Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2 1

De Binnenvaartkrant 2 1 februari 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD VOLMATROOS per direct op DB Amazone. Tel. 06-53312888 / +32 475547476 VOOR MS-ANTIDA zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vgls. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEVRAAGD OP HET MS BORNRIF, lichtmatroos ibv dienstboekje, vaarsysteem 4 wkn op / 4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart. Tel. 06-53154669 TE KOOP RADIOGR BEDIENINGEN voor autokranen bijv : 8 knops (zelf te plaatsen) € 550,00 Boterman Techniek bv Tel. 06-54287373 TE KOOP ABC8DZ, nieuwe cilinderkop compleet, 10 verstuivers, 2 brandstofpompen + set, moment sleutels, gerev Ervor compressoren, elektrische waterpompen, loslieren, diver 0032-477629999 VOOR MTS RHODY zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk op / 4 wk af, het salaris vlgs CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 TE KOOP NIEUW PONTON 9000 x 3000 x 1500 x 5, gestraald gemenied € 18.000,- ex btw. Delta Kust Dieselservice & Shiprepair in Terneuzen 06- 55191208 VOOR MOTOREN SERVICE! Generatorsets, staalwerk, plaatsen van autokranen, etc. Te koop nieuw YANMAR genset. 17 kVA, € 6300,-, YANMAR 40 kVA € 8000,- Te koop DAF type ATI, 420 pk, originele scheepsmotor, bjr 1999, € 6500 ex btw. Delta Kust Dieselservice & Shiprepair in Terneuzen, Tel. 06-55191208 GEZOCHT PERS. MPS ARGO, seizoen 1968 en oud bem. leden v.d. Gevel sr.- Rodort5,1980/1988, oud stuurman Jaap. Reacties 06-40454052 WIJ ZOEKEN voor onze drogelading schepen, schippers in bezit van Rijn en Radarpatent, hoofdzakelijk Ned- Donauvaart ook zzp-ers. Tel. 06-31902883 VOOR MS-FIDIUS zijn wij op zoek naar dekmannen, matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 OCEANRIVER ZOEKT i.o.v koppelverband ms Roman. Lichtmatroos met functie lichtmatroos in dienstenboek. Tevens matroos met functie matroos in dienstenboek. Vaar/verlof i.o. Loon conform CAO. Tel. 0041-435016455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Stuwen met ContainerPlanner RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. thermometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl per 1 april 2008 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amalia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEZOCHT STEL/SCHIPPER op ms Expanded - zondaghouder - info: msdijo@gmail.com GERWIL ZOEKT i.o.v. ms Cyrano, 1 x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. crew@gerwil.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anita, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anja, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP Goedlopend oliebedrijf in Noord-Limburg. Tel: 06-53585333 AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl INTERFLUVIAL ZOEKT Iov mts Antonie C twee matrozen met dienstboek, loon CAO, 6 wk op, 3 wk af. Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com SCHIPPER GEVRAAGD op cementtanker. Vaargebied Walsum - Alphen - Krimpen - Oudenbosch. Vragen? info@gitrashipping.be of tel: +32475442789 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. INTERFLUVIAL ZOEKT voor mts Rezovar een matroos met dienstboek, loon volgens CAO, 6 wk op/ 3 wk af. Info. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 1 februari 2011 Oorzaak kapseizen splijt organisaties Als uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste oorzaak van het kapseizen van de Waldhof ligt in de bochtstabiliteit van tankschepen met centertanks, dan moeten ze onmiddellijk stilgelegd worden, stelde voorzitter Jan Veldman van de ESO in zijn nieuwjaarsrede, vrijdag 21 januari. EBU en CBRB vinden het veel te vroeg voor dergelijke conclusies. Het CBRB zegt in een persbericht de opmerking van Jan Veldman onacceptabel te vinden. “Het CBRB is allereerst van mening dat het zeer ongepast is om te speculeren over de oorzaak van de ramp terwijl er nog steeds twee vermisten zijn en de oorzaak van het ongeval nog niet bekend is. Het CBRB gaat er vanuit dat dit ongeval door ter zake deskundigen nauwkeurig geanalyseerd zal worden.” EBU en CBRB De ESO-voorzitter deed de uitspraak bij de nieuwjaarsreceptie en gaf in het Nieuwsblad Transport ASV stapt uit ESO De ASV gaf tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ESO aan dat het dagelijks bestuur van de ESO moet aftreden, onder andere wegens de doorgezette plannen voor herstructurering van de Europese Schippers Organisatie. Toen daar niet op werd gereageerd, stapte de ASV uit de ESO. Ook inhoudelijk is voor de ASV de maat vol. Bestuurslid Sunniva Fluitsma: “De essentie van het bestaan van de ESO is aangetast, omdat het er steeds meer op lijkt dat beleid van de (Nederlandse) overheid aan de schippers wordt ‘verkocht’ in plaats van dat de wens van de schippers bij de overheid wordt bepleit. (…) De ASV onderschrijft nog steeds van harte de statuten van de ESO, de ESO die staat voor het belang van de individuele schipper. Wij hebben echter geen vertrouwen meer in het feit dat dit bestuur de belangen van alle aangesloten leden en daarmee de door hen te vertegenwoordigen schippers goed vertegenwoordigt.” van 28 januari verdere uitleg, waarin hij stelt dat dubbelwandige schepen met centertanks een middenschot moeten laten aanbrengen indien ze varen met halfvolle tanks. Het aanbrengen van middenschotten in tanks is een ingrijpende operatie die tonnen kost per schip; ook doordat aan beide kanten van het schot voorzieningen moeten worden getroffen voor het lossen en schoonmaken. Het bestuur van de ASV schreef in een brief aan Europarlementariër Peter van Dalen over de risico’s van het varen met dubbelwandige tankers met gecentreerde tanks: “De kennis bij schippers die met deze schepen varen, is wel aanwezig. Ze wordt bijna nooit geuit, misschien vanwege repressie of doodgezwegen uit economische belangen? Altijd moeten er eerst ernstige ongelukken gebeuren (...) voordat er iets aan wordt gedaan.” Van Dalen kreeg die brief van de ASV, omdat hij vragen had gesteld aan de Europese Commissie en de Europese Ministerraad over de ramp met de Waldhof. Dat ging echter niet over een mogelijke oorzaak, maar over de trage berging. Hij roept onder andere op om geschikt bergingsmaterieel voor de binnenvaart te ontwikkelen en paraat te hebben op de Rijn. Van Dalen wijst op de afspraken die de Rijnoeverstaten maakten naar aanleiding van het ongeluk met de Excelsior in 2007, die containers verloor. Toen was de Rijn vijf dagen volledig gestremd. Volgens Van Dalen is Mannheim “bij uitstek een geschikte plaats om bergingsmaterieel neer te leggen”. De ASV wijst Van Dalen erop dat de organisatie die daarop moet worden aangesproken, de Centrale Rijnvaartcommissie is. “De CCR weet van geen ophouden met allerlei futiliteiten die vanwege de zogenaamde veiligheid aan ons schippers dwingend worden opgelegd. Het zou beter zijn als er daarentegen wat meer aandacht was besteed aan echte gevaren.” ‘Lobith in de kijker’ In de volgende Binnenvaartkrant zoomen we in op Rijnwaarden en omgeving. De gemeente is, met dorpen als Lobith, Tolkamer, Spijk en Pannerden, nauw verweven met de binnenvaart. Dat rechtvaardigt de keuze voor een bijzonder thema onder de naam ‘Lobith in de kijker’. Schade niet te verhalen >> Vervolg van de voorpagina “We moeten als binnenvaart straks een visitekaartje af kunnen geven dat we dit gedisciplineerd kunnen doen. Met het WSA stem ik een draaiboek samen om de afvaart te coördineren.” Incident De schade loopt ondertussen op. Voor de sector bedraagt die ongeveer een miljoen euro per dag, berekende Lóri Tavasszy van TNO, hoogleraar goederentransport en logistiek aan de TU Delft. Volgens hem hadden veel kosten kunnen worden voorkomen als bedrijven zich instelden op een situatie als deze, maar men ziet het teveel als een incident. “Daarom schuiven ze investeringen om daarop te kunnen inspelen vaak voor zich uit”, schrijft logistiek deskundige Bart Lammers op de TNO-website. “De druk op kostenbesparing is groot en bedrijven zijn vooral bezig met de dagelijkse praktijk.” Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid antwoordde op vragen van Tweede De ligging van de Waldhof, gestabiliseerd door een kraan. Kamerlid Arie Slob van de ChristenUnie dat de gevolgen van de ramp met de Waldhof voor de betrokkenen zijn: “Dit is de verantwoordelijkheid voor de bedrijven zelf.” Kamp – sprekend namens staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma – gaf aan dat een deskundige van Rijkswaterstaat bij de bergingsoperatie aanwezig is. De EVO legde in een publicatie vorige week uit dat aansprakelijkheid voor de gevolgen van de blokkade nergens te verhalen is. “Voor de schade [aan de lading] kan de eigenaar van de Waldhof (Lehnkering - red.) zijn aansprakelijkheid op grond van internationale verdragen beperken tot in zijn geval 2,3 miljoen euro. Maar de vertragingsschade van Plattegrond van de situatie bij de Lorelei. De angst bestaat dat het stromende water de bodem onder het schip afkalft en het schip verder de vaargeul in glijdt. Het voorschip wordt tegengehouden met draden vanaf het ponton (nr. 4) dat met spudpalen in de rivier vast is gezet. (illustraties WSA-Bingen) schepen die nu niet kunnen doorvaren, wordt niet gedekt, omdat hiervoor juridisch geen voldoende rechtstreeks verband wordt gelegd.” Verladers lijden zwaar onder de blokkade, omdat wegvervoer en spoor maar ten dele de transporten over kunnen nemen. Chemiebedrijf BASF heeft volgens Nieuwsblad Transport vorige week als enige bekende verlader zijn afnemers laten weten dat er vertragingen op kunnen treden. Saillant is dat het zwavelzuur in de Waldhof afkomstig was van BASF in Ludwigshafen. Er is in brede kring veel onbegrip voor de lange duur van de berging van de Waldhof. Vooral dat er nergens langs de Midden-Rijn bergingsmaterieel aanwezig was. Uiteindelijk kwamen de kranen van de Ruhr en Nederland, waar Mammoet uit Schiedam de opdracht kreeg. Kleuterklas De Stichting voor Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters begint vandaag (1 februari) in Mannheim een tijdelijke kleuterklas voor kinderen van gestrande schippers. Kinderen van 3 tot en met 7 jaar kunnen dinsdag, woensdag en donderdag van 10 tot 14 uur terecht in een zaal van de Hafenkirche aan Kirchstrasse 15. Aanmelden (niet per se nodig) via directie@lovk.nl of (0630) 23 04 37. Twee rampen vonden plaats aan de voet van de Loreleirots in de vroege morgen van 13 januari. De kapseizende tanker Waldhof was een ramp voor de bemanning en voor de rederij. Het werd geen ramp voor het milieu en om te voorkomen dat het dat alsnog STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl zou worden, werd een tweede ramp veroorzaakt, een megaramp voor de Rijnvaart. Natuurlijk kun je zakelijke tegenvallers en verlies van inkomsten niet vergelijken met het verlies van mensenlevens. Zelfs niet als het om honderden, misschien wel duizenden ondernemers gaat, die hier de dupe van zijn. Maar het is wel een ramp. Je weet wat het onderzoek naar de oorzaak oplevert: het had voorkomen kunnen worden, het was een samenloop van omstandigheden. Zonder hoogwater zou de Waldhof waarschijnlijk al een keer of vier op- Risico’s beperken is geen oplossing nieuw zwavelzuur hebben geladen. Maar ongelukken gebeuren nu eenmaal, dat is niet te voorkomen. De meest prangende vraag is echter: was die tweede ramp nodig? Dat was namelijk een weloverwogen beslissing. Een schipper zei tegen mij: “Was de Waldhof maar meteen gebroken, dan was er even onrust geweest over het milieu en daarna hadden we verder gevaren.” Hoe groot zou die milieuramp zijn geweest? Als je zwavelzuur geleidelijk in stromend water laat lopen, gebeurt er niet zo gek veel. Tijdelijke verzuring, geen ontploffing, geen gifwolken. Maar ja, wie neemt die beslissing? Er wordt geen oplossing bedacht maar er worden risico’s beperkt. Als je de Rijnvaart blokkeert, vallen er geen doden. Die krampachtige voorzichtigheid is het gevolg van de terreur van media en samenleving: als er iets mis gaat, moeten er koppen rollen. Dat het leven vol met risico’s zit, wordt breed maatschappelijk ontkend. De techniek om een tanker zelfs op een hopeloze plek in de rivier redelijk veilig te bergen, is er vast wel. En anders leg je er een cordon van schepen omheen, zodat ook de afvarende schepen in alle geleidelijkheid veilig kunnen passeren. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Je moet ook weer niet net doen alsof schippers die met de stroom meevaren, als gekken komen aanscheuren. In mijn jeugd zeiden we dat we wel mensen naar de maan kunnen sturen, hoe bestaat het dan dat we een veel simpeler probleem niet op kunnen lossen? Misschien duurt het bergen van de Waldhof zo lang om dezelfde reden als waarom we geen mensen meer naar de maan sturen.

De Binnenvaartkrant