Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 26 oktober 2010 Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Het zal je maar gebeuren, je vaart langs Antartica en de motor begeeft het. Geen pretje als je stil komt te liggen bij 25 graden onder nul. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het 25 graden onder nul, bel gewoon even met Bogenda. Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem VAN ANDEL, ALS U EVEN ZONDER ENERGIE ZIT Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 33 26 oktober 2010 Jenny Klein voelt zich prettig als contactfunctionaris van Het Kennisweb Op het lijf geschreven DOOR COR SPEK Jenny Klein-Seine is onder meer echtgenote, schippersvrouw (ex ms Isola) in hart en nieren, voormalig penningmeester en dito voorzitter van LOVT, gewezen Censis-bestuurder, lid van vele commissies en sinds dit voorjaar contactfunctionaris bij Het Kennisweb. Wie haar kent weet dat deze boeiende baan haar op het lijf is geschreven. Het Kennisweb, opvolger van het BIS en Censis Begeleidingsorgaan (BO), staat te boek als ‘het landelijk kenniscentrum gespecialiseerd in de sector huisvesting aan kinderen van varende en trekkende ouders’. Kenmerken daarbij zijn: laagdrempeligheid en samenwerking. Neutraal Een voorbeeld daarvan is Jenny Klein. Als schippersvouw in hart en nieren kent zijn de binnenvaart als geen ander. Zeker ook vanuit haar rol als bestuurder én als ouder. Klein is in haar nieuwe rol onafhankelijk en wil als vertrouwenspersoon hulp bieden aan wie die ontvangen wil. Dat kunnen ouders, maar zeker ook internaatsdirecties zijn. Goedlachs als altijd legt zij graag uit “hoe het zo gekomen is”. De Centrale Stichting van Internaten voor Schippers en Kermisjeugd (Censis) werd eerder dit jaar als zelfbesturend orgaan opgeheven. Binnen de nieuwe subsidieregeling werd dat zo door het ministerie bepaald. In dat proces werd ook nagedacht hoe de dienstverlening aan ouders en kinderen kon worden verbeterd. Klein: “Tijden zijn veranderd. Denk aan de 24-uursvaart; mensen zijn mondiger geworden; kinderen ook. Wij merkten bijvoorbeeld binnen oudercommissies dat heel kleine dingen tussen ouders en groepsleiding soms heel veel energie kostten om te worden opgelost. Ook directies wisten daar niet altijd weg mee. Zo werd gaandeweg het ei gelegd voor een onafhankelijke functionaris die de vaart kent, maar ook de internaatswereld. Iemand die neutraal is en kan invoelen waar de schoen wringt.” Voor een betere communicatie en een groter begrip. Het zou zomaar het adagium kunnen zijn van een médiateur, gespreksleider of contactpersoon, zoals de functie van Klein formeel heet. De benaming geeft wel aan waar de kern van haar functie zit: vooral luisteren, doorvragen, bruggen slaan, verwijzen. Dat staat of valt natuurlijk met de bereidheid van ouders, groepsleiders en directieleden om haar een kijkje in hun keuken te gunnen. Klein ervaart daar geen problemen. De reacties variëren van enthousiast tot: “Prachtig, maar wij hopen je niet nodig te hebben. Dat verschilt per locatie. Negatieve reacties zijn er niet echt.” Dat antwoord lokt de volgende vraag uit: ‘Jenny Klein’ is een bekende naam in de binnenvaart. Maakt dat verschil, helpt dat bij dit werk? Zelf heeft zij die indruk wel. Haar bekendheid met de sector, de vele mensen die zij kent, haar gave om gemakkelijke contact te leggen hebben een positieve invloed op de goede voortgang tot nu toe. Jenny Klein werkt vanuit huis. (foto TekstAtelier) Gastgezinnen Maar er is meer. Een beperkt aantal schipperskinderen woont in een gastgezin. Ook daar onderhoudt Klein nu contacten mee. Tevens werkt zij kwaliteitsnormen uit waar deze gezinnen aan moeten (gaan) voldoen. Voorbeeld: gastouders moeten van onbesproken gedrag zijn. Een bewijs van goed gedrag doet dan wonderen. Als dat overlegd kan worden, geeft dat een vinkje op de kwaliteitslijst. “Kwaliteit van de opvoeding is belangrijk. Ik screen het gastgezin en ga na of bepaalde zaken tussen ouders en gastgezin geregeld zijn. Het is geen echte controle in de zin van voldoen aan een keurmerk, maar meer een informeel contact.” “Loopt men vast met opvoedingszaken, dan kun je adviseren. Soms is dat heel praktisch en kun je verwijzen. Wij hebben er nu gezichten bij en weten wie de gastgezinnen zijn.” De burelen van Het Kennisweb staan in Nieuwegein (Stichting Meander), binnen het Prins Hendrik internaat. Jenny Klein werkt, hoewel in dienst bij Meander, vanuit huis. In de hoek van hun ruime appartement in Dordrecht staan haar gereedschappen: een bureau, een pc en een mobiele telefoon. “Ik ben onafhankelijk en hoef dus niet over alles in overleg te treden.” Mensen die Jenny Klein nodig hebben voor overleg of support kunnen haar rechtstreeks benaderen via haar mobieltje. Lachend: “Hij staat vrij breed aan. Alleen niet meer 24 uur per dag. Wij gaan ook wel eens naar de bioscoop.” De komende maanden ruimt Klein tijd in voor een verdere kennismaking met het veld. Alle internaatsouders hebben inmiddels een folder gehad. Ook bezoekt zij de jaarvergaderingen van oudercommissies af en legt zij het hoe en wat van haar functie uit. Een taak die voor een jaar is aangegaan. Dan worden de effecten van haar 14-urige baan geëvalueerd en wordt bezien of een vervolg zinvol is. De Toekomst: van smederij tot scheepswerf DOOR HANS HEILIGERS De laatste jaren zijn we al vaak bij scheepswerf De Toekomst in Waspik geweest voor reportages over schepen die daar zijn afgebouwd. Peter van ‘t Hoog is altijd een veel te druk bezet man en op de momenten dat wij op zijn werf rondlopen heeft hij weinig tijd voor ons. Toch wilden wij graag eens met hem aan tafel om van hem de geschiedenis van de werf te horen. Als we op de afgesproken zaterdagochtend onze auto parkeren in het mooie Brabantse land en met de sleuteltjes in de hand naar zijn werf lopen houden we de pas in en geven onze ogen en oren de kost. De locatie ligt midden in de natuur De Iris is een van de schepen die de afgelopen tijd bij Scheepswerf De Toekomst werden afgebouwd. (foto Hans Heiligers) waarbij de horizon niet op een paar kilometers heeft gekeken. Zowel in het water als langs de groen begroeide dijk fluit en kwettert van alles. Enkele schapen aan de overkant van het water kijken ons schaapachtig aan. Het zij ze vergeven. Even later zitten we aan tafel van een kantoor waar het koffieapparaat en de airco pruttelen. Langs de wand een eindeloze rij schepen die hier in de loop van decennia zijn gebouwd. Het valt op dat daartussen ook veel foto’s hangen van schitterende jachten met niet te kinderachtige afmetingen. De werf heeft ook in dat segment een klinkende naam door het vakwerk dat ze levert. Peter droomt ervan nog één maal een jacht te mogen bouwen waarvoor hij tientallen meters kade moet vrijhouden. “Nog niet eens voor de verdienste”, zegt hij goudeerlijk. “Wel om later op je oude dag te kunnen terugdenken dat je aan zoiets moois je beste werk hebt geleverd.”. Zeegrundels De historie begint in 1880 bij de dorpssmederij die het boerenwerk in de loop van de tijd uitbreidde met ‘natte’ scheepswerkzaamheden. In 1963 stond op de locatie langs de Veerweg in Waspik het eerste bord met de aanduiding ‘Scheepswerf de Toekomst’. De werf had in de zeventiger jaren vooral een goede naam in de bouw van zogeheten zeegrundels. Dat type jacht heeft een afmeting van ongeveer 7,50 x 3,00 x 0,60 meter. In 1987 trad de in onze branche bekende onderneming Loose uit Made bij de werf in. Een kleine tien jaar later werden de aluminiumactiviteiten van Bakels uit Gouderak overgenomen. Vanaf dat moment steeg de inkoop van aluminiumgrondstoffen enorm; die groeide tot 100 ton in 2010. Ze maakten er gereed product van in de vorm van loopplanken in alle maten en voor alle soorten schepen. Daarnaast worden er gangways geproduceerd evenals bordessen, masten, luiken, rolluiken en draadmanden. Dat laatste artikel is nog steeds een stevige smaakmaker die in grote aantallen de werf verlaat. “Let wel: de fabricage van aluminiumproducten betreft een bijkomstige activiteit die we hier leveren”, zegt Peter van ‘t Hoog. Nieuwbouwhal Sinds 2004 is van ‘t Hoog directeurgrootaandeelhouder van De Toekomst. Hij pakte de zaken grondig aan, bedacht plannen voor een nieuwbouwhal van 1500 m2, bouwde een nieuwe kade van 200 meter en een kraan met een bereik van 25 meter en baggerde de haven uit. Ondertussen kreeg de werf in brede kring veel vertrouwen en werden er veel schepen afgebouwd. Van recente datum zijn het koppelverband Eric Taberly en de motortankschepen Ravel, Marylene, Somtrans XXIII, Damiano en Cathy. Als laatste schip werd in Waspik het mts Iris van Van Brakel en De Leeuw Scheepvaart uit Nijmegen afgebouwd. Peter van ‘t Hoog heeft plezier in zijn werk en houdt er van om zich voor de volle honderd procent in te zetten. En dat grote jacht gaat hij zeker nog een keer bouwen. In en met De Toekomst.

Binnenvaartkrant