Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 18 januari 2011 GEVRAAGD: KApitEin op duw- sleepboot HUntER Hoofdzakelijk havenwerk Rotterdam Week op / week af D e g r o o t e H a n s B V B a Verkoop en Herstelling Van BoegscHroeVen Vente et rÉparation Des propulseurs D’ÉtraVe Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org BOLERO II B.V. zoekt MATROOS op containerschip 2wk op / 2 wk af. Nederlandse condities. E-mail: hdvbol@xs4all.nl info: 0622-565215 E-mail: mshunter@live.nl +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 298.000,-- k.k. TE KOOP 2 slEEPduwbOTEn 730 PK Inruil kleinere boot mogelijk. Tel. 06-53153374 CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 10, 11 en 12 mei 2011 13.00 - 21.00 uur Evenementenhal Gorinchem Franklinweg 2 4207 HZ Gorinchem T +31 (0)183 - 68 06 80 F +31 (0)183 - 68 06 00 E gorinchem@evenementenhal.nl Ons evenement. UW MOMENT.

De Binnenvaartkrant 13 18 januari 2011 Rotterdamse haven anno 1928 komt tot leven DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Een mijlpaal in de Rotterdamse filmgeschiedenis is de zwijgende film ‘De Stad Die Nooit Rust’ van regisseur Friedrich von Maydell en cameraman Andor von Barsy. Op donderdag 3 februari vindt de publiekspremière van deze ‘Rotterdam Classic’ plaats op het International Film Festival Rotterdam. De rolprent neemt de stad en zijn havens onder de loep. De Stad Die Nooit Rust (1928) wordt in gerestaureerde versie vertoond, voorzien van een nieuwe soundtrack door Charly van Rest, in samenwerking met Pierre Bastien. De oorspronkelijke filmversie, die meer dan een uur duurde, ging verloren. Alleen sterk ingekorte versies en restanten zijn bewaard gebleven. Nadat in de jaren ’80 en ‘90 restauratiepogingen mislukten is het Filmmuseum er op initiatief van de gemeente Rotterdam en op basis van de uitkomsten van onderzoeker Floris Paalman nu wel in geslaagd de volledige film te herstellen. Vijf jaar geleden is dit restauratieproject door het Gemeentearchief Rotterdam in gang Ook de binnenvaart komt aan bod in ‘De Stad Die Nooit Rust’. ‘De Stad Die Nooit Rust’ beleeft première op Filmfestival gezet, en werd voltooid door het Eye/Filmmuseum in Amsterdam. Bedrijvigheid Op 22 januari is er een besloten voorstelling in LantarenVenster in Rotterdam, direct na de officiële opening van de fototentoonstelling van Von Barsy in het Fotomuseum om 16.00 uur. Het Nederlands Fotomuseum toont herontdekt Rotterdams fotowerk van de Hongaar. Deze expositie loopt van 22 januari tot 27 maart. Andor von Barsy maakte opnamen van kleine en grote vaart, kranen, mensen, goederen en van de oude Rotterdamse binnenstad. Zijn werk geeft een beeld van de stedelijke bedrijvigheid van havenstad Rotterdam van vóór het Duitse bombardement. De Hongaar Andor József von Barsy (Budapest 1899 – München 1965) werkte als cameraman ook samen met Joris Ivens, Hans Richter en Leni Riefenstahl. Hij werkte ondermeer mee aan Riefenstahls film Olympia uit 1938. Filmfabriek A. von Barsy hield zich vanaf de grote beurskrach van 1929 bezig met het maken van advertentiefilms voor ondermeer De Bijenkorf en Pfaff naaimachines. Floris Paalman schreef het proefschrift Cinematic Rotterdam. Paalman schrijft: “Met De Stad Die Nooit Rust speelde Von Barsy een voorname rol in de promotie van Rotterdam en zette er de standaard voor opdrachtfilms – havenfilms in het bijzonder. Dit relaas toont tegelijkertijd de kansen en moeilijkheden van Rotterdam als filmstad.” “Een en ander werd ook bepaald door toeval, al lijkt het erop dat alle toevalligheden samen wel een bepaalde richting op gingen, waarin zakelijkheid voorop stond. Dit zou na de oorlog niet anders zijn. Daarmee heeft Rotterdam een eigen filmtraditie opgebouwd, een traditie van toegepaste film. Niet het verhaal of de regie was doorslaggevend, maar een vorm van functionele cinematografie, die verweven was met de omstandigheden.” De Waal levert autokraan aan Qatar De Stuwa Marine Crane van Machinefabriek De Waal heeft de aandacht getrokken in het buitenland. In april zet het Werkendamse bedrijf twee van dergelijke autokranen op transport naar Qatar. Ze zijn bestemd voor een internationaal maritiem bedrijf. De kranen gaan dienst doen als proviandkranen op zeegaande werkschepen. “Dankzij een enorme waardering onder klanten is het gelukt onze nieuwe autokraan ook over de grens te verkopen”, stelt De Waal Na 20 jaar nieuwe Europa in een persbericht. Een technisch specialist van de klant, een niet nader genoemd internationaal maritieme bedrijf, had van de directie opdracht gekregen om Nederlandse autokranen te onderzoeken op hun toepasbaarheid voor dit specifieke doel. De aan te kopen kranen moesten eenvoudig plaatsbaar zijn met weinig technische begeleiding en dienden van hoge kwaliteit te zijn zodat ze een lange levensduur hebben. Gladde giek “Bovendien speelde de zoute zeeomgeving een rol, waarbij de giek bij voorkeur strak en glad diende te zijn. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een opdracht voor twee Stuwa-kranen waarbij het plug & play-principe in combinatie met de strakke giek, met inwendige hijslier, de doorslag heeft gegeven.” Aldus De Waal. Het bedrijf is momenteel bezig met de productie van de kranen. De kans bestaat dat de order een vervolg krijgt in de vorm van nog enkele kranen voor momenteel aanbestede, nieuw te bouwen werkschepen. Als laatste van 2010 ging het casco van de nieuwe tanker Europa op vrijdag 10 december te water bij Groningen Shipyards. De tanker van 110 bij 11,45 meter van de familie Van Beemen wordt de komende maanden afgebouwd op dezelfde werf. “Onze nieuwe Europa komt er na twintig jaar”, vertelde Eduard van Beemen bij de tewaterlating. Zijn vader Coos: “Een bijzonderheid, hieraan hebben wij jarenlang gewerkt. We zijn er bijzonder trots op.” (foto Jan Johan ten Have) (foto De Waal) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant