Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 18 januari 2011 “Er blijft ruimte voor investeringen” >> Vervolg van pagina 19 Natuurlijk wordt de huidige tankvaartmarkt eveneens onderwerp van ons gesprek: Pierre Lantsheer sluit zijn ogen daar niet voor. “In goede tijden is het absoluut niet moeilijk om in snel tempo tot uitbreiding van zaken te komen”, zegt hij. “Het is veel moeilijker om in het juiste tempo de afschrijvingen te kunnen bijhouden.” Hij doelt daarmee op de situatie dat er in technische en economische zin eigenlijk niets mis is met de certificaten en de kwaliteit van een goed tankschip dat zo’n vijftien jaar terug is gebouwd. Buiten de wil van de eigenaar worden in een te snel tempo de waarde en de termijn van afschrijving van zo’n schip in negatieve zin teruggesteld. Lantsheer is bang dat het op deze wijze voor meerdere partijen in de markt veel te snel gaat. Onbegrensd Zelf kiest hij liever voor de weg van geleidelijkheid. Lantsheer kan het weten, het vak waarbinnen hij al 35 jaar in de volle breedte marcheert, kent hij in alle facetten. Hij en zijn collega’s zetten iedere dag met veel plezier en inzet hun beste beentjes voor om de allerbeste diensten te verlenen aan hun opdrachtgevers. Die weten dat ze bij Plouvier Transport NV kunnen rekenen op inzet De historie van Plouvier Transport is verbonden met die van het Eilandje, zoals deze foto uit de dertiger jaren van de vorige eeuw bewijst. van materieel en het nakomen van afspraken. Er zijn bunkerschepen, transportschepen voor de kanalen en snellopers voor de grote rivieren. Binnen de afzonderlijke disciplines van de medewerkers is een schat aan kennis die gerelateerd is aan de producten die vervoerd moeten worden. Ook kan er worden geboogd op royale ervaring voor de wijze van transport die het meest aansluit bij de lokale situatie. Of dat Namen of Basel is doet niet terzake, het verzorgingsgebied van de vloot is onbegrensd. “Ook met een bescheiden opstelling blijft er ruimte voor investeringen”, zegt Lantsheer. Hij doelt op de orders die Plouvier verstrekte voor een aantal geplande verbouwingen van enkelwandige tot dubbelwandige tankschepen en twee opdrachten voor nieuwbouwschepen. Daarmee werden in 2009 mts RP Zug en mts RP Zurich in de vaart gebracht: twee snelle transportschepen van ruim 2500 ton. In het voorjaar van 2010 werd het mts RP Gent aan de vlootlijst toegevoegd en dat geschiedde afgelopen november ook met mts RP Brugge. De schepen werden bij VeKa in Werkendam afgebouwd. Het casco voor mts RP Gent werd gebouwd in China en de kiel voor het mts RP Brugge werd gelegd in Tsjechië. Bescheiden Omdat het volwaardige zusterschepen zijn en het mts Brugge in de directe omgeving aan een wachtsteiger lag, kregen we de uitnodiging om dat schip van dichtbij te aanschouwen. De maatvoering is 125 x 11,45 x 4,50 meter. De tonnenmaat bedraagt 4.123 en dat levert een gezamenlijke tankinhoud van 4.500 m 3 . Twee EPS Bornemannpompen kunnen de lading verpompen met een volume van 1.000 m 3 per uur. De tanks hebben een spiraal die vanuit het voorschip is aangesloten op een ketel van Heatmaster. De boegschroefinstallatie en het pompbedrijf worden gevoed met twee Cummins-generatoren van respectievelijk 660 en 446 kVA. De voeding voor het boordnet komt van twee andere Cummins-generatoren; die zijn ieder goed voor 93 kVA. De hoofdmotoren zijn geel gekleurd: twee stoere Caterpillars type C32 van 1.000 pk. Het Kampersstuurhuis werd evenals de woning royaal betimmerd door Hoogendoorn. Aan boord zijn ze zeer in hun sas met dit schip. En op kantoor zullen ze altijd bescheiden blijven om zich uitsluitend te concentreren op de dienstverlening die al meer dan een eeuw garant staat voor kwaliteit. Eigenlijk houden ze helemaal niet zo van interviews... Niveaumeting type Magnetrol overvulbeveiliging temperatuuralarmering drukalarmering temperatuurmeting en drukmeting Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts RP Brugge en mts RP Gent een goede en behouden vaart HEATMASTER, YOUR HOTTEST INNOVATOR De hoofdmotoren zijn geel gekleurd: twee Caterpillars type C32 van 1.000 pk. (foto Hans Heiligers) HEATMASTER, YOUR HOTTEST INNOVATOR Verwarmingssystemen - thermische olie - heet water - stoom Snel en flexibel Innovatief Topkwaliteit H HEATMASTER INDUSTRIAL & MARITIME HEATING SYSTEMS T. +31 78 68 234 04 www.heatmaster.nl HEATMASTER, YOUR HOTTEST INNOVATOR www.cornetgroep.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen het mts RP Brugge en mts RP Gent veel succes en een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 21 18 januari 2011 Voormalig bedrijfsleider afbouw maakt speelgoed van afvalhout DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Gemiddeld een uur of vijf per dag zit hij in zijn hobbyschuurtje. Daar maakt Lammert Schothorst, de onlangs gepensioneerde bedrijfsleider afbouw van Groningen Shipyard, houten speelgoed. Uniek en robuust speeltuig, gemaakt van afvalhout. Het speelgoed dat hij maakt, geeft Lammert weg. Aan jeugdige familieleden en basisscholen en peuterspeelzalen in zijn woonplaats Harkstede en omgeving. Het hooguit 12 vierkante meter grote schuurtje is goed gevuld. Met werkbanken, kastruimte, materialen en houtbewerkingsmachines. “Neem deze”, wijst Schothorst op een elektrische figuurzaag. “Bij mijn afscheid van Groningen Shipyard kreeg ik een waardebon, te besteden bij een doe-het-zelfzaak. Daar heb ik deze machine van gekocht.” Bij het op en neer gaan drukt de zaagarm op een kleine blaasbalg, die het zaagsel bij het zaagje wegblaast. Afvalhout Schothorst bouwt onder meer auto’s, helikopters, vliegtuigen, maar ook poppenboxen, poppenhuizen, speelgoedgarages en zelfs al eens een stoomtrein, compleet met wagons. Hij maakt het van afvalhout dat hij krijgt. In eerste instantie uit de timmerwerkplaats van scheepswerf Van Diepen, de voorganger De hobby van… Lammert Schothorst Lammert Schothorst aan het werk in zijn goed gevulde en geoutilleerde hobbyschuurtje. van Groningen Shipyard waar Schothorst 32 jaar werkte. Later kreeg hij kisten van Stork, het bedrijf waar hij na het faillissement van Van Diepen zeven jaar in dienst was. “En nu mag ik het halen bij Tischlerei und Alubau Wessels in Haren (Ems), een paar kilometer over de grens bij Ter Apel”, vertelt de voormalig bedrijfsleider afbouw. Wessels is een van de vaste onderaannemers waarmee Schothorst voormalige werkgever veelal samenwerkt. Bij de overname van de werf door de huidige eigenaren Christian Hochbein en Daniël Gausch werd Schothorst – toen werkzaam bij Stork – gevraagd om terug te komen. Hoewel hij nog maar een paar jaar te gaan had tot zijn pensioen, besloot Lammert in te gaan op het verzoek van zijn voormalige collega Hilbrand Guikema. Van de nieuwe eigenaren kregen Guikema en Schothorst de opdracht de zaak weer op de rails te zetten. Schothorst nam daarbij onder meer de contacten met onderaannemers voor zijn rekening, waarbij hij een goede relatie met Wessels opbouwde. Bij de wederopbouw van de Waterhuizer werf lag voor de afbouw de focus op planning. “Datum is datum”, zegt Schothorst. “En in relatie tot de onderaannemers geldt dat wij projecten met elkaar uitvoeren. Elk betrokken bedrijf moet zich inzetten om de planning te halen. Het kan niet zo zijn dat bij vertraging de verantwoordelijkheid bij de werf wordt gelegd. Het kan iedereen een keer overkomen dat iets wat langer duurt; dan moet je er met elkaar voor zorgen dat je de verloren tijd weer inhaalt.” In optimalisering van dit proces lag voor Schothorst de laatste jaren van zijn werkzame leven de uitdaging. Cadeau Nu hij gepensioneerd is, ligt zijn uitdaging in het spelen van toneelstukken en het maken van robuust, mooi speelgoed. Voor dat laatste krijgt hij niet alleen het hout cadeau. De bandjes om de wielen van houten speelvoertuigen maakt hij van gebruikte O-ringen die uit hogedrukpompen voor rioleringsinstallaties komen. En onlangs kwam zijn schoonzoon langs met een hele mooie partij verf. “Op waterbasis uiteraard; het moet wel geschikt zijn voor kinderen om mee te spelen”, zegt Schothorst. “Vrijwel alles wat ik gebruik voor het maken van het speelgoed, krijg ik van familie, vrienden en relaties. Van een collega kreeg ik eens een hele lading bouwtekeningen voor Met hobbelmotorfiets. “Die bouw ik naar een tekening van het televisieprogramma ‘Eigen Huis & Tuin’. Daar ben ik wel een uur of veertig, vijftig per stuk mee bezig.” houten speelgoed. Hij vertelde dat zijn vader ook altijd zelf speelgoed maakte, maar dat vanwege gezondheidsproblemen niet meer kon doen. Toen mocht ik de tekeningen hebben, dat is toch hartstikke mooi.” Reorganisatie Lammert Schothorst begon in 1998met het maken van houten speelgoed. “Bij Van Diepen had een reorganisatie plaatsgevonden en daar kwam ik nogal beroerd uit. Ik had iets nodig om de zinnen te verzetten, wilde een beetje klooien. Toen ben ik hiermee begonnen”, vertelt hij. “Ik heb overigens altijd met heel veel plezier bij Van Diepen gewerkt. En ook de laatste drie jaar, onder Hochbein en Gausch, heb ik op de werf in Waterhuizen een geweldige tijd gehad.” Klussen zit Schothorst in het bloed. Samen met zijn zwagers bouwde hij zijn eigen vrijstaande woning in Harkstede en ook alle woningen van betreffende zwagers. En later kwamen de kinderen, zowel de eigen kinderen als oomzeggers. Ook voor hen bouwden en verbouwden Schothorst en zijn zwagers huizen. “Ik vind het leuk om te doen, kan er mijn ei in kwijt.” Hobbelmotorfietsen Bijna al het speelgoed dat Schothorst maakt, geeft hij weg. Behalve hobbelmotorfietsen. “Die bouw ik naar een tekening van televisieprogramma Eigen Huis & Tuin. Daar ben ik wel een uur of veertig, vijftig per stuk mee bezig. Maar ik heb nu van bepaalde onderdelen triplex modellen gemaakt, dat scheelt wel wat uurtjes”, vertelt hij. “Zo’n hobbelmotorfiets heb ik gebouwd voor mijn kleinkinderen en voor alle oomzeggers die een zoon hebben. Nu krijg ik er vaker vraag naar. Dan vraag ik een vergoeding voor het materiaal, want dat kost nogal wat. Ik zag overigens eens een keer een soortgelijke hobbelmotorfiets bij een winkel in Duitsland. Het was een zichtbaar minder robuust exemplaar dan die ik bouw en die moest 260 euro kosten. Dat vraag ik er uiteraard niet voor.” Verder geeft hij al het speelgoed dat hij maakt weg. In eigen omgeving, maar ook aan de kleuterschool van de kleinkinderen van een collega van de toneelvereniging waar Schothorst al vele jaren als acteur op de planken staat. “Een stuk of vijftien voorstellingen per jaar en we trekken volle zalen”, zegt hij trots. En over het speelgoed: “Mijn dochter zei op een gegeven moment: ‘Hou nou maar op pa, ik kan het nergens meer kwijt.’”

Binnenvaartkrant