Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 22 26 oktober 2010 Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 Wij wensen G. Bout Tankvaart veel succes en een behouden vaart met het mts Nikki. Wij verzorgden de machinekamervloerplaten, beschermkappen en traptreden voor het mts Nikki. MTS NIKKI • 24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. • Accoustische, thermische en cryogene isolatie. • Onderhoud en nieuwbouw. • Asbestverwijdering. • Stellingbouw. • Tracing. • Isolatie matrassen. • Advies. tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND wenst de bemanning van het mts Nikki veel succes en een behouden vaart. Wij wensen G. Bout Tankvaart en bemanning veel succes en een behouden vaart! mts Nikki Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Postbus 274, 3140 AG Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: info@pronkisolatie.nl AFGEBOUWD DOOR TRICO B.V. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 294 0800 F +31 (0) 10 428 0700 E W info@tricobv.nl www.tricobv.nl SHIPYARD TRICO B.V. WENST DE “NIKKI” EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART TOE

De Binnenvaartkrant 23 26 oktober 2010 Congres Inland Terminals is op 24 en 25 november te gast in Marseille In Marseille vindt op 24 en 25 november de vijfde editie plaats van het internationale congres Inland Terminals. Centraal thema is de toegevoegde waarde die havens kunnen creëren als knooppunten in het intermodale netwerk. Na eerdere congressen in Duisburg, Parijs, Amsterdam en Antwerpen vond organisator Confor dit jaar de haven van Marseille bereid om hoofdsponsor van het evenement te worden. De Franse haven, die de laatste weken vooral in het nieuws kwam door de stakingsacties van havenarbeiders, wil zich opwerpen als een haven in expansie. “Marseille was jarenlang een beetje ingedommeld”, aldus Paul Harding van Confor. “Maar sinds een paar jaar waait er een frisse wind. Je merkt dat de haven vooruit wil.” De haven van Marseille is trekker van het project ‘Medlink Ports’, een netwerk van multimodale platforms langs de as Rhône-Saône, waar behalve de zeehaven ook enkele binnenhavens deel van uitmaken. Harding: “De hele strook langs de Rhône is een drukke verkeersader geworden. De regio wil zich promoten als één logistiek geheel.” Internationale sprekers Medlink Ports is een van de vele onderwerpen die tijdens het tweedaagse congres aan bod zullen komen. Het overkoepelende thema is dit jaar de manier waarop havens toegevoegde waarde creëren voor alle spelers uit het logistieke netwerk. Het congres wordt net als de vorige jaren voorgezeten door dr. Karel Vanroye, directeur van Buck Consultants International Belgium. De gastsprekers komen uit heel Europa. Vertegenwoordigd zijn behalve de haven van Marseille ook andere zeehavens (Rotterdam, Antwerpen, Göteborg) en binnenhavens (Bazel). Ook universiteiten (Edinburgh Napier University), binnenlandse terminals (APM Terminals), vaarwegbeheerders en multimodale operators (Contargo) sturen sprekers. Enkele grote verladers, waaronder Proctor & Gamble, komen vertellen hoe zij de ecologische voetafdruk van hun logistieke keten beperkt houden. Tot slot kijkt het congres met twee sprekers uit Brazilië en India naar de rol van binnenlandse terminals in andere werelddelen. Kwaliteit De deelnemers ontmoeten elkaar in l’Espace Bargemon, een modern congres- en theatercentrum in de oude haven van Marseille naast het stadhuis. Tijdens de pauzes is er volop gelegenheid om te netwerken. Het congres wordt geflankeerd door een kleine beurs waarop bedrijven hun producten en dienstverlening kunnen presenteren. Ter afsluiting van het congres staat een bezoek aan de haven van Marseille op het programma. Na eerdere succesvolle edities hoopt organisator Confor ook dit jaar een kwalitatief programma aan te bieden. “De kwaliteit van de sprekers is bij ons altijd primordiaal (fundamenteel, red.). Met dit programma beogen we opnieuw een informatief congres waar de deelnemers iets van opsteken.” Kijk voor het volledige programma en om aan te melden op www.inlandterminals.com. Buurs laat niemand in de kou staan DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer Buurs Scheepstechniek aan de andere kant van de lijn hoort dat “de kachel het laat afweten en er tegen de avond gevaren moet worden”, zijn ze voor reparatie in reistijd aan boord. Buurs is onder andere oliestookspecialist en laat niemand in de kou staan. Pas als de storing of het karwei achter de rug is, gaan ze naar huis. Buurs levert, repareert en reviseert tevens allround scheepstechniek. Wanneer zo’n luchtreus zijn schaduw over weg en akkers veegt en decibels de radio kleineren, is Schiphol in de buurt en gaan we gevoelsmatig op vakantie. De tomtom houdt ons echter aan de grond en maant de roerganger stuurboord uit naar Buurs Scheepstechniek aan de Witteweg 20 in Aalsmeer. Johan Mellema en Dennis Thijssen zijn de eigenaars. Beiden trekken het ketelpak aan wanneer de overige drie medewerkers het wegens drukte niet bolwerken. Buurs Scheepstechniek ging in 2005 klein van start en groeide uit tot gerenommeerde grootheid in oliestookketels. Hierin vertegenwoordigt Buurs het Spaanse merk ROCA, een firma die elk type oliestookketel en radiator van hoge kwaliteit produceert. Naast de zon wordt Spanje grotendeels opgewarmd door oliestook, waarbij Roca welvaart. Het materiaal past op schepen, evenals op locaties aan de wal, zoals in vakantiehuizen en boerderijen. Kortom: waar het gas als brandstof nog niet is doorgedrongen. In radiatoren heeft Buurs een grote diversiteit; afwijkende modellen worden op wens gemaakt. Voor nostalgische inrichting staan er gietijzeren radiatoren in de showroom. Het zijn replica’s van oude mallen (rond 1900), die in Spanje nog geproduceerd worden. Buurs heeft complete verwarmingssystemen voor plezier- en beroepsvaart. Voor divers gebruik levert het bedrijf ketels tot 1100 kW. Zo is er ook een universele allesbrander, die op soja of gebruikt frituurvet brandt. Op voorwaarde dat er plantaardige brandstof wordt gebruikt, is de uitstoot hiervan CO 2 -neutraal. Buurs is ook nog sponsor van een ketel die het energieschip Berezina verwarmt en volledig op biodiesel draait. Scheepstechniek Met uitzondering van motoren en hydrauliek omvat Buurs Scheepstechniek een breed productenpakket, zoals scheepsbenodigdheden, gereedschap, pompen boilers, hydrofoors, drink- en vuilwatersystemen, navigatie en veiligheid. De firma functioneert voor 70 procent in de vervangingsmarkt en heeft voorraad. Is een product niet op voorraad, dan lost het ‘Buursnetwerk’ dat zo snel mogelijk op. Het probleem van de klant is de uitdaging voor Mellema en Thijssen. Oliegestookte ketels In CV en Combi uitvoering In open en gesloten uitvoering Compact formaat Hoog rendement 23 tot 58 kw Geintegreerde brander, pomp en expansievat Geluid arm ( geen afvoer demper nodig) CE Keurmerk duurzaam & betrouwbaar “We zijn ook dealer van de veel gebruikte ‘Jabsco’-pomp, die we tevens reviseren. Bij revisies en onderhoud van olieketels hoor je dikwijls: ‘De firma die het vroeger voor ons deed, is ermee gestopt.’ Het is klein maar dankbaar werk”, aldus Johan Mellema, die in 2005 uit de ICT-sector stapte en dit bedrijf in scheepstechniek startte. Net als zijn compagnon woont hij op een schip en dan nog wel een klipperaak waar zo nu en dan stevig mee gezeild wordt. Dennis verblijft met zijn gezin op een oude stoomboot uit 1860, nog uitgevoerd met een ramsteven. De affiniteit met water en schepen van de twee bewijst het blad De Bokkepoot op tafel, waarin onder andere het historisch schip centraal staat. Geen twijfel mogelijk, na luchtvaart komt scheepvaart in Aalsmeer. Of in andere volgorde? Mts Nikki in de vaart >> Vervolg van pagina 21 Schoonpapa Gerrit van Ochten verdient hier zeker vermelding, wegens zijn welwillende ‘handen spandiensten’, alsook zijn geslaagde poging om de Nikki op te poetsen. Bij dat laatste speelde Shipyard Trico eveneens een belangrijke rol. Met name Trico-voorman Robert Joosten, die samen met zijn crew ‘afbouw met een vernislaagje’ realiseert. De rvs swing-away type S-tankdeksels hebben topkwaliteit en zijn made in Servië, evenals de blitse letters op de boeiing. “We hebben er plezier in om er wat van te maken.” Stille kracht De uitstekende faciliteiten op de Bomex-4 werf maakten het mogelijk om rvs langs de bolders, letters et cetera aan te brengen. “Het kan er maar op zitten”, zegt Geert, die zijn tijd even moet verdelen tussen nieuwbouw en nieuwe klasse van zijn andere tanker, de Sascha. Ook de schroefasleiding is in Servië ingebouwd en het leidingwerk is prefab aan dek gelegd. Als we de Kampers-stuurhut binnenstappen, worden onze schoenen ultraviolet verlicht door Electric Marine Support. EMS heeft de elektrisch equipement verzorgd en steekt bij deuren, trappen en in het gangboord de lamp aan. De Wessels-lessenaar schittert in kwaliteit en met Falconline- apparatuur van Radio Holland. In de machinekamer betrappen we kapitein Marco van Sluis ‘in dialoog’ met de door Koedood geleverde 1278 pk Mitsubishi. “Gisteren hebben we proefgevaren. Prima gelukt; dus verdient deze stille kracht het voor een foto even opgepoetst te worden.” Door met een tanker te varen leer je diplomatie, presentatie naar de wal toe evenals met veiligheid en terminal engineers omgaan. En ook met journalisten, merken we. Marco – die studeerde op het STC, net als zijn vriendin die op de Nikki heeft aangemonsterd – voer reeds op de voormalige Nikki en stond ook op de Sascha al aan het roer. Deze nieuwe is zijn project en heeft de X-factor. NIEUWBOUW EN REPARATIE ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Copied successfully!

Binnenvaartkrant