Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 12 1

De Binnenvaartkrant 12 1 februari 2011 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Wir bitten um Ihr Angebot • • Bunkerboot 200 - 600 T für Kunden gesucht! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl PASSAGIERSSCHIP afm. 26 x 4,72 kruiphoogte 4,30 mtr. 100 zitplaatsen in beide salons Bouwjaar 1968 Meer informatie 06 – 50 63 84 45 of l.schuller @zilvermeeuw.nl GEZOCHT KAPITEIN OF TE KOOP BREVO INTERFLUVIAL ZOEKT GEVRAAGD KOPPEL KEERKOPPELING i.o.v. db Statum, 3 matrozen Postzegels m.b.t. afbeeldingen op nieuwbouw type –C tanker type 3514, 1.25: 1, in goede i.b.v. dienstboek met functie v/d binnenvaart (ook van patent tot Mannheim + staat, draaiend te zien. matroos, loon volgens CAO. buitenlandse afbeeldingen) ADNR of C alles bespreekbaar. Tel. 06-53138717 6 weken op / 3 weken af. Aanbiedingen naar bureau van Tel. 0031-621850912 Tel. 06-14569190 of dit blad onder: GEZOCHT VOOR MS OTHENE interfluvial@hotmail.com nr. 2000-04 LASER SERVICE Matroos in bezit van Ik ben op zoek naar werk als dienstboekje met aantekening GYRON CREW ZOEKT AUCH IN 2011, fotolasser en pijpfitter, veel matroos. Nederlandstalig en i.o.v. MS Speelman 2, Ihr zuverlaessiger und ervaring in metaal bekend met Neckarvaart. Vaar/ lichtmatroos en/of matroos Preiswerter Lotse mit Patent constructies, over heel verlof i.o., loon volgens laatst i.b.v. dienstb. met functie bis Mannheim! Nederland en België. geldende CAO. Info: service@ lichtmatroos/matroos. Vaar/ Tel. 0049-1733670725 Tel. 0032-497246101 kantoorbinnenvaart.org verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP woonschip JOHANNA 1966 TE KOOP: SLEEP EN DUWBOOT 300pk lengte 20m br 4.20m, Tielrode 32x5 310pk deutz 428 omkeerbaar MTS: diepgang 2m, bj 1912 Unitas boegschroef 165pk euroclass Dubbelwandige eetbareolie tanker t/m 2013, hefbaar stuurhut evt. Rijnattest 2x220/380 met roestvrij stalen tanks. Bouwjaar 1985, afm. 86 x 8,85 x 2,79m, 2009 elektr. koppelen toilet 15kva kraan 1T 1335 ton. 2 x 5 tanks, 1400 m3. Hoofdmotor 1000 pk, Stork type 6 FHD 240. AIS marifoons 2 sl.pl hulpgroep Tel 0651-456333 220/380, 25kva Betreffend schip wordt aangeboden met vast werk (meerjarig). DB. DUWBOOT: bouwjaar 2009, afm. 19 x 10 x 2m, kruiphoogte 4.70 m. Vraagprijs € 155.000,- Tel. 0032 (0)475- 340787 VOOR KVB-IVON-S zijn wij op zoek naar matrozen TE KOOP OF TE HUUR zeewaardig jacht/ passchip/ kottermodel Tarmo 28 x 6,60 x 2,90 m. Super grote accommodatie, grote salon, Hoofdmotoren 2x 1065 pk Caterpillar. Kopschroef 550 pk Volvo. en stuurmannen, met ervaring zeer grote stuurhut (volle Continu certificaat, duwcertificaat 10.000 ton Inruil bespreekbaar! in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ breedte), ruim dek, 7 hutten en sauna. B.J. casco 63 zwaar gebouwd, 1997 volledig 4 wk.af , het salaris vlgs. gestript. 450 Cat , 3 gensets, CAO-Binnenvaart. boegschr. Tel. 06-22424148 +3236773075 of 0653623339 J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 GSM: 06-53488479 Fax 0118-623109 E-mail: jj-geluk@solcon.nl FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 73,47 per dag. Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors. Tel. 0041- 435016455 sales@ oceanrivercontractors.com J. SIPMA EENMANSZAAK ms Maria-S, 928 ton, zoekt volmatroos, liefst a/b wonend. Tel. 0031-649913379 WIJ ZOEKEN VOOR MTS SPEELMAN een matroos met ervaring, 14/14. Bij interesse. Tel 06-51416201 GEZ. KAPTEIN mts 1100t 14op14 af i.b.v alle papieren l.n.o.t. kost en reizen vrij Tel. 06-11103070 www.kika.nl Giro 8118 Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkoop- installatie en reparatie centrum Riello Oliebrander € 619,- excl. BTW Elco Oliebrander €820,- excl. BTW Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Forschungsschiff “PROF. ALBRECHT PENCK” ca. 38,58 x 7,22 x 3,50 m (LxBxTiefgang) Lineair motor tbv blauwbord Brandstof Tracvision TV5 (HDMI Ready) € 2695,- excl. BTW Marifoon antenne € 67,50 excl. BTW vanaf € 175,- excl. BTW verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,- excl. BTW Dimplex verwarmings panelen 750/1000/1500/2000W vanaf € 214,- excl. BTW SF 2007C 3 standen Kachel 600/1200/2000W met omvalbeveiliging € 45,50 excl. BTW VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare Verbandkoffer vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000mAh batterij incl. lader. € 185,- excl. BTW € 81,- excl. BTW BHV/A basis inhoud, oranje koffer, voldoet aan de eisen van de SI Peilschiff “GREIF” mit Arbeitsboot ca. 38,27 x 8,03 x 3,95 m (LxBxTiefgang) Vertex CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in balk, 2-delig, inbouw in Pet en portable uitvoering. excl. BTW vanaf € 459,- Acculader Start 520-2 12/24V 60 AMP € 320,- excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Ñ LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen € 185,- excl. BTW Mag-Lite Zaklantaarn incl. batterijen € 35,50 excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Comet - 1250 reddingsboeiverlichting € 46,- excl. BTW sowie Schub- und Schleppboote, Außenbordmotoren, Schiffsteile, Mehrzweckboot u.a. Ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479

De Binnenvaartkrant 13 1 februari 2011 Gentse haven telt weer mee Een overslagrecord, een nieuwe zeesluis in het verschiet en een vermelding in de lijst van Europese kernhavens. Voor de haven van Gent kon het nieuwe jaar niet beter beginnen. Optimisme overheerste dan ook tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het Havenbedrijf. De overslag in de haven van Gent groeide in 2010 naar 48 miljoen ton (2009: 37 miljoen ton). Zowel de zeevaart als de binnenvaart boekten recordcijfers en de groei was zichtbaar in alle goederengroepen. “Dat we het beter zouden doen dan in het crisisjaar 2009 hadden we verwacht”, aldus havenschepen Christophe Peeters (Open VLD). “Maar dat we het absolute record van 2008 zouden verbreken, had niemand durven hopen. 2010 heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen.” Emile-Louis Bertrand nu ook formeel algemeen directeur Luikse haven Emile-Louis Bertrand is door de Waalse overheid officieel benoemd tot algemeen directeur van de Autonome Haven van Luik. De 55- jarige Bertrand is jurist. Hij werd in 1998 administratief directeur bij het Luikse havenbedrijf, waar hij in 2004 na het vertrek van algemeen directeur Marie-Dominique Simonet werd aangeduid als waarnemend algemeen directeur. Zeesluis Terneuzen 48 miljoen ton is volgens Peeters nog maar het begin. De haven wil verder groeien, maar dat kan alleen als in Terneuzen een nieuwe, grote zeesluis wordt gebouwd. Voor de Gentse havengemeenschap, die hier al jaren om vraagt, is 2011 fantastisch begonnen. Deze maand bereikten Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) en haar Nederlandse ambtsgenoot Melanie Schultz van Haegen (VVD) een voorakkoord over het sluisproject, dat Vlaanderen en Nederland samen gaan realiseren. Tot nu toe lagen er drie varianten op tafel, maar twee daarvan – een combisluis en een nieuwe binnenvaartsluis – zijn nu definitief afgevoerd. Er wordt de komende maanden alleen nog maar gepraat over één grote, diepe zeesluis. Daar zal volgens Roger De Croock niet alleen de haven van Gent van profiteren. “Ook in Nederland is het besef gegroeid dat de economische ontwikkeling van de Zeeuws-Vlaamse regio valt of staat met die sluis”, aldus de voorzitter van de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (VeGHO). Nu of nooit De Gentse havengemeenschap hoopt de nieuwe sluis in 2018, ten laatste 2020, in gebruik te kunnen nemen. Maar er is nog een lange weg te gaan. Nederland en Vlaanderen moeten het nog eens worden over een financieringsmodel en de verdeling van de kosten. Minister Crevits hoopt dat tegen de zomer de contouren van een groot akkoord, inclusief afspraken over de financiering, rond zijn. Garanties dat de sluis in 2018 een feit is, kan ze niet geven. “Het worden geen gemakkelijke onderhandelingen”, zo zei Crevits in Gent. “Maar het is nu of nooit. Nederland is bereid deze ene variant met ons uit te discussiëren. De komende maanden is dan ook een belangrijke taak weggelegd voor de onderhandelingscommissie. Het gaat niet alleen om de financiering maar ook om de vraag hoe we samen deze ene grote, nieuwe infrastructuur gaan realiseren. De vraag hoe we het doen is even moeilijk als de vraag wie dat gaat betalen.” Roger De Croock hamerde op het belang van een betrouwbare planning, want: “We hebben in het verleden gezien dat de met Nederland afgesproken timing van projecten niet altijd wordt nagekomen.” Voor de bedrijven in de Gentse haven wordt de periode tot 2018/2020 volgens De Croock een overgangs- Daarnaast heeft Bertrand diverse mandaten. Zo is hij manager van het economisch samenwerkingsverband Luik Trilogiport en vertegenwoordigt hij België in het directiecomité van de Europese organisatie van binnenhavens. Bertrand zit ook in het bestuur van het Fonds voor Rijn- en Binnenvaart. Van het binnenvaartvervoer tussen de zeehavens en de haven van Luik maakt hij een speerpunt. De komende jaren wordt onder meer een stijging van het containertransport van en naar de Luikse binnenhaven verwacht. Een bijzondere rol komt in dat verband Trilogiport toe, de nieuwe Minister Hilde Crevits zei dat de tijd voorbij is dat de groei van het vervoer automatisch vertaald wordt in de aanleg van nieuwe infrastructuur. “We hebben daar het geld en de capaciteit niet voor.” (foto Sarah De Preter) en voorbereidingsfase. In navolging van het Havenbedrijf wil ook VeG- HO haar strategisch plan voor de komende jaren herschrijven. De organisatie wil daarbij kunnen uitgaan van een vlotte, planmatige realisatie van de zeesluis. Volgens VeGHO moeten er ook nog Havengemeenschap begint optimistisch aan het nieuwe jaar SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. heel wat randvoorwaarden verbeterd worden om tegen 2020 het potentieel van de nieuwe sluis volledig te kunnen benutten. Bijvoorbeeld het oplossen van milieutechnische problemen in de kanaalzone, flexibilisering van de havenarbeid en het stroomlijnen van de grensoverschrijdende samenwerking met de collega’s in Zeeuws-Vlaanderen. “Onze leden staan klaar voor de volgende groeifase”, zei De Croock. “Men klopt nu al bij ons aan in verband met de tweede zeesluis. De Vlaamse politiek heeft puik werk geleverd in dit dossier. Ze is erin geslaagd de noodzaak van het project gedurende vijf jaar op de Vlaamse en Nederlandse agenda te behouden. Dat is geen klein bier.” “Behalve de overheid investeert ook het bedrijfsleven volop in onze haven”, aldus havenschepen Peeters. “Bestaande bedrijven doen grote logistieke zone langs het Albertkanaal in Hermalle-sous-Argenteau. Euroports en DP World investeren er in een containerterminal. Trilogiport is een ‘uniek platform’ in het achterland van de zeehavens, aldus Bertrand. “Hiermee kunnen we de containers snel wegtrekken uit de zeehavens en ze doorsluizen naar het achterland. Naast de op- en overslag bieden we ook toegevoegde waardeactiviteiten aan.“ Emile-Louis Bertrand (foto Havenbedrijf Luik) moeite om nieuwe trafieken aan te trekken en daarnaast hebben we het afgelopen jaar weer nieuwe bedrijven naar Gent kunnen halen. Als Havenbedrijf willen we samen met de overheid en het bedrijfsleven verder groeien en tegen 2018 de nieuwe sluis realiseren.” Europese kernhaven De haven van Gent heeft de grote sluis nodig om op Europees en mondiaal vlak een rol van betekenis te kunnen blijven spelen. Ook wat dat betreft, begon het nieuwe jaar met goede vooruitzichten. Het ziet ernaar uit dat ook Gent een kernhaven wordt die als knooppunt moet worden gezien in het toekomstige TEN-T netwerk. Havendirecteur Daan Schalck is verheugd: “Europa maakt momenteel een oefening waarbij men de havens opdeelt in verschillende klassen. Begin vorig jaar dreigden we nog uit het koppeloton te vallen, maar inmiddels spelen we in een aantal voorbereidende studies weer mee in de eerste klasse. De vis is nog niet helemaal op het droge maar ik ben ervan overtuigd dat onze unieke geografische ligging en de goede doorvoermogelijkheden er zullen toe leiden dat we tot het core netwerk van Europese havens gaan behoren.” Minister Crevits ging in Gent ook in op de ‘achterdeur’ van de haven, de verbinding met het achterland. “Het project Seine-Noord is superbelangrijk voor Gent, maar vanuit Frankrijk hebben we signalen opgevangen dat er vertraging op de werken zit. Mijn medewerkers en ik oefenen druk uit om de gemaakte afspraken na te komen.” Dat de haven van Gent vorig jaar de snelst groeiende haven in Europa was, vervult ook Hilde Crevits met trots. Wel waarschuwde ze dat de tijd voorbij is dat de groei van het vervoer automatisch vertaald wordt in de aanleg van nieuwe infrastructuur. “We hebben daar het geld en de capaciteit niet voor.” Wel wil de overheid volgens de minister investeren in bestaande infrastructuur om die beter te kunnen benutten. Vernieuwde oevers Tussen de Verbrande Brug en de sluis van Zemst worden de komende maanden over een afstand van drie kilometer enkele oeverstroken vernieuwd. De werken moeten het Zeekanaal een mooiere uitstraling geven en de oevers stabieler maken. De vaarwegbeheerder laat bomen aanplanten en zachte hellingen aanleggen, zodat dieren die in het kanaal zijn beland weer aan land kunnen. Daarnaast wordt het jaagpad vernieuwd en komen er nieuwe aanlegplaatsen voor de pleziervaart. De werkzaamheden kosten ruim 4,7 miljoen euro en zullen anderhalf jaar in beslag nemen. Dender wordt verdiept De Vlaamse regering plant de bouw van nieuwe sluizencomplexen op de Dender. Daarnaast zal de rivier worden uitgediept. De voorbije weken werd de Denderregio zwaar getroffen door wateroverlast. De geplande infrastructuurwerkzaamheden moeten een herhaling van dit scenario in de toekomst voorkomen. De huidige sluizen op de Dender hebben een beperkte opening, waardoor het water niet snel genoeg wordt afgevoerd. In Geraardsbergen en Aalst worden de sluizen vanaf 2012 vernieuwd. Daarna is het de beurt aan de vier stuwen die tussen Geraardsbergen en Aalst liggen. Het streven is om de werkzaamheden tegen 2020 te voltooien. Zodra de sluis in Geraardsbergen vernieuwd is, kan met het uitdiepen van de Dender worden begonnen. Op Waals grondgebied is de rivier al uitgediept en zijn ook de sluizen vernieuwd, waardoor het water met groot debiet Vlaanderen binnenstroomt. Reuzenkranen in Gent In de haven van Gent bouwt het Duitse Gottwald momenteel de twee grootste portaalhavenkranen die het bedrijf ooit gemaakt heeft. Binnenschepen brachten in de zomer van 2010 de belangrijkste onderdelen naar het Kluizendok, waar Gottwald de kranen assembleert. De twee reuzen wegen elk 650 ton en worden binnenkort verscheept naar de haven van Dahej in India, waar ze zullen worden ingezet voor de behandeling van bulk. Ze kunnen de grootste zeeschepen laden en lossen. De vrije hoogte van de portalen bedraagt zes meter zodat treinen en vrachtwagens er onderdoor kunnen rijden. Om de kranen te kunnen samenstellen, zijn rails nodig. Speciaal voor dit project moest in het Kluizendok een tweede spoor worden aangelegd.

De Binnenvaartkrant