Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 6 18

De Binnenvaartkrant 6 18 januari 2011 GEZOCHT KAPITEIN voor duwboot Odessa 2-baks containervaart Meerhout- Antwerpen. Minimum vaarbewijs. Vrijetijdsregeling in overleg. Tel.+32476676822 olivieride@yahoo.com NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie VOOR MTS-MYRIAM zijn wij op zoek naar dekmannen, matrozen, stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Te koop duwbak, 76 x 11.40 x 3.50, 2317 ton met nieuwe buikdenning en kopschroef, bj 1977. Tel. 06-51576820 Verkoop Service Diverse acties • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Altijd VOORTVAREND! kijk eens op www.binnenvaartkrant.nl KAMAR b.v Meer dan 30 jaar uw duwbakkenspecialist Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: duwbakken: • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00mtr.; luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr.; open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00mtr.; luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50mtr.; luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50mtr.; luiken, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30mtr.; open, 3500 ton, bj. 1993, boegschroef, containers • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr.; luiken, 2750 ton, bj. 1982 **** steraanbieding**** Standaard duwbak 76,5 x 11,40 x 4 mtr. 2706 ton; Bj. 1980; alu schuifluiken. Prijs: € 185.000,- Nieuwbouw 88 mtr. duwbak 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton; In Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: nieuwbouw duwbak 110 x 11,40 x 4,30 mtr. Met verf en certificaat. Geleverd te NL. prijs: eur 995.000,-- OOk nieuwbOuw duwbakken OF pOntOns in diVerse Maten. tevens te kOOp geVraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl A Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de Für einen Kunden suchen wir Bunkerboote 200 - 600 t • Wir bitten um Ihr Angebot • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Voor een duwboot zoeken wij een: ZZP kaPitein (week/week) aFLOSSeRS Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Bolero Scheepsprojecten BV zoekt Voor haar nieuwe m.t.s. Bolero VI Kapitein(s)i.b.v. Rijn-/ Radarpatent, ADNR, 14/ 14, Nederlandse condities Stuurmannen (Licht)matrozen, 4 wk/ 4 wk Nederlandse condities Contact: S. de Velde. Tel. 0651-39206 sdv@tolhuisshipping.nl Gevraagd: SCHIPPER EN STUURMAN op duwboot Albatros week op/week af Hoofdzakelijk Rotterdamse havens. Tel. 010-294 05 55 of 06-24613074 TE KOOP WOONBOOT RELAX Voormalige passagiersboot omgebouwd tot luxe woonboot! Onmiddellijk beschikbaar! Gebouwd in 1966 in Gdansk (Polen), het vaartuig werd in ‘08 aangekocht door huidige eigenaar. Afm.: L 33,42m/B 5,90m/D 1,10m. Een geheel gelast stalen casco, verhoogd voor-/achterdek, oplopend voordek. Vaargebied: Zone 3 & 4 + Zone 2 binnen NL. Max. laadvermogen 49.848 ton. U kan ten allen tijde na afspraak het recent taxatierapport, meetbrief, vlakterapport, classificatie e.a. relevante documenten inkijken bij Moyersoen NV. Bezichtiging op afspraak! Contact: matt.lafere@moyersoen.be BINNENVAARTSCHIP M/S LA LUNA De M/S La Luna is in topconditie en wordt dagelijks onderhouden. Het schip werd gebouwd in 1989 op de scheepswerf Welgelegen BV HARLINGEN. Afm.: L 135 m/B 11,40m. Diepgang bij grootste inzinking: 3,15 m. Max. laadvermogen: 3350 ton. Aandrijving: ABC 1800 PK bj. 2005 met onderhoudsboek. Het schip beschikt over 3 woningen (1 voor, 2 achter) voorzien van alle modern comfort, incl. ingebouwde keukens. U kan ten allen tijde na afspraak de meetbrief, vlakterapport, classificatie e.a. relevante documenten inkijken bij Moyersoen NV. Bezichtiging op afspraak! Contact: matt.lafere@moyersoen.be UITGEBREIDE INFO EN FOTO’S OP ONZE WEBSITE WWW.MOYERSOEN.BE Moyersoen nv - Kernenergiestraat 57 2610 Antwerpen - Wilrijk - België info@moyersoen.be Antwerpen • Tel: +32 3 827 21 31 Brussel • Tel: +32 2 252 48 39 Hasselt • Tel: +32 11 37 72 62 7024133 OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 18 januari 2011 Groen licht voor containerterminal Doesburg Koninklijke Rotra wil zo snel mogelijk beginnen met de bouw van een containerterminal in Doesburg. De logistieke dienstverlener ontving afgelopen najaar de definitieve bouw- en aanlegvergunning, 21 jaar nadat het bedrijf de eerste plannen bekendmaakte. Maar ook nu is de realisatie nog niet zeker. Het gaat om een miljoeneninvestering en Rotra hoopt op steun van de overheid, zegt commercieel directeur Machiel Roelofsen. Hij doelt dan vooral op het baggerwerk dat dringend nodig is in de dode arm van de IJssel waar de schepen in de toekomst zullen afmeren. “Alles bij elkaar gaat het om een investeringen van miljoenen euro’s”, aldus Machiel Roelofsen. “Alleen al de aanleg van de loskade en materieel kost veel; als we dan ook het baggerwerk nog voor onze rekening zouden moeten nemen, wordt het een moeilijk verhaal.” Rotra heeft intussen een subsidieaanvraag ingediend voor de kade en lobbyt bij de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat om het baggerwerk gedaan te krijgen. Dat het zo lang heeft geduurd voordat Rotra toestemming kreeg om te bouwen, wijt Machiel Roelofsen aan een “samenspel van factoren”. Diverse overheden moesten zich erover uitspreken. Uit zijn mond komen geen verwijten. Omkijken heeft bovendien geen zin; hij focust zich liever op de toekomst. Na aanpassing van het bestemmingsplan door de gemeenteraad gaf het college van burgemeester en wethouders in november eindelijk definitief groen licht. Het gaat om een eigen loswal aan de Verhuellweg in Doesburg, waar Rotra zijn hoofdkantoor en een warehouse heeft. De loswal komt op eigen terrein aan de oever van een dode arm van de IJssel, die nu als zwaaikom dienst doet. Rotra verwacht jaarlijks 5.000 tot 10.000 containers via de Initiatiefnemer Rotra wil nog wel eerst zekerheid over baggerwerk loswal te kunnen afhandelen. Afweging Koninklijke Rotra is een allround logistiek dienstverlener (met wereldwijde expeditie door de lucht, over zee en over land) met vestigingen in Rotterdam, Antwerpen, Schiphol en Brussel. Het familiebedrijf – Machiel en Harm Roelofsen leiden de onderneming samen en vormen de vierde generatie – bestaat sinds 1909 en begon als wegvervoerder. Tegenwoordig heeft Rotra dagelijks circa 350 vrachtwagens onderweg, waarvan er honderd van het bedrijf zelf zijn. Er werken 550 mensen bij Rotra. “We benutten alle vormen van transport; alleen binnenvaart nog niet”, zegt Harm Roelofsen, die operationeel directeur van het bedrijf is. “Door de schaalgrootte van vervoer over water denken we de kosten te kunnen verlagen. Uiteindelijk gaat het erom wat klanten het prettigst vinden. Wij willen hen verschillende keuzes kunnen bieden.” Machiel Roelofsen: “Het is telkens weer een afweging: is het goed voor het milieu? Is het goed voor de verlader? En is het goed voor Rotra? Dat komt allemaal samen in de keuze.” De zorg voor milieu is geen praatje voor de bühne, maakt zijn opsomming van de maatregelen die het bedrijf de afgelopen jaren nam duidelijk. “We waren het eerste bedrijf in Europa met een ethanoltruck en hadden de eerste truck op aardgas. Al onze vrachtwagens hebben een Euro 5-motor. Afgelopen november hebben we zonnepanelen geplaatst op een van onze warehouses; en we doen aan automatische ritplanning om het aantal kilometers te verminderen.” Rotra heeft al wel ervaring met de binnenvaart opgedaan. In de jaren ’90 exploiteerde het bedrijf een poosje een containerterminal in Zutphen, bijna 20 kilometer verderop. “Dat ging op zich goed. We hadden een paar vaste schepen in de in de week. Alleen moesten we De Zeehavenpolitie Rotterdam meldt dat de laatste weken sprake is van een verhoogd aantal woninginbraken aan boord van binnenvaartschepen. Daarom surveilleren agenten nu extra (zowel in uniform als in burgerkleding) en bezoekt de politie schippers om hen te informeren over preventie. Bij inbraak wordt de recherche ingeschakeld om de daders op te sporen en aan te houden. “Maar ook u kan een belangrijke bijdrage leveren”, spreekt de Zeehavenpolitie schippers aan in een deze week gestarte campagne. “Vanwege uw aanwezigheid op en rond het water ziet en hoort u veel. Wij vragen u alert te zijn. Bent u getuige van een incident en is de dader nog in de buurt? Bel dan het alarmnummer 112. Is de dader al weg, doe dan melding via www. politie-rotterdam-rijnmond.nl of De loswal komt op eigen terrein aan de oever van de dode arm van de IJssel die nu als zwaaikom dienst doet. (foto Koninklijke Rotra) van het depot naar de haven een stukje over de openbare weg. Daardoor werd de terminal wel gedoogd maar kwam er geen definitieve vergunning. Daardoor was er een risico op het gebied van de aansprakelijkheid.” In Doesburg zal dat geen probleem zijn. Harm Roelofsen wil niet hardop filosoferen over wanneer de terminal klaar en operationeel kan zijn. Eerste stappen nu zijn het rondkrijgen van de subsidie en het baggerwerk. Pas als daar duidelijkheid over is, kan hij een planning maken. Inbraakgolf op binnenschepen Tips Zeehavenpolitie Rotterdam start voorlichtingscampagne • Sluit bij het verlaten van het schip alle ramen, deuren en luiken slotvast af • Berg de autokraan weer in de oorspronkelijke uitgangspositie • Meld uw afwezigheid en telefoonnummer bij naastgelegen schippers, vraag om extra toezicht • U kunt hetzelfde voor uw collega’s doen • Laat aan boord in de roef of stuurhut licht branden. Gebruik bij voorkeur een tijdschakelaar • Laat, indien mogelijk, op het dek licht branden • Laat tijdens uw afwezigheid in de roef een radio aanstaan, waardoor het lijkt of u aan boord bent • Zet waardevolle goederen uit het zicht; berg geld, sieraden en belangrijke documenten bij voorkeur in een kluis of brandkast op • Controleer uw hang- en sluitwerk van ramen en deuren op kwaliteit • Beveilig uw schip conform het politiekeurmerk veilig wonen (zie www.politiekeurmerk.nl) al dan niet aangevuld met een alarminstalatie (met aansluiting op een beveiligingsmeldkamer) • Het markeren van waardevolle goederen schrikt af, dit kan door graveren of gebruik van Selecta DNA of soortgelijke middelen Ziet u iets verdachts, neem contact op met de politie. Mocht er toch bij u ingebroken zijn, doe altijd aangifte. over woninginbraken aan boord van schepen gepland. Wie daar bij wil zijn kan zich aanmelden via een bericht naar ZHP-Binnenvaart@rijnmond.politie.nl. 1E DEEL MAASVLAKTE OP SCHEMA: HAVENMAN 0900-8844. Als u liever anoniem blijft, bel dan Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.” SMS-alert Wie via sms op de hoogte wil worden gebracht van van incidenten in het havengebied kan zich aan-melden voor een sms-alert. Dat kan ook als schippers bereid zijn de politie te helpen: bij een incident kan de politie dan via sms vragen of ze mee willen kijken en de politie van informatie voorzien? Aanmelden kan door een mail te sturen naar ZHP-Binnenvaart@rijnmond. politie.nl. Zet in het bericht uw naam, de naam van uw schip en uw mobiele telefoonnummer. De buurtagenten van de Zeehavenpolitie organiseren regelmatig wijktafels. Op zo’n middag wordt een thema behandeld. Iedereen werkzaam in de scheepsvaart kan zich ervoor opgeven. Deskundigen geven presentaties over een specifiek onderwerp en de deelnemers kunnen met elkaar in discussie. Komend najaar staat een wijktafel OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant