Views
2 years ago

2010-21

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Waar
  • Rotterdam
  • Meter

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 21 - 12 oktober 2010 Nieuwe kansen Als toekomstig gebruiker ziet Emmanuel Maas van de Belgische groep De Cloedt met de Seine-Scheldeverbinding mogelijkheden voor grotere volumes én nieuwe transportstromen. “Het levert een kostenbesparing op, waardoor we nieuwe businesskansen kunnen creëren. Parijs zal een belangrijke achterlandhaven worden.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Schließung droht Wenn nicht bald in die Infrastruktur des Hafens Lübbecke investiert wird, so droht dem Umschlagplatz am Mittellandkanal mittelfristig die Schließung. Der Ausschuss für Wirt schaft und Standortentwicklung der Stadt Lübbecke hat die Stadtwerke als Eigentümer des Hafens beauftragt umgehend die notwendigen Investitionen vorzunehmen. 17 29 35 Mijlpaal voor de binnenvaart Botterwerf Elburg heeft sinds kort een historische botterwerf. Die is gevestigd op de locatie waar tot 2007 scheepswerf Balk actief was. Eigenaar is de Elburger Botterstichting. “Het is niet de bedoeling dat de werf uitsluitend voor onze schepen wordt gebruikt. Wij willen een bijdrage leveren aan het voortbestaan van varend cultureel erfgoed.” Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De opening van het Alpherium op vrijdag 1 oktober zal één van de laatste officiele daden zijn geweest van de laatste minister van Verkeer & Waterstaat. Camiel Eurlings wordt namelijk opgevolgd door Melanie Schultz van Haegen als minister van Infrastructuur en Milieu (een samenvoeging van V&W en VROM). De grote containerterminal in Alphen aan den Rijn met twee portaalkranen is al bij de start goed voor minimaal 60.000 containers per jaar. Hiermee is het Alpherium meteen één van de grotere inland terminals van Nederland. Het is voor de hele sector binnenvaart een mijlpaal, dat er in Alphen zo’n grote waterterminal is gevestigd, op korte afstand van de Rotterdamse haven. Succesvol exploiteren kan dankzij een unieke combinatie van import- en exportstromen. De export van Heineken is een pijler onder de terminal. De afgelopen jaren hebben Heineken en de exploitant van de terminal, Van Uden Group, samen met de provincie Zuid-Holland, V&W, Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en de gemeente Alphen aan den Rijn gewerkt aan de ontwikkeling van het gebied Steekterpoort, aan de Gouwe ten zuiden van Alphen aan den Rijn. Meer over de terminal op www.binnenvaartkrant.nl. (foto Ries van Wendel De Joode) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Boekje met kostprijzen voor 60 verschillende reizen Tankvaart diep in de malaise In het crisisjaar 2009 deed de binnentankvaart het naar verhouding nog niet zo slecht. In 2010 klinkt een ander geluid. De tankvaart kampt al het hele jaar met lage vrachtprijzen en door de toename van het aantal schepen is er nauwelijks licht aan het einde van de tunnel te onderscheiden. De OPTO heeft NEA opdracht gegeven een boekje samen te stellen met concrete voorbeelden van kostprijzen voor zestig verschillende soorten van vervoer met tankers. Ook bevrachters in de tankvaart kampen met problemen. In Duitsland dreigen naar verluidt drie kantoren in acute problemen te komen. In Nederland is van één kantoor bekend dat het de financiële verplichtingen niet kan nakomen. Dat heeft directe gevolgen voor varende ondernemers die op basis van garanties van die kantoren een hypotheek voor nieuwe, dubbelwandige tankers konden afsluiten. Het aantal dubbelwandige tankers is medio volgend jaar zo groot dat er voldoende capaciteit is om het volledige ladingpakket te vervoeren. “Er bestaan nu twee vloten naast elkaar”, zegt Robert Tieman, beoogd directeur van het CBRB. “Een enkelwandige vloot en een dubbelwandige. Er zijn dit jaar 90 tankers bijgekomen, vorig jaar 95. Zeven jaar geleden kwamen er 12 tankers per jaar bij. Het gaat hierdoor helemaal mis. Als je 20 miljoen ter beschikking hebt voor een sloopregeling, waarbij 90 tot 120 euro per ton wordt betaald voor sloopschepen, dan raak je misschien honderd oudere schepen kwijt. Veelal kleinere schepen, zodat je ongeveer een half jaar nieuwbouw compenseert.” De tankvaart heeft dus te maken met een duidelijke overcapaciteit. Dat beeld wordt bevestigd in de markt. De huidige tankvaartmarkt is schraal, maar niet extreem ten opzichte van een aantal jaar geleden, aldus een bevrachter. Er liggen wel schepen enkele dagen stil, maar dat is niet voor het eerst. Er is echter zo’n groot aanbod van laadruimte, dat er onmogelijk een goede prijs kan worden bedongen. >> Lees verder op pagina 3 HDM DEUTZ CCRII AGGREGATEN 12,5 kVA t/m 85 kVA HOLLAND DIESEL MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

Binnenvaartkrant