TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 20 - 28 september 2010 Moezelcongres Dit jaar lieten de havens van Metz en Trier een haalbaarheidsstudie doen naar een containerdienst per binnenschip en trein tussen de Moezelhavens en de Noord zee havens. Op 19 oktober worden de resultaten gepresenteerd op een congres in Metz, waar wordt gediscussieerd over zo’n shuttledienst. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 In de smaak gevallen Lege pannen en kasserollen zijn in Vlaanderen meestal een teken dat de gasten zich goed geamuseerd hebben. Op de Open Scheepvaartdagen moesten zowel vrijdag als zaterdag al rond een uur of zes broodjes en worsten worden bijgehaald. De jubileumeditie van de beurs is in alle opzichten goed in de smaak gevallen. 9 11 27 Smaakvol vervoer door de gracht Gegen Nutzerfinanzierung Die Bundesregierung soll das Budget für die Verkehrsinfrastruktur aufstocken und gezielter einsetzen. Das fordern zwölf Verbände der Verkehrswirtschaft und der verladenden Wirtschaft in einer Erklärung. Der BDB spricht sich zudem gegen eine reine Nutzerfinanzierung der Bundeswasserstraßen durch die Schifffahrt aus. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Tijdens de landelijke Week van de Smaak werd getoond dat ook vervoer smaakvol kan zijn. Het nieuwe, elektrisch aangedreven – en dus geruisloze – schip van Mokum Mariteam werd ingezet voor het transport van biologische etenswaren voor wat genoemd wordt ‘vriendelijke keukens’. Het past goed bij het positieve, milieuvriendelijke, duurzame karakter van vervoer over water dat de lading ook bestemd is voor restaurants en cateraars die zoveel mogelijk met dier- en milieuvriendelijke ingrediënten werken. Dat waren in dit geval Amsterdams oudste biologische restaurant De Waaghals, het Lloyd Hotel, Siere Cateraars (‘De Smaken van Dichtbij’) en de restaurants Hemelse Modder, Fifteen en Star Ferry. Op de foto meert het schip van Mokum Mariteam aan bij restaurant Hemelse Modder aan de Oude Waal. De goederen kwamen van de vestigingen van Vroegop-Windig en visleverancier Jan van As in het Amsterdamse Food Center. Mokum Mariteam heeft een op- en overslagvoorziening bij het Food Center. (foto Stichting Vriendelijke Keukens) Lees meer over de City Supplier op pagina 41. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Zorgen om vaarwegenbudget HDM Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN In de begroting van Verkeer & Waterstaat voor 2011 en daarna is nog steeds het inlopen van de achterstand in het onderhoud van de vaarwegen opgenomen. Dat lijkt geruststellend; alleen ontbreekt een sterke financiële onderbouwing daarvan. Het gevolg is dat het uiterst onzeker is of er de komende jaren voldoende budget zal zijn voor de binnenvaart. Nog steeds wordt 2016 genoemd als het jaar waarin de achterstand in het onderhoud moet zijn ingelopen. De branchevertegenwoordigers betwijfelen of die streefdatum gehaald wordt. In de laatste begroting die minister Camiel Eurlings heeft gemaakt, wordt al gesproken van minder geld voor de infrastructuur. Gevreesd moet worden dat de voorgenomen miljardenbezuinigingen van het volgende kabinet ook dit budget niet onaangetast laten. Gaten dichten “Er wordt veel geschoven in de budgetten van de verschillende ministeries om aan de beleidsverplichtingen te kunnen voldoen, maar de voorgenomen nieuwe bezuinigingen beloven niet veel goeds”, aldus het CBRB in een reactie op de Miljoenennota die vorige week dinsdag werd gepresenteerd. “Het CBRB is bezorgd dat met dat geld straks andere gaten in de begroting worden gedicht, terwijl de Nederlandse economie grote schade wordt berokkend als ons land niet kan beschikken over een uitstekend onderhouden, fijnmazig netwerk van vaarwegen. In de Memorie van Toelichting bij de begroting voor Verkeer & Waterstaat wordt gepleit voor het behoud van de diversiteit van de binnenvaartvloot. Die vloot moet wel kunnen beschikken over vaarwegen, waarbij het achterstallig onderhoud tijdig wordt uitgevoerd.” Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) noemt het ‘niet fraai’ dat in 2011 bezuinigd wordt op onderhoud van vaarwegen. “Met de huidige budgetten is het al moeilijk om de toezeggingen aan de Tweede Kamer en het COV, omtrent het inlopen van achterstallig onderhoud in 2016 na te komen. Door te bezuinigen ontstaan nieuwe achterstanden.” Lees verder op pagina 3 >> HOLLAND DIESEL 24/24 UUR MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl