Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2010-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Waar
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 21 december 2010 MISTI Scheepsreparatiebedrijf Misti bv Scheepskranenbouw Arnhem bv Scheepsbouw Arnhem bv Postbus 1267 | 6801 BG Arnhem | Tel. 026-443 14 49 | Fax. 026-445 71 59 | www.misti.nl Wij wensen u Prettige feestdagen en een goed 2011! VOOR O.A. DE ONDERSTAANDE SCHEPEN HEEFT SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM IN 2010 DE AUTOKRANEN GELEVERD: SCHIP | KRAANTYPE Zurich | NTHT-18 Odiseg | NTHT-18 Galiya | OTVHT-15 Millennium | NTV-18 Andrea | NTHT-18 Bolero V | OTVH-15 Forens | NTV-18 Arena | NTHT-18 Andrada | OTVHT-15 Wotan | NTHT-19 SCHIP | KRAANTYPE De Hoop bn 439 | DK-5 Eiltank 65 | NTHT-18 Apollo | OTVHT-15 Ireen | OTVHT-15 Rossini | OTVHT-15 Bauke | NTHT-18 Zuidwal | NTHT-18 Synergy | NTHT-18 Buran | NTHT-19 Liberty 3 | NTHT-19 SCHIP | KRAANTYPE Artega | NTHT-18 River Kwai | NTHT-18 Necton | OTVHT-15 Inventus | NTHT-18 Navigatie | NNTHT-23 Charlois | NTHT-18 Adriaan | NTHT-18 Nerodia | NTHT-20 A-Rosa Brava | LK-8 A-Rosa Brava | LK-8 SCHIP | KRAANTYPE A-Rosa Brava | DK-2,4 Rasta | NTHT-18 Inconstant | NTHT-18 Jolanda | OTVV-15 Jasmar | NTHT-18 Insulinde | NTHT-18 Niklas | NTHT-18 Frederika | NTHT-18 OOK VOOR SPUDPAALSYSTEMEN BENT U BIJ ONS AAN HET JUISTE ADRES! VOOR DE MS IDA EN MS INCONSTANT HEBBEN WIJ IN 2010 SPUDPAALSYSTEMEN GELEVERD.

De Binnenvaartkrant 49 21 december 2010 Kerstspecial 2010 Lucania valt droog in sluis DOOR HANS HEILIGERS Terugblikkend op 2010 is er één gebeurtenis waaraan Lucien en Rita Coupé uit Gent liever niet terugdenken. Met het laatste certificaat van 2009 aan boord had hun goed onderhouden en mooi geschilderde spits Lucania na een lange reis op een handjevol kilometers na bijna zijn bestemming bereikt. Met nog twee sluizen te gaan zou het schip binnen het uur kunnen afmeren in Vailly-sur-Aisne. De spits was geladen met bijna 300 ton zout. Een makkie voor de 360 pk sterke Scania. Het liep allemaal heel anders… Coupé is een echte spitsenvaarder, die de laatste dertig jaar alleen maar lange reizen in zijn logboek schreef. Lucien is in de binnenvaart geboren, zijn vader voer nog met een ‘Engelse bak’. Lucien en Rita hebben drie kinderen, van wie een dochter eveneens op een spits vaart. Geen sluismeester Terwijl Rita die ongeluksdag al met de voorbereidingen voor de avondmaaltijd bezig is, vaart de Lucania de tweede trap van de sluis binnen. En wat er kort daarna gebeurt zal Lucien nooit meer vergeten. Plots begint het schip te zakken terwijl het juist de bedoeling was hogerop te komen in de tweede trap van de sluis. Lucien kijkt vanaf meerdere plaatsen aan boord naar beneden en weet niet wat hij ziet. Inmiddels zijn grote delen van zijn roeren reeds zichtbaar. Zeker 9 meter van De droog gezette Lucania. (foto’s Hans Heiligers) het schip hangt even later boven de eerste trap. Het onderschip is vastgelopen op de drempel. Een sluismeester is er niet; de sluis wordt via een camera op afstand bediend. Op zich is dat niet vreemd, dat gebeurt op meer plaatsen. Maar de dienstverlening van de verantwoordelijke dienst mag toch niet ophouden bij het simpelweg bedienen van de sluis. “Er moet toch ook een protocol gelden voor het bedienen van de deuren en het toezicht op de sluis tijdens het schutten zelf”, zegt Lucien. Nog maar net bekomen van de schrik pakt Lucien zijn gsm en hij belt het nummer van de verantwoordelijke dienst. Ondertussen daalt het water steeds verder. Als hij uiteindelijk contact heeft, hoort hij van de dame aan de andere zijde dat er volgens het dienstrooster wel een monteur beschikbaar is maar die is elders ingedeeld. De wijze (en woordkeus) waarop Lucien het gesprek vervolgt, leidt er toe dat zij contact zoekt met een controleur, die zich na verloop van tijd op de sluis meldt. Deze man is overtuigd van de ernst van de situatie en zet daarna veel in gang, waaronder het opnieuw laten vollopen van de sluis. De droge Lucania ligt in het Asiadock. Via de stuurhut dalen we af naar de gezellig ingerichte woning. Uw verslaggever moet direct terugdenken aan het moment dat hij voor het laatst op een spits was. Dat was tijdens de onvergetelijke zomervakanties die hij mocht doorbrengen aan boord van de spits Arfred van de ouders van Arie en Fré Molegraaf. Vanuit een kastje haalt Lucien het originele proces-verbaal te voorschijn. Het handgeschreven Frans laten wij even rusten en we concentreren ons op een schets die de ambtenaar bij de stukken heeft opgenomen. Als we dat aanschouwen snappen we niet hoe het schip er met slechts één te vervangen vlak zo goed is afgekomen. Het achterschip heeft ruim 12 meter over de sluisdrempel gehangen. Op het dok laat Lucien zien waar de souvenirs van schadeherstel van dit hachelijke avontuur nog zichtbaar zijn. Lucien en Rita hopen dat de autoriteiten de zaak grondig onderzoeken om te voorkomen dat deze situatie zich nog eens kan voordoen. Ter plaatse in Frankrijk heeft Coupé zich laten vertellen dat dit al het derde identieke ongeval in de sluis was binnen één maand. Oppassen daar en de telefoon met het juiste nummer binnen de hand houden, is het advies van Lucien. Terwijl hij dat uitspreekt kan hij weer lachen. Gelukkig hoeft hij zich geen zorgen te maken over de verzekering, Lucien kan probleemloos terugdenken aan het gesprek dat hij had met L’Allliance betelière de la Sambre Belge. In goed Nederlands: een onderlinge schippersverzekering. De souvenirs van het hachelijke avontuur zijn nog zichtbaar. TRESCO wenst iedereen fijne kerstdagen en een goed, gezond en perfect in kaart gebracht nieuw jaar • Havenservice • Grijperreparaties • AZOBE reparaties • Reparaties alle • Aluminium / R.V.S. soorten scheepsluiken • Knippen / Zetten Wij wensen iedereen goede kerstdagen en een prettige jaarwisseling Tresco Engineering - Kribbestraat 24 - 2000 Antwerpen tel +32 3 231 07 31 - www.tresco.eu - info@tresco.eu Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 lid

Copied successfully!

Binnenvaartkrant