Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 26 oktober 2010 Wij feliciteren Oostertrans BVBA van harte met het mts Necton. ARMADOR MARINE SERVICES

De Binnenvaartkrant 41 26 oktober 2010 In konvooi over de Maas (deel 1) (foto Feije de Groot) De jaarlijkse zomertocht van de Unie van Watertoeristen ging deze keer via de Limburgse Maasroute. Het konvooi, bestaand uit zeventien motorjachten, startte in Vianen bij WSV De Peiler en eindigde elf dagen later in Maastricht. De Unie van Watertoeristen, opgericht in 1929, is een vereniging die zich ten doel stelt de belangen van haar leden voor het watertoerisme en de waterrecreatie in brede zin te behartigen. De Unie bezit terreinen en eilanden en heeft bij een groot aantal jachthavens in Nederland faciliteiten (steunpunten). Met ruim 960 leden en een flink aantal begunstigers is de vereniging een van de grotere organisaties op haar gebied in Nederland. 1e dag: welkom in Vianen We verzamelen bij WSV De Peiler. Deze haven is een steunpunt van de Unie. Het is een zeer goed ingerichte haven met een heel gezellig clubhuis, met bar, een ontmoetingsruimte en ruim terras. 2e dag: Vianen-Gorinchem Het is 28 kilometer naar Gorinchem. We vertrekken om 09.00 uur en gaan de haven SB uit en gaan in de opvaart. Bij km-raai 950 gaan we SB uit het Merwedekanaal in naar de sluis van Vianen. De sluis is groot genoeg voor het hele konvooi. We vervolgen onze tocht richting Gorinchem. Het Merwedekanaal is ongeveer 24 kilometer lang en gaat door het landschap Vijfheerenlanden. Er zijn een aantal hoge bruggen en een aantal beweegbare bruggen. Aan het einde van het kanaal ligt de Grote Merwedesluis, die uitmondt in de voorhaven. Bij het uitvaren van de sluis gaan we BB uit en varen we naar de haven van WV De Merwede. 3e dag: Gorinchem-Heusden Ook vandaag vetrekken we om 09.00 uur (afstand 21 kilometer). We hopen namelijk rond 12.00 uur in Heusden aan te komen; kunnen we de hele middag en avond van dit mooie vestingstadje genieten. Bij het vertrek verzamelen we in de voorhaven, omdat we de druk bevaren Merwede moeten oversteken. Zodra we de haven uit zijn, steken we recht naar de overkant en gaan dan richting Woudrichem, waar we SB uit gaan: de afgedamde Maas op, naar de Wilhelminasluis bij Andel. Door de sluis komen we op de Andelse Maas. Bij km-raai 233 gaan we SB uit, het Heusdens Kanaal op, om zo op de Bergse Maas te komen. Na 500 meter gaan we het gat in waar de haven van WSV Heusden is gelegen. De haven ligt even buiten de vesting, het is ongeveer 10 minuten lopen naar de stad. 4e dag: Heusden-Maasbommel Vandaag hebben we een afstand van 40 kilometer te overbruggen. Het is bijna standaard: we vervolgen weer om 09.00 uur onze weg. We verzamelen op het meer bij de jachthaven en als iedereen vaart, gaan we zoals gebruikelijk in konvooi de Bergse Maas op naar de sluis van Lith. Dit is 29 kilometer varen. We passeren op onze tocht veel mooie jachthavens. We komen ook kabelveerponten tegen; dus is het oppassen. Bij km-raai 201 ligt de sluis van Lith. Er is geen beroepsvaart; dus kunnen we met zijn allen tegelijk in deze grote sluis. Na de sluis is het nog 8 kilometer naar De Gouden Ham. Deze haven is bij veel Unie-leden bekend. Het is een druk bezocht steunpunt. 5e dag: Maasbommel- Kraaijenbergse Plas Vandaag staat 29 kilometer op de planning. Na 17 kilometer komen we bij Sluis Grave. Dit is een knelpunt in de Maas. Hier is maar één sluis. Dat kan oponthoud geven en deze keer is het raak. Het is er druk met jachten en beroepsvaart. Dat geeft zenuwachtige pleziervaarders en nukkige beroepsvaarders. De sluismeester moet passen en meten; beroepsvaart gaat als eerste de sluis in en de sluis wordt vervolgens gevuld met zo veel mogelijk jachten. Een beroepsschipper wijst erop dat beroepsvaart vóór pleziervaart gaat. Maar de sluismeester heeft toch het laatste woord. Na bijna drie uur vertraging varen we de sluis uit en gaan we richting Jachthaven Brasker. Dat is een nieuwe jachthaven aan de Maas in Noord-Brabant, tussen Grave en Cuijk. De haven is goed geoutilleerd, met prachtige sanitaire ruimten en een restaurant aan het water. Vanaf de Maas is de jachthaven te bereiken via het toegangskanaal naar de (werk)haven van Cuijk. We varen onder de openstaande keersluis door en gaan stuurboord uit. Na drie vaste bruggen zien we de jachthaven aan bakboord liggen. Hier worden we opgewacht door de kwartiermakers, die ons in samenwerking met de havenmeester naar de ligplaatsen begeleiden. Tussen de dorpjes Linden en Beers, die tot de gemeente Cuijk behoren, liggen de Kraaijenbergse Plassen, een nieuw watersportgebied van meer dan 450 hectare groot. Wordt vervolgd. Feije de Groot, konvooileider Veel succes en behouden vaart met het mts Necton. Bruinsma Freriks Transport Lindtsedijk 30 3336 LE Zwijndrecht Telefoon +31 (0)78 62 99 490 fax +31 (0)78 62 99 475 Internet: www.bftrans.nl Email: info@bftrans.nl Wij leverden de complete tankmeting en alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Oostertrans BVBA met het mts Necton en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Wij wensen mts Necton en bemanning een behouden vaart. - Projectadvies en Begeleiding - Surveys en Management - Expertise op het gebied van zee- en binnenvaart - Sinds 1968 Waalhaven ZZ10 3088 HH Rotterdam T + 31 10 283 6655 F + 31 10 283 6650 M + 31 6 5318 6524 E survey@marinco.nl I www.marinco.nl Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 WIJ WENSEN DE FAMILIE OOSTERWAAL VEEL SUCCES EN HET MTS. NECTON EEN BEHOUDEN VAART!

De Binnenvaartkrant