Views
3 years ago

2011-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Werkendam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 18 januari 2011 INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. db Statum, 3 matrozen i.b.v. dienstboek met functie matroos, loon volgens CAO. 6 weken op / 3 weken af. Tel. 06-14569190 interfluvial@hotmail.com SLEEP EN DUWBOOT 300 pk lengte 20m br 4.20m, diepgang 2m, bj 1912 Unitas t/m 2013, hefbaar stuurhut 2009 elektr. koppelen toilet AIS marifoons 2 sl.pl hulpgroep 220/380, 25kva Vraagprijs € 15.5000,- Tel. 0475- 340787 GEZOCHT BIJ VOORKEUR ZZP-ER. wzhdn:onderhoud website www.nextvessel.com. Een platform voor de makelaardij in zee- en binnenvaart. Uitbouwen van de makelaardij via de website als onderdeel van logistiek dienstenpakket Jogoshipping. Ervaring vereist. Reacties naar debby. kooijman@jogoshipping.com GEZOCHT KEMPENAAR zonder luiken. Max. 55m x 6,6m met 1 ruim. Certificaten met een geldigheid van minimaal enkele jaren, en werkvaardige motoren. Reacties: info@jogoshipping.com Tel. 0032-499731631 GEZOCHT VOOR MS OTHENE: Matroos in bezit van dienstboekje met aantekening matroos. Nederlandstalig en bekend met Neckarvaart. Vaar/verlof i.o., loon volgens laatst geldende CAO. Info: service@ kantoorbinnenvaart.org TE KOOP Sleep-duwboot, 18 x 5 x 1.40 m. 400 pk, SI 2015. Te koop zeegaande peilvlet bj. ’79., 130 pk, 13 x 4 x 1.20m, airco, pilot, veel app. Tel. 06-53413663 VOOR MS-MONDIAL zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Tondia B.V. vraagt voor het MPS “ Rembrandt van Rijn” KapiTein (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Wij zijn met spoed op zoek naar een: Kapitein Aquabus m/v FULLTIME Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing Engelse taal is een pré • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent/ Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pré) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-12344067 Functieomschrijving Als kapitein van de Aquabus welke vaart in de omgeving Dordrecht, lever je een bijdrage aan de mobiliteit en het sociaal leven van de reizigers van de Waterbus. Je bent verantwoordelijk voor de passagiers, vaartuig en alles wat er aan boord van het schip plaatsvindt. Je dient op een veilige verantwoordelijke manier met het vaartuig om te gaan en rekening te houden met de overige vaarweggebruikers. Je bent minimaal in het bezit van Groot Vaarbewijs, Marifoon, Radar. Ervaring met dubbelschroefs voortstuwing is een Pré. en kun je goed in teamverband werken. Voor meer informatie kun je contact opnemen met John Bolt, tel. 06-53601308 of kijk op www.swetsodv.com. BEDIENING BINNENVAART VEREN NAUTISCH BEHEER T +31 (0) 88 6191234 www.swetsodv.com WV De Waterpoort Havenmeester op de Dommel voor het zomerseizoen? WatersportVereniging De Waterpoort in het hartje van het prachtige ‘s-HertogenBosCH zoekt enkele gemotiveerde VrijWilligers ( M/V), die in wisseldiensten gezamenlijk het havenmeesterschap, dus de zorg voor de passantenhaven op zich willen nemen Vanaf Mei t/M septeMBer, inclusief de weekenden. Wij zoeken vlotte, dienstverlenende, representatieve en goed communicerende gastHeren /DaMes welke in teams kunnen werken en met affiniteit met de watersport. tevens zoeken wij vrijwilligers die horecadiensten en schoonmaakdiensten in ons clubhuis willen leveren ter ondersteuning van onze leden en passanten. Combinaties van het havenmeesterschap en het beheer van het clubhuis hebben de voorkeur. Voor de gewerkte uren wordt een vrijwilligersvergoeding verstrekt. geinterresseerden kunnen contact opnemen met Bernard Wentink, voorzitter van WV De Waterpoort, op tel: 0653.196.830 of per e-mail: hbgwentink@home.nl WV De Waterpoort oliemolensingel 4-6, 5211 tn ’s-Hertogenbosch Gezocht matroos aan boord van het mts”Commander” i.b.v. dienstboekje met min. vermelding van matroos en rijbewijs. Loon n.o.t.k. Schriftelijke sollicitaties aan: V.O.F. Commander Marsdiep 24 • 3332 TC Zwijndrecht of email : info@vof-commander.nl Gevraagd voor MTS KAPITEIN i.b.v. Rijn en Radarpatent, ADNR + Chemie Vaartraject ARA, Rijn, zijrivieren en kanalen 14 op 14 af en Zwitserse condities Salaris n.o.t.k. Voor inlichtingen S.F. Kuhn 0031-6-21246211 Schubertlaan 75 te Rotterdam Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² M/V Medewerker Buitendienst Autena is één van de grootste leveranciers van ICT in de beroepsbinnenvaart. Wij leveren totaaloplossingen op het gebied van automatisering, telecommunicatie navigatie aan boord maar ook netwerkoplossingen bij verschillende bedrijven aan de wal. Wij zoeken een veelzijdig technisch medewerker voor de buitendienst voor 40 uur per week. Met een directe collega is deze persoon verantwoordelijk voor; - het installeren van de te leveren apparatuur en software. - het repareren en het doen van onderhoud aan apparatuur en sofware. - het verrichten van keuringen op specifieke apparatuur. Deze persoon dient; - zelfstandig, accuraat en stressbestendig te zijn. - over een afgeronde MBO -opleiding te beschikken. - enige affiniteit te hebben met elektrotechnische installatie en computerapparatuur. Er wordt gewerkt in een klein hecht team waarop vooral plezier in het werk voorop staat. Te KooP Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteits- en Personeelsverantwoordelijke HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Spreek dat alles je aan, neem dan contact met ons of mail ons. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl

De Binnenvaartkrant 11 18 januari 2011 “Frankrijk herontdekt binnenvaart” Philip Maugé. (foto Sarah De Preter) Frankrijk loopt achter op binnenvaartvlak en wil daar wat aan doen. Dat zegt Philip Maugé, directeur ontwikkeling bij de Franse vaarwegbeheerder VNF. “Tegen 2018 willen we ons vaarwegennetwerk naar een Europees niveau tillen”, aldus Maugé. In het Franse vaarweggenet is de afgelopen decennia maar weinig geïnvesteerd, met alle gevolgen van dien. Bij ruim de helft van de sluizen en stuwdammen is ten minste één groot risico voor de scheepvaart vastgesteld. Maugé: “De situatie in Na acht jaar heeft Paul Bauwens een punt gezet achter GSP Projects, de afbouwlocatie voor de binnenvaart in Antwerpen. Paul heeft samen met zijn echtgenote Sabina Groothandel François overgenomen. Als medeoprichter van GSP Projects stond Paul mee aan de basis van de schitterende afbouwlocatie die kaai 138 in Antwerpen de voorbije jaren geworden is. “We hebben acht geweldige jaren gehad”, vertelt hij. “Sinds 2002 zijn hier 29 schepen afgebouwd. Onze eerste projecten waren low budget-schepen, maar al snel zijn we in een hoger segment beland. We hebben heel wat schepen afgebouwd waarvoor de lat heel hoog werd gelegd. Mensen kwamen en komen hier voor kwaliteit.” Goede samenwerking Een paar maanden geleden nam Paul zelf het besluit om het hoofdstuk GSP Projects af te sluiten. “Door de economische crisis is het aantal projecten geslonken en zijn de prijzen naar kostprijsniveau gezakt. Het leek me opportuun om me met andere zaken te gaan bezighouden. Natuurlijk kan er op Vaarwegen worden op Europees niveau gebracht ons netwerk is gespannen. Gelukkig zijn de budgetten voor de vaarweginfrastructuur aan het stijgen. In Frankrijk zijn we de binnenvaart opnieuw aan het ontdekken.” Op dit moment investeert VNF jaarlijks een kleine 200 miljoen euro in het vaarwegennet. Maugé verwacht dat dit bedrag verder zal oplopen. “De overheid heeft begrepen dat de centen die we vragen niet alleen bedoeld zijn om onze waterbouwkundige ingenieurs een plezier te doen, maar om het netwerk te optimaliseren.” 24 uur bevaarbaar De komende jaren wil Frankrijk het vaarwegennet naar een Europees niveau tillen. “We zijn er ons van bewust dat we daar nog ver van af zitten.” In het hele land moeten op en langs de vaarwegen kleine en grote projecten worden uitgevoerd. De belangrijkste wil VNF tot 2018 Groothandel François in nieuwe handen (foto Groothandel François) kaai 138 nog steeds afgebouwd worden.” “Ik wil alle klanten en leveranciers van GSP Projects hartelijk danken voor de goede en correcte samenwerking”, zegt Paul. “In het bijzonder wil ik Gino en Sabrina van GSK bedanken voor de acht fijne jaren samen op kantoor. Ik denk dat we mogen zeggen dat we samen een schitterende afbouwlocatie in Antwerpen hebben opgebouwd. Om dit te hebben kunnen verwezenlijken wil ik ook William Pauwels van realiseren. Daarbij zullen de dringendste zaken volgens Maugé het eerst worden aangepakt. Zo moeten de hoofdvaarwegen 24 uur per etmaal bevaarbaar zijn. In dat kader zijn herstellings- en modernisatiewerken aan tal van stuwen en sluizen nodig. “Maar ook op de kleinere vaarwegen verlangen verladers een bepaald kwaliteitsniveau. We doen ons best om ook daar aan de wens van de gebruikers tegemoet te komen.” Bemoedigend werkt volgens Maugé het Europese binnenvaartproject Seine-Noord. VNF verwacht dat zich langs dat nieuwe kanaal, net als langs het Albertkanaal, veel bedrijven zullen vestigen. De overheid en de privé-sector gaan samen investeren in de nieuwe verbinding. Het officiële streven is dat het kanaal in 2016 wordt geopend. De regering Sarkozy moet het startsein voor de werken geven. “We wachten nog af welke prioriteiten onze regering stelt”, aldus Maugé. “We hopen begin 2011 een partnerschap tussen overheid en privé-bedrijven af te sluiten.” Naast Seine- Noord wil VNF ook het publieke debat over de verbinding Saône- Moezel op gang brengen. “De bedoeling is op termijn tot een echt netwerk te komen.” VNF heeft dienstverlening aan de vaarweggebruikers hoog in het Elft, Achiel Bartholomeeussen en Johnny van Stappen bedanken. Zij stonden mee aan de wieg van dit succes. In een later stadium zijn daar ook Rudy Bernaerts en Nico Aerts van D’Hondt bijgekomen.” vaandel, zegt Maugé. Al geeft hij toe: “Als ik de service aan de scheepvaart hier bekijk, denk ik dat we nog heel wat werk voor de boeg hebben. We zijn wel bereid eraan te werken.” Een speciaal team binnen VNF houdt zich bezig met zaken als ligplaatsen en de afgifte van afval. Via het gratis nummer 0800 863 000 kan men de vaarwegbeheerder vanaf een vaste telefoon altijd bereiken. Op de website (www.vnf.fr) wordt binnenkort een module geplaatst waarmee men de verwachte transporttijd, met name op kleine vaarwegen, kan uitrekenen. Overal groeipotentieel De verbetering van de vaarwegeninfrastructuur en de dienstverlening aan vaarweggebruikers moet leiden tot een stijging van de binnenvaarttransporten. In Parijs wordt slechts 13 procent van de goederen via het water aangevoerd. Landelijk gezien is het aandeel van de binnenvaart in de modal split de laatste jaren gestegen van 3 naar 3,6 procent. Maugé: “Slechts 15 procent van de totale oppervlakte van Frankrijk is bevaarbaar. Veel vaarwegen en kunstwerken hebben beperkte afmetingen. Toch denk ik dat de binnenvaart veel beter kan presteren.” “We zijn vol vertrouwen dat het transport over de vaarwegen de komende jaren zal toenemen. Of het nu gaat om containertransport of afvaltransport. In het noorden van het land maar ook in het zuiden – we zien overal groeipotentieel.” In binnenvaartkringen is de laatste tijd druk gespeculeerd wat Paul na GSP Projects zou gaan doen. De meest uiteenlopende verhalen deden de ronde. Van binnenvaartconsulent tot crisismanager voor de binnenvaart. “Sommigen beweerden zelfs dat ik een restaurant ging openen.” Maar niets van dit alles is waar: Paul en Sabina hebben Groothandel François overgenomen, voor velen een vertrouwd adres in de scheepsuitrusting, yachting, verven et cetera. “Bij Groothandel François vindt men alle materialen die de binnenvaart dagelijks nodig heeft. Zo zijn er geen twintig in een dozijn. Ik hoorde dat de eigenaar op zoek was naar een overnemende partij. Het leek me een mooie kans om zelfstandig in de binnenvaart actief te blijven.” Nieuwe look Sabina en Paul vormen samen met Albert Westerlinck en Dany van Kerckhoven het nieuwe team achter Groothandel François. De afgelopen weken kreeg de winkel een nieuwe look. Er zijn kantoren gebouwd en het assortiment is uitgebreid. Alles kreeg een frisse uitstraling. Boven de deur prijkt alvast het nieuwe logo van Groothandel François. Dat zal voor veel relaties van GSP Projects vertrouwd aandoen... VBR: “Pas de ijsclausule aan” VBR heeft de Unie der Continentale Vaart voorgesteld om de ijsclausule in de Unievoorwaarden uit te breiden, zodat onverwacht exploitatieverlies bij ‘risicosluizen’ vergoed wordt voor geladen en lege tankschepen. Aanleiding is het uitvallen van de sluis Monsin in december. De sluis was tien dagen buiten gebruik. Volgens VBR kregen hierdoor dertig tankers te maken met onverwacht exploitatieverlies. De organisatie wijst erop dat de sluis van Monsin wel vaker gestremd is. Het is trouwens niet de enige risicosluis op Belgische kanalen en rivieren, stelt VBR. Als risicosluis definieert VBR alle sluizen waar bij uitval de vaarweg geblokkeerd is voor de grootste schepen die er normaliter gebruik van maken. Aanpassing van de Unievoorwaarden heeft volgens VBR twee voordelen. Niet alleen worden hierdoor de vaste kosten van de betroffen schippers deels vergoed. Ook zou de druk van de plaatselijke depothouders op de bevoegde overheid toenemen om de sluizen bij uitval snel te repareren. Nu ook Vlaamse subsidie voor AIS In navolging van de Nederlandse en Duitse overheid verstrekt ook de Vlaamse regering subsidie voor het aanschaffen van een AIS-transponder. De overheid maakt in totaal 1.576.000 euro vrij voor de invoering van AIS op 750 binnenschepen. De aankoop en installatie van een transponder worden ondersteund tot een maximumbedrag van 2100 euro (exclusief BTW). Wie in aanmerking wil komen voor subsidie moet dit vóór 31 december 2011 kenbaar maken. Nadat de AIStransponder aan boord is geïnstalleerd kan men tot eind 2012 een aanvraag voor de terugbetaling van de kosten indienen. Promotie Binnenvaart Vlaanderen en de vaarwegbeheerders verzorgen de administratieve afhandeling van de aanvragen. Noodreparatie Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) gaat de Bospoortbrug over het Kanaal naar Charleroi in Halle tijdelijk herstellen. Door de reparatie wordt de al beperkte doorvaarthoogte nog verder beperkt. WenZ hoopt de brug binnen twee jaar definitief te kunnen vervangen.

Binnenvaartkrant