Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 26 oktober 2010 GranDiva al 20 jaar boegbeeld van Veerplein DOOR JOHAN DE WITTE “Mode komt en gaat met de seizoenen; de twintig jaar zijn voorbij gevlogen”, zeggen Marcia en haar moeder Regina Bijl van GranDiva aan het Zwijndrechtse Veerplein. “Saai is het nooit in de winkel; er is altijd wat te passen of te praten. Klanten zijn gewoon welkom, met een kopje koffie. Dames met een maatje meer in een nieuwe outfit als ladies zien vertrekken, blijft voor ons telkens weer een genoegen. Je speelt een bescheiden rol in dat ‘joie de vivre’ van de vrouw!” Iets unieks, afwijkends of een tikje bijzonder misschien wat de trend van het seizoen uitstraalt maar ook de persoonlijkheid en het humeur opfleurt, vindt de plus size lady bij GranDiva. Marcia reikt aan wat bij je past, prettig aanvoelt en comfortabel draagt. Amsterdam wil goederen over water naar Lelystad DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Samen met Van der Wiel Planontwikkeling uit Drachten onderzoeken Haven Amsterdam en de gemeente Lelystad de mogelijkheid om in Lelystad een logistiek bedrijventerrein aan te leggen. Het is de bedoeling om in het gebied Flevokust een overslagpunt voor goederen via water te realiseren. Het is haar passie om gesouffleerd door mama op inkooppad te gaan en trendy kleding in te kopen, waarmee de clientèle de catwalk op kan. Het is ervaring, gevoel, of noem het talent. Het 115 hectare grote multimodale bedrijventerrein wordt door kades omsloten en komt te liggen aan doorgaande vaarroutes met directe aansluitingen van spoor en wegen. Het pretentieuze plan past in de nieuwe bedrijfsvoering van duurzame bereikbaarheid voor de groeiende handel en industrie in Grote mode Marcia begon als jonge vrouw in een risicovolle tijd toen grote mode nog geen podium had. Het was een sprong in het diepe. Niettemin kreeg het initiatief grote bijval van klanten. Al snel hing er perfecte pasvorm in het rek. Ontwikkeling van de modestudio volgde. Met in haar ‘garderobe’ de leerschool van de bekende couturier Theo Sijthoff, bij wie internationale sterren uit de amusements- en sportwereld exclusieve kleding vonden, introduceerde Marcia big size-mode in de regio (en daarbuiten). Ze werd het boegbeeld van het Veerplein. De moeder van twee pubers heeft een vaste clientèle aan de wal en op het water en daar zijn Marcia en – rots in de branding – Regina trots op. “Soms kleden we nu een jonge vrouw die twintig jaar terug als peuter meekwam met haar moeder. Ook komen moeders vanaf het Julia-internaat even met hun kroost langs voor iets nieuws. Als we dat weten, hanteren we maritieme openingstijden en houden we een collectie apart.” Lelystad. Amsterdam geeft met de betrokkenheid aan dat de stad een regionale functie wil vervullen in de ontwikkeling van goederenvervoer over water. Met het ondertekenen van de intentieverklaring is de eerste stap gezet voor verdere besluitvorming en het starten van procedures voor vergunningverlening. Marcia (staand) en Regina. (foto Johan de Witte) Omdat je vindt wat je zoekt, is kleding kopen bij GranDiva makkelijk. Je kan er mee thuis komen! De etalage belooft al een schitterende kans van slagen. Het is betaalbare exclusieve mode uit een hoger segment. Er is passie voor Rubensmode, maar ook dames met ‘een tikje meer’ hebben bij GranDiva een brede keus. Marcia maakt je bestaande garderobe ‘seizoen-proof’ door goed te combineren. Voor de wintercollectie hebben de dames zich laten inspireren door oprechte en eenvoudige emoties. Niets mag de plus size-dame hinderen, met maximaal draagcomfort als must. De modellen zijn gemaakt uit de beste stoffen in de nieuwste trends. Van flamboyante fleur, speels tot klassiek met als voorwaarde: uitstraling. Als finishing touch die stijl en mode compleet maakt, heeft Gran- Diva een ruime keuze in onder andere rubberen halskettingen, armbanden en ringen. De kunstenares maakt de sieraden met de hand; ze zijn exclusief en toch betaalbaar. De winkel is licht en de mode komt door de fraaie presentatie tot zijn recht. Snuffelen op je gemak kan met Monique, medewerkster sinds het eerste uur. Wij feliciteren Jan van Klaveren en Piet de Wijs met het schoenerjacht Eldorado.

De Binnenvaartkrant 43 26 oktober 2010 Metamorfose van kotter bezorgt eigenaar veel werk en waardering Zeilschoener Eldorado: geen een-twee-drietje In Urk onderging het voorschip een metamorfose met de plaatsing van een schoenerkop. (foto’s Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Er zijn prijzen voor starters, ontwerpers, vernieuwers en noem er zelf ook nog maar een paar op. Als er een prijs zou bestaan voor onverdroten volhouders, dan nomineerden wij meteen Jan van Klaveren van de schoener Eldorado. Hoewel we de vraag niet hebben gesteld zijn wij benieuwd of Jan aan de bouw van deze schoener zou zijn begonnen als hij alles van tevoren had geweten Het verhaal van iemand die zijn plan kent, daar niet van afwijkt en blijft doorgaan. We beginnen in 2006. Als ‘rustend’ ondernemer komt Van Klaveren er achter dat in Zwartsluis de kotter Z123 te koop ligt. De letter ‘Z’ had geen relatie met Zwartsluis maar duidt op de in Zeebrugge geregistreerde kotter onder het magische nummer 123. Het schip is in 1964 gebouwd. Jan rijdt naar Zwartsluis en kijkt tussen zijn ooghaartjes door naar de kotter en fantaseert er meteen wat bij: twee masten, een schoenerboeg en een mooie geschoren kont. De gunstige rapporten over het schip dat hij ‘vol bedrijf’ inziet vormen geen enkele belemmering om de voorgenomen koop om te zetten in een definitief contract waarmee Jan van Klaveren eigenaar wordt van de Z123, de Eldorado. En voor de beeldvorming vermelden wij meteen maar de maatvoering: 37,50 x 6,50 x 3,10 meter, alles bij elkaar goed voor een vermelding in de meetbrief van 114 GRT. Slapeloze nachten Eenmaal weer thuis begint Jan meteen zijn idee uit te werken in de vorm van wat schetsen. Met dat stapeltje papieren stapt hij enkele slapeloze nachten later binnen bij Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering. We kennen ondertussen meerdere mensen die ‘alleen maar even met een schets’ daar zijn binnengelopen. Ze hebben er allen een schitterend schip aan overgehouden dat ontworpen is met een relatie naar een warm kloppend hart voor lijnen, materialen en techniek. Ook Jan kreeg een fantastisch ontwerp waarmee de kotter van status zou veranderen en voortaan als schoener het niet te voorzichtig afgebakende vaargebied IV zou mogen bevaren. Maar zover was het nog niet. In Zwartsluis is het grove werk gedaan: daar werd heel veel van het oorspronkelijke schip gesloopt. In 2007 is het casco naar Gerard Kroes in Leeuwarden gesleept, waar het achterschip werd verblijd met een nieuw gebouwde en geveegde kont. Na afloop van die operatie werd koers gezet naar Urk voor een metamorfose van het voorschip die zou eindigen met de plaatsing van een schoenerkop. Omdat we toch nog in een vogelvlucht zitten gaan Wie leverden aan het schoenerjacht Eldorado we meteen door naar het jaar 2008 en landen in Kampen langs de loswal. Daar heeft Industrie Service Kampen de motor geplaatst, een KMD Scania van 450 pk. Het jaar werd afgesloten met een reis naar Den Helder. Daar bracht Klaas Teerenstra al zijn dertig jaar ervaring in voor een straalbeurt van het casco, dat onderweg veel belangstellende blikken krijgt. In 2009 was het opvolgende schilderwerk gereed, waarna de Eldorado werd afgemeerd in Urk en het marathonstokje voor de afbouw van het timmerwerk werd doorgegeven aan Clemens Design in Urk. Besmet Wanneer anderen druk bezig zijn met zijn schip en Jan even niet verder kan werken, vaart hij op schepen van de bruine vloot. Want stilzitten kan hij niet. Tijdens een tocht die georganiseerd werd voor personeel en klanten van accountantskantoor ACT komt Jan in contact met een icoon van de tankvaart: Piet de Wijs. Eenmaal in gesprek praten ze nergens anders meer over dan de plannen die Jan met de Eldorado heeft: varen met goed gemutste gezelschappen die een dagje uitgaan. Langer dan een dag kan ook; er zijn riante verblijven in de overvloedige ruimte die het schip biedt. De Wijs wordt uitgenodigd voor een bezoek aan boord en als hij eenmaal op de Eldorado is, raakt ook Piet met het virus besmet dat aan Van Klaveren kleeft. Hij wordt zo enthousiast van het schip en de plannen voor de exploitatie dat hij na goed overleg zelfs compagnon en medeaandeelhouder wordt van Sailing Eldorado BV. Vanuit die impuls zijn veel zaken in een stroomversnelling gekomen en grootschaliger aangepakt. De Eldorado en Jan van Klaveren zijn in de haven van Urk inmiddels vertrouwde gezichten en Jan heeft er inmiddels veel vrienden gemaakt. Eén daarvan is Albert Hartman. Hij is manager division maritime & safety centre van de VCU in Urk. De Visserij Coöperatie Urk is een coöperatie van Urker Vissers die gezamenlijk profiteren van een vooruitstrevend initiatief dat een aantal vissermannen in 1922 nam. Daar profiteert anno nu nog iedere visser van. De VCU biedt facilitaire diensten voor technische ondersteuning maar zorgt ook voor brede en vooral voordelige inkoop van alle producten die nodig zijn voor de bedrijfsvoering in de branche. In de loop van de tijd is de dienstverlening van de VCU uitgebreid naar aanpalende bedrijfstakken, waaronder de baggerij, de binnenvaart en de kustvaart. Ook hebben ze zelfs ‘droge’ klanten uit de industrie. Anders gezegd: als je toch alles in huis hebt, laat dan zoveel mogelijk bedrijven van je dienstverlening profiteren. Met die zin in zijn hoofd heeft Van Klaveren ook nog de goede zorg voor het voltooien en plaatsen van de masten aan VCU overgedragen. En zo is de Eldorado eveneens een tevreden klant geworden. Koersvast Veel lezers zullen toch eventjes op hun bolletje krabbelen bij het idee dat je met een ex-kotter zo fantastisch zou kunnen zeilen. U bent gewaarschuwd! Ook wij worden dat in het gesprek met Jan van Klaveren. Hij legt uit dat een kotter van huis uit al behoorlijk ‘over’-gestabiliseerd is. Dat moet ook; er hangt van alles langs de boorden te zwiepen en er worden netten met lange zware kabels voortgetrokken. Stabiliteit is daarbij een eerste vereiste eigenschap waarmee een kotter op zijn S-spant wordt gebouwd. Al die eigenschappen geven de Z123 in zijn nieuwe rol van schoener Eldorado een ongekend voordeel. Wijzigingen aan de kiel zijn compleet overbodig. Wel is er een goed doordachte ballast aangebracht die in harmonie is met de twee masten van 27 en 25 meter en het 320 m2 zeil waarmee de zeilschoener gaffeltop werd getuigd. Daarmee is de Eldorado een koersvast en gebruiksvriendelijk schip geworden dat uiterst wendbaar is en adequaat reageert. Het is mooi geschilderd, uitermate goed en veilig uitgerust. Zowel voor de vaart op het IJsselmeer als rond de wateren van de Canarische Eilanden. Voor dagrecreatie biedt het certificaat plaats tot 36 personen. De strengste keuring van het schip vond plaats tijdens Sail Amsterdam. Toen is de Eldorado onder zeil naar Amsterdam gevaren met een groot gezelschap zeer streng kijkende Urker vissers van de VCU. Die hebben niet alleen de vaareigenschappen van het schip gekeurd maar ook die van de koeling en de keuken. De uitslag van die SI (Samenwerkend en Ingetogen) keuring: de maximale punten voor de koeling en ook voor de twee koks die perfect hun weg wisten te vinden in de kombuis. Wat wil je nog meer: vers gevangen vis en op niveau gebakken. De échte keuring door de IVW zit er inmiddels ook al op. Meer informatie en boekingen: www.windisourfriend.com Gaastmeer Ship & Yacht design Tekeningen tot schoener Isk Industrie Service Kampen Ombouw van casco en de masten, van viskotter naar jacht Kuiper Verzekeringen B.V. Verzekeringen Inspectie Verkeer Waterstaat Classificatie Register Holland Keurende klasse KTB Koning B.V. Voortstuwing Pk/Kw Nova - Installatie Techniek Loodgieterswerk, sanitair en klimaatinstallatie Teerenstra bv Stralen en conservering Allround Dieselservice Lentink Uitlijnen motoren en motorbediening Hoekman Shipbuilding Diverse installatie werkzaamheden Hydrosta B.V. Stuurwerk en boegschroef B.W. Generatortechniek Generatorsets Hi-Safe Systems B.V. FM 200 brandblusinstallatie Alphatron Marine B.V. GPS navigator JRC JLR-7500,GPS satellite compas JRC JLR-20, VHF/DSC radio JRC JHS-770S, Remote control unit JRC NCM- 2000, Navigational Echosounder JRC JFE- 380, MF/HF radio JRC JSS-2150, Epirb, McMurdo E5, SART, McMurdo S4, Portable VHF, McMurdo R1 (2x) Satellite Television system en Intellian I4P including Topfield 5000 decoder. Narwal Het leveren, aansluiten en in bedrijfstellen van de volgende apparatuur: Narwal Navigatie systeem met ondermeer een waterproof buitentouchscreen, Een communicatie/administratie PC met camerasysteem, Wifi en UMTS. Furuno Felcom 15 Satcom C, Furuno Navtex NX700. En het aansluiten en in bedrijfstellen van de volgende apparatuur: Furuno FR-8062/Arpa Radar, Icom DSC VHF, Simrad AP-50 Piloot, Simrad RI-35 Roerstandaanwijzer, JRC GPS JLR-7500, JRC GPS-Kompas JLR-20, JRC VHF/DSC JHS-770S, JRC bridgewing unit NCM2000, McMurdo E5 Epirb, McMurdo S4 SART, 2 stuks McMurdo R1 VHF, JFE-380 echolood, JRC MF/HF JSS- 2150, Alphaline Log en Intellian TVsysteem Dijvler Materiaal B.V. Ankers en kettingen Clemens design & creatief atelier Design en timmerwerken VCU Afbouwbegeleiding UB Sails Zeilen ROCK Machinefabriek RVS railing aangepast, zonnetent en RVS keuken gemaakt en verdere verschillende werkzaamheden. ACT Accountants Accountancy Mobil Smeermiddelen Wind is our friend Tour operator Oliehandel Klaas de Boer B.V. Bunkerstation

Binnenvaartkrant