Views
2 years ago

2010-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Haven
  • Wensen
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 22 - 26 oktober 2010 Schepen naar Rhône GSK-Brokers verkoopt regelmatig schepen naar de Rhône. Onlangs vertrok een 110-meterschip en het volgende schip dat naar Frankrijk vertrekt is ook al weer verkocht. “Er is veel belangstelling”, zegt Walter Poppe, die het zeetransport vanuit België regelt. “Vooral voor jonge containerschepen.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Fachkongress in Marseille Am 24. und 25. November findet in Marseille der fünfte internationale Fachkongress ‘Inland Terminals’ statt. Zentrales Thema ist die Rolle der Häfen als Wertschöpfungszentren im intermodalen Netzwerk. Der französische Seehafen, wo seit einigen Jahren ein frischer Wind weht, will sich profilieren als ein Hafen in Bewegung. Op het lijf geschreven Jenny Klein-Seine (ex ms Isola) is onder meer echtgenote, voormalig penningmeester en dito voorzitter van LOVT, gewezen Censis-bestuurder, lid van vele commissies en sinds dit voorjaar contactfunctionaris bij Het Kennisweb. Wie haar kent weet dat deze boeiende baan haar op het lijf is geschreven. 13 27 33 Verkeerscentrale koninklijk geopend Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Prinses Margriet en prof. Pieter van Vollenhoven luisterden donderdag 21 oktober aandachtig naar de uitleg van havenmeester René de Vries over het werk van de verkeersbegeleiders op de Verkeerscentrale Rotterdam. Het echtpaar had de (ver)nieuw(d)e centrale aan de Oude Maasweg in de Botlek even daarvoor geopend. De centrale is om de toren van de vormalige Verkeerscentrale Botlek heen gebouwd. De verkeersbegeleiding door Havenbedrijf Rotterdam gebeurt nu vanaf nog maar twee locaties: Verkeerscentrale Rotterdam en Verkeerscentrale Hoek van Holland. Die laatste krijgt nog een grondige modernisering. Daarna ais het Havenbedrijf toegerust om de verwachte toename van het scheepvaartverkeer met de huidige graad van veiligheid te blijven afhandelen. Dat prinses Margriet de opening verrichtte komt door de bijzondere band die ze heeft met de Rotterdamse haven, zo zei president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf. “Op dit moment werkt het Havenbedrijf aan de aanleg van een nieuwe Prinses Margriethaven op de Maasvlakte 2. Prinses Margriet opende in 2001 ook het World Port Center, het huidige hoofdkantoor van Havenbedrijf Rotterdam. Bovendien opende prins Bernhard in 1956 de eerste Rotterdamse walradar.” (foto MGR) (kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor meer foto’s en achtergronden) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Melanie Schultz zendt komende week advies Verberk naar Tweede Kamer Samenwerken met verladers DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Binnenvaartambassadeur Arie Verberk heeft zijn conclusies over de structuur van de binnenvaart ingeleverd bij de minister van Verkeer & Waterstaat, Camiel Eurlings. Diens opvolger, minister Melanie Schultz van Infrastructuur een Milieu, zal de resultaten van Verberks werk de komende week aan de Tweede Kamer zenden. Op het ministerie wordt niet langer geheimzinnig gedaan over de inhoud ervan. Verberk ziet geen korte termijn-oplossingen voor de huidige problemen in de binnenvaart. Voor de lange termijn komt Verberk met de aanbeveling – zoals zovelen voor hem deden – dat de schippers moeten gaan samenwerken: met elkaar, met de verladers en met de overheid. Versnippering Hoofd Binnenvaart en Vaarwegen van het nieuwe ministerie van Infrastructuur en Milieu is Paul van Gurp. Hij lichtte tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB) op vrijdag 15 oktober in Kampen al een flinke tip van de sluier over de aanbevelingen van Verberk. Hij noemde de “versnippering van de binnenvaart” een bedreiging voor de sector. Van Gurp: “Iedereen knokt voor zijn eigen boterham. Daardoor ontstaat versnippering en daarmee een gebrek aan professionaliteit en samenwerking. Een versnipperde sector kan nooit krachtdadig optreden. De sector moet zich realiseren dat massa zorgt voor slagkracht om de groeipotentie te benutten." "Er zijn structuurversterkende matregelen nodig om die potentie te benutten, maar daarvoor moeten partijen zoals scheepvaartbedrijven, verladers, havens en overheden gezamenlijk optrekken.’’ Lees verder op pagina 3 >> HDM REVISIE VERKOOP REPARATIE ONDERDELEN HERMOTORISERING HOLLAND DIESEL MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM

De Binnenvaartkrant