we anders via Breda-Antwerpen zouden oplopen. Even later rijden we op de Zoomweg-Zuid ter hoogte van Stabroek. Twee jaar terug waaide hier in januari een megagroot richtingbord van zijn sokkels: het ligt er nog steeds zo bij als in 2009, met de tekst gericht op de passerende vliegtuigen. Hetzelfde geldt voor vele tientallen meters verkreukelde vangrails die langs deze weg al veel te lang op herstel wachten. Door de vele gaten in de weg doen motorrijders er niet goed aan om hem in hun routeplanning op te nemen. De optelsom van het geschetste beeld biedt zeker geen rechtvaardiging aan de onkuise plannen voor tolheffing die onze zuiderburen opnieuw van de plank hebben gehaald ter aanvulling van hun financiën. Patrick Stultiens is via dezelfde route onderweg naar de afgesproken plaats. Hij heeft de rit zelfs via Venlo en Dordrecht gemaakt om de aflosploeg van de stations te halen. We parkeren onze auto bij de sleepdienst van Brabo. Ze hebben voor het kantoor een vloot stoere oranje gekleurde schepen liggen waarmee ze hun diensten verlenen. Het mts Jolanda II is geladen en de opstap vanaf de kade geschiedt op gelijk niveau. Onder de naam op het achterschip is de plaats Tegelen vermeld. Dat hebben we nog niet eerder gezien, we zullen dat straks eens navragen. In het stuurhuis worden we verwelkomd door Patrick Stultiens. Ook hij heeft na de nodige kilometers wel zin in een www.vlek-scheepsinstallatie.com Wij leverden en/of installeerden: Complete electrotechnische installatie Nautische apparatuur Klokweg 16, 3034 KK Rotterdam Tel.: 010 2330002 Wij wensen Jolanda II B.V. een behouden vaart met het mts Jolanda II. koffie en heeft het apparaat al zijn voorkeur opgedragen. Ondertussen kijken wij het door EBR gebouwde stuurhuis door en vragen wie de zo natuurlijke betimmering van de lessenaar heeft gedaan. Dat is het werk van Verveer uit Zwijndrecht, dat voor dit werkstuk en de overige betimmering aan boord afreisde naar de werf van Gelria in Nijmegen. Ook in de machinekamer het roomwit van de QSK-huisstijl. (foto’s Hans Heiligers) Almira We vragen meteen maar eens naar Tegelen. Patrick is daar opgegroeid en heeft van huis uit geen lijntjes naar de binnenvaart. Wel heeft hij in zijn jeugd veel kanotochten gemaakt en de weekeinden doorgebracht op het jacht van zijn ouders. Het water bleef boeien en daarom was de keuze voor een vervolg van zijn opleiding snel gemaakt. Patrick zwaaide uiteindelijk op zijn 18e met succes af van de Noorderhelling in Rotterdam. Naast de papieren kennis moest hij ook nog de praktijk leren kennen. Hij voer op maar liefst zeven schepen van Gebroeders Broere uit Dordrecht. Toch heeft hij de kneepjes van het vak geleerd in de tijd dat hij op de Er-Ro voer, een schip van de familie Van Bussel uit Maasbracht. Daar heeft hij een fantastische tijd gehad en heel veel geleerd. Daarna stapte hij over op de Almira, toen dat in de vaart kwam. Zonder dat hij het besefte was dat zijn eerste stap op weg naar zelfstandigheid: drie jaar later werd hij in 2006 eigenaar van dat schip. Hij gaf het de naam van zijn vriendin Jolanda. Uitgekiende balans Omdat zij na al die jaren nog steeds zijn vriendin is, kreeg deze nieuwbouw de naam Jolanda II. Het schip is onder klasse van Germanischer Lloyd gebouwd bij Centromost Stocznia Rzeczna in Plock, evenals zijn vorige schip. Patrick kent de weg naar die werf inmiddels vrij goed; hij is er drie maal de vorderingen van de bouw gaan bekijken. Hij vertelt dat het goed te doen is; het is zo’n 1100 kilometer. Nu we het toch over afstanden hebben: die van het voorschip naar het achterschip bedraagt 110 meter bij een breedte van 11,00 meter. De diepgang is 3,31 meter. De tonnenmaat is vastgesteld op 2.668. Ook de kruiplijn van slechts 4,40 meter maakt deel uit van een reeks eigenschappen die dit schip een uitgekiende balans geven tussen prestatie, exploitatie en vaargebied. Wat dat betreft voldoet hij graag aan de wens van zijn bevrachter Unitas, waarmee Patrick het al heel lang goed kan vinden. ARA, Rijn en de Duitse kanalen zijn alle goed bevaarbaar. De negen tanks van dit type C 2.2 tankschip zijn gecoat en herbergen een gezamenlijke capaciteit van 3344 m 3 . De spiralen kunnen van buitenaf op stoom worden aangesloten. In samenhang met een krachtige QSX 15C generatorset van Cummins is er voldoende vermogen voor de Verhaar-boegschroefinstallatie en het pompbedrijf. De pompen dragen het bekende beeldmerk van de Marflexdolfijntjes. De gezamenlijke pompcapaciteit bedraagt 1.000 m 3 per uur. Als we wat later de trap van de machinekamer afdalen zien we ook daar het roomwit van de QSK-huisstijl die is aangebracht op een QSK 50 M van maar liefst 1700 pk. We doen ons best om daar weer een mooi plaatje van te maken en praten aan dek nog wat na. Wie leverden aan het mts Jolanda II Scheepswerf Gelria B.V. Damen Marine Components 15/10-500ALR, incl. adsorptiedroger, van Wijk Stuurhuizen B.V. Machinefabriek en Levering complete schip Straalbuis type Van de Giessen Optima, opgebouwd op 500 liter Lloyds ket Alu. deur woning Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Rabobank Merwestroom Financiering diameter 1762 mm. WindeX Engineering B.V. Alphatron Marine B.V. 2JMA 610 radar, Ankerlieren, ankers en kettingen Unitas United Shipping and Trucking VPG Scheepsservice B.V. Levering en Airconditioning, overdrukinstallatie, gehele MF line en Alphachart Marflex B.V. 9 MarFlex electrisch Company N.V. Bevrachting plaatsing VPG stuurwerk, inbouw en klaproosters en ventilatoren Tresco Engineering bvba gedreven Deepwell ladingpomp, type Business Capital Insurance B.V. plaatsing hoofdmotor en generatorsets ADT Fire & Security AlpahChart River MDPD-80, met een capaciteit van 100 m³/ Afbouw- en varenverzekering Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Brandbeveiligingspparatuur 4 Com Telecommunicate uur. 9 MarFlex luchtgedreven nazuigpomp Germanischer Lloyd Classificatie De Ruyter Dieseltechniek B.V. Unisafe Marine Firefighting & Safety RAFA B.V. Ramen Hoveko b.v. Complete tankmeting en - Rubber Design B.V. Generatorset 460 kVA t.b.v. boegschroef- / Equipment Brandblusmateriaal Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. alarmering met behulp van Saabradars, Flexibele opstelling hoofdmotor ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX Alex Toebast Las- en Montagetechniek Complete betimmering alsmede de temperatuur- en drukmeting. Quality Alignment Uitlijnen van de 15C, generator: Marathon 572 RSL 4030, Aluminium machinekamerplaten Keuken-Line B.V. Keuken Huchem Special Products B.V. HC- Roka, hoofdmotor en de keerkoppeling. generatorset 175 kVA t.b.v. boordnet- / Franssen Isolatiebedrijf B.V. J. de Jong Scheepsservice B.V. HC- Shipclean, HC- Bonsop, HC-Geleiclean ADS van STIGT Masson Marine noodladingpompbedrijf, motor: Cummins Isolatie uitlaatgassensysteem en gas Complete sanitaire en drinkwaterinstallatie (nieuw handzeep) en HC-Glashelder. keerkoppeling type MM W7350, 5,494:1, QSB 6.7C, generator: Marathon 431 PSL roetour leiding Aannemingsbedrijf J. Alderliesten & Zn TankTech B.V. Tank inhoudsmetingen 24V solenoïde t.b.v. electrische bediening, 6204, generatorset 65 kVA t.b.v. Vlek Scheepsinstallatie BV Tegelzetter Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen, elastische koppeling, PTO type 0, voor boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4 Complete elektrotechnische installatie, Pinta Unisol B.V. Isolatie woning rest ladingslangen en luchtslangen aandrijving van stuurwerkpomp, van Stigt en generator: Marathon 362 CSL 1604. nautische apparatuur Dego Stofferingen B.V. BP Nederland B.V. Smeermiddelen bedieningssysteem gebaseerd op de Voortstuwing: type QSK 50M, 1700 pk. Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Stoffering stuurhuis bank Bunkerstation Heijmen B.V. CruiseCommand, op de brug is een Maralec B.V. Marathon Generatoren en All Pumps Holland B.V. Pompen Omsels Tegels Gasolie, BP smeermiddelen en complete brugpaneel gemonteerd met 4100 hendel Motoren Generatoren Aquamar Waterbehandeling Schildersbedrijf De Winter scheepsinventaris Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef Verhaar Omega B.V. Boegschroef type Waterzuiveringsinstallatie Schilder- en behangwerk PS Marine Coatings B.V. Den Breejen Shipyard B.V. installatie: OMEGA 31120-4k Vertikaal met Dolf van de Velden - Gendt Schilderwerk Loggers Rubbertechniek B.V. Sigma coating Schroefasinstallatie een vermogen van 350 kW/1780 rpm. E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en Flexibele opstelling woning Shipcrew B.V. Personeel IHC Lagersmit B.V. Verhaar Omega Air & Nitrogen bv konstruktiebedrijf Blommaert BVBA Voormast Improval Rotork Gears B.V. Schroefasafdichting Verhaar Omega schroefcompressor VO- Stuurhuis met hefkolom Bazan Gereedschappen Afsluiters en appendages

Binnenvaartkrant