Views
4 years ago

2010-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 4

De Binnenvaartkrant 4 17 augustus 2010 Vermist: Patrick Buil Schipper Patrick Buil (31) van de Leho II wordt vermist. Hij ging in Mainz (sluis Kostheim) van boord en zou op zondagnacht 18 juli met de trein naar Nederland komen, maar sindsdien is er niets meer van hem gehoord. Patrick heeft een normaal postuur en kort donkerbruin haar. Hij draagt een bril, heeft een slecht gebit en een litteken op zijn kin. Hij droeg vermoedelijk een spijkerbroek en een blauw t-shirt. De familie is op zoek naar mensen die Patrick vlak voor zijn vermissing hebben gesproken. Wie informatie heeft over Patrick Buil, wordt verzocht contact op te nemen: (0481) 43 18 23, builerica1@gmail.com Gevraagd: voor mts Novum (type C, 1500 ton) Kapitein i.b.v. de benodigde papieren, hoofdzakelijk kanaalvaart 14/14 reizen en eten vrij, Salaris in overleg. TE KOOP 2 SLEEPDUWBOTEN 730 PK afm. 22 x 6 x 2.20 kijkhoogte 8.50 m. Inruil kleinere boot mogelijk. Tel. 06-53153374 Voor informatie bel: J. Haveman +31(0)6 20595375 Gezocht voor MTS DJOVAKI per 15 September Stuurman / Schipper Min . Patent tot Godorf Vaarsysteem 14 op 14 af E-mail: boogjes58@hotmail.com Tel: 06-25031085 TE KOOP AANGEBODEN: Nieuwbouw: -mts 86 x 10,50, type Synthese 15, duplex lading tanks. -mts 110 x 11,45, type Aventura, verschillende uitvoeringen mogelijk. -mcs 85 x 9,50, type M-Factor, containerschip met kruiplijn, 90 TEU, nieuw model. GEVRAAGD op het m/s Bornrif, lichtmatroos ibv dienstboekje, vaarsysteem, 4 wkn op / 4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart Tel: 06-53154669 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Wir bieten Einhüllen-Tanker • • Mit neuer Klasse, Finanzierungs- u. Eintauschmöglichkeit • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Bestaand: -mts 1507 ton. 86 x 10,50 x 2,94 m bjr. 1998. 1197 pk Mitsubishi bjr. 2007. -mts 2001 ton. 86 x 11,40 x 3,33 m bjr. 2004. Rvs ladingtanks, 1500 pk ABC. -tdb 2008 ton. 85 x 11,40 x 3,08 m bjr. 1993. Met boegschroef. -dba 3167 ton. 86 x 12,08 x 4,04 m bjr. 1972. 2129 ton op 3,00 m / 3500 m3. -dbo 1.200 pk. 26 x 6,30 x 2,35 m bjr. 1957. Mitsubishi bjr. 2007, nieuwe prijs ! -mvs 1324 ton. 80 x 9,00 x 2,72 m bjr. 1965. 800 pk Mitsubishi bjr. 2001. -mbs 1600 ton. 86 x 10,00 x 3,05 m bjr. 1949 / 2000. Mitsubishi 1196 pk bjr. 2006. Contactpersonen: Leo de Waardt E-mail: lw@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / Mob. 06-53185636 Robert-Jan Zimmerman E-mail: rj@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / Mob. 06-21827676 Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN MPS Fluvius, 38 passagiers dag en nacht, afm 70 x 5,50 x 1,05 mtr. 600 PK Scania bwj. 2003, kopschroef 220 pk, 3 x 220/380 volt. Grote salon/ restaurant met bar, complete keuken. Alle kamers met douche, toilet en airco, groot zonnedek , aparte kapiteins woning. Autokraan 18 mtr met garage, het schip is voorzien van alle certificaten. Het schip is voorzien van alle certificaten. Met 3 jarig vast contract. PRIJS € 975.000,-- ex BTW. Voor nadere informatie bel vrijblijvend met ons kantoor. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Flexiheat elektrische vloerverwarming voor aan boord, toepasbaar onder alle vloeren zowel nieuwbouw als renovatie. Ook uw woning aan de wal kan door Flexiheat verwarmd worden. Concurrerend in prijs en kwaliteit Tel.: 010-292 06 52 Fax: 010-292 06 65 E-mail : info@flexiheat.nl Website: www.flexiheat.nl Giro 555 SAMENWERKENDE HULPORGANISATIES DEN HAAG www.huizinga-snijder.nl Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl

De Binnenvaartkrant 5 17 augustus 2010 Dubbel feest bij Groningen Shipyards DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het was vrijdag 30 juli dubbel feest bij Groningen Shipyards in Waterhuizen. Na de tewaterlating van de gloednieuwe tanker Eventus volgde een Beiers zomerfeest waar manager shipbuilding Lammert Schothorst na vele jaren trouwe dienst afscheid nam om van zijn welverdiende pensioen te gaan genieten. Hij werd overladen met complimenten en presentjes. Lammert Schothorst werd bij zijn afscheid overladen met complimenten en cadeaus. Voordat bratwurst en omvangrijke pullen bier op tafel verschenen, moesten de enkele honderden gasten nog wel enig geduld betrachten. Want de tewaterlating van de Eventus liet langer op zich wachten dan gepland. Een kleine drie kwartier later dan op het programma stond, gleed de Eventus dan toch het water van het Winschoterdiep in. De Eventus is een project van Daniël Gausch, mede-eigenaar van Groningen Shipyards maar ook directeur van Gausch Tankschiffahrt uit Rheinmünster-Greffern. In opdracht van zijn rederij bouwde zijn werf een 110 meter lange en 11,45 meter brede tanker. Kapitein op de Eventus (latijn voor een combinatie van gebeurtenis en resultaat) wordt Steffen Gausch, de 21-jarige zoon van de reder annex scheepsbouwer. De Eventus glijdt het water in. (foto Jan Johan ten Have) Uitkomst poll: “Verbied alcohol helemaal” Op 24 juli is het toegestane alcoholpromillage voor schippers verlaagd van 0,8 naar 0,5 promille. Ook zal hufterig gedrag voortaan strenger worden aangepakt. Maar dat is veel mensen uit de binnenvaart nog te slap, zo blijkt uit de poll op www. binnenvaartkrant.nl. Bijna acht op de tien deelnemers denkt dat de strengere aanpak voor een grotere veiligheid zorgt. Het lagere promillage gold al voor de Rijn, de Waal en de Lek en is nu De Wereldbank heeft de economische en milieuvoordelen van het vervoer per binnenvaart onderkend. Daarom is de organisatie gestart met een serie studies naar de mogelijkheden in verschillende landen over de hele wereld. Ook de lokale overheden schenken meer aandacht aan de mogelijkheden voor het vervoer over water. Brazilië Brazilië beschikt over 40.000 kilometer bevaarbare waterwegen, waarvan slechts een kwart wordt benut. De Braziliaanse transportmatrix was en is gefocust op vervoer over de weg. De binnenvaart en kustvaart zijn hierdoor nog onderontwikkeld. Om de groei van de Braziliaanse export aan te kunnen, zal een verdere ontwikkeling van kust- en binnenvaart nodig zijn. Begin 2009 heeft de Braziliaanse overheid aangegeven de ontwikkeling van de binnenvaart een extra impuls te geven. Van de rivieren die een uitgang vinden in het noorden van het land zal prioriteit worden gegeven aan de ontwikkeling van de Teles Píres/Tapajós en de Araguaia/Tocantis. In het zuiden ligt de i Wat focus op het Lagoa dos Patos, een 300 kilometer lang binnenmeer dat de haven van de deelstaat Rio Grande do Sul met de stad Porto Alegre verbindt en de daarin uitmondende rivieren, met name de Jacuí. Voor de ontwikkeling van de kusten binnenvaart worden momenteel voorzichtige investeringen verricht die vooral betrekking hebben op verbetering van de infrastructuur. Wegens de beperkte investeringscapaciteit van de overheid doet die in toenemende mate een beroep op het particuliere initiatief door het opzetten van Public Private Partnerships (PPP). Naast de vereiste investeringen in infrastructuur zal er het nodige geïnvesteerd moeten worden in schepen. De huidige Braziliaanse vloot is verouderd en te klein om aan een toenemende binnenlandse vervoersvraag te kunnen voldoen. Kansen liggen er vooral op het gebied van consultancy en training, levering van navigatiesystemen, meetapparatuur, software, evenals duwbakken en bevoorradingsschepen, containers, scheepsbouw en de uitvoering van scheepsreparatie en -onderhoud. Ook op het terrein van logistieke diensten (ontwikkeling van intermodale verbindingen, opslag en overslag), waterbouwkundige ontwerpen en adviezen en baggerwerkzaamheden zijn er mogelijkheden voor investeringen en samenwerking. China De rivieren en de binnenvaart vervullen een belangrijke functie in de Chinese economie, zowel in het dagelijkse levensonderhoud als voor het vervoer van goederen en mensen. China heeft bijna 124.000 kilometer bevaarbare waterweg (5.600 vaarwegen!), 1.300 havens en ruim 194.000 rivierschepen. In China geldt dus de macht van de grote getallen. De helft van de Chinese vaarwegen is geschikt voor schepen langer dan 50 meter. Op 6,5 procent van de waterwegen kunnen schepen varen groter dan 1000 ton; 10 procent is enkel geschikt voor schepen kleiner dan 500 ton. De Chinese regering investeert in ontwikkeling van vaarwegen en voorzieningen om de overgang van weg- naar watertransport te bevorderen. Want ook in China wordt gekozen voor vervoer over water om verstopping van de wegen te vermijden. Hiervoor loopt op dit moment het nationale Vijfjarenplan 2005-2010. Onder andere de volgende items komen aan bod: - de bevaarbaarheid van rivieren wordt verbeterd; - er komt een netwerk van hoogwaardige waterwegen in de Yangtzedelta; - het transport met sea-rivergoingschepen wordt gestimuleerd; - schepen worden gestandariseerd, waardoor verouderde schepen snel zullen worden vervangen; - de veiligheid wordt verbeterd door een managementinformatiesysteem, een informatieplatform, e- port, communicatienetwerken en de ontwikkeling van een elektronisch standaard. De centrale overheid in Peking heeft hiervoor 1,5 miljard euro uitgetrokken. Rusland De Russische Federatie beschikt over bijna 102.000 kilometer bevaarbare vaarwegen met ruim 125 binnenhavens met een goede aansluiting op spoor- en wegvervoer. Het meeste binnenvaarttransport vindt plaats in het Europese deel van Rusland. De belangrijkste rivieren zijn de Volga, Neva, Svir, Don, Dnepr. Met een aantal verbindingskanalen zijn diverse rivieren met elkaar verbonden, zoals het Witte Zee-kanaal, het Volga-Balt-kanaal, het Volga-Don-kanaal en het Moskou-Volga-kanaal. De infrastructuur (vaarwegbreedte, vaarwegdiepte, sluizen, bruggen) is vrij goed. Minder dan 4 procent van alle goederen wordt over de Russische binnenwateren vervoerd en dat staat uitgebreid naar de overige Nederlandse wateren. De maatregel geldt voor beroepsschippers en recreatievaarders. Tachtig van de 129 bezoekers (dat is 62 procent) die op de site de poll invulden, wil dat alcohol helemaal verboden wordt voor wie vaart. Nog eens twaalf mensen denken dat het een stuk veiliger wordt op het water met de nieuwe wetgeving. Daarnaast vinden elf deelnemers het goed dat te hard varende recreanten worden aangepakt. Veertien mensen daarentegen stellen dat de nieuwe aanpak overdreven is: “De controles zijn al streng genoeg.” Andere antwoorden werden veel minder vaak aangeklikt: Vijf keer “Helpt niet. Valt amper te controleren”; Drie keer “Laat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen” en vier keer “Anders”. Inmiddels staat er een nieuwe poll op www.binnenvaartkrant.nl: Havenbedrijf Rotterdam heeft becijferd dat de overslag in 2030 kan groeien naar 575 tot 740 miljoen ton per jaar. Nu is dat circa 420 miljoen ton. Is dat realistisch? Ga naar onze website en geef uw mening. Wereldwijde (her)opleving van de binnenvaart van Columbus doet het EICB? SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. totaal niet in verhouding met landen als België en Nederland. In 2004 werden 136 miljoen ton goederen en circa 30 miljoen passagiers over de binnenwateren vervoerd. Nadat het midden jaren ’90 zeer slecht ging met het vervoer over de binnenwateren (er werd niet meer dan 100 miljoen ton getransporteerd), is er sinds 1999 weer een stijgende lijn. In 2010 verwacht men in Rusland een groei tot 230 miljoen ton. De gezamenlijke overslag in de binnenhavens bedraagt circa 200 miljoen ton per jaar. De beschikbare capaciteit wordt voor 40 à 50 procent gebruikt. 600 ondernemingen zijn actief met het goederen- en passagiersvervoer over de binnenwateren. Belangstelling voor de binnenvaart is ook merkbaar in andere landen. Zoals India, Vietnam, Egypte, Bangladesh en Bosnië Herzegovina. Bronnen: www.informatie.binnenvaart.nl www.evd.nl

Binnenvaartkrant