Views
4 years ago

2010-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Behouden
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 6 7

De Binnenvaartkrant 6 7 december 2010 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Verkoop Service DIVERSE ACTIES • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Mediship AG vraagt voor passagiersschip “Da Vinci”: Kapitein (vrije tijdsregeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent. (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr van Hengst, tel: 06-53125546/06-12344067 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteits- en Personeelsverantwoordelijke HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Begint u 2011 met problemen? PER 1 JANUARI 2011 GAAN DE NIEUWE RICHTLIJNEN VOOR DE GASOLIE VAN START. U kunt kiezen uit: EN 590 al dan niet vermengd met 5% tot 7% Biobrandstof of de ULS gasolie (laag zwavelig) In beide gevallen bestaat de kans op bacterie vorming. Voorkom tijdig problemen van het dichtslaan van de filters door slijmvorming! Installeer een KNOCK-DOWN Magneetunit Eenvoudig te installeren , onderhoudsvrij en levenslange werking. KNOCK-DOWN Magneetunits zijn uit voorraad leverbaar in alle gangbare maten. KNOCK-DOWN Magneetunits zijn van staal en hebben een direct-flow ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl SCHOONMAKEN OVERBODIG. GARANTIE 5 JAAR. voor info: T. +31 (0)76 - 5083575 E-mail: mail@bo-ac.nl of uw bunkerstation SOLLICITATIES INFORMATIE over de vacatures is beschikbaar op onze website

De Binnenvaartkrant 7 7 december 2010 Slotoffensief voor Maas- en Scheepvaartmuseum DOOR JO BINDELS Donderdag 16 december is voor het Maas- en Scheepvaarttmuseum de dag van de waarheid. De gemeenteraad van Maasgouw buigt zich dan over een voorstel van het college om nog eenmalig de jaarlijkse subsidie te verstrekken; daarna moet het Maasbrachtse museum zelf zijn broek ophouden. In de huidige situatie betekent dit het einde van het museum. Het bestuur van het museum laat het er niet bij zitten. Het bestuur heeft een slotoffensief ingezet om het tij te keren en de raad ervan te overtuigen dat sluiting van het museum een grote verarming betekent van het culturele leven in Maasgouw en zeker in Maasbracht. Zoals het dorp onlosmakelijk is verbonden met het Julianakanaal hoort het museum bij Maasbracht als Sofia bij Loren. Tijdens een bijeenkomst voor bestuur en andere vrijwilligers van het museum op donderdag 28 november hield voorzitter Roelf Fransbergen nogmaals een pleidooi voor openhouden van het museum en handhaving van de collectie. Ponton Vier mogelijkheden legde hij op tafel. Onderbrengen van (een deel van) de collectie in het Streekmuseum van Stevensweert en een deel in de regiotoren van Rijkswaterstaat die in aanbouw is. Gevolg: het einde van de collectie in zijn huidige omvang. Een tweede mogelijkheid is de jaarlijkse museumsubsidie van de gemeente Maasgouw te verdelen over de musea van Thorn, Stevensweert en Maasbracht. Deze mogelijkheid heeft weinig kans van slagen. De derde en vierde variant behelzen de onderbrenging van het Maas- en Scheepvaartmuseum in de nieuwe ponton die is opgenomen in het Masterplan Haven Maasbracht, of in een aan te kopen binnenschip, waarbij Roelf Fransbergen denkt aan een schip van 50 meter lang en 7 meter breed. De eenmalige kosten voor aankoop en inrichting begroot Fransbergen op 100.000 respectievelijk 200.000 euro, te financieren door een eenmalige subsidie en/of een lening. Een positief gevolg voor de gemeente is bij die laatste opties dat geen jaarlijks subsidie meer nodig is. Opheffing Eigenlijk is er nog een vijfde mogelijkheid: opheffing van het museum. Dat is aan de orde als de gemeenteraad het voorstel van burgemeester en wethouders overneemt. Roelf Fransbergen: “Dan vertel je het bestuur en de andere vrijwilligers dat hun inzet van nul en generlei waarde is geweest en dat het cultureel erfgoed van hun onze voorvaderen die Maasbracht groot hebben gemaakt met een pennenstreek van tafel wordt geveegd.” Het nieuwe bestuur heeft bij de overname van het museum een bedrijfsplan voor drie jaar opgesteld en Fransbergen vraag de tijd om dit plan te realiseren en het nieuwe bestuur de kans te geven zich te bewijzen en genoemde huisvestingsmogelijkheden verder uit te werken. In het kader van het slotoffensief heeft het bestuur vorige week een aantal raadsfracties rondgeleid in het museum. Volgens Fransbergen waren de reacties zeer positief en hij ziet de uitslag van de raadsvergadering van 16 december dan ook met vertrouwen tegemoet. Hij gaat tijdens de vergadering gebruik maken van zijn spreekrecht in een ultieme poging het museum voor Maasbracht te behouden. Zoektocht naar Ramon en Miranda Ik ben op zoek naar het schippersechtpaar Ramon en Miranda. Ze zijn ongeveer 35 jaar en hebben in oktober van dit jaar een deel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen. Zij liepen het deel op de route de la Plata gelopen, van Sevilla tot Astorga. Rond 1 november zijn ze weer naar Nederland vertrokken. Op die route hebben ze een bijzondere Italiaan ontmoet, Danilo Valenti. Danilo is houtbewerker en heeft voor Ramon en Miranda een prachtig beeldje gemaakt van houtsnijwerk. Helaas hebben zij elkaar niet meer ontmoet op het laatste stuk van de route en Danilo heeft ook geen adresgegevens van hen. Ik kwam hem de dag na hun vertrek naar Nederland tegen en hij heeft het beeldje aan mij meegegeven. Ik probeer dus via De Binnenvaartkrant dit schippersechtpaar te bereiken. Het heeft voor hen waarschijnlijk grote waarde en ik denk dat Ramon en Miranda het erg leuk vinden om alsnog van Danilo te horen. De hulp van de lezers bij deze zoektocht zou geweldig zijn. Nu al laagzwavelige gasolie De bunkersector in Nederland is al een paar weken bezig met de voorbereiding op de verplichte invoering van laagzwavelige brandstof. “Het is noodzakelijk om nu al van start te gaan als we per 1 januari 2011 helemaal klaar willen zijn”, zegt Erik de Vries. Hij is directeur van NOVE, de koepelorganisatie van bunkerbedrijven in Nederland. Het is vanaf 1 januari 2011 wettelijk niet toegestaan dat binnenvaartschepen nog op hoogzwavelige brandstof varen, aldus de NOVE. Dat zou betekenen dat de schepen door de oude voorraad heen moeten zijn. Voorafgaand daaraan moeten de bunkerbedrijven dus zorgen dat ze al vóór 1 januari gasolie leveren die aan de nieuwe Europese regelgeving voldoen. “De markt moet wel rekening houden met het feit dat laagzwavelige brandstof duurder is dan hoogzwavelige brandstof”, aldus De Vries. “Wij zijn echter weer afhankelijk van de prijzen die leveranciers vaststellen.” Over het exacte prijsverschil kan en mag NOVE niets zeggen. “Dat moet de markt bepalen.” De Vries wijst erop dat schippers uiteindelijk zelf verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor het juiste product in hun tanks. “De overheid kan fikse boetes uitdelen wanneer zij overtredingen constateert. NOVE hoopt dit te voorkomen door tijdig de goede productstroom richting klant op gang te krijgen.” Sint Nicolaas pakt meeste prijzen Carien van Hooff Het beeldje dat Danilo Valenti speciaal voor het schippersechtpaar maakte. Naschrift van de redactie: Kent u Ramon en Miranda? Geef hun gegevens dan alstublieft door aan de redactie: redactie@binnenvaartkrant.nl. Dan zorgen wij dat Carien van Hooff rechtstreeks contact met hen kan opnemen. De winnende jongens (15 tot en met 18 jaar) van Sint Nicolaas. BINNENVAART SCHONER MET MINDER ZWAVEL (IN GASOLIE) Internaat Sint Nicolaas heeft in Arnhem het Dekatel Zaalvoetbaltoernooi gewonnen. Het Nijmeegse internaat won bij twee categorieën: meisjes van 11 tot en met 18 jaar en jongens van 15 tot en met 18 jaar. Dat was voldoende om de wisselbeker mee naar huis te mogen nemen. Bij de jongens van 10 tot en met 15 jaar won Prinses Margriet. Julia was het sterkst bij de categorie gemengd van 6 tot en met 11 jaar. Het Zwijndrechtse internaat kreeg ook de sportiviteitsprijs. Het toernooi voor schipperskinderen werd zaterdag 27 november voor de tiende keer gehouden. De organisatoren pakten niet extra uit ter gelegenheid van het jubileum. “Niet nodig”, zegt Harm Mannak. “Het voetballen op zich vinden de kinderen al een groot feest.” Hij kreeg weer veel positieve reacties. Van kinderen, coaches, ouders. “Daar doe je het allemaal voor. Toen ik zelf vroeger mee deed, leefde je ook naar zo’n dag toe en dat zie je nog steeds aan de kinderen. Als je dan van een coach hoort dat de kinderen die zaterdagochtend al vroeg wakker zijn door de zenuwen, dan weet je wel genoeg.” Mannak reikte deze keer persoonlijk de prijzen uit. Lachend zegt hij: “Ik werd gedwongen door de medeorganisatoren, omdat het de tiende keer was.” Volgend jaar krijgt iemand anders weer de eer. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant