Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 2 18

De Binnenvaartkrant 2 18 januari 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD VOLMATROOS per direct op DB Amazone. Tel. 06-53312888 / +32 475547476 GEVRAAGD OP HET MS BORNRIF, lichtmatroos ibv dienstboekje, vaarsysteem 4 wkn op / 4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart. Tel. 06-53154669 TE KOOP RADIOGR BEDIENINGEN voor autokranen bijv : 8 knops (zelf te plaatsen) € 550,00 Boterman Techniek bv Tel. 06 54287373 VOOR MTS RHODY zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk op / 4 wk af, het salaris vlgs CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl RADARpilot 720° navigeert beter! TE KOOP ABC8DZ, nieuwe cilinderkop compleet, 10 verstuivers, 2 brandstofpompen + set, moment sleutels, gerev Ervor compressoren, elektrische waterpompen, loslieren, diver 0032-477629999 TE KOOP Woonark te Maasbracht met vaste ligplaats, € 185.000,- k.k. Inl: 06-51034674 GEZOCHT STEL/SCHIPPER op ms Expanded - zondaghouder info: msdijo@gmail.com BETAALBARE BOEKHOUDER vanaf 500 per jaar. Voor info zie www.ehbb.nu GEZOCHT KAPITEIN OF KOPPEL op nieuwbouw type –C tanker patent tot Mannheim + ADNR of C alles bespreekbaar. Tel. 0031-621850912 VOOR MS-FIDIUS zijn wij op zoek naar dekmannen, matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 TE KOOP: Goedlopend oliebedrijf in Noord- Limburg. Tel: 06-53585333 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS HENDRIK 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl AIS gereed! VOOR MPS-POSEIDON zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amulet, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Procyon, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Samary lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS UK 268, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel.:015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Amulet, stuurman i.b.v. dienstb. met functie stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel: 015-2563764 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEZOCHT! 50 mensen die hun gewicht moeten beheersen. Ik zal u helpen uw doel te bereiken. www.happyline.nl AUCH IN 2011, Ihr zuverlaessiger und Preiswerter Lotse mit Patent bis Mannheim! Tel. 0049-1733670725 INTERFLUVIAL ZOEKT Iov mts Antonie C twee matrozen met dienstboek, loon CAO, 6 wk op, 3 wk af. Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com INTERFLUVIAL ZOEKT voor mts Rezovar een matroos met dienstboek, loon volgens CAO, 6 wk op/ 3 wk af. Info. 06-14569190 T.K.G. SCANNER voor Sperry Rivier radar MK6217/9RT of complete radar. Tel. 06-53413663 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl VOOR MTS-WAALSTROOM zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 www.huizinga-snijder.nl K I C K E R S VOOR MS-NAUTICA Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 18 januari 2011 Pas vandaag eerste schepen langs gekapseisde Waldhof DOOR SARAH DE PRETER Waarschijnlijk mogen pas vandaag (dinsdag) de eerste schepen bij wijze van proef de locatie passeren waar vorige week de tanker Waldhof kapseisde. Het water op de Rijn zakte in het weekend minder snel dan het WSA Bingen had verwacht. De dubbelwandige tanker Waldhof kapseisde afgelopen donderdag rond 5 uur ’s ochtends op de Rijn Foto’s Sagasbank In de vorige editie stond een artikel over de Sagasbank, een nieuwe coaster van rederij Pot Scheepvaart. Daarbij stonden twee foto’s van het schip, waarvan we abusievelijk vermeldden dat die door Jan Johan ten Have waren gemaakt. In werkelijkheid waren ze gemaakt en beschikbaar gesteld door Bas. H.F. Spruit uit Delfzijl. bij St. Goarshausen (kmr 554). Het schip was met 2377 ton zwavelzuur op weg naar Antwerpen. Een team van deskundigen zoekt uit hoe het ongeval kon gebeuren. Voorlopig is de oorzaak onbekend. “We kunnen alleen zeggen dat de tanker ineens van de radar verdwenen was”, aldus een woordvoerster van het WSA in Bingen. Twee van de vier bemanningsleden werden uit het ijskoude water gered, maar van hun collega’s ontbrak elk spoor. Duikers probeerden donderdagmiddag tot bij de woning van het schip te komen, maar werden daarbij gehinderd door de sterke stroming. In de daaropvolgende dagen ging de zoektocht naar de vermisten door. Een wandelaar zag in het weekend een lichaam in de Rijn drijven, maar een zoekactie van het WSA bleef zonder resultaat. Ook de stuurhut van de tanker, die bij het ongeval werd afgerukt, was maandagochtend nog niet gevonden. De Waldhof ligt op z’n zij. Om te voorkomen dat hij door de stroming wordt meegesleurd is de tanker vastgemaakt aan een ponton. Door het hoge water komen de bergingswerkzaamheden moeizaam op gang. Twee drijvende kranen die vanuit Duisburg naar St. Goarshausen moeten komen, zaten in het weekend vast op de Ruhr. Ze konden niet onder een brug door. Ook vanuit Rotterdam zijn twee drijvende kranen onderweg. Gisteren vonden gesprekken plaats tussen het WSA en Mammoet, dat de tanker gaat bergen. Hoe lang de bergingswerkzaamheden zullen duren, is moeilijk in te schatten, maar vermoedelijk is sprake van meerdere weken. Ondertussen wordt de waterkwaliteit in St. Goarshausen scherp in de gaten gehouden om te kijken of niet toch zwavelzuur uit de ladingtanks stroomt. Vooralsnog is dat niet het geval. Consequenties van hoogwater Gistermiddag was het CBRB in kaart aan het brengen wat de consequenties voor de scheepvaart zijn van het hoogwater op de Rijn en het ongeluk met de Waldhof; nu en op lange termijn. Rhinecontainer, één van de grotere containeroperators op de Rijn, heeft negen schepen stilliggen op verschillende plaatsen op de Rijn. “Koppelverbanden, motorschepen, variërend van 208 tot 700 TEU”, vertelt Richard Ronteltap, operations manager bij Rhinecontainer. De schade loopt volgens hem voor Rhinecontainer in de tienduizenden euro’s. “Er zijn er bij die al twee, drie keer heen en weer hadden gemoeten. De vaste kosten van deze schepen gaan door, maar we hebben nu geen inkomsten, behalve de containers aan boord.” Alle containerschepen liggen afgemeerd bij terminals. “Als de ontvangers dat willen, kunnen de containers van boord worden gehaald en op trucks gezet. Die mogelijkheid bieden we wel aan.” Voor de langere termijn verwacht Ronteltap niet veel gevolgen. “Iedereen kan zien dat dit overmacht was.” Wachtende schepen Zo’n 200 schepen lagen in het weekend te wachten tot ze mochten doorvaren. Het WSA liet levensmiddelen en drinkwater aan boord uitdelen. Zodra het water bij Kaub en Bingen onder Hochwassermarke II zakt, mogen enkele kleinere opvarende schepen bij wijze van proef en onder scheepvaartbegeleiding de plaats van het ongeval passeren. Als de stabiliteit van de Waldhof daardoor niet in gevaar komt, zal het WSA wellicht meer opvarende schepen doorlaten. Men had gehoopt dat dit gisteren al het geval zou zijn, maar tijdens het weekend zakte het water langzamer dan verwacht. “Er komt veel water bij vanuit de Main”, aldus een woordvoerd e r v a n h e t W S A maandagochtend. Volg de ontwikkelingen op de Rijn op de voet op www.binnenvaartkrtant.nl “Individualisme biedt bedrieglijke vrijheid” >>vervolg van pagina 1 Van verschillende partijen heeft minister Schultz vernomen dat het streven naar samenwerkingsverbanden weliswaar bijval verdient, maar dat het ook zeker geen uitgemaakte zaak is. Schultz in de brief: “De ervaring leert (…) dat samenwerken in de binnenvaartsector een moeizaam proces is. Veel individuele schippers hechten sterk aan hetgeen zij als hun vrijheid en autonomie beschouwen, en zijn onvoldoende overtuigd van de voordelen van samenwerken.” De EVO stelt in een advies aan de minister over de weerstand tegen samenwerking bij schippers: “Individualisme biedt slechts een bedrieglijke vrijheid.” De schipper hoeft geen ketenregisseur te worden, maar moet zich volgens de verladersorganisatie bewust zijn van zijn positie in de keten en zich aansluiten bij tussenpersonen die op hun beurt wel een professionaliseringsslag zouden kunnen maken. De EVO meldt in haar advies aan de minister dat veel verladers het bijvoorbeeld wenselijk zouden vinden als bevrachters verantwoordelijk zouden worden voor een groter deel van de keten. Kleine schepen Schultz wil vaart zetten achter de plannen om de markt voor kleinere schepen te versterken. “Om een kostenefficiënte exploitatie van kleinere schepen te bevorderen heb ik besloten om met ingang van 1 januari 2011 de in de Binnenvaartregeling gestelde eisen aan bemanningssterkte van schepen kleiner dan of gelijk aan 86 meter te wijzigen. Hierdoor wordt het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden te varen met een kleinere of minder gekwalificeerde bemanning.” Meer knelpunten In haar advies aan de minister gaat de EVO dieper in op de situatie bij het onderhoud van de vaarwegen. Volgens onderzoek van het ministerie blijkt namelijk dat er veel meer knelpunten op de vaarwegen zijn te verwachten. “Eén van de sterkste punten van de binnenvaart is, dat de vaarwegen (in tegenstelling tot de Nederlandse weginfrastructuur) vrij zijn van congestie. Daarnaast is en blijft de ruimte voor groei op het spoor relatief beperkt. Dat zijn ook de belangrijkste redenen om zwaar in te zetten op de binnenvaart als het gaat om het afvoeren van de sterk groeiende stroom containers vanuit de zeehavens in de toekomst. Uit de (…) NMCA vaarwegen (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse van Dienst Verkeer en Scheepvaart, november 2010 – red.) blijkt echter, dat er zeven sluizen in belangrijke achterlandcorridors een potentieel nieuw congestieknelpunt vormen in 2020, zeven meer dan eerder aangenomen in de Nota Mobiliteit. Daarom benadrukken wij nogmaals, dat adequaat onderhoud en tijdige aanpak van voorziene knelpunten cruciaal zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de binnenvaart.” Tevens wil ze laten onderzoeken wat de problemen zijn met de in 2003 in de CCR vastgestelde overgangsbepalingen voor technische voorschriften. “Het bedrijfsleven wordt nauw betrokken bij dit onderzoek, dat naar verwachting in april 2011 wordt afgerond.” Dit was een punt dat ongetwijfeld door de ASV was ingebracht. De EVO onderschrijft dit punt ook volledig in haar advies aan de minister. Verder wil de minister bevorderen dat de scheepvaart nog schoner wordt. Met dat doel is ze bereid in de loop van 2011 een eenmalige impuls voor de aanleg van LNGvulpunten te presenteren. Morgen, woensdag 19 januari, is er Algemeen Overleg tussen de minister en de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. De brief aan de Kamer is meeondertekend door minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Tussen de regels Beste Kamerleden, Ik heb met genoegen kennisgenomen van alle argumenten die de heer Verberk ons heeft aangereikt om niets te hoeven doen. Met de benoeming van de ambassadeur heeft zijn geestelijk vader Camiel steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl ons tenminste één koppijndossier minder nagelaten. Als een waar ambassadeur heeft Arie ons land goede diensten bewezen. Hij heeft wel (behoorlijk) wat geld gekost maar dat heeft zich dubbel en dwars terugbetaald. Alle plannen voor crisismaatregelen in de binnenvaart van tafel. Niet dat het moeilijk is om in de binnenvaart tweedracht te zaaien, maar nu lijkt het alsof ondernemers en organisaties het allemaal aan zichzelf te wijten hebben. Een briljante zet, als je het mij vraagt. Het was kantje boord. De binnenvaart begon de laatste tijd wel een erg grote mond te krijgen. Met dat gezeur over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen – argumenten die natuurlijk feitelijk onweerlegbaar zijn, maar wat koop je daarvoor? – leek het verdorie wel alsof we die lui serieus moesten gaan nemen. Mooi dat Arie de sector even vakkundig terug in de hoek heeft getrapt. Het trucje van de jaren ‘80 werkte gelukkig weer: steun de binnenvaart met cursusjes in ondernemerschap en de schippers gaan vanzelf denken dat ze dat nodig hebben. Ik ben dol op oplossingen voor niet bestaande problemen. We hebben er trouwens zelf ook één bedacht: we ondersteunen de verkoop van LNG bij bunkerstations. Kost een paar ton voor een haalbaarheidsonderzoek, dat uitwijst dat er nog te weinig schepen gebruik van zullen maken. Een inkoppertje toch? En dan nog wel in het kader van duurzaamheid, dat kan niet stuk. En ik kan weer jarenlang op elk verzoek om geld zeggen dat de minister die cursusjes en onderzoekjes ruimhartig gefinancierd heeft. Ik ben natuurlijk niet voor niets minister geworden, ik vind het zalig om catchphrases uit te kramen en sta al voor de spiegel te oefenen. Alles is primair de verantwoordelijkheid van de markt. En daarmee uit. Steun aan de binnenvaart maar wel met de hand op de knip. Groetjes, Jullie aller Melanie

Binnenvaartkrant