Views
1 year ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 26 oktober 2010 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren www. .nl De Gerlien - Van Tiem 40 jaar in volle vaart! De Gerlien - Van Tiem is een modern bedrijf met ruim 40 jaar ervaring. In die periode bouwde De Gerlien een klinkende reputatie op als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen en als reparatiebedrijf. Ook facilitair is de moderne haven van ons familiebedrijf volledig op haar taken berekend. De Gerlien - Van Tiem is binnenvaart van huis uit. Een ambachtelijke traditie die verder reikt dan beheersing van technische vaardigheden alleen. Opdrachtgevers weten waar ze bij De Gerlien op kunnen rekenen: prima vakwerk, uitgevoerd binnen de overeengekomen planning en budget, zonder tegenvallers achteraf. Zo zetten we onze traditie voort! SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten - Tel: +31 (0)487 515544 - Fax: + 31 (0)487 515942 E-mail: info@gerlienvantiem.com - Website: www.gerlienvantiem.com Wij zijn leverancier van Alutech stuurstoelen degelijke Noorse kwaliteit Alutech 500 series De Alutech 500 stoel is verkrijgbaar met twee typen onderstel, Standard en Office, en in vier verschillende kolom hoogtes. De Standard kan gemonteerd worden op de dekrail of direct op het dek. De Office versie wordt geleverd met glijders of wielen. Zithoogte en de voetensteun zijn gemakkelijk verstelbaar dankzij de Easy Touch gasveren, bediend vanuit de zitpositie. De rugleuning is volledig neerklapbaar, als de bovenbouw van de stuurhut moet zakken kunt u op de stoel blijven zitten. De kussens en armsteunen zijn gemakkelijk te vervangen. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl Verkoop- installatie en reparatie centrum Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,-excl. BTW Euromac CF2007C 3 standen Kachel 600/1200/2000W plus beveiliging tegen omvallen € 45,50 excl. BTW Dimplex panelen vanaf € 214,- excl. BTW Tracvision TV5 (HDMI Ready) Met inruil oude schotel € 2695,- excl. BTW efm is concurrerend en betrouwbaar. Mijn ouders waren al klant bij efm. De premie is in de tankvaart een pittige kostenpost, dus voor ons erg belangrijk. efm is zeer scherp met zijn premie. Daarnaast is het een heel prettige en betrouwbare organisatie waar wij ons al jaren thuis voelen!’ Tonny van Strien, ‘Carpe Noctem’ Elco Oliebrander €820,- excl. BTW Ook reparaties en onderdelen Riello Oliebrander € 619,- excl. BTW Ook reparaties en onderdelen WATERZUIVERING SYSTEMEN Bijna alle onderdelen uit voorraad Vertex CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in balk, 2-delig, inbouw in Pet en portable uitvoering. excl. BTW vanaf € 459,- DIVERSE STARTMOTOREN EN DYNAMO’S uit voorraad leverbaar VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000mAh batterij incl. lader. Ook leverbaar in EXE uitvoering (explosievrij) BHV/A basis inhoud, oranje koffer, voldoet aan de eisen van de Scheepvaartinspectie € 185,- excl. BTW Verbandkoffer Lineair motor tbv blauwbord vanaf € 175,- excl. BTW Marifoon antenne NU € 67,50 excl. BTW € 81,- excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf efm onderlinge schepenverzekering u.a. • tel. 0522 24 36 00 • www.efm.nl • info@efm.nl Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00

De Binnenvaartkrant 31 26 oktober 2010 Zaanstad optimaliseert faciliteiten voor riviercruisevaart Door Evert Bruinekool Zaanstad werkt de komende maanden aan de aanleg van faciliteiten voor grote riviercruiseschepen. In Zaandam komen aan de Prins Hendrikkade vier ligplaatsen voor schepen van 110 meter lengte. Deze zijn voorzien van powerlocks voor de levering tot 400 Ampère stroom en voorzieningen voor vuilwaterafvoer en levering van drinkwater. “Zeg maar Teus” Ook schepen tot een lengte van 135 meter kunnen er terecht. Aan de andere kant van de Zaan komen bij het bodecentrum een ligplaats met voorzieningen en eigen voorzieningen voor motorcharterschepen nabij Watersportcentrum de Remming. De optimalisering van de faciliteiten past binnen het project ‘Vaart in de Zaan’ en plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid in Zaanstad. Provincie Noord-Holland, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de gemeenten Wormerland en Zaanstad werken nauw samen aan de realisering van ‘Vaart in de Zaan’. Havenmeester Peter ter Meulen: “Uitgangspunt van dit project is dat de Zaan een belangrijk vaarwater is en moet blijven. De vaargeul van de Zaan zal op diepte worden gebracht, zodat de Zaan geschikt is voor de grootste binnenvaartschepen. Er worden verbeteringen in kunstwerken aangebracht, zoals een nieuwe Zaanbrug in Wormerveer en het verbreden van de Wilhelminasluis in Zaandam. De kwaliteit en bevaarbaarheid van de Een oud gezegde luidt ‘als het tij keert, verzet men de bakens’. Ook Teus Vlot Diesel & Marine (TVDM) werkt aan strategieën die passen bij veranderende markten ten gevolge van de effecten van de crisis. Bij Teus Vlot wordt gewerkt en gedacht in oplossingen, al sinds de oprichting van het bedrijf in 1992. Op die basis is het bedrijf gegroeid tot een gespecialiseerd bedrijf met zo’n zeventig werknemers. “Ook in de zogenaamde goede tijd hebben wij iedere klant, klein of groot, geholpen.” aldus directeur Geert Vlot. Tijdens de jaarlijkse bedrijfsbarbecue benadrukte hij dat TVDM groot geworden is door klein te blijven en dat werd nog eens onderstreept met de uitgifte van T-shirts aan alle medewerkers, met op de voorkant het Teus Vlot-logo en op de achterzijde de nieuwe slogan: “Zeg maar Teus.” Geert Vlot gaat verder: “Een paar maanden geleden hebben wij Roelof Kingma – zoals hij zelf zegt ‘scheepsmakelaar die niks te doen heeft’ – gevraagd onderzoek te doen onder schippers door het hele land. Doel hiervan is te ontdekken hoe het onderhoud aan het schip in 2010 zich verhoudt tot de situatie in de periode van voor de crisis. Dit heeft interessante uitkomsten opgeleverd.” Volgens Kingma zijn er veel schippers die zich in de ‘goede tijd’ enorm hebben gestoord aan hun dealers/leveranciers die zoveel ophadden met nieuwbouw dat ze de ‘kleine klanten’ gewoon voor de kaai wegstuurden. Dat staat in schril contrast met de situatie in 2010, waarin die bedrijven de ‘kleine klanten’ frequent zouden bellen en uitnodigen om toch maar weer te komen voor reparaties en onderhoud. Nieuwe slogan Het onderzoek wijst uit dat met name grote bedrijven zich hieraan schuldig zouden maken. Ook Teus Vlot wordt vaak in één adem genoemd met de ‘grote jongens’, zo bleek. Terwijl Geert Vlot aangeeft dat het Sliedrechtse bedrijf geen enkele (kleine) klant heeft geweigerd in ‘de goede tijd’. Die wetenschap heeft geleid tot bezinning op de vraag hoe het schippers duidelijk is te maken dat het bedrijf, ondanks de door gezond ondernemerschap gegroeide organisatie, “nog steeds met beide benen op de grond staat om tevreden klanten te houden en nieuwe te maken”. Eén van de ideeën is om dat te doen met een nieuwe slogan. Deze moet duidelijk maken dat bij Teus Vlot “nog alles bij het gemoedelijke oude en het professionele is gebleven”. Vandaar de woorden “Zeg maar Teus”. “We hebben veel tevreden klanten en nodigen iedereen van harte uit om dezelfde sfeer en professionaliteit te proeven die voor onze bestaande klantenkring zo vanzelfsprekend is”, zegt Geert Vlot. “Als familiebedrijf staan we dicht bij de mensen, in goede en in slechte tijden. Klanten zijn van harte welkom in de organisatie waar het normaal is dat je met beide benen op de grond staat. Ze horen bij de eerste kennismaking: ‘“Zeg maar Teus.’ Of Geert, of Jan, of Roeland of.........” Aan de Prins Hendrikkade komen vier ligplaatsen voor schepen van 110 meter lengte. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Zaan moeten optimaal zijn.” Ook voor de recreatievaart wil de gemeente verbeteringen langs de Zaan aanbrengen. Daarom is een subsidieaanvraag ingediend om drie nieuwe trailerhellingen te realiseren. Daarnaast worden er walstroomvoorzieningen aangebracht. Kadegeld Naast het verbeteren van de faciliteiten zijn er ook voorstellen gedaan om de kadegelden anders te berekenen. Ter Meulen: “Tot nu toe wordt het havengeld gerekend per 24 uur. Kom je om 17.00 uur aan op dag 1, dan berekenen wij een dagtarief dat geldt tot 17.00 uur op dag 2. Voor het kadegeld geldt een andere rekenmethode: kom je aan om 17.00 uur op dag 1 en ga je weg Duizendste vermelding voor Rafa op Vlootschouw.nl De populariteit van Rafa Scheepsramen in de binnenvaart wordt bevestigd door de nadrukkelijke aanwezigheid van de fabrikant uit Leusden op www.vlootschouw.nl. Op de website met – vrijwel alle – nieuwbouwschepen die sinds 1999 in de vaart zijn gekomen staan inmiddels 1405 schepen. Op 1008 daarvan leverde Rafa ramen, zo blijkt uit bestudering van de leveranciersgegevens. Daarmee behaalde Rafa als eerste bedrijf de mijlpaal van duizend vermeldingen op Vlootschouw.nl. Door op de naam van Rafa te klikken kunnen bezoekers van de schepensite snel naar de eigen internetsite van Rafa: www.rafa.nl (die overigens momenteel onder constructie is). De duizendste vermelding was die op het mts Specht. Vlootschouw.nl ging in augustus 2003 van start. Alle nieuwe (en omgebouwde) schepen waarover De Binnenvaartkrant sindsdien een reportage publiceerde, staan in de databank. De gegevens worden nog steeds uitgebreid. Niet alleen door toevoeging van de schepen die elke veertien dagen in de krant staan. Ook MS Cunera III MS Equador MS Wilhelmina Arina MS Novitas MS Amazone MTS Caroline North MTS Caroline South MS Sarina MB Choice MS River Kwai MS Willem Antoni MS Johanna W MS Toisa Pegasus MTS Patricia MTS Waterpoort MS Vitoriek MS Noorderzon MS Sempira Speera MS Jeanette MS Taling MS Petran MTS Gefo MTS Jeanine MS Vidi MS Veni MTS Somtrans MTS Trimax MS Friendship MTS Serano MS Noordster MTS Mistral MTS Resovar MS Sarina MS Maria D MS Bohemia MS Vectura MS Archeron MTS Atra MTS Scaletta MS Goliath MS Fidelity MS Factofour MS SaronII MS Rosarium MTS Lynn MS Noorderzon MS Avalon MS Princess MS Vigila MS Fiducia MS Sailing Home MS Deo Gratias MS Nicole om 17.00 uur van dag 2, of eerder, dan brengt de gemeente twee dagen in rekening. Het voorstel is om dit gelijk te trekken; dus zowel het kade- als het havengeld wordt dan per 24 uur berekend. Daarmee verbeteren we de service richting de binnenvaartschippers en maken we de haven van Zaanstad weer wat aantrekkelijker als overnachtingslocatie.” Een ander onderdeel in de toekomstplannen voor de Zaanse haven is de intensivering van de samenwerking met Haven Amsterdam. “De havens van Amsterdam en Zaanstad kunnen elkaar versterken door samen te werken, bijvoorbeeld op het gebied van capaciteit. Denk maar aan de drukte tijdens Sail. Bij gebrek aan plaats in de Amsterdamse haven konden cruiseschepen ook in de Zaanse haven terecht.” “Op termijn gaan we ervoor zorgen dat de reserveringssystemen op elkaar zijn afgestemd. Mocht er in Amsterdam geen plaats zijn, dan kunnen zij ook in ons systeem direct een plaats boeken. Dat is een extra service richting de rederijen.“ Tijdens Sail 2010 zijn deze plannen met een aantal rederijen besproken. Ter Meulen: “Zonder uitzondering zijn de reacties bijzonder positief. De afgelopen jaren is het aantal riviercruiseschepen dat Zaanstad aandoet toegenomen tot meer dan 300 per jaar. Nu wij per dag vijf grote schepen een ligplaats kunnen bieden met uitstekende voorzieningen en met de nieuwe tarieven, zal dat aantal toenemen.” veel van de schepen die vóór de start van Vlootschouw.nl in De Binnenvaartkrant aan bod kwamen, waren in de databank opgenomen. Zodoende ging de verzameling al terug tot 1999. Momenteel worden de schepen uit 1998 en 1997 (het beginjaar van De Binnenvaartkrant) toegevoegd. Als dat karwei over enkele maanden gereed is, krijgt de website meteen een nieuw uiterlijk en extra functies en zoekmogelijkheden. Meer informatie: www.vlootschouw.nl MENSEN MET EEN BANK VAN DEGO, ZITTEN ALTIJD GOED! www.degostofferingen.nl Dijkje 1 • Nieuwendijk T 0183 - 401 933 • F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl

De Binnenvaartkrant