Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 januari 2011 [ ] Familieberichten Overslag Antwerpen steeg 13 procent Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. D E B I N N E N VA A RT K R A N T TE KOOP BREVO KEERKOPPELING type 3514, 1.25: 1, in goede staat, draaiend te zien. Tel. 06-53138717 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen) Aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 FILIPPIJNSE LICHTMATROOS Euro 73,47 per dag. Laat ons uw schip onderhouden. Oceanriver Contractors. Tel. 0041- 435016455 sales@oceanrivercontractors. com SCHIPPER GEVRAAGD op cementtanker. Vaargebied Walsum - Alphen - Krimpen - Oudenbosch. Vragen? info@gitrashipping.be of tel: +32 475 44 27 89 GEVRAAGD BUNKERKAPITEIN op MTS ‘ANTON’ - 3.200 T. 2 wkn op/af. Vaar gebied ARA. Tel. +32(03)23.67.456 Mob. +32(0)475422399 TE KOOP OF TE HUUR zeewaardig jacht/ passchip/ kottermodel Tarmo 28 x 6,60 x 2,90 m .Super grote accommodatie, grote salon, zeer grote stuurhut (volle breedte), ruim dek, 7 hutten en sauna. B.J. casco 63 zwaar gebouwd, 1997 volledig gestript. 450 Cat , 3 gensets,boegschr. +3236773075 of 0653623339 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS ESPERANT(W)O, 4x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS ANIMAR 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS CHRISTINA, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl De overslag in de haven van Antwerpen kwam in 2010 uit op 178 miljoen ton. Dat is een stijging van 13 procent in vergelijking met 2009. De stijging is vooral te danken aan het containerverkeer, dat met ruim 102 miljoen ton zelfs een nieuw record vestigt. Ook het vloeibaar massagoed deed het uitstekend en noteerde recordcijfers. De containeroverslag steeg met 17,8 procent naar 102.775.000 ton. In TEU’s gerekend was er een stijging van 16,1 procent naar 8.483.000 TEU. Het roro-verkeer ging er eveneens op vooruit en noteerde een stijging van 14,8 procent, waarmee het uitkwam op 3,6 miljoen ton. Groeipolen “De cijfers tonen aan dat Antwerpen zijn positie als tweede containerhaven van Europa verder versterkt”, concludeerde het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen tevreden. “Ook in het segment van het vloeibaar massagoed doet Antwerpen andermaal een uitstekende zaak. Beide sectoren, die Pleidooi voor extra doorsteek Breeddiep Door Evert Bruinekool Met de opmerking “Dit is het beste voorstel dat ik tot nu toe op de jaarvergaderingen gehoord heb”, steunde directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer, het voorstel van ing. Gerald Vermeulen om de splitsingsdam op het Breeddiep eerder te onderbreken met een doorvaartopening naar de Maasvlakte. Vermeulen, die als invalschipper regelmatig op het Breeddiep vaart, opperde dat tijdens de jaarvergadering van afdeling Utrecht. De splitsingsdam op het Breeddiep moet op dit moment met een S-bocht aan het eind bij het lage licht worden gepasseerd als je naar de Maasvlakte vaart. “Nu Maasvlakte II wordt aangelegd, zijn alle specialisten aanwezig”, stelde Vermeulen. “Het zou hen, naar mijn mening, niet veel extra tijd en energie vergen om deze veiliger samen reeds 80 procent uitmaken van de totale trafiek, zullen zich in de toekomst verder aftekenen als de groeipolen van de Antwerpse haven.” De overslag van massagoederen liet opnieuw een opwaartse lijn zien: plus 7 procent. Zowel het vloeibaar (4,8 procent) als het droog massagoed (12,0 procent) lieten groeicijfers optekenen. Het vloeibaar massagoed doet het zelfs nog beter dan topjaar 2008 (plus 5,4 procent). Ruwe aardolie (+20,67 procent) en chemicaliën (+18 procent) vormen de basis in dit segment. oplossing te laten doorrekenen. Ze zijn er nu toch mee bezig. Dit is een ideaal moment om het voorstel te onderzoeken.” Het idee van Vermeulen is voor de hand liggend: “Als in de splitsingsdam een onderbreking gemaakt wordt, kunnen schepen met een simpele 90 graden-bocht naar de invaart van de havens op de Maasvlakte varen. Het zou een relatief ondiepe opening in de strekdam zijn, zie het als een soort brievenbus. Het water naast de splitsingsdam is namelijk 22 meter diep.” Veiliger Onderzocht moet worden of de verschillen in waterhoogte voor en achter de strekdam tijdens de getijden overbrugd kunnen worden. Ondanks het open verbonden water voor en achter de splitsingsdam is er een gering hoogteverschil. Ook is onderzoek nodig naar de invloed Antwerpen versterkte vorig jaar zijn positie als tweede containerhaven van Europa. (foto Anyka/Fotolia.com) van stroming en sediment op de bodem. Volgens Vermeulen zelf is het idee uitvoerbaar. “Zoals het nu is, lig je twee keer dwars op de rollers. Door de te maken S-bocht is het met de stroming en de binnenrollende brekers erg onrustig voor de schepen. De nieuwe situatie maakt de oversteek voor de schepen rustiger en veiliger. Je halveert de te maken gevaarlijke bochten in het erg drukke scheepvaartverkeer op het Breeddiep.” Voor- en tegenstanders discussieerden na afloop van de jaarvergadering lang over het voorstel van Vermeulen. “Ere wie ere toekomt”, gaf Vermeulen later toe. “Ik heb mijn idee ontleend aan een idee op internet van Christian Janszn. Ik wil dit uitstekende idee graag breder bespreekbaar maken. Vandaar dat ik het heb ingediend als voorstel.” MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS KRABBEKREEK, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS PROMOTION 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. VOOR MPS-SALVINIA zijn wij op zoek naar een kok, Rijnvaartstewardess , matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS RUBEN, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl GEVRAAGD PER DIRECT Schipper + matroos op info@shipcrew.nl WIJ ZOEKEN VOOR MTS SPEELMAN een matroos met ervaring, 14/14. Bij interesse tel 06-51416201 GEVRAAGD VOLMATROOS per 31-1-2011 voor ms Albatros. Weekend vrij. Tel. 0653-880490 TOLHUIS SHIPPING BV ZOEKT voor de tankschepen Bolero IV en Bolero V, matrozen en stuurmannen. Loon volgens Nederlandse condities Schr. sollicitaties naar: sdv@tolhuisshipping.nl drinkwaterboten in Amsterdam. Loon CAO (overwerk en reiskosten worden vergoed) Uitbetaling, bedrijfspremie en studiekosten. Verdere info via 06-53245778, e-mail: wabo@chello.nl GEVRAAGD OP KVB CARISMA: stuurman en matroos. Vaarregeling 3 weken op / 3 weken af. Loon volgens CAO Binnenvaart. Tel: 06-53153374 www.huizinga-snijder.nl TE KOOP Alu. Friesche luikenkap. afm. 62 x 7.35 mtr. met handbediende luikenwagen. Prijs € 13.500,- ex. Btw. Tel. 06-53857070 BEL OOK IN 2011 voor uw betrouwbare en voordelige loods met Patent tot Mannheim! Tel. 0049-1733670725 VOOR KVB-IVON-S zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl

De Binnenvaartkrant 18 januari 2011 ING: ook 2011 wordt financieel moeilijk jaar De situatie in de binnenvaart is eerder paradoxaal dan uitzichtloos. Dat stelt het Economisch Bureau van ING Bank op basis van een marktanalyse. De crisis is nog niet voorbij; ook de tankvaart heeft het nu moeilijk. Vermoedelijk zijn ladingaanbod en vervoerscapaciteit pas in 2015 weer in evenwicht. Maar daarna schijnt de zon de sector weer toe. De binnenvaart zit in een overbruggingsfase: ondernemers moeten nu zien te overleven om vanaf dat jaar de vruchten te kunnen plukken. De titel van de studie is veelzeggend: Binnenvaart in de greep van overbrugging. Ondanks de opgelopen averij is de toekomst kansrijk. De gevolgen van de economische terugslag doen nog steeds pijn in de binnenvaart, al zijn er per deelmarkt grote verschillen. ING Economisch Bureau gaat in zijn Sectorvisie Binnenvaart uit van een stijging van het vrachtvolume in 2011 met 3 procent. Dat is onvoldoende om de “ontwrichting” ongedaan te maken. De levering van op de top van de markt bestelde nieuwe (en grotere) schepen bereikte in het crisisjaar 2009 een piek, terwijl de terugval van het ladingaanbod juist vraagt om een sanering. Maar die blijft uit, constateert onderzoeker Rico Luman. Hij becijferde dat de overcapaciteit op dit moment nog zo’n 15 procent bedraagt. Dans ontspringen Daarbij dient te worden opgemerkt dat alleen naar de Nederlandse vloot is gekeken en dat het gaat om droge lading en tankvaart samen. Terwijl die twee deelmarkten wezenlijk anders voor staan. Ondernemers in de droge lading zagen de vraag en de tarieven al vroeg in 2009 instorten, waarna 2010 voorzichtig herstel liet zien. Alleen gold dat nog niet echt voor de betaalde tarieven en viel de beladingsgraad tegen. De tankvaart leek de dans te ontspringen, maar dat bleek het effect te zijn van toegenomen handel in olie(producten), door de lage olieprijs en de angst voor prijsstijgingen. Dat compenseerde tijdelijk de daling van de vraag uit de chemische industrie. De klap kwam alsnog – en des te harder. Afgelopen jaar namen de handelsstromen af. Bovendien kwamen er in 2010 nog veel tankers in de vaart (mede doordat opdrachten voor drogeladingcasco’s nog snel werden omgezet naar tankercasco’s) en verdwijnen enkelwandige tankers minder snel van de markt dan voor de branche wenselijk is. Met een vloot van zo‘n 700 dubbelwandige tankers loopt de toevoeging van nieuwe tankers voor op schema, terwijl de uitfasering juist achterloopt. Eind 2010 waren er naar schatting nog altijd 350 tot 400 enkelwandige tankers actief in Nederland. Sloopfonds “Gezien de verslechterde financiële situatie van de sector bestaat het risico dat een deel van de enkelwandige schepen tot eind 2018 nog in de vaart zal blijven en de markt daarmee langer verstoord blijft”, staat in de sectorvisie te lezen. “Aanspraak op het Europees sloopfonds zou een serieuze aanzet kunnen geven tot de gewenste sanering. Mogelijk worden na 2012, nadat stookolie niet meer in enkelwandige tankers vervoerd mag worden, meer schepen afgestoten.” Volgens Arthur de Bot, directeur Binnenvaart, groeien de kansen op een Europese sloopfonds nu de roep daarom aanzwelt, met name vanuit Duitsland. “Als de Duitsers er aan gaan trekken, kan Brussel wellicht overtuigd worden dat er iets moet gebeuren. Een doorbraak kan ook komen als de majors echt alleen dubbelwandige tankers accepteren. Het zou dan wel wenselijk zijn om een vangnet te hebben voor enkelwandige tankers in de vorm van een sloopfonds.” Alles of niets Vergeleken met het wegvervoer heeft de binnenvaart een nadeel als het erom gaat snel op een afnemend ladingaanbod in te spelen. Machiel Bode, sectormanager voor Transport & Logistiek bij ING Bank, zegt: “Je hebt te maken met inflexibel productiemateriaal, dat je heel lastig kunt afschalen. Een wegvervoerder kan een deel van zijn trucks stil zetten; bij een schip is het alles of niets.” De nieuwbouwgolf van de afgelopen vijf jaar maakte het mogelijk Wie crisis overleeft, heeft zonnige toekomst dat de binnenvaart kon inspringen op de kansen die de groeiende vraag naar vervoer bood. Aan de andere kant, zo staat in de sectorvisie, is “deze massale schaalvergroting nu een valkuil gebleken. Terwijl de vloot in aantallen de afgelopen drie jaar met 8% is toegenomen, is de vloot in termen van tonnage met maar liefst 23% uitgebreid.” Bij de tankvaart is het zelfs 40 procent. De tankvaart leek de dans te ontspringen, maar wordt nu ook hard getroffen. Geen pot met goud aan het eind van de regenboog. (archieffoto André van Wieringen) Zwaar gefinancierd Naar verwachting zal het vrachtvolume in de binnenvaart in 2012 terug zijn op het hoge niveau van 2008. De overcapaciteit blijft echter zorgen voor prijsdruk en daardoor zullen de meeste binnenvaartondernemers het ook dit jaar financieel moeilijk hebben. Dat geldt vooral voor binnenvaartondernemers met grote schepen die op de top van de markt (en in de dure tijd) hebben geïnvesteerd. Zij zijn doorgaans zwaar gefinancierd. Arthur de Bot: “Iedereen die de afgelopen vier jaar een schip in de vaart heeft gebracht, heeft last. Achteraf gezien hebben ze op het verkeerde moment geïnvesteerd.” “Het is de kern van de kredietcrisis”, aldus Bode. “Dat deze crisis zó ingrijpend zou zijn, kon niemand voorzien.” “Ondanks de moeilijke fase, is de situatie niet uitzichtloos”, zegt Bode. “Terwijl de binnenvaartondernemingen het op korte termijn zwaar hebben, is de toekomst op lange termijn juist zeer kansrijk. Het vizier is daarmee dan ook gericht op overbrugging.” Hoewel ING Bank positief is over de toekomst van de binnenvaart, waarschuwt Bode dat de voorspelde groei niet vanzelf zal gaan. De sector moet zich aanpassen en versterken. De uitdagingen zijn bekend: verdere professionalisering, verbeteren van de samenwerking in de sector (op organisatieen commercieel niveau) en het centraal stellen van het ‘ketendenken’. Aflossing Algemene adviezen voor ondernemers zijn lastig te geven, stellen Luman, Bode en De Bot. De laatste zegt: “Iedereen wordt teruggeworpen op zijn eigen probleem.” Bode: “Voor iedereen geldt dat besparen op de kosten natuurlijk verstandig is. De personeelskosten liggen dan voor de hand: weer zelf gaan varen in plaats van met een dubbele bemanning. Maar verder moet je naar de individuele situatie kijken.” Dat doet ING Bank dan ook. “We kijken samen met de klant hoe hij deze overbruggingsperiode het beste doorkomt”, zegt De Bot. “Kosten verlagen is de eerste stap. Vervolgens is uitstel van de aflossing op de hypotheek een optie. Ook dat bekijken we per bedrijf.” “Bij een jong schip en een financiering over vijftien jaar is dat best mogelijk”, vult Bode aan. “Dat schuift dan een paar jaar op. De consequentie kan zijn dat die ondernemer een paar jaar later met pensioen kan.” Maar lang niet altijd is een oplossing mogelijk. Drie binnenvaartklanten van ING Bank zijn vorig jaar failliet gegaan. Bode: “Faillissementen heb je ook in goede tijden.” De piek in 2009, toen de crisis al in volle gang was, is duidelijk zichtbaar. Toen kwamen de meeste schepen in de vaart. (illustratie ING Economisch Bureau) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant