Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 18 januari 2011 Wij feliciteren Interstream Barging B.V. van harte met het mts Grevelingen. DE JONG’S PIJPLEIDINGFABRIEK B.V.

De Binnenvaartkrant 35 18 januari 2011 Watersportbranche begint positief aan 2011 André Vink legt uit hoe de nieuwe jachthaven in Amstermdam en het nieuwe HISWA-kantoor eruit komen te zien. In juli gaat de eerste paal de grond in. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Door Evert Bruinekool De organisatie van de HISWA Amsterdam Boat Show voorspelt betere tijden voor de watersportmarkt. Ondernemers hebben nu al meer vierkante meters geboekt dan het totale beursoppervlak van vorig jaar. De branche lijkt langzaam op te krabbelen uit de recessie. Er zijn ook op de lange termijn goede groeimogelijkheden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Waterrecreatie 2025 die bij de opening van de beurs zal worden overhandigd aan staatssecretaris Bleker van Economische Zaken. HISWA Amsterdam Boat Show wordt van 1 tot en met 6 maart gehouden in de RAI. Sigrid van der Wel, woordvoerster van de organisatie, is overtuigd van het succes van de beurs. “Op dit moment hebben zich al 273 exposanten aangemeld en bij elkaar hebben deze ondernemers meer vierkante meters geboekt dan de 313 bedrijven die vorig jaar op de beurs stonden. Onze verwachting is dat de komende maanden nog zeker 40 tot 60 ondernemers een stand zullen boeken.” Bezoekers kunnen rekenen op meer dan 500 motor- en zeilboten waaronder twee wereldprimeurs: de nieuwe Favorite 1400 van Mulder Shipyard en de Van Dutch 30 van DutchMarine. Een speciaal Vlaanderen Paviljoen biedt informatie over varen in Vlaanderen. Een selectie van de meest opzienbarende nieuwe producten is te zien op het Innovatie Plein. Naast de presentaties zijn er tal van activiteiten. Op het Doe- Het-Zelf Plein tonen vakspecialisten elke dag hoe werkzaamheden aan de eigen boot kunnen worden uitgevoerd. “De Nederlandse watersportindustrie heeft zich redelijk gehandhaafd”, meldt directeur André Vink van HISWA Vereniging. “In vergelijking met 2009 waren er geen grote veranderingen. De slechtste tijden lijken achter de rug.” De deelsectoren presteren verschillend. “Jachthavens en verhuurbedrijven doen het redelijk goed en de makelaars geven ook een positief beeld. Dit komt vooral doordat tweedehandsboten nu worden verkocht tegen realistischer prijzen. Jachtbouwers en toeleveranciers daarentegen hebben het nog steeds moeilijk.” Export Vooral de omzetcijfers van de branche geven aan dat de markt als geheel stabiliseert. “Een belangrijk signaal is het herstel van de Duitse markt”, aldus Vink. “Uit ervaring weten wij dat de Nederlandse watersportmarkt de Duitse markt volgt. De export maakt op dit moment circa 40 procent uit van de omzet van de gehele branche. Dit hebben wij door de jaren heen kunnen vasthouden. Deze feiten worden ondersteund door de resultaten van de conjunctuurmeting die HISWA Vereniging heeft gedaan bij de leden. Onze leden zijn gematigd positief over wat 2011 hen zal brengen.” HISWA Vereniging is van plan een nautisch centrum te realiseren op het NDSM-terrein in Amsterdam. Het complex biedt ruimte aan een evenementenhaven die ook dienst doet als jacht- en passantenhaven, een bedrijvencentrum, het HISWAkantoor en een nautische club. André Vink verwacht dat volgend jaar gestart kan worden met de aanleg. “Alle vergunningsaanvragen zijn ingediend en de overheid heeft ons alle steun toegezegd. De eerste paal zal volgens planning in juli worden geslagen. De haven en het kantoor kunnen in 2012 worden opgeleverd. Dat betekent dat de HISWA te Water in 2012 in Amsterdam-Noord kan worden gehouden.” Ook Grevelingen heeft leegmeldsysteem >> Vervolg van pagina 33 De ‘Stroom-schepen’ van Van der Sluijs zijn uitgerust met een in eigen huis ontwikkeld leegmeldsysteem. “Onder in de tank is een sensor geplaatst, die in de stuurhut aangeeft dat de tank leeg is. Voor de klant het bewijs – hij krijgt daarvan ook nog een uitdraai – dat we wat we laden ook voor de volle honderd procent lossen. Dit systeem wordt ook aan boord van onze nieuwbouwschepen geplaatst.” Chris Hovestadt besluit zijn verhaal met een anekdote. “Tijdens de montage van het dubbele leidingsysteem bleek het manifold voor de nogal kleine kapitein Lewald Schmidt iets te hoog te zijn. Op de terugreis van de werf in Tsjechië naar Nederland tekende Marcel Roodhart in de auto een verrijdbaar bordes, zodat Schmidt nu overal goed bij kan. Dat is typisch Marcel Roodhart; hij lost alle problemen op, al is het schetsend in een auto.” De goede samenwerking tussen alle betrokkenen bij de afbouw van de Grevelingen wordt met hetzelfde team voortgezet met de afbouw van de Haringvliet. Dat schip ligt al bij De Waal in Werkendam en wordt naar verwachting in de tweede helft van april opgeleverd. Het casco van de tanker Bergse Diep wordt in het tweede kwartaal van dit jaar in ons land verwacht. Interstream Barging maakt duidelijk werk van de vervanging van zijn enkelwandige vloot. BARKMET a.s. BOUWERS van het CASCO mts “Grevelingen” BARKMET a.s. wordt vertegenwoordigd door NAVIA b.v. A.J. Egas Dwarssteeg 1, 4255 SB Nieuwendijk Holland tel. +31 (0)183 409920 • fax +31 (0)183 409921 gsm +31 (0)654 266420 • e-mail: aje@navia.nl NAVIA B.V. Merwededijk 46, 4213 CE Dalem Holland www.navia.nl R. den Hartog Merwededijk 46 4213 CE Dalem Holland tel. +31 (0)183 690320 • fax +31 (0)183 690321 gsm +31 (0)654 266421 • e-mail: rdh@navia.nl Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl

Binnenvaartkrant