Views
2 years ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10 1

De Binnenvaartkrant 10 1 februari 2011 Schubertlaan 75 te Rotterdam TE KOOP Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Gevraagd: SCHIPPER EN STUURMAN op duwboot Albatros week op/week af Hoofdzakelijk Rotterdamse havens. Tel. 010-294 05 55 of 06-24613074 Gezocht: ZELFSTANDIG SCHIPPER voor duwboot 15 x 4 x 1.8 m, 360 pk. +-3 à 4 maand/jaar, vaargebied België en N – Frankrijk. Tel. 0032-475/955.756 D EGROOTE HANS BVBA VERKOOP EN HERSTELLING VAN BOEGSCHROEVEN VENTE ET RÉPARATION DES PROPULSEURS D’ÉTRAVE +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 Gevraagd op kvb: KAPITEIN OF ZZP-ER Vrije tijd in overleg. Tel. 06-53153374 / 06-51485550 TE KOOP WOONBOOT RELAX Voormalige passagiersboot omgebouwd tot luxe woonboot! Onmiddellijk beschikbaar! Gebouwd in 1966 in Gdansk (Polen), het vaartuig werd in ‘08 aangekocht door huidige eigenaar. Afm.: L 33,42m/B 5,90m/D 1,10m. Een geheel gelast stalen casco, verhoogd voor-/achterdek, oplopend voordek. Vaargebied: Zone 3 & 4 + Zone 2 binnen NL. Max. laadvermogen 49.848 ton. U kan ten allen tijde na afspraak het recent taxatierapport, meetbrief, vlakterapport, classificatie e.a. relevante documenten inkijken bij Moyersoen NV. Bezichtiging op afspraak! Contact: matt.lafere@moyersoen.be BINNENVAARTSCHIP M/S LA LUNA De M/S La Luna is in topconditie en wordt dagelijks onderhouden. Het schip werd gebouwd in 1989 op de scheepswerf Welgelegen BV HARLINGEN. Afm.: L 135 m/B 11,40m. Diepgang bij grootste inzinking: 3,15 m. Max. laadvermogen: 3350 ton. Aandrijving: ABC 1800 PK bj. 2005 met onderhoudsboek. Het schip beschikt over 3 woningen (1 voor, 2 achter) voorzien van alle modern comfort, incl. ingebouwde keukens. U kan ten allen tijde na afspraak de meetbrief, vlakterapport, classificatie e.a. relevante documenten inkijken bij Moyersoen NV. Bezichtiging op afspraak! Contact: matt.lafere@moyersoen.be UITGEBREIDE INFO EN FOTO’S OP ONZE WEBSITE WWW.MOYERSOEN.BE Moyersoen nv - Kernenergiestraat 57 2610 Antwerpen - Wilrijk - België info@moyersoen.be Antwerpen • Tel: +32 3 827 21 31 Brussel • Tel: +32 2 252 48 39 Hasselt • Tel: +32 11 37 72 62 7024133 Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt SCHIPPERSECHTPAAR voor aangenaam seizoenswerk van maart tot oktober. Je bent een uitstekende schipper en beschikt over de nodige ervaring om het goed uitgeruste schip (verbouwde spits) waarop je samen met je partner een seizoen lang verblijft, veilig te besturen en te onderhouden. Regelmatig zijn er vrije dagen en korte vakantieperiodes. De Vlaamse waterlopen trekken je aan, weekendwerk schrikt je niet af en je houdt van contacten met het publiek. Onder leiding van lesgevers maken groepen jongeren of volwassenen 2 maal per dag een educatieve boottocht van 3u. Zij leren daarbij meer over water, waterlopen en milieuzorg. Het werk is aangenaam en minder zwaar dan een hedendaagse doorsnee schippersjob, waardoor ook oudere werknemers in aanmerking komen. We bieden een goede verdienste. In 2011 varen we op de Vlaams-Brabantse kanalen, Netekanaal, Albertkanaal en Kempense kanalen. ‚ www.huizinga-snijder.nl KANDIDATUREN: Uiterlijk tegen 15/02/2011 schriftelijk naar De Gheeststraat 16, B-9300 Aalst of via baita@milieuboot.be Info op www.milieuboot.be of via Guido Moens op TEL. 00 32 (0)475 25 24 65 Wij zoeken: Sales Manager (m/v, fulltime, bij voorkeur woonachtig in de Randstad) U rapporteert rechtstreeks aan de Algemeen Directeur en maakt onderdeel uit van het MT. Uw voornaamste werkzaamheden: . Leidinggeven aan de afdelingen Sales en BackOffice (4-5 medewerkers); . Uitvoeren traject prospectie tot en met verwerving van contracten; . Actief beheren van de bestaande klantenportefeuille; . Uitbouwen van de strategische positie middels actieve marktbenadering; . Realiseren van de gestelde bedrijfsdoelen. Uw profiel: . Afgeronde HBO opleiding; . 5 tot 10 jaar commerciële werkervaring, bij voorkeur in de Binnenvaart; . Bewezen succesvol aansturen van een verkoop team; . Kennis van brandstoffenmarkt is een pré; . Energiek, resultaatgedreven, daadkrachtig en overtuigend; . Goede beheersing van de Engelse en Duitse taal. Wat bieden wij? Een enthousiaste en resultaatgerichte werkomgeving met nadruk op eigen verantwoordelijkheid, initiatief, persoonlijke ontwikkeling, een marktconform salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Is uw interesse gewekt? Voor vragen over de functie kunt u contact opnemen met de heer H. de Haan, Algemeen Directeur: 06-46272867. Uw uitgebreide motivatiebrief en CV kunt u via de link www.total.nl/Werken bij sturen. Een asessment kan onderdeel uitmaken van de procedure. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. Fiwado is een dochteronderneming van TOTAL Nederland N.V en heeft als hoofdactiviteit de verkoop en levering van gasolie, smeerolie en scheepsmaterialen aan de Nederlandse binnenvaart. Hiertoe opereert Fiwado vanuit een 5 tal strategisch gelegen locaties langs de belangrijkste Nederlandse binnenwateren (hoofdlokatie Zwijndrecht). Fiwado is marktleider in het binnenvaart segment in Nederland. Fiwado is een kleine en enthousiaste organisatie met 45 medewerkers waar iedereen staat voor zijn verantwoordelijkheden. Beste kwaliteit, hoogste service, meeste voordelen!

De Binnenvaartkrant 11 1 februari 2011 Minister zegt actieplan kleine schepen toe Bij het Algemeen Overleg woensdag 19 januari met de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Milieu heeft minister Melanie Schultz toegezegd eind van dit jaar te komen met een actieplan voor de kleine schepen in de binnenvaart. Ze zei tevens toe de sector op te roepen spoedig te beginnen met een transitiecomité dat binnen enkele jaren de binnenvaartvertegenwoordiging een sterkere structuur moet geven. Schultz zal een half jaar na de start van het Transitiecomité hierover rapporteren aan de Kamer. Dan komt ze ook met een verslag van het Masterplan Achterlandverbindingen, waarbij ze Havenbedrijf Rotterdam steunt in het streven om de afwikkeling van de containerbinnenvaart in de haven te stroomlijnen. Het enige Kamerlid met kritiek op het advies van Verberk bij het Algemeen Overleg was Farshad Bashir van de SP. Die drong aan op een veel hardere aanpak van de banken, die volgens hem grotendeels verantwoordelijk zijn voor de overcapaciteit door hun kredietbeleid, gesteund door de staatsgarantie. Ze zouden schippers hebben verleid tot veel te hoge investeringen in nieuwe schepen. Bovendien dwingen ze nu de schippers ver onder de kostprijs te varen. VVD-Kamerlid Matthijs Huizing was het daar niet mee eens. Hij beaamde wel dat de banken geholpen zijn door de staatsgaranties. Arie Verberk is nog steeds actief als binnenvaartambassadeur in het overleg met de banken. PVV’er Graus merkte op dat de rol van de banken niet onder stoelen of banken moest worden gestopt. Minister Melanie Schultz tijdens het Algemeen Overleg. Naast haar Arie Slob van de ChristenUnie, de vicevoorzitter van de vaste Kamercommissie. Transitiecomité Verberk had in zijn advies aangegeven om te komen tot één sterke brancheorganisatie in de binnenvaart. Dat kan volgens hem niet onmiddellijk, maar de overgang van de huidige naar de gewenste situatie zou moeten worden begeleid door een Transitiecomité. Dat comité moest volgens Verberk bestaan uit onafhankelijken, maar daar wilden twee van de drie binnenvaartorganisaties absoluut niet aan. Dus is er een compromis gevonden. Het comité zal bestaan uit de voorzitters van Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart en CBRB, onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Minister Schultz zegde toe dat er financiën komen om het comité te financieren en te ondersteunen. Huizing riep woensdag 19 januari bij de behandeling van het Transitiecomité op om “ego’s ondergeschikt te maken aan het grote belang’” Want die ego’s zijn volgens de VVD’er de oorzaak dat in de binnenvaart niet goed wordt samengewerkt door de organisaties. Arie Slob van de ChristenUnie riep hem op bij die ego’s ook de rugnummers te noemen, maar dat weigerde Huizing. Volgens Schultz is er geen sprake van persoonlijke problemen tussen de organisaties. Ze keek daarbij om instemming naar de publieke tribune, waar de voorzitters Roland Kortenhorst (Kantoor Binnenvaart) en Pieter Struijs (CBRB) gebroederlijk naast elkaar zaten en veelbetekenend knikten. Elbert Dijkgraaf van de SGP vroeg zich hardop af of de mededingingswetgeving wel is toegesneden op het midden- en kleinbedrijf. “Er is nu niets meer aan te doen, maar op de lange termijn moet dat wellicht veranderen.” Schultz achtte het niet de gelegenheid daar iets aan te doen. “Dat is gebaseerd op Europese wetgeving.” Enkele Kamerleden maakten zich druk over de snelheidsbeperking van de binnenvaart in de haven van Rotterdam ten behoeve van de luchtkwaliteit. Dion Graus van de PVV omschreef het als een farce. Daar waren enkele Kamerleden het wel mee eens, maar dat was niet het geval toen hij beweerde dat geen enkele milieumaatregel zin heeft, en zeker ook niet de modal split. “Dat zijn zaken waar wij ons niet mee bezig moeten houden; of het in een vrachtauto of een schip gaat, dat maakt niets uit. Net als met die onzinnige zwavelreductie. Wat kost dat wel niet allemaal?” De minister reageerde daar wat lacherig op. “Al is het niet voor het milieu, dan toch kan het maar beter per schip gaan dan per vrachtauto, anders halen we zeker die 130 kilometer per uur niet die uw partij zo graag wil.” Jeukende handen Pauline Smeets van de PvdA vroeg of de minister van plan was om de vorming van samenwerkingverbanden te stimuleren. De minister zei dat dat een zaak van de markt was. De brancheorganisaties moesten zich daar maar mee bezighouden. Alle Kamerleden waren het met Verberk eens dat de binnenvaart een gouden toekomst heeft. Huizing: “Als je kijkt naar de toekomst van de binnenvaart dan jeuken je handen om daar iets mee te gaan doen.” Het is alleen nu zaak om de periode te overbruggen tot de gouden tijd aanbreekt. Voor de korte termijn zijn er geen perspectieven op enige steun van de overheid. Dat had Verberk netjes uitgezocht. Ferry van Rijn 25 jaar aan Doldermans regulateur DOOR JOHAN DE WITTE Als overtuigd Dordtenaar met een hart voor scheepvaart en Dolderman Motoren zet Ferry van Rijn 4 februari zijn regulateur even op stop om met vrienden, medewerkers en gewaardeerde klanten, familie en echtgenote Karin, in het Zwijndrechtse Festino te toosten op 25 jaar business aan de zaak. De versnelde procedure waarmee Ferry van Rijn in 1986 als administrateur bij Dolderman Motoren van start ging, was te wijten aan een studievriend die huwde in Amerika. Als militair kreeg Van Rijn hiervoor van zijn afdelingcommandant geen verlof. Ferry dacht dat het Koninkrijk der Nederlanden hem wel een paar dagen missen kon, en ging toch! Terug op de kazerne degradeerde sergeant Van Rijn wegens ongehoorzaamheid tot soldaat. Vanuit Dolderman kwam hierna een ‘we-hebben-hem-hard-nodigprocedure’ op gang die leidde tot zijn indiensttreding op 4 februari 1986. Vanaf de middelbare school liet Ferry zich inschrijven bij de Erasmus Universiteit voor een economiestudie. Het duurde vier4 weken vooraleer hij besloot dat die voor hem te theoretisch was. Hij ging aan de slag bij Dieselpower, kreeg vuile handen, leerde techniek van collega’s en vond monteur een mooi beroep. “Waardevol, veel geleerd!” Maar, dacht hij, meer studeren kon geen kwaad en hij schreef zich in Ferry van Rijn. (foto Johan de Witte) bij de University of Dallas in Antwerpen. Hier zat hij drie jaar in de collegebank en hij rondde met nog eens anderhalf jaar in de VS zijn studie af als Master of Business Administration. Zijn affiniteit met de VS hield hem nog even aan de overkant en hij zette zich onder andere in voor Dieselpower, eveneens een firma onder de paraplu van Dolderman. Na nog een jaar bij een broker in de transportsector die voor de Mexicaanse staatsoliemaatschappij werkte, kwam hij deze kant uit met een rugzak vol ervaring en meldde hij zich als dienstplichtige. Van werkkist naar laptop Negen maanden later zat hij aan de Kalkhaven achter zijn bureau en dacht: “Wat ga ik doen?” Na een paar dagen zag hij zijn bureaublad niet meer. Het verschool zich permanent onder stapels papieren. Laatst kreeg hij bij afwezigheid een nieuw bureau. “Wij nummerden de stapels om ‘deze externe harde schijf’ in zijn waarde te laten”, aldus een collega. Ferry lacht: “In 25 jaar gebeurt veel. We begonnen met een IBM-computer die twee werkstations had: administratie en magazijn. Op de werkvloer gingen we van werkkist naar laptop. Mijn vader heeft voor ons de basis gelegd alsook het in de markt zetten van het bedrijf in relatie met Caterpillar. Hij kwam als boekhouder, bevorderde een sterke bedrijfsontwikkeling, bouwde een indrukwekkende klantenkring op en ging weg als ambassadeur van de firma. Hij was er altijd mee bezig! Een telefoontje voor advies of hulp, en hij zat achter het stuur. Zoiets kreeg meestal voorrang op zijn gezin.” “Niettemin is de groei de laatste tien jaar doorgegaan. In een vroeg stadium hebben we de service geoptimaliseerd en meegedacht in de zin dat stilligtijd door storingen voor de klant beperkt blijft. In reistijd is er een monteur aan boord. We steunen op drie pijlers: producten, medewerkers en klanten.” “Het scheepvaartbedrijf heeft een professionele marathon doorgemaakt. Ons bedrijf heeft daar eveneens aan bijgedragen met kwaliteit en service. Met name door de maritieme ondernemers in technische zin te informeren, gecombineerd met onze vakmensen die een juiste diagnose in de machinekamer kunnen stellen. Overigens zonder dat we denken dat Dolderman perfect is. Het doet ons veel genoegen wanneer klanten zeggen dat ze zich bij ons thuis voelen. In de bedrijfsfilosofie, ‘de directie draagt de vlag, maar de muziek wordt achter hen gespeeld’ gaat de waardering bij dit jubileum uit naar medewerkers en klanten.” Caterpillar In 1922 richtte Dirk Dolderman in Leidschendam aan de Vliet een bedrijf op voor reparatie van kleine motoren en pompen. Begin 50’er jaren nam zijn broer Koos het over. Koos Dolderman was ambitieus en kwam in aanraking met de grotere scheepvaart, alsook met Caterpillar. In 1948 werd de eerste Cat ingebouwd in een sleepboot. Koos Dolderman was een charismatische man die goed contacten kon leggen en mensen voor zich wist te winnen. Caterpillar raakte ook ingeburgerd. Jan van Rijn trad in 1956 als administrateur in dienst en kwam hierbij voor het eerst in aanraking met scheepvaart. Na enkele maanden verhuisde het bedrijf naar Dordrecht en Jan ging mee, waarmee de kiel van de relatie Dolderman - Van Rijn was gelegd. Koos Dolderman besloot in 1962 het bedrijf te verkopen. Dat wilde niet erg vlotten, en later kregen chef werkplaats Wim Dengerink en administrateur Jan van Rijn de kans voor overname. Ze werden eigenaar en voerden de zaak als compagnons tot 1975, waarna Jan van Rijn de aandelen van Wim Dengerink overnam en hij voortaan alleen aan het roer stond. Ferry van Rijn ‘liep zich langzaam warm’ en nam als mededirecteur in 1992 het stokje gedeeltelijk van zijn vader over. In 1996 vonden Jan en Wilma van Rijn het welletjes, ofschoon de maritieme betrokkenheid blijft. Jan van Rijn over zijn zoon: “Ik ben trots op hem als mens en zakenman! Hij heeft het bedrijf verder tot bloei gebracht.” UITLIJNSERVICE ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

De Binnenvaartkrant