Views
1 year ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 30 1

De Binnenvaartkrant 30 1 februari 2011 Wij feliciteren Seolto C.V. van harte met het ms Amalia. v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 31 1 februari 2011 Finetuning op coaster Marietje Marsilla DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De Marietje Marsilla is de nieuwste aanwinst van Danser Van Gent, van Henk en Rita Danser en hun kinderen. De nieuwe kustvaarder, de tweede uit een serie van vier, is de finetuning van eerstgeborene Marietje Andrea. Daarover zei Danser destijds in deze krant dat het “de kroon op zijn werk” was. Aan boord van de Marietje Marsilla, aan de kade bij de Evenementenhal in Delfzijl, vertelt Danser: “Een jaar geleden lag de Marietje Andrea hier. Toen zagen wij al verschillende kleinigheden die voor verbetering vatbaar waren. Maar als het eenmaal vastgelast zit, moet het wel erg verkeerd zijn, willen wij het weer los laten branden. Wat dat betreft waren wij bevoorrecht. Want omdat wij nog drie dezelfde schepen laten bouwen, kregen wij nog drie kansen om de uitvoering verder te perfectioneren.” Afbouwcoördinator Samen met tekenaar Peter Douma van uitvoerend scheepswerf Barkmeijer Stroobos liep Danser een dag lang over de Marietje Andrea. Van alle gewenste verbeteringen maakte Douma een foto met beschrijving. Al die informatie in beeld en beschrijving verwerkte Douma tot een boek, waarvan alle partijen die betrokken waren bij de “Toen we de Marietje Marsilla overbrachten, kregen we een eerbetoon waarvan ik kippenvel kreeg. Bij het binnenvaren van de Eemshaven spoten beide grootste Wagenborg-sleepboten een ereboog.” (foto Frits Olinga) bouw van de Marietje Marsilla een exemplaar kregen. Danser dacht vooraf dat het om een stuk of dertig veranderingen zou gaan. “Toen we klaar waren, hebben we ze geteld; het bleken er maar liefst 150 te zijn. Maar allemaal kleinigheden. En niet allemaal meerwerk. Integendeel, veel verbeteringen zitten in efficiency, onder meer in de bouw van het casco. We wilden ervoor zorgen dat we niks meer hoefden te doen aan het staal dat werd geleverd.” De afbouw van de Marietje Marsilla vond – net als die van haar oudere zusterschip – plaats door Barkmeijer aan de provinciesteiger in Lemmer. Was Douma bij de Marietje Andrea nog tekenaar, deze keer kreeg hij, met zijn eigen boekwerk in de hand, voor het eerst in zijn loopbaan bij Barkmeijer de rol van afbouwcoördinator toebedeeld. Douma en Danser vertellen dat dit van beide kanten uitstekend beviel. Danser: “Peter deed veel praktijkkennis op van ons; wij leerden veel theoretische achtergronden van hem.” Andere voormast Een van de belangrijkste wijzigingen aan de Marietje Marsilla ten BINNENVAARTNIEUWS OP UW MOBIEL WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/MOBIEL opzichte van de Marietje Andrea is de andere voormast. “Die op de Marietje Andrea is uitgekozen door mijn zoon Hendrik Jan. Hij koost voor een bijzonder sierlijke mast, die mij qua functionaliteit maar matig beviel”, zegt Danser senior. “De mast op de Marietje Marsilla mag dan optisch een paar punten minder scoren, qua functionaliteit krijgt hij van mij een 10, omdat hij ongestaagd is.” Verder bevalt dit zelfontworpen schip de familie Danser uitstekend. De snelheid ligt met 14,35 knoop een halve knoop hoger dan gepland. Dat is pure winst doordat het schip zijn vermogen heel goed overbrengt op het water, mede dankzij de kortstraalbuis, waarmee de Marietje Andrea in 2009 nog een primeur had. Inmiddels wordt dit meer toegepast in de kustvaart. Het schip heeft ijsklasse 1A. Danser: “We zijn hartstikke tevreden over het vaargedrag in het ijs. Onder meer doordat het helemaal dwarsspant is gebouwd en is voorzien van een 25 procent dikkere ijsgordel dan het klassenbureau voorschrijft. Bovendien loopt de ijsgordel door tot de kimmen, waardoor je trimonafhankelijk bent. Dit is voor het eerst in mijn inmiddels ruim 50-jarige carrière dat ik in het ijs niet met kromme tenen in mijn stuurstoel zit. Dit schip is zo ongelofelijk sterk.” Planning De Marietje Marsilla is zoals gezegd nummer 2 van een reeks van vier – voor elk van Henk en Rita Dansers kinderen één. Nummer 3 wordt de Marietje Deborah, voor dochter Deborah en Walter Schuur, samen met haar familie. Voor dit schip is de tewaterlating gepland daags voor Koninginnedag en ingebruikname vóór de komende bouwvak. Nummer 4 staat in de planning voor 2014, een naam is nog niet bekend. Hoewel Danser van Gent vier schepen bouwt voor vier nazaten (Hendrik Jan en Jody, Andries en Manon, Deborah en Walter, Martijn en Astrid) wil Danser nog niet denken aan afscheid nemen van zijn vak en onderneming. “Zo lang mijn gezondheid goed blijft, blijf ik dit werk graag doen. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik dit mag doen samen met onze kinderen. Ik kan mij totaal niet verplaatsen in mensen die aftellen tot hun pensionering. Na mijn familie is dit vak is mijn grootste liefhebberij.” Henk vaart als kapitein op de Marietje Marsilla. Het is de bedoeling dat zoon Andries dit jaar kapitein wordt op dat schip. “Vorig jaar op de Marietje Deborah (beneden 3000 gt) was Andries de jongste kapitein van de hele Wagenborgvloot”, zegt zijn vader trots. Noordelijke nuchterheid Het vooruitschuiven van de bouw van nummer 4 heeft te maken met het binnenhalen van een grote order door Barkmeijer: de bouw van drie 80 bij 13 meter grote loodsenboten voor de Hollandse Loodsenvereniging. Danser, die niet heel veel haast had met de bouw van het vierde schip, deed daarvoor graag even een stapje opzij. “Wij konden kiezen: iets langer wachten op ons vierde schip of de bouw versnellen. Aangezien goede tijden naar verwachting nog wel even op zich laten wachten, hebben wij ervoor gekozen om de oplevering vooruit te schuiven naar 2014. Bovendien gunden wij Barkmeijer de opdracht voor de drie loodsenboten van harte. Het is toch prachtig dat, waar soms wat meewarig wordt gedaan over de noordelijke scheepsbouw, juist een Friese werf deze grote vis binnenhaalde. Vergeet niet: Barkmeijer bestaat al 160 jaar. Bestaansrecht dat de werf onder meer ontleent aan de combinatie van de lat hoog leggen qua kwaliteitseisen en noordelijke nuchterheid.” Kippenvel Danser Van Gent werkt inmiddels ruim dertig jaar samen met bevrachter Wagenborg. Over die samenwerking wil hij bij deze gelegenheid graag een persoonlijke noot aantekenen: “Ik ben er ongelofelijk trots op dat wij al meer dan dertig jaar met Wagenborg als vaste bevrachter mogen werken en deel mogen uitmaken van de Wagenborg-familie. En ik denk dat het gevoel van waardering wederzijds is.” “Want toen we de Marietje Marsilla overbrachten van Lemmer naar de Eemshaven, met aan boord onze hele familie, onze medewerkers en diverse medewerkers van Barkmeijer, kregen we een eerbetoon waarvan ik kippenvel kreeg. Bij het binnenvaren van de Eemshaven lagen daar de beide grootste Wagenborgsleepboten Waterstraat en Waterstroom klaar, die met waterkannonnen voor ons een ereboog spoten.” “Op de Waterstroom zit kapitein Ben ter Stege. Ben werd in 1983 met zijn 21 jaar de jongste kapitein tot dan toe op ons schip de Marietje Benita. Die ereboog vond ik zo mooi, een onbeschrijfelijke blijk van waardering. Om stil van te worden.”

De Binnenvaartkrant