Views
1 year ago

2011-03

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Februari
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Twee

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Haven Gent begint vol zelfvertrouwen aan 2011 13 Fotoclub Doesburg zoekt fotogenieke schepen 17 Lob für Sorgfalt bei Bergung der Waldhof 25 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | fax 010 414 02 12 Editie 3 - 1 februari 2011 Ramp voor Rijnvaart De rivier gezien vanuit St. Goar. De bebouwing is dichtbij de gekapseisde Waldhof. Mensen moeten tijdens de werkzaamheden de ramen dichthouden van de politie. (foto MGR) De gekapseisde tanker Waldhof in de Rijn bij de Loreleirots betekent voor de Rijnvaart verreweg de langste blokkade sinds de Tweede Wereldoorlog. De zes dagen stremming in 2007, toen het ms Excelsior containers had verloren bij Keulen, verbleken bij de stremming die voor de afvaart vandaag zijn twintigste dag ingaat. Hoe lang het nog zal duren, hangt af van de werkzaamheden die nu worden verricht op de gezonken tanker. De lading zwavelzuur kan pas worden overgeslagen als het waterstofgas uit de tanks is gespoten met stikstof. Bij het sluiten van deze editie (gistermiddag) werd stikstof in tank 2 gespoten. Tank 1 ligt nog te veel onder water en daarvoor waren extra voorzieningen nodig. De overige tanks zijn de afgelopen dagen onder handen genomen. Met deepwell-pompen wordt de lading vanaf vandaag overgepompt naar de gereedliggende tankbakken. Is de lading er eenmaal uit, dan kan het schip worden geborgen. Pas als het schip uit het water wordt getild, kan tank 1 onder handen worden genomen. Zondag en gistermorgen werd de opvaart wel toegestaan, onder begeleiding van sleepboten. Daarmee neemt het aantal schepen dat ‘opgesloten’ is op de Boven-Rijn steeds verder toe. Intussen gaat het nieuws van de blokkade van de drukst bevaren rivier van Europa de wereld rond. Er wordt in met name Duitse bladen druk gediscussieerd of het niet veel beter zou zijn geweest om de lading geleidelijk uit de tanks te laten lopen. Het milieu zou nauwelijks hinder hebben ondervonden als de 2400 ton zwavelzuur in circa zeven uur zou zijn gelost in de toen door het hoge water zeer snel stromende rivier, aldus de wetenschappelijke bijlage bij NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag. Speculeren Over de oorzaak van het ongeluk zelf wordt druk gespeculeerd in de sector. De zware lading zou in de centertanks van de Waldhof zijn gaan bewegen en er laait een discussie op over de noodzaak van middenschotten in gecentreerde tanks van dubbelwandige schepen. “Wij doen niet aan bespiegelingen over de oorzaak”, zegt Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer. Hij voert ter plekke overleg met het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) en bezoekt ook schepen die stilliggen in de diverse havens aan de Rijn. “Wat er precies is gebeurd, kan pas worden onderzocht als het schip boven water is.” Martin van Dijk sprak afgelopen zondag op de bijeenkomst voor gestrande schippers, die het pastoraat in Mannheim had georganiseerd in het kantoor van de havenmeester aldaar. Daar waren ongeveer honderd schippers bijeen. Schippers uit de wijde omgeving waren naar Mannheim gekomen, Nederlanders, Duitsers en Belgen. “Een goed initiatief”, zegt binnenvaartondernemer Cees van den Berg, van wie twee koppelverbanden sinds het begin achter de blokkade liggen, één leeg in Kehl en één geladen met grind in Mannheim. “De bijeenkomst was een beetje een sociaal gebeuren, goed dat Nederlandse en Duitse schippers daar samen waren.” Behalve Martin van Dijk sprak ook Andrea Beckschaefer van het Bundesverband der Selbständigen. “Die noemde het een ‘diepe crisis‘ waarin de binnenvaart terecht is gekomen. Verladers en bevrachters lijden ook verlies door de blokkade. Als er weer gevaren kan worden, hoop ik dat die niet proberen dat te compenseren.” Veel geladen schepen moeten worden gelicht voordat weer gevaren kan worden, want het water valt snel. Kaub stond gisteren op 238 met een val van 19 centimeter. De geladen schepen waren berekend op een situatie met hoog water. Er zijn zorgen over de situatie als er weer gevaren kan worden, want dan willen 400 schippers tegelijk de Rijn af. Martin van Dijk zet zich in om dat gedisciplineerd te laten verlopen. Dat vertelde hij ook zondag aan de aanwezige schippers in Mannheim. Lees verder op pagina 3 >> Minister: bezwaren snelheidsbeperking ongegrond Minister Schultz heeft de bezwaren die de Nederlandse brancheorganisaties uit de binnenvaart en de scheepvaartbedrijven Bugro en Shipping Factory tegen het instellen van een snelheidsbeperking op de Oude Maas en de Nieuwe Maas ongegrond verklaard. In een brief schreef Directeur-Generaal Dierikx namens haar dat ze niet hebben aangetoond dat de gevolgen van de door Havenbedrijf Rotterdam voorgenomen snelheidsbeperking (van 1 januari 2013 tot 1 januari 2025) een goede en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer in gevaar brengt. Net zo min als dat de maatregel in strijd zou zijn met de Akte van Mannheim, die een vrije en onbelemmerde vaart garandeert. De beperkte maximumsnelheid – die overigens niet gaat gelden voor zeevaart en 4- en 6-baksduwvaart – moet de extra uitstoot van schadelijke stoffen compenseren die voorzien is door de groei van het goederenvervoer als Maasvlakte 2 in gebruik wordt genomen. Binnenvaartnieuws via uw mobiel De bezoekersaantallen van www. binnenvaartkrant.nl groeien met de maand. Als dagelijkse nieuwsbron blijkt men de internetsite een waardevolle aanvulling op de krant te vinden. Getuige de meer dan 20.000 bezoekers per maand. Nu is de website ook eenvoudig en snel te raadplegen met een mobiele telefoon (smartphone). Op www.binnenvaartkrant.nl/mobiel vindt u elke dag het laatste nieuws en bijvoorbeeld ook de actuele scheepvaartberichten van Rijkswaterstaat. Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

De Binnenvaartkrant