Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 18 januari 2011 Een onafhankelijk tussenpersoon Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Wij wensen het mts RP Brugge en mts RP Gent en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen het mts RP Brugge, mts RP Gent en mts Nerodia een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl Van harte proficiat !! Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts RP Brugge en mts RP Gent Wij leverden: 2 stuks Bornemann ladingpompen, type EPS500, voor het verpompen van zware stookolie 500 m3/uur. Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW. 1 stuks Bornemann slobpomp, type EPS10, voor het strippen van de leidingen en verpompen van 10 m3/uur aan slobs en restanten . Deze complete pompunit is geleverd met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor, 8,6 kW. Voor extra info: info@epsbv.com Veka Shipbuilding b.V. wenSt plouVier tranSport n.V. en de bemanning Van het mtS rp brugge en mtS rp gent een behouden Vaart. www.veka-group.nl Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 19 18 januari 2011 Plouvier Transport: continuïteit, kennis en kwaliteit Door Hans Heiligers Als er een nieuw schip in de vaart komt, zijn wij steeds weer benieuwd naar de details en vinden we het leuk om daarover een artikel te schrijven. Doorgaans is een enkel telefoongesprek voldoende voor een afspraak om aan boord te mogen gaan. Toch hebben we al geruime tijd een aantal nieuwbouwschepen op ons lijstje staan die we tot nu toe nog niet hadden afgevinkt. Het zijn de laatste uitbreidingen van de schepen van Plouvier Transport: het mts RP Gent en het zusterschip RP Brugge. Van onwil was zeker geen sprake maar we maakten met de heer Pierre Lantsheer van Plouvier Transport NV reeds in het voorjaar van 2010 de afspraak dat we eerst zouden publiceren als beide schepen in de vaart waren. Dat voorbehoud ging eind vorig jaar van tafel, waarmee ons niets meer in de weg stond om enkele dagen terug op ons navigatiesysteem het kantooradres in te toetsen van Plouvier aan de Nassaustraat in Antwerpen. Als we de auto parkeren voor het Eilandje is dat voor de eerste maal voor een zakelijke afspraak die niets te maken heeft met de ruim aanwezige en de ons zeer bekende en immer uitnodigende horeca. Toch ervaren we volop gastvrijheid als we enkele minuten later in een karaktervol kantoorpand voor de koffie aanschuiven bij de heer Lantsheer. De kamer geeft via een venster uitzicht op het Eilandje. Het beeld dat wij door het kader van het venster zien is nagenoeg gelijk afgebeeld op een zwart-wit foto uit de dertiger jaren van de vorige eeuw. We zien tonnetjes op de kade, tonnetjes aan een hijs in de vlucht van een kraan en tonnetjes in het ruim. Het lijkt wel of er voor ieder tonnetje een havenwerker in dienst was. De bedrijvigheid van het laden en lossen is daar nu niet meer te vinden, wel de mooi gerestaureerde kade en het stijlvolle pand van het Loodswezen op de achtergrond. Op de andere foto’s die gemaakt zijn op willekeurige plaatsen langs de Europese rivieren zien we niet slechts afbeeldingen van drogeladingschepen uit die tijd maar ook foto’s van de opkomst van de vloot met ‘moderne’ tankschepen uit de vijftiger en zestiger jaren. 1895 Omdat we toch in de sfeer zijn van het verleden van Plouvier spreken we over dat onderwerp nog even door. Pierre Lantsheer zegt dat de roots van de onderneming teruggaan naar 1895, toen oprichter Prosper Plouvier (1851-1936) zich met de vestiging van zijn expeditiekantoor een stevige plaats op de Antwerpse kaart verwierf. Die plaats behoefde nooit meer te worden opgegeven: Plouvier staat ruim een eeuw later nog steeds voor continuïteit en kwaliteit. Als wij vragen naar de betrokkenheid van oprichter Prosper Plouvier bij de binnenvaart krijgen wij een antwoord uit geheel onverwachte hoek. Prosper is geboren als zoon van een bakker uit Oostende. Wel moet hij als kind gefascineerd zijn geweest door de verhalen van zijn grootvader van moeders zijde; die was kapitein. Plouvier studeerde later in Antwerpen met veel succes hogere economie en hield er een rijke vrienden- en relatiekring aan over. Zoals gezegd werd het eerste kantoor in 1895 gevestigd in Antwerpen; later werden er ook kantoren geopend in Gent, Rotterdam en in Duisburg. Aan het Bonapartedok had Plouvier Transport een eigen kade op hooguit 200 hemelsbrede meters vanaf het kantoor waar we nu te gast zijn. “Het is misschien vreemd om te zeggen maar de ganse omgeving van het Eilandje was in die glorietijd op enige manier betrokken bij Plouvier en pikte een graantje van het succes mee”, zegt Pierre Lantsheer. Pieken en dalen Over de geschiedenis van Plouvier zou je een boek kunnen schrijven; dat is dan ook gebeurd. Er zijn zelfs al meerdere boeken verschenen. Die boeken belichten uitgebreid alle pieken en dalen die een onderneming in ruim honderd jaar kan meemaken. We vinden daarin de beschrijving van de enorme expansie die Antwerpen ondergaat in de tijd van de oprichting van Plouviers transportonderneming. Rond 1900 doen jaarlijks zo’n 30.000 binnenvaartschepen de haven van Antwerpen aan. Naast succes is er ook de schaduw van teruggang en crisis die vooraf gaan aan de beide wereldoorlogen. Daarna opnieuw succes tijdens de wederopbouw die in de zestiger jaren leidde tot een hoogtepunt in de aantallen van Plouviers vloot. Bijna vijfhonderd schepen varen op dat moment in Europa onder de naam van Plouvier Transport NV. De teruggang van volumes van kolen en de eerste oliecrisis waren de eerste signalen die aangaven dat een tijdperk zou moeten worden afgesloten dat nimmer zou terugkeren. De bakens werden verzet, het accent kwam begin 1990 te liggen op bevrachtingen in de nichemarkt van de tankvaart. Familiebezit Opnieuw werd een uitdaging aangenomen en met succes werd een stabiele vloot opgebouwd van meer dan veertig tankschepen. De vloot is opgebouwd met eigen schepen; daarnaast varen er schepen onder contract en ook via een joint venture, een samenwerkingsverband. De laatste manier geschiedt via een deelname door Plouvier Transport NV. Lantsheer merkt daarbij op dat er op die wijze nog steeds mogelijkheden bestaan voor een serieuze partner. De vloot bestaat uit schepen voor vervoer van minerale producten alsmede lichte chemie. Plouvier Transport NV en haar dochterondernemingen zijn nog steeds in familiebezit. Lees verder op pagina 20 >> (foto Hans Heiligers) Wie leverden aan het mts RP Brugge en/of mts RP Gent Veka Shipbuilding B.V. Complete levering schip Intertrans Tankschiffahrt A.G. Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Pon Power B.V. 2 Caterpillar Scheepsdieselmotoren voor voortstuwing, type C32 Acert Electronic, met een continu vermogen van 746bkW (1014pk) bij 1800omw/min. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor SIN Groningen Uitlijnen motoren ADS van STIGT Motorbediening TIO Uitlaatgassendempers hoofdmotor Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 2 scheepsschroeven, 1 x rechts, 1 x linksdraaiend, diameter 1700 mm, 5 blads met Lloyds keur Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Schroefasinstallaties, roeren en stuurmachine IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Damen Marine Components Straalbuizen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers De Ruyter Dieseltechniek B.V. 1 generatorset 660 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSK 19M, generator: Marathon 573 RSL 4034, 1x generatorset 450 kVA t.b.v. ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX 15C, generator: Marathon 572 PSL 4030, 2x generatorsets 93 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB 5G3, generator: Marathon 363 CSL 1607 Verhaar Omega B.V. 2 boegschroeven type VBS1400SR- Vertikaal met een vermogen van 441 kW / 1780 rpm WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallaties, klaproosters, ventilatoren Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingspparatuur Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal (handblussers etc.) SKB construction Aluminium vloeren in achtermachinekamer SKB piping Leidingwerk in machinekamers DBS Scheepsservice RP Gent: Alu. Machinekamerplaten voorschip Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2- draads data besturing, het monitoring systeem met touch-screen bediening, het complete nautisch pakket, het tank-meet systeem, het Orlaco camerasysteem, de complete airco installatie, het Travelvision antennesysteem, Tresco Ecdis Inland Vieuwer Victron Omvormer/ acculader Amco Compressoren B.V. Compressoren Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen en een SIM Balast Systeem Hoko Installatiebedrijf Leveren en aanleg sanitair in de woning Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefkolom ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Van Wijk Stuurhuizen B.V. Alu. Deuren Blommaert BVBA Voormast type Arizona en dakradarmast Futura PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Dacom Werkendam B.V. RP Gent: Travelvision Q6, Telefooncentrale. RP Brugge: Travelvision Duo gelijltijdig ontvangst van Astra 19’2 en 23’5, Telefooncentrale RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Tegelzettersbedrijf van der Stelt B.V. Tegelzetter Pinta Unisol B.V. Isolatie woning en isolatie uitlaatgassensystemen Electric Comfort Vloerverwarming Paans Scheeps- en Woningstoffering Stoffering Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Riwa Boating International Roeiboot Handelsonderneming Beerens B.V. Davit roeiboot Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan 26 mtr. 10 inch en autokraan 15 mtr. Atelier van Geffen B.V. Belettering Huchem Special Products HC Roka Fiwado Bunkerstations RP Brugge: Gasolie, TOTAL Smeermiddelen, stuurstoel Kieboom Werkendam B.V. Sigma lakken en scheepsonderhoud produkten Cornet Maritieme Coatings B.V. Stralen en coaten drinkwatertanks, spuiten machinekamers. Plamuur en schilderwerk roef en verschansing Veka Piping & Industrie Levering compleet dekleiding- en ballastsysteem EPS European Pump Services B.V. 2 stuks Bornemann ladingpompen, type EPS500, voor het verpompen van zware stookolie 500 m3/uur.Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW. 1 stuks Bornemann slobpomp, type EPS10, voor het strippen van de leidingen en verpompen van 10 m3/uur aan slobs en restanten. Deze complete pompunit is geleverd met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor, 8,6 kW. Electrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveaumeting type Magnetrol, overvulbeveiliging, temperatuuralarmering, drukalarmering, temperatuurmeting en drukmeting tankmeetapparatuur Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie DMC Werkendam B.V. Divers ijzerwerk

Binnenvaartkrant