Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 14 1

De Binnenvaartkrant 14 1 februari 2011 Wij wensen het mts Valburg en haar bemanning veel succes en een behouden vaart WIJ WENSEN MTS VALBURG EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren VT Maritime Logistic Services met het mts Valburg en wensen hen veel succes Scheepvaartweg 3b • 3356 LL Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869 info@breko.com • www.breko.com Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding Van Voorden wenst mts “Valburg” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een rechtsdraaiende 4-bladschroef 1650 mm onder keur GL Projectbegeleider André Beijer Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en de levering van het casco voor VT Maritime Logistic Services mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 15 1 februari 2011 Mts Valburg: het varende ‘winkeltje’ van Shell Afgelopen donderdag werd het nieuwe mts Valburg gedoopt in Rotterdam, bij Roeivereniging De Maas in de Veerhaven. Een voor VT succesvolle tender bij Shell leidde tot de aanschaf van de nieuwe Valburg, een dedicated smeerolietanker van 1.500 ton laadvermogen. “De Valburg is het varende winkeltje van Shell”, vertelt Niels Groenewold, algemeen directeur van Verenigde Tankrederij, die zich meer is gaan profileren als VT, met een nieuwe huisstijl en een nieuwe strategie. De grootte van de smeerolietanker is gezien de voortgaande trend van schaalvergroting in de zeevaart gerechtvaardigd. “Er komen grotere schepen in de haven en ook het verbruik van smeerolie neemt toe. Dat is momenteel niet goed zichtbaar, omdat veel zeeschepen in verband met de crisis langzamer varen en daardoor minder smeerolie gebruiken dan je op grond van hun motorvermogen verwacht. De wereldmarkt trekt echter zichtbaar weer aan en de verwachting is uiteraard dat de schepen ook weer sneller gaan varen.” De smeeroliemarkt zal dit eerste kwartaal nog niet terugveren, maar voor de wat langere termijn komt dat volgens Niels Groenewold wel goed. “Die zeeschepen zullen weer sneller gaan varen. Ook de bunkermarkt zal dan weer aantrekken.” Voor de tankvaart in het algemeen is Niels minder optimistisch, althans tot en met 2018, waarna nog maar 10 procent van de producten in enkelwandige tankers mag worden vervoerd. Op het voorschip wordt na de overdracht het glas geheven richting de gasten die aan de wal staan. (vlnr) Ron Neleman (Breko), Niels Groenewold, Carla van Putten, Carin Verseput, directeur Mark Breijer van leverancier Breko is net zichtbaar achter Willem van Putten en Adri Groenewold. (foto’s MGR) Techniek Zoals alle nieuw in gebruik genomen schepen van VT blinkt de Valburg uit in state-of-the-art technieken. Er kunnen maar liefst elf verschillende partijen smeerolie tegelijkertijd in worden vervoerd en drie verschillende op hetzelfde moment worden geleverd aan de zeeschepen. Het schip zal worden ingepast in de logistiek van Shell. Het casco voor de Valburg werd in september 2010 gekocht bij Breko in Papendrecht. Het schip werd geheel volgens de richtlijnen van VT afgebouwd bij Breko. Niels Groenewold: “We hebben met Breko samen uitzonderlijk goed werk verricht en denken ook dat Breko een sterke partner is voor de toekomst. Het dek werd opengemaakt en schotten werden aangebracht. Het aantal tanks ging van vijf naar elf, zodat gescheiden partijen kunnen worden geladen. Er staan drie pompen op het schip, twee van 150 kuub per uur, één van 70. Zo kunnen drie partijen tegelijkertijd gescheiden worden geleverd. Alles is elektronisch gestuurd.” “Mede gezien de duurzaamheid waar we naar streven, maken we altijd gebruik van de nieuwste technieken. Er zijn kleinere generatoren aan boord, we maken gebruik van LED-verlichting. Bijvoorbeeld op de Vorstenbosch is een volledig power management aan boord geïnstalleerd, waardoor er nooit meer energie wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk is. We zijn een specialistisch bedrijf en om goed te concurreren doen we die extra investeringen. Dat werpt vruchten af. Je kunt allemaal autorijden; sommigen zijn tevreden met een middenklasse auto, maar er zijn er ook die liever in een Mercedes rijden, of zelfs in een Rolls.” De 150 meter lange Vorstenbosch is begin april klaar, op de kop af tien jaar na de start van de bouw van de Vlissingen, tot de Vorstenbosch in de vaart komt het grootste binnenschip ter wereld. Het mts Valburg werd gedoopt door Carla van Putten, echtgenote van Willem van Putten, de QSHE-manager (Quality, Safety, Health & Environment) van VT. Naast haar Niels Groenewold. Strategie De nieuwe huisstijl van VT markeert de lancering van een nieuwe strategie, legt Niels Groenewold uit. De pay-off van VT (‘Maritime Logistic Services’) is veelzeggend: het werkgebied is veel breder dan de bunkeringen in de zeehavens, waarvan VT sinds jaar en dag bekend is. “De kerntaak van VT blijven de bunkerschepen, maar een differentiatie was noodzakelijk. We vervoeren al jaren naast stookolie ook chemie, zware chemie en minerale producten. Er zijn schepen die de producten warmer dan 80 graden Celsius kunnen houden, maar er zijn ook schepen geschikt voor blanke, minerale producten. We bouwen niet op de bonnefooi schepen voor minerale producten, maar doen alles in goed overleg met opdrachtgevers. We zien wel wat er op ons pad komt. Als de opdrachtgever dat wil, worden nieuwe schepen gebouwd.” In Europa zal VT mogelijk uitbreiden. De Veeningen werd in 2009 het eerste schip voor minerale producten. “Dat heeft een meerjarig contract en is daarvoor ook gebouwd. We investeren in overleg met de klant op een verantwoorde manier.” De afgelopen jaren is gewerkt volgens een groot plan van vlootvernieuwing. Een plan dat bijna voltooid is. In wezen is er vrijwel geen capaciteit aan de vloot toegevoegd, al is wel gestreefd naar schaalvergroting. “Je moet wel, omdat de klant recht heeft op een concurrerende prijs en je zijn kosten zo beperkt mogelijk moet houden.” Internationaal Ook internationaal timmert VT aan de weg. De vestiging in Panama doet het zeer goed. De twee tankers die daar in 2009 heen zijn vervoerd, blijken uitstekend te functioneren in de lokale markt. Bij de vestiging in Panama zijn veertig mensen in vaste dienst. VT Shipping International in Panama – dat regelmatig wordt geaudit door het hoofdkantoor in Rotterdam – is door de Panama Maritime Authority genomineerd voor de verkiezing van beste scheepvaartorganisatie. “Daar mogen we best trots op zijn, gezien het grote aantal scheepvaartondernemingen dat opereert onder de Panamese vlag.” Lees verder op pagina 17 >> Wie leverden aan het mts Valburg Breko Scheepsbouw & Reparatie W4400, reductie 5,542:1, 24V solenoid tbv ventilatie hoofdmotoren, klaproosters en Tevens heeft EPS het ballastsysteem SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming Volledige afbouw elastische koppeling, PTO type 0 voor paddenstoel (op het dek) verzorgt geleverd is een ballastejector met Paans Scheeps- en Woningstoffering PSI Pijpleidingen Machinekamerleidingen aandrijving van stuurwerkpomp, ADS van Seafix Fire Fighting Systems zelfaanzuigende ballastpomp inclusief Complete stoffering AIM Elektrotechniek Het ontwerp en de STIGT bedieningssysteem gebaseerd op FM-200 brandblusinstallatie frequentieregelaar. Verhoeven Verf en Wand B.V. aanleg van de complete elektrische CruiseCommand en op brug gemonteerde Simplus Brandblusapparaten B.V. Alubouw de Mooy B.V. Schilder- en behangwerk installatie. Levering en installatie van de MC-200-4L hendel Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Stalen onderbouw, overzakbare Winteb B.V. Ontluchtingen nautische installaties. Levering en installatie Discom B.V. Uitlaatgassendempers Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader bovenbouw, navigatie beugel, voormast, Huchem Special Products B.V. van de data besturingsinstallatie (DBS). hoofdmotor en generatorsets Atlas Copco Internationaal B.V. heklicht, boordlichtbakken, roeftrap en HC ROKA, HC SHIPCLEAN, ECO Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Van Voorden Gieterij B.V. Compressoren gepolijste RVS uitlaten voor- en achterschip ONTVETTER, HC GLASHELDER, HC GELEI Ontwerp, de bouw en de levering van het Rechtsdraaiende 4-bladschroef 1650 mm Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen Novio Nautic B.V. CLEAN, HANDZEEP, HC SHIPSHAMPOO en casco onder keur GL EPS European Pump Services B.V. Nautische apparatuur Alphatron HC BOENSOP ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Twee Bornemann Twin Screw Alphatron Marine B.V. 1x JMA 610 REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Financiering en verzekering IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting ladingpompen type EPS150 voor het rivierradar, MF line en Alphachart Levering Shell smeermiddelen, gasolie, Inspectie Verkeer en Waterstaat Damen Marine Components verpompen van CLO, 150m3/uur bij een Tresco Engineering bvba ADNR pakket, scheepsbenodigdheden Classificatie Straalbuis type van de Giessen Optima, druk van 8 bar en een viscositeit van max. AlphaChart kaartsysteem PS Marine Coatings B.V. Sigmarine 28, Lloyd’s Register of Shipping EMEA diam. 1,662 mm 250 cSt. Deze sets zijn voorzien van Dacom Werkendam B.V. Sigmarine 40, Sigmarine jachtlak, Classificatie Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers drukvaste 55 kW ABB elektromotoren en Telecommunicatie SigmaCover 280, SigmaCover 456, Pon Power B.V. Dolderman B.V. John Deere generatorsets worden geregeld met de door EPS Rhigo Scheepsramen BV Ramen SigmaDur 550, Interfill 830 en Interfill 833 Caterpillar scheepsdieselmotor voor Econosto Nederland B.V. geleverde frequentieregelaars. 1 Hoogendoorn Maritieme Hoveko b.v. voortstuwing type C32 DITTA ACERT met Afsluiters en appendages Bornemann Twin Screw ladingpomp type Betimmeringen en Interieurbouw Complete tankmeting- en alarmering met een onbeperkt continu vermogen van 746 Machinefabriek en EPS75 voor het verpompen van CLO, Complete betimmering behulp van Saabradars, alsmede de kW, 1014 pk, 1800 rpm Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. 75m3/uur bij een druk van 8 bar en een Hoko Installatiebedrijf temperatuur- en drukmeting Rubber Design B.V. Boegschroef SD 800 C, bunkerkraan 20 viscositeit van max. 250 cSt. Deze set is Levering en aanleg van sanitair Heatmaster B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotor mtr, ankerlieren, ankers en kettingen voorzien van een drukvaste 42kW ABB Tegelzettersbedrijf van der Stelt B.V. Ladingverwarmingsinstallatie ADS van STIGT WindeX Engineering B.V. elektromotor en wordt geregeld met de Tegelzetter TankTech B.V. Tankinhoudsmetingen Masson Marine keerkoppeling type MM Levering en montage van ventilatoren, door EPS geleverde frequentieregelaar. Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant