Views
2 years ago

2010-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Waar
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 21

De Binnenvaartkrant 4 21 december 2010 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Deutsche Bank www.deutschebank.nl Deutsche Bank Binnenvaart Oudejaarsborrel Ter afsluiting van het jaar nodigen wij u graag uit voor de jaarlijkse Binnenvaart Oudejaarsborrel. Datum: Dinsdag 28 december 16.00 - 19.00 uur Locatie: Brasserie Het Oude Gemeentehuis, Kerkstraat 26, 8064 DP Zwartsluis Voor meer informatie kunt u ons bellen op 038 - 499 36 04. Wij wensen u goede feestdagen en een behouden vaart in 2011. A-Rosa Flussschiff GmbH is een jong en innovatief vakantieconcept voor gasten met hoge verwachtingen Voor onze luxe Passagiersschepen uitsluitend varend op de Rijn/Mosel en Nederland/Belgie A-Rosa Aqua A-Rosa Viva A-Rosa Brava Zijn wij per direkt op zoek naar gemotiveerde, 1e/2e Kapitein (s) Wat verwachten wij: Rijnpatent tot Basel/Mannheim Radarpatent Ervaring in de passagiersvaart is een pré Kennis Duitse taal in woord en schrift Stuurman Wat verwachten wij: Rijnpatent tot Duisburg/Keulen Wat kunt U verwachten: Zwitsers bruto contract 4 weken aan boord, 2 weken vrij Goede verdiensten en uitstekende arbeidsvoorwaarden Motiverende carriere mogelijkheden Dynamische uitdaging bij een jonge en gezonde Reederij Interesse en/of vragen A-Rosa Reederij GmbH Kasernenstrasse 92 CH 7000 Chur Internet: www.a-rosa.de/karriere mail: j.seinen@a-rosa.de 0041-56-5345690 0049-1704581005 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 298.000,-- k.k. D EGROOTE HANS BVBA VERKOOP EN HERSTELLING VAN BOEGSCHROEVEN VENTE ET RÉPARATION DES PROPULSEURS D’ÉTRAVE +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 1 stks: 88,00 x 11,45 x4,30mtr.; open, 3450 ton, bj. 2009 • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00mtr.; luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr.; open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00mtr.; luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50mtr.; luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50mtr.; luiken, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30mtr.; open, 3500 ton, bj. 1993, boegschroef, containers • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr.; luiken, 2750 ton, bj. 1982 **** STERAANBIEDING**** Standaard duwbak 76,5 x 11,40 x 4 mtr. 2706 ton; Bj. 1980; alu schuifluiken. Prijs: € 185.000,- Nieuwbouw 88 mtr. duwbak 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton; In Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak 110 x 11,40 x 4,30 mtr. Met verf en certificaat. Geleverd te NL. Prijs: EUR 995.000,-- OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tevens TE KOOP GEVRAAGD: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl WIJ WENSEN IEDEREEN EEN VOORSPOEDIG 2011! 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Compleet in veiligheid A @ Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl

De Binnenvaartkrant 5 21 december 2010 Start van internationale samenwerking bij ‘Rivers of the World’ EICB-voorzitter Pieter Struijs maakte tijdens de internationale bijeenkomst ‘Rivers of the World’ op de Rotterdam bekend dat er een internationaal expertisecentrum voor de binnenvaart komt, eveneens ‘Rivers of the World’ genaamd. Bij het meerdaagse congres waren woensdag 8 en donderdag 9 december delegaties uit China, Brazilië, India, Bangladesh, Egypte en Vietnam aanwezig. Pieter Struijs gaf aan dat dit congres moet worden gezien als de start van een wereldwijde samenwerking om kennis over de scheepvaart op kanalen en rivieren te bundelen en met elkaar te delen. “We hebben dit initiatief genomen samen met het NEA en hebben daar dit jaar aan gewerkt, met de hulp van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. We hopen dat dit de start is van een sterk en nuttig kenniscentrum in ons aller belang.” Vanaf 3 januari is een nieuwe website online: www. riversoftheworld.nl. Dan zijn ook alle sheets en andere digitale onderdelen van het congres daar beschikbaar. China De buitenlandse delegaties hielden voordrachten en zo ontstond een mooi overzicht van de wereldwijde aanpak van vervoer over water. De Song Dexing, directeur-generaal van het Chinese ministerie van Transport, gaf een uitleg van de werkzaamheden en plannen in en bij de Yangtze. In het Chinees. schaal waarop de binnenvaart op de Yangtze in China opereert, is voor Nederlandse begrippen ongekend. Song Dexing, directeur-generaal van het Chinese ministerie van Transport, vertelde daarover. Nabij de monding van de rivier (Sjanghai) bevindt zich een sluis met afmetingen vergelijkbaar met die in het Panamakanaal (34 meter breed, een verval van 10 meter). De zeeschepen kunnen diep het binnenland invaren. Tot aan Nanjing moeten ze in 2020 gegarandeerd 12,50 meter diep kunnen varen (dat is nu 10,50). Song Dexing legde aan de Indiase delegatie uit hoe in delen van de Yangtze-delta de rivier opzettelijk werd versmald zodat de stroming toenam en de bodem door de rivier zelf werd uitgediept. De hele rivier moet tot aan Tsjoengking in 2020 een minimale vaardiepte van 3,50 meter krijgen om ruim baan te maken voor een snel moderniserende en uitbreidende vloot (de tonnage nam 59 procent toe sinds 2005). Tsjoengking ligt ongeveer 3000 kilometer stroomopwaarts. Tussen Harrie de Leijer en Sandra van Putten van NEA boden aan Song Dexing, Mark Dierikx en Marten van den Berg een eerste exemplaar aan van de ‘Atlas on inland waterways transport’, een dik boekwerk dat de projecten op allerlei rivieren over de wereld toont, en zoals de naam al doet vermoeden ook enkele kaarten bevat. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Robert-Jan Zimmerman van het innovatieve bedrijf Mercurius Scheepvaart legde uit hoe de twee kraanschepen die het bedrijf de afgelopen jaren in de vaart bracht, tot verrassende effecten hebben geleid. “Waar we niet mee gerekend hadden, is dat verladers niet zozeer profiteerden van de lagere vervoersprijs, maar wel hun omzet zagen groeien doordat ze veel efficiënter konden werken door het kraanschip in te huren.” 2006 en 2010 stak de Chinese overheid 100 miljard euro in de werken aan de Yangtze. De vloot telt 165.000 eenheden in 4.000 ondernemingen plus 37.000 familiebedrijfjes. Bovendien wordt de ontwikkeling gestimuleerd van scheepvaartcentra, inland terminals en nog meer kanalisering van de rivier. “Het is een nationale strategie dat de binnenvaart een veilige, groene oplossing is voor vervoersproblemen.” Brazilië Over Brazilië vertelde Luiz Carlos Rodiques Ribeiro, algemeen coördinator van Planning bij het ministerie van Transport in Brazilië dat in dat land in de Amazone de sluizen worden aangepast aan de afmetingen van de scheepvaart. “Het is een enorme potentie die deze rivier heeft, maar er wordt nog steeds te weinig gebruik van gemaakt. We schatten dat er potentieel 180 miljoen ton kan worden vervoerd over deze rivier. Momenteel is het nog maar 45 miljoen ton, zowel agrarische goederen als minerale.” “Er is nog geen goede structuur: de verbindingen met de zeehavens laten te wensen over, het onderhoud van de vaarwegen ook, en dan zijn er strenge milieuvergunningen voor de werken aan de rivier. Bovendien zijn er hydro-elektrische installaties zonder sluizen gebouwd. Dat is nu bij wet verboden.” De Braziliaanse regering heeft plannen genoeg. Het aandeel van de binnenvaart moet toenemen van 13 procent nu naar 29 procent% in 2025. Brandstof Namens Nederland sprak Mark Dierikx, directeur-generaal Maritieme Zaken en Burgerluchtvaart bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. ”Met tien liter brandstof vervoert de binnenvaart één ton over een afstand van duizend kilometer, de trein 600 kilometer, een truck 200 kilometer en om het beeld compleet te maken: een vliegtuig kan er alleen mee opstijgen.” Voor de duurzame toekomst ziet Dierikx daarom een nog grotere rol weggelegd voor de binnenvaart, zeker omdat de sector nog een paar slagen kan maken richting duurzaamheid. Onder andere door de inzet van LNG in plaats van gasolie. Door innovatie zal ook de veiligheid verder worden bevorderd. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam is optimistisch over de toekomst. “Er komen hoge volumes aan. We moeten erop letten dat we in duurzaamheid en bereikbaarheid van de haven niet onze license to operate verliezen. Vandaar dat we hebben gesteld als Havenbedrijf dat bij die grote volumes nog maar 35 procent van het achterlandvervoer per truck mag.” Zelfs dan zal het wegvervoer de komende jaren nog verdubbelen. “De binnenvaart zal in diezelfde periode het ladingvolume in containers zien groeien van 1,7 naar 7 miljoen TEU’s.” Om dit te helpen realiseren heeft het Havenbedrijf als landlord een actief beleid om het achterlandnetwerk van inland terminals te bevorderen. Onder andere noemde Hoogsteden het communicatiesysteem van Amsterdam en Rotterdam, Portbase, het traffic management op het spoor door Keyrail en de Verkeersonderneming die zich bezighoudt met het verkeer op de A15. “Het is ook dringend noodzakelijk dat er in de binnenvaart een soort traffic management komt.” Aldus Hoogsteden, die de binnenvaart een absoluut Unique Selling Point van de Rotterdamse haven noemde.

Binnenvaartkrant