Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 26 oktober 2010 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Voor een duwboot zoeken wij een: ZZP KAPITEIN Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl GEVRAAGD MATROOS OP CONTAINERSCHIP BOLERO 2wk op / 2 wk af, Nederlandse condities. Tel.: 06-53139586 D EGROOTE HANS BVBA VERKOOP EN HERSTELLING VAN BOEGSCHROEVEN VENTE ET RÉPARATION DES PROPULSEURS D’ÉTRAVE +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN ß ß ß ß ß ß ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN HERMOTORISERINGEN AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 11 26 oktober 2010 ‘Boost’ voor binnenvaart in Brussel De Brusselse regering gaat de komende vier jaar 123 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van de haven en de kanaalzone. Dat staat in het beleidsplan van de Brusselse havenminister Brigitte Grouwels. Europese RISwebsite online Sinds kort is de nieuwe website voor River Information Services (http://ris.vlaanderen.be) online. Op deze meertalige site wordt RIS-informatie uit alle Europese binnenvaartlanden samengebracht. Men vindt er onder meer een overzicht van de bestaande AIS-toestellen, leveranciers en subsidieregelingen bij aankoop. Andere RIS-toepassingen zijn de elektronische berichten aan de schipperij en de elektronische aanmelding bij sluizen. Ook kan men via de site elektronische vaarkaarten downloaden en de verkeerssituatie en waterstanden op de grote Europese rivieren volgen. Het viertalige RISportal is gefinancierd via het Europese TEN-T-programma en kwam tot stand in samenwerking met het Vlaamse ministerie van Mobiliteit. Ook de Vlaamse vaarwegbeheerders en Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) waren bij het project betrokken. PBV verzorgt het beheer en het onderhoud van de nieuwe site. Sagrex investeert in binnenvaart Grouwels kondigt de verdere ontwikkeling van de containerterminal nabij de Van Praetbrug aan, zowel qua capaciteit als dienstverlening. De terminal moet niet alleen groeien in volume, maar ook een depot voor lege containers en een hersteldienst krijgen. In dat kader zal het aangrenzende Schaarbeek-Vorming worden ontwikkeld voor logistieke activiteiten. Ook een 8 hectare groot terrein aan de Havenlaan krijgt een logistieke bestemming. Om het zuiden van Brussel te ontsluiten voor 2-laagscontainertransport moeten de bruggen over het kanaal omhoog naar 5,25 meter. Daar wordt nog deze legislatuurperiode werk van gemaakt. Bij de bouw van nieuwe bruggen zal eveneens rekening worden gehouden met de 2-laagse containervaart. Verder zijn er plannen om een tweede containerterminal te realiseren in het zuiden van Brussel voor de distributie en het goederenvervoer vanuit Brussel in de richting van Charleroi. Minister Grouwels wil deze plannen de komende maanden verder concretiseren. Ze verwacht dat het vervoer via het water hierdoor een ‘boost’ zal krijgen. Ze wil ook de aan- en afvoer van bouwmaterialen per schip naar bouwplaatsen stimuleren. “De haven heeft het goede Contargo: eigen kantoor in Antwerpen In Tailfer (Lustin) is sinds enkele weken de nieuwe laadkade van Sagrex in gebruik, producent en leverancier van aggregaten op de Belgische en Nederlandse markt. De overslaglocatie bevindt zich aan de rechteroever van de Boven-Maas. Er is een oplossing bedacht om de goederen over te slaan zonder de oevers van de rivier aan te tasten. Binnenschepen kunnen aanmeren aan houten staketsels over een lengte van 120 meter. De werken werden uitgevoerd in samenwerking met de autonome haven Namen. Dit voorjaar heeft Sagrex zijn laadapparatuur geïnstalleerd. Die bestaat uit een transportband waarmee zandsteen uit de groeve rechtstreeks in de voorbeeld gegeven bij de sanering van de vervuilde Carcoke-site”, aldus Grouwels. “Ook de gewestelijke administratie Mobiel Brussel maakte bij de aanleg van metrostation Delacroix gebruik van de waterweg. Ik doe een oproep aan de privé-sector om dit voorbeeld te volgen.” Efficiëntietoets Tegen 2018 wil de Brusselse regering de verkeersdrukte rond de hoofdstad met 20 procent terugdringen. De haven moet hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Maar het beleidsplan van minister Grouwels heeft ook oog voor de andere functies van de haven. Zo komt er op de linkeroever van het Becodok een park met recreatieve zone. Verder zijn er plannen voor twee passagierterminals in de Voorhaven en het Becodok. Met het oog op de ontwikkeling van duurzame gebouwen en projecten gaat de haven ook de komende vier jaar samenwerken met een architect. Het lichtplan, waarbij belangrijke gebouwen en monumenten in het Rijncontainervervoerder Contargo heeft een kantoor in Antwerpen geopend. Het nieuwe kantoor gaat zich onder de naam Contargo Network Service (CNS) richten op niet-standaard multimodale containertransporten. CNS zal zich specialiseren in het samenstellen van combinaties tussen binnenschip, spoor en truck. De afgelopen jaren coördineerde Contargo de Antwerpse markt vanuit zijn kantoor in Zwijndrecht (Nederland). Ongeveer 45 procent van de Contargo-transporten loopt inmiddels via Antwerpen. “Met een eigen kantoor in Antwerpen kunnen we deze klanten beter van dienst zijn”, laat het bedrijf weten. Met Anita Daverveldt en Wim Vertongen wordt het nieuwe kantoor bezet door twee logistieke professionals. Daverveldt heeft veel deskundigheid opgebouwd in het Europese containerspoorvervoer en werkte onder meer op de spoorafdeling van containerrederij CP Ships. Vertongen werkt sinds juni 2010 bij Contargo en kwam van logistieke dienstverlener Wim Bosman. Hij heeft jarenlange ervaring in de logistiek en heeft zich vooral ontwikkeld tot specialist in het trimodale containerverkeer. schepen kan worden geladen. De laadsnelheid bedraagt 300 ton per uur. Sagrex Lustin verscheept 45 procent van de jaarlijkse productie per schip. In het verleden werden de schepen geladen in Maizeret, op 20 kilometer van de groeve Lustin. Dankzij de nieuwe kade, die 600.000 euro gekost heeft, worden jaarlijks 9.000 vrachtwagens van de weg gehouden. (foto SPW-DPVNI) De containertransporten van en naar Brussel stegen in de eerste helft van dit jaar met 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. (foto Sarah De Preter) havengebied extra verlicht worden, wordt verder uitgerold. Om de veiligheid te verhogen investeert de overheid in omheiningen, cameratoezicht, controle en permanente bewaking. Alle projecten uit het beleidsplan Sedisol lost Waals slibprobleem op De fabriek kan jaarlijks 300.000 kuub verontreinigde baggerspecie verwerken. Langs de oever van de Samber in Farciennes heeft de firma Sedisol haar nieuwe installatie voor het reinigen van vervuilde baggerspecie officieel ingehuldigd. De fabriek is sinds enkele maanden in bedrijf. Ze kan jaarlijks 300.000 kuub verontreinigde baggerspecie verwerken. moeten wel een efficiëntietoets doorstaan. Daarbij wordt gekeken of ze financieel haalbaar zijn, nut hebben op de lange termijn en een goed evenwicht creëren tussen de verschillende functies van de haven. Sedisol werd in 2004 opgericht op initiatief van de firma Ecoterres, de autonome haven van Charleroi en de Waalse milieumaatschappij Spaque. Het bedrijf testte gedurende enkele maanden een methode voor het behandelen van verontreinigd baggerslib. Nadat het vergunningswerk rond was, verhuisde Sedisol afgelopen lente naar Farciennes. Daar worden verontreinigingen in de aangevoerde baggerspecie onschadelijk gemaakt, waarna het slib kan worden hergebruikt in de bouw of groenvoorziening. Dankzij de nieuwe installatie kunnen de dringend noodzakelijke baggerwerken op de Waalse rivieren eindelijk worden aangepakt. De laatste twintig jaar is in Wallonië nauwelijks gebaggerd. Dat heeft te maken met het problematische beheer van de baggerspecie aan land. Het slib geldt als afval en is daardoor onderworpen aan allerlei milieu- en gezondheidsregels. De Waalse regering plant nu een inhaalslag, waarbij twee miljoen kuub slib uit de rivieren wordt verwijderd. Ongeveer 60 procent daarvan is verontreinigd met zware metalen, koolwaterstoffen en andere schadelijke stoffen. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant