Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 18 1

De Binnenvaartkrant 18 1 februari 2011 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Hamstra horsystemen Frisse lucht binnen, insecten buiten Genieten van frisse lucht maar last van muggen of andere insecten? De hamstra plisséhordeur Allure is dé oplossing. Deze bijzondere hordeur is net als de overige Hamstra horproducten, insecten weg van uw levensmiddelen en voorkomt insectenbeten en slapeloze nachten. Met Hamstra horren kunt u u slaap-, woon- of werkruimte heerlijk en ongehinderd ventileren! Vraag ons naar de mogelijkheden. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl

De Binnenvaartkrant 19 1 februari 2011 Scheepswerf Grave levert veerpont voor het IJ (foto’s Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Opties die de werf aandraagt en zich nauwgezet conformeren aan het bestek, kwaliteit en referenties zijn onder andere de ‘spanten’ waarop Scheepswerf Grave van het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) Amsterdam opdracht krijgt voor het leveren van een nieuwe veerpont. Professioneel is voor Scheepswerf Grave BV het kernwoord van de samenwerking met de gemeente Amsterdam voor het bouwen van veerboten. Het GVB in het waterrijke Amsterdam heeft inmiddels al zeven veren van Scheepswerf Grave in de vaart. “Waarom scheepswerf Grave?”, vragen we projectleider Marco Mooij. “We bouwen de IJ-veren robuust en duurzaam zonder poespas. Het luisteren naar de klant is heel belangrijk. Inspelen op de grote gebruikerservaring van onze opdrachtgevers bij uitvoering en veiligheid heeft voortdurend aandacht. Ofschoon we dit concept al meerdere keren hebben gebouwd blijft er aandacht voor ontwikkeling in duurzaamheid en veiligheid.” De onophoudelijke verkeersstroom die dagelijks de oversteek van het IJ maakt, heeft een grote belasting op het materiaal van deze IJ-veren. Zo zijn de passagiersdekken voorzien van kunststof gietvloeren met antislip. Er is een beperkt aantal zitplaatsen van onverslijtbaar materiaal. Het accent ligt op overzicht: zowel vanuit de stuurhut als vanuit de informatiebalie op het passagiersdek. De indeling, het model en de uitvoering van de stuurhutlessenaar lagen in handen van een ergonoom. De ongeveer 40 kapiteins – met 41 meningen – van het GVB die hier regelmatig aan het roer zullen staan, spelen bij een ‘voor-elk-watwils-besluitvorming’ van de ergonoom een belangrijke rol. Spiraaldempers Het scheepsmodel is ontworpen door een GVB-architect en bezit een geveegde onderwaterlijn. De 28,60 x 9,30 meter grote veerboot met 240 personen capaciteit is uitgevoerd met een voorsteven in spiegelbeeld; evenals de bediening. Wanneer de af-/oprijklep van het IJveer 56 op de stoep valt, grijpt automatisch een haak in het ponton, waarmee het veer zolang de klep aan wal ligt onmogelijk verplaatsen kan. Veilig, en het voorkomt slijtage en brandstof. De trap af, we laten de keuken over stuurboord liggen en stappen door een waterdichte deur de machinekamer binnen. Deze loopt met uitzondering van een middensectie van steven tot steven en toont geen onderscheid tussen voor of achter. Twee Caterpillars C12 in combinatie met ZF AT 3111 WM propellers geleverd door ZF Marine Krimpen (voorheen HRP Thruster Systems) zorgen voor voortstuwing. Waar per centimeter gemanoeuvreerd wordt, specialisme vereist is, geduwd, gesleept of gevaren wordt, is ZF Marine Krimpen de partner! De opstelling van de motoren en machinekamerindeling garanderen serviceruimte. De decibellen zijn hier letterlijk geïsoleerd van passagiers en opvarenden. De zogeheten spiraaldempers hebben een dimensie die ruimte laat voor grote dekluiken. Een motor of roerpropeller kan daardoor eenvoudig te water worden verwisseld. Van Tiem Electro heeft de gehele elektrische installatie verzorgd, inclusief het aansluiten van de apparatuur. “Het zijn schepen met een uniek doel, forenzen overzetten, waardoor je te maken hebt met andere aspecten van scheepsbouw en uitvoering dan bij beroepsvaart of passagiersschepen. Bij personenvervoer moet elke oneffenheid worden uitgestuft. Het blijft boeiend om daar bij betrokken te zijn”, zegt Marco Mooij. Wanneer de IJveer 56 zover is om te worden afgeleverd, zet hij een andere pet op en stapt hij achter het roer om het vaartuig zelf naar Amsterdam te varen. Opleiding en papieren hiertoe heeft hij nog behaald bij zijn vader aan boord op de Frank Mooij en de Eurostroom. IJveer 55 en 56 Scheepswerf Grave B.V. feliciteert het GVB met het in gebruik nemen van het IJveer 55 en 56. SCHEEPSWERF GRAVE B.V. Maaskade 28 · Postbus 52 · 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64 · Fax 0486 - 47 59 88 · e-mail: info@scheepswerfgrave.com

De Binnenvaartkrant