Views
4 years ago

2010-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Behouden
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 48 7

De Binnenvaartkrant 48 7 december 2010 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Altijd het laatste nieuws? kijk eens op onze vernieuwde site! .nl Industriële reiniging en Conservering DE WINTER STAAT WEER VOOR DE DEUR DUS EEN MOOIE TIJD VOOR BINNENWERK ZOALS: Reinigen en conserveren van pieken, ballasttanks, drinkwatertanks etc. Vraag vrijblijvend een offerte aan, wij komen graag naar u toe! Ook voor LEVERING EN ADVIES ALLE VERFSYSTEMEN EN SCHOONMAAKPRODUCTEN! Tel.:06.51.420.142 E-mail: t.verbunt@wxs.nl www.verbuntbv.nl Het maakt niet uit waar u zit, Brammer bewijst het . . . Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zee- • Navigatie & en Binnenvaart Communicatie • Yachting • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com BRAMMER DRECHTSTEDEN B.V. Leeghwaterstraat 29 3364 AE Sliedrecht Tel: 0184 - 414 933 drecht@brammer.biz www.brammer.biz Moet de woning van uw bestaande schip gaan voldoen aan geluidsnormen? 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven. Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl

De Binnenvaartkrant 49 7 december 2010 Shipyard Constructions Hoogezand bouwt “uitstekende kwaliteit voor een prima prijs” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Shipyard Constructions Hoogezand (SCH) ging op 1 september aan de slag als doorstart van het failliete Scheepswerf Foxhol. Onder leiding van de bedrijfsleiders Roelof Kregel en Bouko Meijer focust de werf op cascobouw. Daarnaast behoort volledige bouw inclusief afbouw er tot de mogelijkheden. “Wij bouwen uitstekende kwaliteit voor een prima prijs”, vertelt Kregel. Op SCH werkt volgens Kregel “een hele goeie ploeg mensen. Dat hebben ze bij Scheepswerf Foxhol wel aangetoond.” De doorstart kwam er op initiatief van Meijer en Kregel, die ook al leidinggevende functies hadden op Scheepswerf Foxhol. “We hebben een financieel draagkrachtige partij weten overtuigen van de levensvatbaarheid van deze werf. In deze groep mensen zit zo veel kennis en kunde dat wij alle soorten constructiewerk kunnen maken. Ons hart ligt bij de scheepsbouw, maar wij oriënteren ons ook buiten de scheepsbouw vanwege risicospreiding. We willen niet op één paard wedden. We hebben inmiddels wat staalconstructies afgeleverd voor loodsen voor de Duitse markt.” “ Meijer en Kregel kennen elkaar al vele jaren. Ze werkten al samen bij scheepswerf Van Diepen, de werf die tot 2001 was gevestigd op de locatie waar nu Groningen Shipyards zit. Ook onder het bewind van Diette Doesburg werken de twee nog een tijd op die werf, maar toen Doesburg failliet ging en een doorstart maakte, was het wat Meijer en Kregel betreft genoeg geweest. Vrijwel gelijktijdig begon een oudcollega van Van Diepen (assistentbedrijfsleider Henk Eggerdink) een werf op de locatie van voorheen We beschikken over faciliteiten waar menig werf jaloers op kan zijn Shipyard Constructions Hoogezand heeft twee kades aan het Winschoterdiep: een tewaterlatingskade van ruim 110 meter en een afbouwkade. (foto’s SCH) ” Damen Hoogezand. Ook op deze werf ging Doesburg in dezelfde periode aan de latten en Eggerdink nam de werf over. Meijer en Kregel meldden zich bij hun oud-collega en gingen op Eggerdinks Scheepswerf Foxhol aan de slag in een leidinggevende functie, Meijer in het laswerk en Kregel in de afbouw. Dat Scheepswerf Foxhol slachtoffer werd van de recessie, nam in de ogen van Meijer en Kregel niet weg dat het een werf is met potentie. Daarom stelden zij alles op alles om een doorstart te maken. En met succes, ze vonden een financieel draagkrachtige partij die hun wilde steunen bij hun plannen. Faciliteiten Naast de kwaliteiten van de groep medewerkers, is de genoemde potentie volgens Kregel terug te voeren op de locatie: “We beschikken hier over faciliteiten waarop menig werf jaloers kan zijn.” Zo is er op het terrein een sectiebouwloods te vinden met twee bovenloopkranen van 56 ton per stuk. Naast de tussenloods voor klein ijzerwerk en afbouwwerk, bevindt zich een kleine loods met twee vloeren en boven elke vloer een hijsvermogen van 20 ton. En dan zijn er nog de twee kades aan het Winschoterdiep: een tewaterlatingskade van ruim 110 meter en een afbouwkade, met op beide een torenkraan met hijsvermogen van 20 ton. Kregel: “Zo kunnen we zelf grote secties bouwen en eigenhandig handelen zonder externe hulp. En dat bespaart uiteindelijk een mooi bedrag op de bouwkosten.” Kregel zegt tevreden te zijn over de eerste maanden van SCH. Er was continu voldoende werk voorhanden en er zijn onderhandelingen gaande over projecten die er volgens de bedrijfsleider “zeer hoopvol” uitzien. SCH begon met de bouw van het casco voor de duwboot Thera in opdracht van Chemgas. Chemgas bouwde de duwboot in eigen beheer af. Dat gebeurde wel aan de kade van SCH. “Chemgas is erg tevreden over het resultaat”, zegt Kregel. “De vaareigenschappen zijn uitstekend. Zó goed dat we eraan denken om dit schip in serie te gaan uitbrengen. Bovendien verliep de cascobouw heel snel: binnen twaalf weken was het klaar.” Inmiddels is de cascobouw afgerond van de tweede, identieke duwer voor Chemgas: de Tora. Gelijktijdig ligt de gastanker Twister van Chemgas voor de kade. Aan het bij Groningen Shipyards gebouwde casco monteert SCH de tanks, dekken en bordessen. Bovendien verzorgt SCH op regie wat afbouwwerk voor dit schip. Meerwaarde Gevraagd naar de meerwaarde van zijn werf voor opdrachtgevers noemt Kregel, zonder een moment te hoeven nadenken: “Onze financiële man. Hij heeft heel veel verstand van zaken, zowel van financiën als van de scheepvaartsector. Hij denkt desgewenst mee over mogelijke financiële constructies en ondersteunt bij projecten.” Kregel vertelt waarom SCH kwalitatief hoogwaardige casco’s voor een concurrerende prijs kan leveren: “Onze kracht zit in vakmanschap, in onze relatief kleine, maar hechte groep met veel ervaring in de scheeps- en cascobouw. Desgewenst bouwen we ook af. Vanuit ons verleden hebben wij persoonlijke contacten met diverse uitstekende onderaannemers.” Wereldwijd studenten bij elkaar brengen DOOR HANS HEILIGERS Het ondernemerstalent van de toekomst zit bij de jongelui die op dit moment nog iedere dag hun lessen of colleges volgen. De een doet dat met een flinke dosis aangeboren technische kennis en de ander is een uitgesproken organisatorisch talent. Dagelijks werken ze aan hun ontwikkeling en ieder jaar worden er weer groepen uitgezwaaid die met succes hun afstudeeropdracht hebben afgerond en een diploma meekrijgen. Datzelfde gebeurde in het verleden met de jongelui van ‘toen’, die we nu als geslaagde ondernemers of als ervaren managers op belangrijke posities tegenkomen. Bijvoorbeeld als spreker op een internationaal seminar waarbij ze een goed gevulde zaal toespreken. Of als ze een presentatie houden voor de relatiekring van hun onderneming. Iemand die het jammer vindt dat tijdens ‘welke-opleiding-dan-ook’ veel te weinig aandacht wordt geschonken aan het onderwerp presentatie is Daniëlla Vermeer. Ze geeft bij grote ondernemingen trainingen aan medewerkers met een commerciële functie die in de frontlijn optreden. Buiten haar werk is Daniëlla moeder van vier studerende kinderen. Eén gaat zijn dagelijkse gang naar het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. De anderen studeren Psychologie en Sociologie, European Studies, Economie en op het conservatorium. Presentatie Daniëlla Vermeer is van huis uit steeds ruim maritiem gelinkt. Niet dat ze de vordering van haar ‘droge’ kinderen niet volgt, maar ze heeft altijd aandacht voor wat zich op het STC afspeelt. Als ze zo af en toe eens over de schouders van jonge studenten meekijkt, ontdekt ze dat ze op het gebied van presentatie best wel wat extra aandacht en coaching kunnen gebruiken. Vanuit haar vakgebied stelt ze vast dat dit bij veel opleidingen speelt; het STC heeft daar zeker geen patent op. “In Delft of Eindhoven is dat niet anders.” Het mag niet zo zijn dat je bij de aanvang van een presentatie meteen al achterstand oploopt terwijl de vaktechnische inhoud van je verhaal misschien wel goed is voor een award. Na nog eens goed over dit alles te hebben nagedacht beloofde Daniella zichzelf dat ze dit probleem zou aanpakken. Niet slechts op het punt van presentatie maar in breder verband. Ze bedacht dat tegelijkertijd nog meer onderwerpen en ook op breder draagvlak aan de orde zouden kunnen worden gesteld. Ze wil wereldwijd maritieme studenten bij elkaar brengen voor projecten, promoties en internationale contacten. Daartoe heeft ze inmiddels de eerste uitnodigende maandelijkse editie laten verschijnen die via internet wordt verspreid: Young Maritime International. Ook in fysieke zin zijn de eerste internationale contacten reeds gelegd, om te beginnen bij de Zeevaartschool in Antwerpen. Meer informatie: www.ymi.nu

Binnenvaartkrant