Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 18 januari 2011 BinnenVaartSoos start schildercursussen Nieuwjaarsborrel Vandaag (dinsdag 18 januari) houdt de BinnenVaartSoos een nieuwjaarsborrel. Vervolgens is er elke eerste en derde dinsdag van de maand van 14 tot 16 uur een gezellig samenzijn voor iedereen uit de binnenvaart. De BinnenVaartSoos start, in samenwerking met docente Nelly Rejen-Bezemer, twee cursussen: een aquarelleercursus en de cursus ‘Zien en Doen’. ‘Zien en Doen’ is bedoeld om deelnemers een beter begrip te geven van beeldende kunst. De titel geeft aan dat het zelf doen, het zelf ervaren van de elementaire beginselen van schilderen tot een beter begrip van beeldende kunst kan leiden. De vijf basiselementen waarmee kunstenaars werken (kleur, vorm, structuur, compositie en ritme) komen in de cursus stuk voor stuk aan de orde. De cursus bestaat uit vijftien lessen van twee uur en wordt gegeven op woensdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. De eerste les is op 2 februari. Deelname kost 150 euro. Een dag later begint de ‘Aquarelleercursus voor beginners’. Hebt u ooit waterverf in kleurige lagen over wit papier laten stromen? Hebt u ooit kleuren gemengd en als bloemen op laten bloeien op uw papier? Hoog tijd om het eens te proberen en te genieten van wat aquarelleren te bieden heeft! Zo prijst De BinnenVaartSoos deze cursus aan. Aquarelleren voor beginners wordt op donderdag gegeven van 10.00 tot 12.00 uur. De eerste les is op 3 februari. De cursus bestaat uit vijftien lessen van twee uur. Deelname kost 130 euro (exclusief materiaal). Beide cursussen worden gehouden in het Julia-internaat, Schipperskade 75 in Zwijndrecht. Ze zijn op de eerste plaats bedoeld voor mensen uit de scheepvaartbranche. Meer informatie is te verkrijgen bij Wilma Vissers: (078) 610 63 58, Binnenvaartsoos@gmail.com. TOS levert Rijkswaterstaat nautisch personeel Sinds 1 januari is TOS (Transport & Offshore Services) leverancier voor nautisch inhuurpersoneel voor Rijkswaterstaat op en rond de Noordzee. Eind december sloten de partijen daarvoor een drie jaar durend samenwerkingscontract, met een optie voor een verlenging van twee jaar. Sinds de jaren ‘90 heeft TOS ervaring met het deels bemannen van Rijkswaterstaats oliebestrijdingsvaartuigen Arca en Zirfaea en vult het bedrijf ook diverse ad hoc-aanvragen voor andere schepen in. “Dit driejarige contract is echt een kroon op ons werk van de afgelopen jaren”, aldus Victor Mees, bij TOS aangesteld als projectleider Rijkswaterstaat. Hij was de afgelopen jaren ook betrokken bij de bemanning van de Arca en de Zirfaea. Het contract met Rijkswaterstaat dienst Noordzee omvat het Nederlands gedeelte van de Noordzee, de Atlantische Oceaan en een deel van de binnenwateren van Nederland. Het Rotterdamse bedrijf bestrijkt hiermee alle aanleg- en afmeerplaatsen op het Nederlandse vaste land van Vlissingen tot en met Delfzijl. Voor de vaartuigen stelt TOS allerlei nautisch personeel beschikbaar. De functies variëren van gezagvoerder, stuurman, matroos/kok, matroos, hoofdwerktuigkundige, 2e werktuigkundige, bootsman tot wachtsman/walmachinist. De vaartuigen worden ingezet voor vaarwegmarkering, oliebestrijding, visserijonderzoek, metingen en kustwachtactiviteiten. DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wenst Marine Projects Rotterdam veel succes en een behouden vaart met de M.P.R 1 en M.P.R 2 tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wij wensen de M.P.R 1 en M.P.R 2 een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Forward Engeneering |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor de M.P.R 1 en M.P.R 2 hebben wij de roeren en de straalbuizen (1700mm) geleverd. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 15 18 januari 2011 M.P.R. 2 staat voor zijn karwei De M.P.R. 2 is een uiterst wendbare zeewaardige werkboot. (foto Neptune Shipyards) Door Johan de Witte Er zijn Multicats in bezit van dat zoute imago, die bij de eerste aanblik onverantwoord veel adrenaline door het lichaam van een ‘offshorezeeman’ jagen. De M.P.R, 2 is er zo één. Shipyard Neptune in Aalst heeft deze MPR 2 gebouwd voor Marine Projects Rotterdam BV. In het winterse decor van de Gelderse natuur en het veer in de rimpelloze Afgedamde Maas onderscheidt de M.P.R. 2 zich langszij Neptune Shipyards, als een ‘bikkel’! De mannen zijn nog volop aan het werk aan boord: de enorme winch behoeft nog draad; aan het hart van twee Heila-kranen wordt gesleuteld; de stuurhut toont zijn techniek nog onder openstaande dashboards en screens. De installatie oogt degelijk – netjes afgewerkt, geen rommel aan dek. Neptune “De bouw van werkschepen is hier een specialiteit”, zegt projectleider Dik Klop. “In samenwerking met onze hoofdlocatie Neptune Marine Hardinxveld zijn er al heel wat schepen van de helling gelopen. Buiten reparatie aan binnenvaart zijn custom built werkschepen onze core business. Met onder ander twee 100 meter-hellingen, portaalkranen en twee bouwloodsen kunnen we aanpakken.” Voordat we eigenaar Peter Moree opzoeken, duiken we in de ‘schatkamer’, waar Caterpillar-geel zich spiegelt in een sneeuwwitte omgeving. Een kodakmoment! Beschermend karton ligt rondom op de aluminium platen. Tweemaal C32 en een gelijk aantal C9-generators voor boordenergie, kranen en winch (foto Johan de Witte) staan hier ‘kamerbreed’. Voor het overige is het een feestje voor WK Hydraulics en Hydrovision met hun geleverde apparatuur. Peter Moree vinden we in de verblijven waar hij zich bemoeit met comfort. Hij zegt: “Het draait om de welfare van onze crew; zij moeten zich hier op hun gemak voelen. Sfeer moet je creëren, zodat werken leuk blijft.” Zijn persoonlijkheid onderstreept deze filosofie en hij zegt: “Maak wat foto’s, ik volg je zo naar kantoor voor het interview en de koffie.” Cascobouwer De onder Bureau Veritas gebouwde M.P.R. 2 heeft als functies towing, mooring, pushing, anchor handling, De Heila-kraan. (foto Johan de Witte) windmill en dredge support. In Nederlands is dat een uiterst wendbare zeewaardige werkboot met grote trekkracht die in combinatie met lier- en kraancapaciteit (Heila HLRM 230-4sl) multifunctioneel is en op geringe diepgang opereert. De 80 tons Haglund-lier heeft zogeheten dubbele waterval uitgevoerde trommels, waarmee de M.P.R. 2 – ongeacht welke trommel – altijd over zijn as trekt. Het 26x 11 x 3,50 meter grote casco is gemaakt op de Heyplaat, door cascobouwer MAC. Aanpassingen in het ontwerp zijn hier geen punt. Plasmasnijmachines, moderne bouwmethode, fraaie kwaliteit en sneller dan in Verwegisstan kiest makkelijk. Verhoef uit Dordrecht installeerde de elektrische equipement, Radio Holland de nautische en Windex leverde de luchtverversingsinstallatie. Een unit van Hydrauvision levert energie voor een De Groot-boegschroef, hydro- ankerpennen, kaapstanderlier, tuggerwinch en de kranen met ‘zeemansbenen’ die op een slingerend schip de zwaartekracht verticaal houden. Marine Projects Rotterdam Peter en Wim Moree zijn als eigenaar met hun M.P.R. nieuw in de Multicat-wereld, ofschoon geenszins nieuw in de business. Niettemin, in juni dit jaar een gelijkwaardige Multicat afnemen (eveneens van Shipyard Neptune), nu deze nummer 2, en in de nieuwe bouwhal van deze werf alweer een grotere nummer 3 in de spanten, duidt niet op traagheid! Peter Moree steekt van wal: “Ondanks de moeilijke financiële wereld vandaag de dag hebben we met Rabobank Schiedam-Vlaardingen verrassend goed gewerkt. In 2008 ontstond bij ons het idee in werkschepen te stappen. Echter, de windmolenmarkt stortte in en het geld ging in de koelkast. Vorig jaar december kwam de heroverweging. Drie werven benaderd en collega’s op de werkvloer gevraagd welke eigenschappen essentieel zijn voor een Multicat.” “Deze werf en dit type zijn het geworden. Het casco heeft meer holte dan gebruikelijk, evenals de voortstuwing en kraancapaciteit groter zijn dan gebruikelijk. Een compleet schip met aandacht over de hele breedte voor goed zicht, goede verlichting en optimale veiligheid. Voor de bouw van deze drie schepen op deze Neptune Shipyard is geen arbitrage nodig”, besluit hij met een glimlach. “De M.P.R. 2 staat voor zijn werk en samen met broer Wim heb ik hier eveneens uitstekend gewerkt.” Windmolens Peter Moree monsterde met kennis van de zeevaartschool aan op een coaster, promoveerde naar diep water, werd volwassen – net als zijn visie op werk en leven. Stapte weer aan de wal, hield zich bezig met allerlei en besloot na een periode als intreder opnieuw aan boord te stappen. Het duurde totdat hij het toezicht onder zijn vleugels kreeg op veiligheid en offshoreactiviteiten rondom het Belwindwindmolenproject voor de Belgische kust. Broer Wim, ex marineman met water als rode draad in zijn leven, was niettemin decennia lang in de aannemerij werkzaam. Die verkocht hij en na een rondje zeilen was hij aan een uitdaging toe. Peter, inmiddels met de ins and outs op de hoogte van windmolens en de nodige service op zee, zei tegen zijn broer: “Het is tijd om eraan te beginnen.” Windmolens mogen dan de horizon vervuilen, op zee is dat minder. Eens lag het economische break even – doordat de tandwielkasten het niet hielden – op 13 à 14 jaar. Doordat de techniek een inhaalslag heeft gemaakt is de doelmatigheid van deze energievoorziening aanmerkelijk verbeterd. Dus zolang de Sahara niet wordt volgebouwd met zonnecellen is offshore windpower actueel groen. Omdat vissen in zo’n veld niet mag, krijgen slimme vissen die zich daar verschuilen, steeds meer vet op de graat. Dat dan weer wel! Wie leverden aan de M.P.R 1 en M.P.R 2 M.A.C. Scheepsbouw & Reparatie BV Bouw casco Neptune Shipyards B.V. Ontwerp casco Neptune Shipyards B.V., Aalst Complete afbouw Transport & Offshore Service (TOS) Dekbemanning Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Hoogendijk Groep, Sliedrecht 2x Caterpillar voortstuwingsmotoren type C 32, 1300 pk, 969, 5 kW, 1800 rpm en schroefassen Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren DCS International B.V. Kobelt motorbediening en onder folie verwerkte noodbediening Esco Aandrijvingen B.V. TwinDisc keerkoppelingen Novetec B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare regenroosters, brandkleppen, uitlaatgassendempers en flexibele ophanging uitlaatsystemen BT Marine Nederland BV Schroeven De Waal Machinefabriek B.V. Schroefasafdichtingen Forward Engineering Papendrecht B.V. Roeren en straalbuizen 1700 mm W.K. Hydraulics B.V. Stuurwerk en alle hydraulische systemen DBR Generatorsets B.V. 2x Caterpillar C9, Leroy Somer LSAM 46,2L9 (per stuk 250 kVa) 1x Caterpillar C4.4, Leroy Somer LSAM 43,2L8 (64 kVa) Leroy Somer Generatoren v. Ballegooy Scheepstechniek B.V. Boegschroef WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning en ventilatoren ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Inglasco Fire Systems B.V. Brandblusmateriaal (handblussers etc.) SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Leidingwerk Verhoef b.v. Elektrotechniek Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Atlas Copco Internationaal B.V. Compressoren Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk Radio Holland Netherlands B.V. Radar-1 FAR-2117, speedlog DS-80, echosounder FE-700, DGPS GP-150D, AIS FA-150, Navtex NX-700A, satellite compass SC-50, magnetic compass reflecta-1, autopilot / seapilot-75, VHF1+2 FM-8800, VHF RT-5022, SSB FS-1570, Epirb Tron-40S, HH VHF GMDSS TR-20, SART, Tronsart, GSM RT-3000, watch alarm, marble, inmarsat-C 1+2, felcom-15 en GMDSS Wigo B.V. Ramen Timmerbedrijf Bax B.V. Betimmering Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Hydrauvision BV Laad- en vallier Double D Marine Equipment B.V. Heila kraan type HLRM 230/4SL Winel B.V. Ontluchtingen Mampaey Offshore Sleephaak Viking Life Saving Equipment B.V. Veiligheidsuitrusting Langius Maritiem B.V. Shell smeermiddelen International Paint (Nederland) B.V. Coating casco NOORMAN TAXATIES & MAKELAARDIJ H.H.G.W. Taxatie

Binnenvaartkrant