Views
4 years ago

2010-20

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Eerste
  • Werkendam
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 28 september 2010 Wij feliciteren Ireen Tank B.V. van harte met het mts Ireen. www.cornetgroep.nl Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 39 28 september 2010 Vripack en Jetten Yachting ontwikkelen Gamma 20, jacht voor Italiaanse markt Nederlandse degelijkheid met Italiaans temperament DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Guido en Martha Bonandrini van de Italiaanse jachtenbouwer Gamma Yachts hielden op vrijdag 27 augustus het eerste exemplaar van hun nieuwe model, de Gamma 20, ten doop. Dit gebeurde niet, zoals je misschien zou verwachten, in Milaan, Venetië of Monaco. De Gamma 20 werd ten doop gehouden aan de Hendrik Bulthuisweg in Sneek, bij het oer-Friese Jetten Yachting. Een gelegenheidsfeestzaal in een bedrijfshal in Sneek in plaats van het mondaine Monte Carlo. Het leek het Italiaanse gezelschap in het geheel niet te deren. Bier en borrelnootjes voldeden uitstekend als Hollands equivalent van kaviaar en champagne. Sterker nog, de Mediterrane eigenaren leken juist met heel veel plezier dit heuglijke moment te delen met de mannen in overalls en de kantoormedewerkers van onder meer Jetten Yachting en Vripack, die verantwoordelijk waren voor de totstandkoming van het 20 meter lange luxe jacht. Bonandrini sprak lovende woorden over zijn nieuwste aanwinst: “Het resultaat is fantastisch.” Het hoge kwaliteitsniveau komt tot uitdrukking in de details. Daarnaast spreekt de betrokkenheid van alle medewerkers van de bedrijven en toeleveranciers bij de Italianen tot de verbeelding; de drive om met elkaar te komen tot een topresultaat is voor Italiaanse begrippen ongekend. Vripack De Gamma 20 is het eerste van twee modellen dat de engineers van Vripack uit Sneek ontwikkelen in opdracht van Gamma Yachts. “Ontwikkel een 20 en een 24 meter lang luxe jacht met Italiaanse allure en Nederlandse degelijkheid”, luidde de opdracht. Het moest verder gaan om jachten die eenvoudig handelbaar zijn. De Italiaanse allure van het ontwerp zit onder meer in een strak design met steilsteven en beweegbaar zwemplatform en het veelvuldig gebruik van donker glas. Vripack tekende en engineerde het schip en leverde het complete ontwerp inclusief lijnenplannen en sterkteberekeningen af bij buurman Jetten Yachting, dat eindverantwoordelijk was voor de volledige bouw. Jetten op zijn beurt besteedde de cascobouw uit aan De Boer Yachtbuilders in Franeker. Snijtech is leverancier van het bouwpakket. Kooistra Interieurbouw in Lollum verzorgde de scheepsbetimmering. Snelle bouw Waar bouwtijden van anderhalf, twee jaar geen uitzondering zijn bij de bouw van grote, luxe jachten, vergde de bouw van de eerste Gamma 20 slechts acht maanden. “En het kan nog sneller”, belooft directeur Marcel Jetten van de gelijknamige jachtwerf. “Wij zien mogelijkheden om uitzonderlijk snel te kunnen bouwen. Dat is belangrijk voor de doelgroep: wie een luxe jacht bestelt, wil het graag zo snel mogelijk geleverd hebben. De snelle bouwtijd geeft ons internationaal een grote voorsprong.” Er wordt tijdens de bouw veel tijd gewonnen door de toepassing van lean manufacturing. Jetten Yachting focust zich er hierbij op om alle stilstandsverliezen en onnodige stappen uit het bouwproces te elimineren. Zo werd de flybridge separaat van de rest van het schip gebouwd en vond de bouw van het De Gamma 20 werd gedoopt door de kinderen Martijn (9) en Tamara (7) van Marcel Jetten en Gaja (6) en Ambra (8) van Guido en Martha Bonandrini. (foto Jan Johan ten Have) interieur van het schip plaats in een schaalmodel. “Zo kan er op meerdere bouwlocaties tegelijk worden gewerkt zodat niet iedereen elkaar voor de voeten loopt”, legt Jetten uit. Als ander voorbeeld van slim werken noemt Jetten het spuitwerk: “Na het spuitwerk moet het schip twee dagen drogen alvorens er verder gewerkt kan worden. Wij spoten op zaterdagochtend, zodat het werk op maandag meteen door kon gaan.” Smartkit De Gamma 20 moest in acht maanden klaar zijn. “Vanwege de tijdsdruk was het voor ons best een bijzonder project”, vertelt coördinerend tekenaar Kay Wester van Vripack. “Anderhalve maand na het zetten van de handtekening was het ontwerp al zo ver klaar dat er begonnen kon worden met snijden.” Het ontwerp kwam tot stand met de door Vripack in eigen huis ontwikkelde Smartkit. Wester: “Uitgangspunt is het sneller en preciezer bouwen van het casco. Alle benodigde onderdelen worden rechtstreeks vanaf de tekentafel besteld en met een zeer nauwkeurige lasersnijder gemaakt. Alle benodigde onderdelen komen kant-enklaar aan bij de cascobouwer, die het als een bouwpakket in elkaar kan zetten. Dankzij onze Smartkit worden alle delen precies op maat gemaakt. Daarnaast zorgt het voor een aanzienlijk lager percentage afval.” Handelbaar Vripack hield in het ontwerp rekening met de handelbaarheid van het schip. Wester: “Bij luxe jachten draait het tegenwoordig om meer dan alleen uitstraling en kwaliteit. Het schip moet ook praktisch in gebruik zijn; de eigenaar moet zelf Gamma 20 keur: CE-A lengte: 22,00 meter breedte: 5,90 meter diepgang: 1,50 meter (halfload) vermogen: 2x Yanmar 6SY-650, 650 pk kruissnelheid: 12 knopen topsnelheid: 15 knopen romp: staal opbouw: staal flybridge: aluminium brandstof: 5500 liter vers water: 1800 liter vuil water: 800 liter gasten: 6 personen bemanning: 2 personen het hele schip kunnen bedienen en onderhouden.” “Misschien is het een van de effecten van de recessie, maar feit is dat de markt voor budgetschepen met enkel de meest noodzakelijke voorzieningen aantrekt. En voor de kopers van luxe jachten geldt dat zij waar willen voor hun geld. Dat is wat de Gamma 20 is: Nederlandse degelijkheid met Italiaans temperament.”

Binnenvaartkrant