Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 januari 2011 Nieuwe burgemeester arriveert over water Binnenvaart Noord Nederland – voor de gemeenteraad aanleiding om bij zijn aantreden een tocht met een motorvrachtschip te organiseren. De familie Vlieger, die Zwartsluis als domicilie heeft, was bereid om daaraan met het in 2008 in de vaart gebrachte schip Immanuel mee te werken. Zij ontvingen Eddy Bilder bij de veerstoep in Genemuiden aan boord. Zo kon de nieuwe burgemeester Zwartewaterland met de drie kernen Genemuiden, Zwartsluis en Hasselt vanaf het water bekijken. Hij ging in Hasselt weer van boord. De familie Vlieger zorgde op die manier meteen voor een prima promotie van de binnenvaart. Eddy Bilder kwam daar later op de dag in zijn installatierede nog op terug. Met een verwijzing naar de vaartocht zei hij in het besturen te willen koersen op de betekenis van de naam van het schip: Immanuel staat voor ‘God met ons’. Bijna-burgemeester Bilder wordt welkom geheten door F. Vlieger van het ms Immanuel. Rechts loopt locoburgemeester Wolbert Meijer de loopplank op. (foto Joke Mulder) Vrijdag 14 januari is Eddy Bilder (CDA) geïnstalleerd als burgemeester van Zwartewaterland. De beëdiging vond plaats in het gemeentehuis te Hasselt door de nieuwe Commissaris van de Koningin van Overijssel, Ank Bijleveld-Schouten. De aankomst van Bilder (46) was om meerdere redenen toepasselijk: de installatie werd voorafgegaan door een vaartocht door Zwartewaterland. De gemeente is met kernen als Hasselt, Zwartsluis en Genemuiden nadrukkelijk verbonden met het water en met de binnenvaart. Zwartewaterland ligt op een knooppunt van vaarwegen en herbergt veel watergebonden bedrijven. Daarnaast is de nieuwe burgervader voorzitter van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en uit dien hoofde ook bestuurslid van koepelorganisatie Kantoor Binnenvaart. Die betrokkenheid was – mede op initiatief van Roel Huls, CU-fractievoorzitter in Zwartewater en bij de ING relatiemanager voor de sector De vaartocht ging door de Meppelerdiepbrug. Zoals bekend zijn er plannen voor een nieuwe keersluis in Zwartewater en staat ook de brug op de nominatie vervangen te worden. (foto Roel Huls) Rail and Barge Logistics BV, 100% dochter van EDF Trading Ltd., is een jong en ambitieus logistiek dienstverlener. Onze core business is het verzorgen van de binnenvaart- en spoorlogistiek voor de bevoorrading van kolencentrales. Daarnaast verzorgen wij ook de logistiek voor diverse graanhuizen en producenten in de staalindustrie. Ons dienstpakket zal per april 2011 worden uitbreid. Voor de binnenvaart logistiek zoeken wij naar een enthousiaste fulltime: BINNENVAART BEVRACHTER M/V De werkzaamheden: • Eigen ladingpakketten bevrachten met als hoofd traject naar en van Moezel • Optimaliseren van huurschepen en “vastvaarders” • Zelfstandige acquisitie naar schepen en lading • Relatie onderhoud met klant, agenten, stuwadoors, transporteurs en ontvangers • Ontwikkelen en uitbreiden van logistieke activiteiten. Functie eisen: • MBO/HBO denk niveau, bij voorkeur in het bezit van een logistieke opleiding • Werkervaring in haven- en binnenvaartlogistiek • Het vermogen hebben om zelfstandig te werken en beslissingen durven te nemen • Teamspeler die het inzicht heeft om het groepsbelang centraal te stellen • Goede beheersing van de Nederlandse, Engelse en Duitse taal (in woord & geschrift) • Positieve en flexibele werkinstelling en zelfstandig kunnen werken in een klein team. Nadere inlichtingen over deze functie kunnen worden ingewonnen bij dhr. K. Winkelman via telefoonnummer: 010 2176993 of via email: agency@rb-log.com. Schriftelijke sollicitatie voorzien van een Curriculum Vitae kunt u tot uiterlijk 11 februari 2011 sturen aan Rail and Barge Logistics BV, t.a.v. dhr. K. Winkelman, Haringvliet 88, 3011 TG Rotterdam. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

De Binnenvaartkrant 9 18 januari 2011 “Iedereen heeft baat bij fatsoenlijke prijs” Arjan Staal, directeur Bedrijven bij Rabobank Krimpenerwaard. (foto’s MGR) Vorig jaar groeide het vervoersvolume van de binnenvaart met circa 4,5 procent. Dat is nog lang niet genoeg om het verlies van 2008 en 2009 te compenseren. “De groei vlakt af en de vrachtprijzen zijn aanhoudend te laag. Alle partijen hebben baat bij een fatsoenlijke prijs.” Dat zei Arjan Staal, directeur Bedrijven bij Rabobank Krimpenerwaard tijdens de jaarlijkse Binnenvaartbijeenkomst van de bank, die 28 december in de Drie Maenen in Ouderkerk aan den IJssel werd gehouden. 120 mensen (klanten en andere relaties) waren daarop afgekomen. “We stellen als Rabobank Krimpenerwaard het belang van de klant centraal en blijven zo lang mogelijk achter hem staan”, zei Staal. “Voor continuïteit van de onderneming en de financiering, die dan tot een beter toekomstperspectief moeten leiden.” Want hij maakte wel duidelijk dat er perspectief moet zijn. Uitstel van de aflossing is een optie, maar dat kan niet oneindig. “Op een zeker moment krijg je de rekening gepresenteerd. Er moet zicht op zijn dat de ondernemer in de toekomst wel weer aan zijn verplichtingen kan voldoen.” Staal vertelde dat de Rabobank de situatie van iedere binnenvaartondernemer afzonderlijk beoordeelt. “De oplossing is dus ook individueel en specifiek.” Elkaar niet uitspelen De noodzaak van realistischer tarieven wordt door Rabobank-breed onderschreven. Drs. Ing. Dirk Duijzer ging er in Op Koers, Rabo’s eigen relatiemagazine voor de binnenvaart, ook op in. Hij is directeur MKB Sectormanagement bij Rabobank Nederland en in die functie verantwoordelijk voor het binnenvaartbeleid van de bank. In 2009 was hij gastspreker bij Rabobank Krimpenerwaard. Duijzer pleit in het artikel voor verbetering van de verstandhoudingen. Hij meent dat verladers én bevrachters de handen aan de ploeg moeten slaan in de constatering dat het zo niet langer kan. De ontwikkelingen zijn immers ook niet in hun belang? Daarom moeten partijen zich niet laten ‘verrassen’ door hoge of lage prijzen, maar veel meer kijken naar wat op langere termijn duurzaam is. “Dat is de uitdaging waar de sector voor staat en dat is niet elkaar uitspelen. Duurzaamheid in de zin van verhoudingen, contracten en prijzen moeten nog eens goed worden besproken. De eindklant moet zich mengen in die discussie. Dat kan tot een doorbraak leiden.” Duijzer ziet ook een rol weggelegd voor de banken om bij grote industriële verladers langs te gaan en een beroep op hen te doen waar het gaat om toekomst en duurzaamheid. “Banken worden ook aangesproken op hun MVO-gedrag (MVO = maatschappelijk verantwoord ondernemen, red.). Dus waarom zou je dan over dit punt niet met industrieën gaan praten? Dat kan goed vanuit een neutrale positie in de keten, vanuit het besef dat het zo niet langer kan.” Arjan Staal beloofde in Ouderkerk dat Rabobank Krimpenerwaard zal voorkomen dat het schip van een ondernemer die toch failliet gaat, niet voor een dumpprijs weer op de markt komt. “Dat zou ten koste gaan van het collectief.” Pas als de markt weer in balans is, mag zo’n schip verkocht en weer actief worden. Oud-wielrenner Hennie Kuiper was gastspreker op de Binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard. De voormalig Olympisch en wereldkampioen vertelde over zijn carrière. Volgens hem moet je als sporter én als ondernemer altijd in jezelf blijven geloven. “Dan kun je bergen verzetten.” Gezocht: Diederik Diepgrond “Grensverleggende prestatie” Wie kan er meer vertellen over Diederik Adriaan Diepgrond of zijn kinderen, een jongen (Henk?) en een meisje, die inmiddels (bijna) vijftigers zullen zijn. Diederik/Dik Diepgrond werd in 1939 geboren op een woonschip in Groningen en heeft een groot deel van zijn leven op de Nederlandse binnenwateren gevaren. Zijn domicilie was Rotterdam. Zijn broers en een zus willen graag weten hoe het met Diederik en zijn kinderen is. Wie informatie heeft, kan bellen met Evert Diepgrond: (0572) 39 58 00. Of met Steunpunt Binnenvaart: 0620 11 23 19. “Het intact houden van de bestaande omzet, ondanks een internationaal krimpende markt en als gevolg daarvan meer concurrentie, ziet de jury als een grensverleggende prestatie van formaat.” Die lof zwaaide de jury van de Ondernemersprijs Drechtstreek 2010 Rob Heijkoop toe. Zijn bedrijf, Rob Heijkoop Trading, was een van de drie genomineerden. De prijs ging uiteindelijk naar Renault-dealer Auto Indumij, maar de nominatie op zich was al een beloning voor Rob Heijkoop, oprichter en directeur van de leverancier van scheepsdieselmotoren en -onderdelen. De derde kandidaat was Port-o-Let Services. De uitreiking was tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel Rotterdam in de Dordtse schouwburg Kunstmin. KvK-voorzitter Jos van der Vegt (in het dagelijks leven directeur van Ahoy Rotterdam) overhandigde de prijzen. Rob Heijkoop Trading is gevestigd in Dordrecht. Het bedrijf is in 1991 opgericht door Rob Heijkoop. Enkele maanden na de start werd zijn Ronald Paul Havenman 2010 Theo Jongedijk (links) steekt de loftrompet over de nieuwe Havenman 2010, die zijn oorkonde toont. (foto G.J. de Boer) Projectdirecteur Ronald Paul van Maasvlakte 2 is maandagavond 10 januari officieel benoemd tot Havenman 2010. Volgens de persclub Kyoto – die elk jaar iemand kiest voor die titel – heeft Paul in 2010 bewezen aan het tijdschema te voldoen en vooralsnog binnen de broer Arjan mede-eigenaar. De internationale handelsonderneming doet in inkoop en verkoop van marinedieselmotoren en -onderdelen. De onderneming koopt gebruikte dieselmotoren en nieuwe onderdelen wereldwijd in. De motoren worden gedemonteerd en bruikbare onderdelen worden gereconditioneerd en op voorraad gehouden. De gereconditioneerde en nieuwe onderdelen worden vanuit het magazijn in Dordrecht wereldwijd verkocht. Voor klanten (reders, handelaren en energiecentrales) door de overheid vastgestelde begroting te blijven. Dat laatste is bij grote overheidsinvesteringen uniek. Kyoto-voorzitter Theo Jongedijk noemde Ronald Paul de ‘dirigent’ in de uitvoering van het project Maasvlakte 2, dat letterlijk grensverleggend is voor ons land. “Paul geeft leiding aan een groot aantal uiteenlopende vakdisciplines die in harmonie bij weer en wind de gigantische klus moeten klaren, waarbij ook nog eens nieuwe technieken worden ingezet. Positief is ook dat Ronald Paul altijd bereid is aan de pers openhartig uit te leggen hoe het project tot stand komt (dat is natuurlijk geen garantie dat je Havenman wordt, hoewel het wel kan helpen, gezien de aard van de jury). zijn de onderdelen van Rob Heijkoop een alternatief voor nieuwe fabrieksonderdelen. Voor veel oudere motoren zijn, door het ontbreken van nieuwe fabrieksonderdelen, de gereconditioneerde onderdelen een uitkomst. “In een krimpende markt heeft Rob Heijkoop door een adequate bedrijfsvoering de omzet op peil kunnen houden”, oordeelde de jury bewonderend. “Dit is gerealiseerd door actief te zoeken naar nieuwe afzetgebieden (zoals Noord-Duitsland en Noord-Italië) en klanten actiever te benaderen. De opgebouwde kennis over de markt (weten waar dieselmotoren in gebruik zijn), geeft het bedrijf voor zowel inkoop als verkoop een voorsprong.”

Binnenvaartkrant