Views
2 years ago

2010-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Waar
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 21 december 2010 WERKENDAM STAAT VOOR U KLAAR BEDRIJF IN BEELD Werkina is een scheepselektrobedrijf dat elektrische installaties ontwerpt, levert, installeert en onderhoudt aan boord van de binnenscheepvaart. In binnen- en buitenland. Werkina beschikt over een enthousiast team van monteurs dat een ruime ervaring heeft met verschillende soorten installaties. Werkina Werkendam, Biesboschhaven Noord 1b, T 0183 502688, www.werkina.nl PRETTIGE FEESTDAGEN EN EEN GOEDE JAARWISSELING • Scheepsnamen • Wapenschilden • Bedienings(folie)panelen • Marine safety signs T 0183 509618 F 509619 info@lasertech.nl www.lasertech.nl REINIGEN, STRALEN, CONSERVEREN T 0183 505475 F 500505 www.cornetgroep.nl www.scheepsgroep.nl T 0183 505325 F 503735 www.klaasensanitair.nl ACCUVERKOOP T 0183 304771 F 307373 www.vanderstelt.nu T 0183 501016 F 502001 info@daveco.nl www.daveco.nl T 0183 505230 F 505660 www.veka-group.nl T 0183 505201 F 500424 www.cholster.nl T 0183 501811 F 501362 info@dewaalbv.nl www.dewaalbv.nl T 0183 501420 F 502972 info@shipyardjooren.nl T 0183 679850 www.transito.nl info@transito.nl T (+31)(0)183 600391 www.concordiashipyards.nl T 0183 503909 F 500133 info@baassfeervolwonen.nl www.baassfeervolwonen.nl T 0183 501858 F 501115 visserinterieur@planet.nl www.visserwonen.nl T 0183 500413 F 500417 www.paansstoffering.nl T 0183 505536 F 505541 ph.planken@planet.nl www.phplanken.nl T 0183 501044 F 504967 www.unive.nl T 0183 502688 F 504548 www.werkina.nl T 0183 505588 F 504644 cornetshipping@planet.nl T 0032 3 3532689 F 0032 3 3533590 info@blommaertalu.be www.blommaertalu.be T 0183 503111 F 503132 www.instalho.nl T 0183 500151 F 505694 www.versteegkeukens.nl T 0183 508950 F 508959 www.beerensbv.nl MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSREPARATIES T 0183 502088 F 501386 www.vanwijkwerkendam.nl Maritieme betimmeringen en interieurbouw T 0183 505433 F 504333 info@shipvision.nl www.shipvision.nl T 0183 501707 F 504733 info@dacomwerkendam.nl T 0183 507579 F 507588 scheepvaart@altena.rabobank.nl T 0183 308383 F 308384 www.hoogendoorn-maritiem.nl KIEBOOM-WERKENDAM Gasolie & Scheepsbenodigdheden VAN WIJK STUURHUIZEN T 0183 500015 F 504159 www.voordendagvdstelt.nl info@voordendagvdstelt.nl T 0183 505868 F 505814 www.skb-bv.nl info@skb-bv.nl Bunkerboot “Cornelis” 06-53396410 T 0183 503300 F 502848 www.kieboomwerkendam.nl T 015 2563764 F 2562161 www.gyroncrew.com info@gyroncrew.com T 0183 502184 F 501178 info@vanwijkstuurhuizen.nl www.vanwijkstuurhuizen.nl

De Binnenvaartkrant 51 21 december 2010 Kerstspecial 2010 Milieu profiteert van ‘vracht door de gracht’ DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer de milieugroene, 0- emissie City Supplier zijn kop vanuit de Prinsengracht de Leliegracht indraait en met bouwmaterialen plus goederen op koers ligt naar bedrijven, winkels en hotels, kijken Amsterdammers daarvan op. Mokum Mariteam, de milieuminnende Amsterdamse koopman Klaas Pater, Expertise- Taxatie- en Ingenieursbureau Van Pelt & Co en Scheepswerf Bocxe in Delft hebben aan de City Supplier bijgedragen onder de code ‘groen’. Mokum Mariteam realiseert een fijnmazig distributie- en collectienetwerk voor goederenvervoer over water in de Amsterdamse binnenstad. De schepen van Mokum Mariteam worden elektrisch aangedreven, waarmee “het milieu overleeft met vracht door de gracht”. Ook voor de ontwikkeling van een 20 meter lange type bakdekkruiser, met scherpe steven en negatieve spiegel, groen imago en niettemin strak in de crème lak, nu vol met passagiers door de Amsterdamse Expertise, Taxatie- en Ingenieursbureau Van Pelt & Co is betrokken bij innovatieve projecten grachten, zijn een paar besprekingen nodig. Ontwerp van dit ‘jacht in de gracht’ maakte Van Pelt & Co bv eveneens. Wie doet er mee of participeert, maakt het groen/emissieloos en krijgen we de overheid daarin mee, is de barrière die je moet nemen om onze binnensteden toegankelijk te houden. Klaas Pater – bij wie schone grachten door zijn aderen stromen – vroeg Van Pelt & Co en Scheepswerf Bocxe mee te denken. Van Pelts directeur John van den Elshout motiveerde hierop Alexander Driessen die een opleiding scheepsbouwkunde Hogeschool Inholland Delft volgde om van het City Supplier-project, zijn afstudeeropdracht te maken. Wat was het moeilijkst, Alexander? “De ambtelijke partijen overtuigen en op één lijn krijgen. Hoewel het Voor de Beens groep in Genemuiden ontwikkelde Van Pelt & Co het kraan-/werkschip Klaas. (illustratie Van Pelt & Co) casco beperkt van afmeting, diepgang en hoogte moest zijn en als klap op de vuurpijl zeer stabiel in combinatie met elk denkbare lading, stond het ontwerp relatief snel op papier.” Milieu als wapen Het zou een schaap met vijf poten worden. Klaas Pater begreep dit als geen ander en trok ten strijde met het milieu als wapen. De politieke regelgeving van de stad Amsterdam loopt niet altijd synchroon met de 020-mentaliteit, maar in deze waren de debaters er snel uit. Scheepswerf Bocxe kreeg de opdracht, Van Pelt hield de vinger aan de pols. Het werd 20 x 4,25 x 1,50 meter, uitgevoerd met normale schroefasvoorstuwing om drijvende voorwerpen te tackelen, een 55 kW sterke elektromotor, tractiebatterijen, hydraulisch uitschuifbare kraan plus powerpack en twee generatoren van 40 kVA in de machinekamer. Een uitgekiend ballastsysteem houdt de City Supplier horizontaal. Alexander: “En nu de volgende, die moet nog beter worden.” John van den Elshout: “Nauw betrokken zijn bij dit soort projecten is een uitdaging. De regelgeving is hierbij belangrijker dan vlakdikte. Je werkt met veel partijen, besluitvorming loopt veelal traag, niettemin geeft het veel voldoening wanneer zulke projecten van de grond Van Pelt & Co had een grote bijdrage aan de afgelopen zomer in de vaart gekomen City Supplier. (foto Van Pelt & Co) komen. Voor de Beens groep in Genemuiden hebben we het kraan-/ werkschip Klaas mogen ontwikkelen voor bouwkundige waterwerken. Het project werd gerealiseerd bij Scheepswerf Poppen in Zwartsluis.” Ontwerp voor spits De Ingenieursafdeling van Van Pelt & Co heeft eveneens een motorspits in ontwerp. De afmetingen daarvan zijn origineel. De constructie is lichtgewicht, voldoet aan elke wetgeving en classificaties en zal worden gebouwd onder klasse van Germanischer Lloyd. Een project dat De Binnenvaartkrant spant voor spant volgt. De core business van het sinds 1942 bestaande bureau blijft schadeexpertise, taxaties, inspecties, arbitragezaken, bouwbegeleiding en advies bij scheepsbouwkundige constructies. Daarnaast zijn stabiliteitsberekeningen een dagelijks thema voor het bureau, ongeacht het scheepstype. Zoals het in november opgeleverde mts Amulet en het mts Hydrovac 10. Dat laatste is de kleinste nieuwe tanker van Nederland, die restlading vervoert. Ook de taakoverdracht van IVW naar de commerciele branche – waarvoor van Pelt & Co via het NBKB schepen inspecteert op casco en veiligheid – heeft in de komende periode de aandacht. Vervolgens valt nog te melden dat Van den Elshout sinds september 2009 is geregistreerd in het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen in de rubriek Scheepsbouw en Scheepstechniek. Een tweede collega is inmiddesl begonnen met dezelfde cursus. Opleiding, zowel extern als intern, heeft Van Pelt & Co hoog in het vaandel staan. DA-CAPO Schiffsbefrachtungen AG Wij wensen al onze relaties een gebeiteld 2011 Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl - info@da-capobv.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Wij wensen alle relaties, vrienden en bekenden prettige kerstdagen en een wel-varend 2011

Binnenvaartkrant