Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 26

De Binnenvaartkrant 2 26 oktober 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. INT. GEZ. KAPT. TE KOOP AANGEBODEN: SHIPCREW ZOEKT BINNENVAARTONDERNEMING op mts Artega, loon en vrije In Rotterdam-Zuid, een leuk i.o.v. MS MUTATIE ZOEKT tijd overeen te komen. 2-kamer appartement voorheen 1x(licht)matroos i.b.v. ondersteuning van de zetel te Tel: 0031-615.95.10.48 3. Nette keuken met ingebouwde dienstboekje met functie Luxemburg. OPERATIONEEL koelkast, combimagnetron, was- (licht)matroos vaar/verlof i.o. MEDEWERKER (M/V). TE KOOP en droogautomaat. Badkamer loon comf.CAO. In bez van rijbewijs. Voldoende Woonark te Maasbracht met met ligbad. Snel te aanvaarden info@shipcrew.nl kennis Ned., Frans & Duits. vaste ligplaats, € 185.000,- k.k. € 87.500 k.k. Kennis van binnenvaartsector Inl: 06-51034674 010-4862284 = pluspunt. Sollicitatie + CV per mail GEZOCHT WEGENS ZIEKTE GERWIL CREWING ZOEKT Help naar : erik@shipping.lu enthousiaste kapitein voor Functie: lichtmatroos of 85 metertanker, Rijnpatent, matroos voor ms Elmaro. vluchtelingen BOTERMAN TECHNIEK BV radar ADNR. Eigen woning Functievereisten: i.b.v. repareert /reviseert alle ter beschikking. dienstboekje met functie hun dromen merken boegschroeven en Veel bespreekbaar eventueel lichtmatroos/matroos. Vaar/ autolaadkranen ook op locatie overname het schip op varen verlof i.o. loon conform CAO. waarmaken! (tandwielkasten enz participatie ook mogelijk. www.gerwil.com op voorraad) Tel. 06-52666021 Giro 999 Den Haag Tel. 06-54287373 GYRON CREW ZOEKT www.vluchteling.org WIJ ZOEKEN i.o.v. MS South Carolina, TE KOOP voor 1000-tonners, droge lichtmatroos en/of matroos nieuwe boegschroef, lading, A1 internationale vaart, i.b.v. dienstb. met functie schroef 1200 550PK, schippers(stellen). lichtmatroos/matroos. Vaar/ klein boegschroefje 100 pk VOOR INFO: +31418572444 verlof i.o. loon conform CAO. schroef 500mm. Tel. 015-2563764 Boterman techniek bv OCEANRIVER ZOEKT: Tel. 06 54287373 i.o.v Ms Friendship TE KOOP WORD VRIEND lichtmatroos ibv dienstboekje Boegschroef 360 gr + Daf VAN EEN VLUCHTELING TE KOOP met functie lichtmatroos. diesel 1160, 270 pk, Radiogr. bedieningen voor uw Vaar / verlof i.o. loon conform dubb. bediening, Sperry River autokraan. enz bijv CAO. radar, autopiloot. 8 knops € 550,00. Tel. 0041.4350.16455 Mail@devlieland.nl www. Boterman Techniek BV Email: sales@ Tel. 06-54287373 oceanrivercontractors.com GEZOCHT MATROOS Ned.sprekend op mvs UW OPTICIEN KOMT AAN OCEANRIVER ZOEKT: vaar/verlof i.o. loon cao. BOORD! i.o.v. MS Niala lichtmatroos Tel. 06-13128343 BRILINFO. vakopticien komt op ibv dienstboekje met functie verzoek aan boord voor lichtmatroos.Vaar/verlof i.o. oogmeting/verkoop. loon conform CAO. Krabbendijkestr, te R-dam, Tel. 0041.4350.16455 vlakbij de Waalhaven. Email: sales@ Tel. 06-51110075 oceanrivercontractors.com GERDA BRUSSÉ, OCEANRIVER ZOEKT: de coach voor emotionele i.o.v. ms Carla problemen bij kinderen tot lichtmatroos of matroos jong volwassenen. Ik kan de met dienstboekje functie realiteit niet veranderen, wel lichtmatroos of matroos. de beleving van de realiteit. Vaar/verlof i.o. Tel. 06-23225177 loon conform CAO. www.nlpkindercoaching. Tel. 0041.4350.16455 com, www.gerdabrusse.nl Email:sales@ oceanrivercontractors.com INTERFLUVIAL SHIPPING BV zoekt voor zijn mts een BOEGSCHROEF UNIT. STUURMAN met vaarbewijs, van Ballegooy 360∅ loon boven CAO, met stuurrooster met DAF 615 vrijetijdsregeling kost en reizen ca. 120pk, schroef 600 mm. vrij. Studie word vergoed. € 3750,- Tel. 06-55823022 Tel. 06-51433163 RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl AIS gereed! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 1x 9,60 14,75 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 .nl * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 26 oktober 2010 “Kansen voor duurzame ontwikkeling van binnenhavens” Paul van Gurp, hoofd Binnenvaart en Vaarwegen van het nieuwe ministerie van Infrastructuur en Milieu: ”Een versnipperde sector kan nooit krachtdadig optreden.” (foto Jan Johan ten Have) >>Vervolg van pagina 1 Van Gurp noemde geen bedrag dat de overheid zou kunnen investeren in meer samenwerking in de binnenvaart. Wel vindt hij dat de overheid geld moet steken in het wegwerken van achterstallig onderhoud en de aanpak van capaciteitsproblemen van de vaarwegen, optimaal gebruik van bestaande infrastructuur, versterken van de concurrentiekracht en de kwaliteit van blueports. ‘Blueports’ is de benaming voor clusters van binnenhavens en bedrijventerreinen die deel uitmaken van het binnenvaartnetwerk. Naast investeren ziet hij groeimogelijkheden door lokale en regionale infrastructuren optimaal te gebruiken. Ambitieus Van Gurp legde uit dat de ambitie om het aandeel van binnenvaart in de goederenstroom van zeehavens naar het achterland de komende kwart eeuw uit te breiden van 31 naar 45 procent voor de sector een enorme uitdaging betekent. “Het gaat niet om een toename van 14 procent, maar om een vervijfvoudiging van het vrachtvolume. Beschikbaarheid van voldoende natte bedrijventerreinen is een succesfactor voor het optimaliseren van de potenties van de binnenvaart’’, aldus Van Gurp. ,,Een landelijk netwerk van vaarwegen en blueports maakt daarvan integraal deel uit.’’ Adjunct-directeur Koen Overtoom van de Haven van Amsterdam becijferde tijdens het congres de rol van de binnenvaart in de modal split: “Waar in 2008 dagelijks 85 binnenschepen nodig waren, zijn dat er naar verwachting in 2025 308. Ofwel 8.493 TEU wordt 30.821 TEU. Het komt ook op alle binnenvaartterminals af om dit te faciliteren.” Volgens hem staan de blueports sinds kort beter op de bestuurlijke agenda, na een studie naar kansen en bedreigingen: “Lokale bestuurders zien het belang van binnenhavens en zijn bereid om te investeren.” “De capaciteit is tot 2020 voldoende, maar daarna ontstaan knelpunten. De uitdaging zit in het beschikbaar stellen van ruimte. Verder is er nog veel winst te boeken op organisatorisch vlak, professionalisering van beheer en samenwerking.” Irene van Dongen van Buck Consultants zei tijdens het congres dat in havengemeenten onvoldoende regie op havenontwikkeling en -beheer bestaat. Er zijn te veel afdelingen betrokken, gemeenten hebben onvoldoende kennis in huis, de havenmeesters hebben te veel taken en er is onvoldoende geld. Van Dongen pleit voor een pragmatische aanpak. “We bouwen een sterk team, benoemen de motivatie, brengen de huidige situatie in kaart, werken aan kennisontwikkeling, verkennen de meerwaarde van samenwerken, maken concrete actieplannen (operationeel, financieel en economisch) en bieden houvast bij implementatie.” “Met oog voor valkuilen – zoals te weinig sturing en communicatie – biedt professionalisering van havenbeheer kansen, als basis voor een duurzame ontwikkeling van binnenhavens.” Schipper veerpont verdrinkt na aanvaring Door Hans Heiligers Bij een aanvaring tussen een binnenvaartschip en de veerpont AA op het Amsterdam-Rijnkanaal is de veerschipper overleden. Het RWS-voetveer tussen Nieuwer ter Aa en Breukelen werd vrijdagochtend 22 oktober om 7.00 uur aangevaren door het Duitse motorschip Stadt Fürth. Meteen werd groot alarm geslagen. Lange tijd was onbekend of en hoeveel passagiers aan boord waren ten tijde van het ongeluk. Die bleken er niet te zijn. De veerpont sloeg om. (foto’s Hans Heiligers) De pont is eigendom van Rijkswaterstaat en wordt sinds 2003 geëxploiteerd door SwetsODV. Dat bedrijf meldde dat de schipper van de pont, Hendrik Plomp (1954), dertig jaar ervaring als binnenvaartschipper had voordat hij twee jaar geleden een van de schippers werd op de AA. Op de eigen website schreef Swets- ODV: “Directie en medewerkers zijn zeer aangeslagen door het verlies van een fijne en hardwerkende collega. Hun gedachten gaat uit naar de vrouw, kinderen en andere familieleden van de heer Plomp.” Duikers hebben de met kiel omhoog liggende veerpont onderzocht, maar vonden geen slachtoffers. Toen de kans op overlevenden was opgegeven, ging het KLPD over op dreggen. In de loop van de middag werd het stoffelijk overschot van de veerman gevonden. Via de regionale radio werden mogelijke getuigen en mensen die bekenden misten dringend opgeroepen zich te melden. Op die manier probeerde men te kunnen vaststellen of er tijdens de aanvaring passagiers aan boord waren. Dat bleek niet het geval te zijn geweest. Herfstvakantie Wigle Visser woont aan de dijk, op een steenworp afstand van de veerstoep. Zijn echtgenote zou vijf minuten na het ongeluk ook op het pontje stappen. Visser is vol lof over de hulpverlening: “Binnen een kwartier stond de Kanaaldijk vol met hulpverleners.” Ook vanuit de lucht is (met warmtecamera’s) onmiddellijk gezocht naar mogelijke slachtoffers. Het Amsterdam-Rijnkanaal werd afgesloten in beide richtingen. Er ontstonden aan beide zijden lange files met wachtende schepen. Op de Kanaaldijk stonden veel scholieren die normaal gesproken tussen 07.00 en 08.00 uur tot de klantenkring van de veerdienst behoren. Dankzij de herfstvakantie was dat nu niet het geval. Het KLPD heeft uitgebreid onderzoek gedaan aan boord en langszij het ms Stadt Fürth. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid heft ter plekke informatie verzameld. Mogelijk stelt de raad een onderzoek in. Inspectie van de plek waar het Duitse motorschip de pont geraakt moet hebben. Wat betekent garantie? We kennen het woord vooral van de nieuwe staafmixer die je bij de Mediamarkt koopt. Je krijgt er een velletje bij dat er officieel uitziet, met daarop - ook al is het een Philips - in het Engels: Warranty. STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Bij de kassa krijg je te horen dat je bonnetje tevens je garantiebewijs is. Dat andere papiertje kun je weggooien (en doe dat nou maar, want met je verzameling apparaten en zelfbouwmeubels is het toch al een chaos met al die handleidingen). Hier betekent garantie dat de producent borg staat voor de kwaliteit van het product. Aan Philips’ garantie ligt een uitgekiende kansberekening ten grondslag. Een percentage van de producten geeft de geest binnen een jaar. Dat percentage moet zo laag zijn dat het vervangen van de staafmixers gemakkelijk kan Vertrouwen? Ik ben toch niet gek? worden betaald uit de marge tussen de kostprijs en de verkoopprijs aan de groothandel. Een bedrijf staat of valt met de nauwkeurigheid van dat soort berekeningen. Geef je te weinig garantie, dan verkoop je niks, geef je te veel, dan verdien je niks. In de binnenvaartmarkt betekent het geven van garanties meestal dat er zekerheid wordt verstrekt over toekomstige lading. Nou kun je als producent van staafmixers aardig beïnvloeden wat de kwaliteit van je product is. Hoe meer je in apparatuur en mensen investeert, hoe beter het product (zou je denken). Waar die zekerheid over toekomstige lading vandaan komt, is minder helder. Je hoort verhalen over tankvaartbevrachters die prachtige vergezichten schilderen over grote ladingstromen en droombesommingen. En over het blinde vertrouwen van ondernemers die op basis van die vergezichten nieuwe schepen bouwen met megaleningen die banken net zo gemakkelijk verstrekken. En allemaal baseren ze zich op de intuïtie van de bevrachter die zelf nauwelijks risico loopt. Zijn garantie zou moeten betekenen dat hij voor vervangend werk moet zorgen als de beloofde ladingstromen onverhoopt niet toereikend zijn. Wat nu gebeurt is dat Mediamarkt je kapotte staafmixer met garantiebewijs en al in de vuilnisbak gooit en vraagt of je gek bent. Het meest raadselachtige is het rotsvaste vertrouwen dat zelfstandige ondernemers hebben in de beloftes van bevrachters. Misschien ligt daar wel de hoop voor de sector. Kennelijk zijn binnenvaartondernemers in staat anderen te vertrouwen. Er moet alleen wat gesleuteld worden aan hun richtinggevoel. Zo gek is dat niet.

De Binnenvaartkrant