Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 18 januari 2011 Wij wensen Interstream Barging B.V. veel succes en een behouden vaart. Op het mts Grevelingen leverden wij: Stuurhuis met hefkolom. Wij wensen het mts Grevelingen en haar bemanning een behouden vaart Wij leverden het complete mts Grevelingen en wensen Interstream Barging B.V. en bemanning een goede en behouden vaart Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Postbus 386 4460 AT Goes Tel: +31 (0)183 50 70 40 • Fax: +31 (0)183 50 06 37 E-mail: galle@euromaritime.com Wij wensen mts Grevelingen en haar bemanning een behouden vaart Voor het mts Grevelingen leverden en of installeerden wij: Elektrische installatie, Airco installatie Heinen en Hopman, nautische installatie Alphatron via Dacom en ATIS tankalarmering met leegmelding. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het mts Grevelingen, ms Navigatie en mts Nerodia een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01

De Binnenvaartkrant 33 18 januari 2011 Interstream Barging start vervanging enkelwandige vloot met dubbelwandige Grevelingen (foto’s Jan Hoek) Door Jan Hoek Interstream Barging, in 2002 opgericht door de Van der Sluijs Groep en Koninklijke Vopak, is een van de grootste binnenvaartbevrachters in Europa. In 2008 werd de vervanging van de enkelwandige Van der Sluijs-vloot (de ‘Stroom-schepen’) ingezet. Op 23 augustus werd mts Grevelingen, het eerste schip van de nieuwbouwserie, bij de Tsjechische Barkmet-werf in Lovosice te water gelaten. De Grevelingen heeft een afmeting van 110 x 13,50 meter en is afgebouwd bij De Waal in Werkendam. Later volgen nog de zusterschepen Haringvliet en Bergse Diep. Bij de tewaterlating waren namens Interstream Barging charterer manager Jos van Altvorst – hij stond samen met Lisette Reitsma aan de wieg van de joint venture Interstream Barging – fleet manager Chris Hovestadt en de twee toekomstige kapiteins van de Grevelingen, Willy van der Meijden en Lewald Schmidt, aanwezig. Voor Chris Hovestadt heeft de binnenvaart geen enkel geheim meer. Als 14-jarige jongen gaat hij op het schip van zijn vader werken. Drie jaar later komt hij in de zand- en grindvaart terecht. Op zijn 20e wordt hij schipper. Weer drie jaar later treedt Hovestadt in dienst van Van der Sluijs Tankrederij en haalt hij de Gouwstroom van de werf. Na twee jaar op dat schip gevaren te hebben volgen twaalf jaren op de Zaanstroom. In 1986 wordt hij inspecteur van de tankrederij. Na verloop van tijd groeien zijn verantwoordelijkheden en wordt hij manager operations. Bij Interstream Barging is hij vanuit het kantoor in Geertruidenberg direct leidinggevende en vooral verantwoordelijk voor de techniek. De Waal Hovestadt vertelt over de nieuwbouw van de Grevelingen: “Navia Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Grevelingen Wij leverden: Shipbuilding uit Dalem en Euromarime uit Werkendam hebben het casco ontworpen en ontwikkeld, waarna Navia verantwoordelijk was voor de bouw van het casco in Tsjechië. Behalve het casco van de Grevelingen hebben wij ook het casco van de zusterschepen Haringvliet en Bergse Diep bij Navia besteld, die eveneens gebouwd worden op de Barkmet-werf. Daar worden met het nodige vakmanschap casco’s gebouwd van uitzonderlijk goede kwaliteit en strakheid.” “We hebben een voorselectie gemaakt van de makelaars en hebben uiteindelijk gekozen voor Euromaritime uit Werkendam, het bedrijf van Marcel Roodhart en Frank Galle. Eerstgenoemde was samen met ‘afbouwgoeroe’ Jaap Oonincx en kapitein Lewald Schmidt nauw betrokken bij de nieuwbouw.” “We hebben de voorkeur uitgesproken voor De Waal als afbouwwerf. We hechten veel waarde aan bestaande relaties. Toen we in 1986 zes schepen in Kootstertille lieten bouwen, leverde De Waal al de roeren en de stuurmachines. Andere bedrijven waar we een prima relatie mee hebben opgebouwd zijn ABC, de leverancier van de hoofdmotor, Rullens, SKB en De Leeuw. We hebben een ontzettend plezierige afbouwtijd achter de rug en ik ben dan ook uitermate tevreden over de afbouw van de Grevelingen.” Ideale breedte “De eerste bouwvergadering vond begin september plaats. Marcel Roodhart zei toen dat de Grevelingen op 24 december opgeleverd Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 zou worden; dat is hem tot op de dag nauwkeurig gelukt”, aldus een contente Chris Hovestadt. De inrichting van de woning en het stuurhuis hebben een chique uitstraling. Verantwoordelijk daarvoor zijn Ali Hovestadt, de echtgenote van Chris, en zus Nel, in nauwe samenwerking met Edwin Paans. Hoewel de ramen van de woning al voorzien zijn van driedubbel glas, zijn er ook nog eens stormblinden geplaatst. De Grevelingen gaat minerale olie of lichte chemie vervoeren; daarvoor beschikt de tanker over elf gecoate (Galvosil) ladingtanks van 380 kuub elk. In een eerder stadium is onderzoek gedaan naar de meest ideale afmeting van de nieuw te bouwen dubbelwandige tankers. Chris Hovestadt zegt verder: “Voor de aanvoer bij de NSG (North Sea Group)- Van der Sluijs-depots in Nederland, België en Duitsland bleek een breedte van 13,50 meter de meest ideale afmeting.” Lees verder op pagina 35 >> Een stuks Bornemann twin-screw pomp, type EPS50. Deze pompunit is geschikt voor het verpompen van slobs van lichte chemicaliën en heeft een capaciteit van circa 65m3/uur bij een druk van 4 bar. De pomp wordt aangedreven door een drukvaste 15kW elektromotor. Voor extra info: info@epsbv.com Wie leverden aan het mts Grevelingen Navia B.V. Levering casco De Waal Machinefabriek B.V. Complete afbouw, inrichting machinekamers, plaatsen van hoofdmotor en koppeling, STUWA schroefasinstallatie, STUWA schroefasseals, STUWA stuurmachine, STUWA roersysteem, STUWA Marine Crane, diverse hydrauliek Euromaritime Shipbuilding Levering compleet schip Interstream Barging B.V. Bevrachting en eigenaar Meijers registermakelaars in Assurantien Verzekeringen, casco en P&I Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Voortstuwing type ABC Vulkan - DMR Flexibele opstelling motor Bosch Rexroth B.V. Motorbediening/ regulateur Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WGF 763 / 3,007:1. Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef Promac B.V. PROMAC-STUWA Dynamic roersysteem, PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes Dolderman B.V. Caterpillar generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Verhaar Omega B.V. Boegschroefinstallatie type OMEGA 31130S1400- Vertikaal met een vermogen van 426 kQ/ 1780 rpm. Verhaar Omega Air & Nitrogen Verhaar Omega schroefcompressor VOS- 18.5/10-500ALR incl. adsorptiedroger geheel samengebouwd op 500 liter Lloyds ketel Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor type C32,Stamford generatorset type HCM534’F2 (frame voor aandrijving boegschroef en ladingpompen) Novetec B.V. Machinekamerventilatoren Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning/ overdrukinstallatie ADT Fire & Security Brandbeveiligingspparatuur SKB construction aluminium vloer in machinekamers SKB piping Leidingwerk in machinekamers Zwets werkendam Zwets pompen en appendages Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Firma Gebr. Rullens Electrische installatie, installatie airconditioning Heinen en Hopman, Nautische installatie Alphatron Marine via Dacom Werkendam. Atis tankalarmering met leegmelding EBR B.V. Stuurhuis met hefkolom Van Wijk Stuurhuizen B.V. Alu. Deuren RAFA B.V. Ramen Scheepsinterieurbouw De Leeuw B.V. Betimmering Keuken-Line Keuken Tegelzettersbedrijf Ippel Tegelzetter Kersten Isolatie V.O.F. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming Paans Scheeps- en Woningstoffering Stoffering Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning H.O. C. Beerens B.V. Voormast Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Rotodyne Ventilatoren B.V. Tank ventilatoren Dockmarks Signs B.V. Belettering Drechtsafe B.V. Bijboot met normeriung EN 1914:2009, vlamvertragend, stuurstoel Norsap met rail, complete ADNR Scheepsinventaris, TT12 touwen en TiptopCombi draden Nelf Marine Paints B.V. Coating De Jong’s Pijpleidingen fabriek B.V. Dekleidingen Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages MarFlex B.V. 11 MarFlex Deepwell ladingpompen, type MDPD-80, 11 MarFlex luchtgedreven nazuigpomp, 1 MarFlex Deepwell ballastpomp, type MBDPC-200 Dacom Werkendam B.V. Via Frirma Gebr. Rullens, Travelvision Duo gelijktijdig ontvangst van Astra 19/2 en 23’5, JRC JMA 610 radars, Alphatron Nautisch pakket, telefooncentrale, internet netwerk routers OSO Oonincx Scheepsonderhoud BV Diverse casco aanpassingen, ijzerwerk tbv elektra, dekdoorvoering en plaatsing van Marflex pompen en levering en plaatsing afstandsbediening tbv ballastsysteem EPS European Pump Services B.V. Een stuks Bornemann twin-screw pomp, type EPS50. Deze pompunit is geschikt voor het verpompen van slobs van lichte chemicaliën en heeft een capaciteit van circa 65m3/uur bij een druk van 4 bar. De pomp wordt aangedreven door een drukvaste 15kW elektromotor. Huchem Special Products HC Roka en HC Shipclean

Binnenvaartkrant