Views
4 years ago

2010-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 17 augustus 2010 Transafe Langesteijn 116 3342 LG Hendrik Ido Ambacht T 078-68 24 300 F 078-68 14 329 E info@transafe.info W www.transafe.info Nieuwland Parc 307 | 2952 DD Alblasserdam ( 078-61 77 299 ( 06-53 91 03 72 * info@electricmarinesupport.nl Apollo Shipping B.V. namens het hele Transafe team veel succes en een behouden vaart De specialist in veiligheidsmanagement, safety managementsystem en Transafe Plant Maintenance System. Wij bedanken Apollo Shipping B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Achilles een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie, nautische- & airco-installatie geleverd en geïnstalleerd. Rensen Shipbuilding B.V. Rabobank Shipping Rabobank Shipping wenst het mts Achilles van Apollo Shipping B.V. een behouden vaart Een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en de levering van het casco voor Apollo Shipping B.V. mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Wij verzorgden de complete betimmering voor het mts Achilles. Wij wensen Apollo Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Achilles Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Strippingpompunit, type EPS 100 (Bornemann W6.4zk). Deze pompunit is geschikt voor algemene toepassing, waaronder het verpompen van lichte producten als naphta, MTBE houdende producten, gasolie en lichte chemie. De unit heeft een capaciteit van ca. 100m3/uur en is voorzien van een drukvaste elektromotor. 18.5 kW. Voor extra info: info@epsbv.com Begonialaan 1 6851 TE Huissen Postbus 111 6850 AC Huissen T 026-3250336 F 026-3258600 www.willemsen-interieurbouw.nl info@willemsen-interieurbouw.nl

De Binnenvaartkrant 21 17 augustus 2010 Ónkwetsbare Achilles DOOR JOHAN DE WITTE Achilles was moedig en braaf en hij bezat potigheid nadat zijn moeder, de zeenimf Thetis, hem als kind aan zijn hiel in de rivier Styx dompelde. Dat moest hem onsterfelijk maken, maar hij legde toch het loodje door een giftige pijl die zijn kwetsbare achilleshiel doorboorde, verhaalde Homerus. De tanker Achilles ligt als een vis in de rivier, heeft een Scheldehuid en kiel. Deze Achilles is dus onkwetsbaar! Gevraagd door Gerard Deen wenste doopvrouw Manuela den Boer-Jegen dit eveneens met de woorden: “Behouden vaart voor bemanning en schip.” Shipyard Trico’s kade was het podium voor deze scheepsovername en recessie-proof party. Niets is vanzelfsprekend Aalmoezenier Bernard van Welzenes zegende de Achilles en zei tijdens zijn toespraak dat door alle eeuwen heen “schepen bouwen onlosmakelijk verbonden is met het bouwen van menselijke relaties. In werk en leven is niets vanzelfsprekend. Zo’n logistiek bouwproces is samenwerken, evenals daarvan genieten en dat blijven doen.” Er zijn voor elkaar versterkt. Het Achilles-casco realiseerde Rensen Shipbuilding in China voor Deen Shipping uit Zwijndrecht. Shipyard Trico, waar het team de slogan ‘kan niet bestaat niet’ hanteert, maakte er een schip van. En dat deden ze zeer professioneel, zei eigenaar Gerard Deen in een korte maar duidelijke speech: “Bij Trico hoef je niets voor te bereiden; dat doen ze zelf. Gedurende de inbouw wordt elk idee overwogen. Traditie wordt ingeruild voor innovatie, mits het beter en veiliger is. Onze complimenten!” Met name kregen Piet Buitendijk als projectleider en conserveerder Francisco een pluim. Francisco, met Braziliaanse roots, hoef je niks te vertellen hoe een schip er op de proefvaart uit moet zien. Hoeveel tijd dat kost en op welk tijdstip maakt hem en zijn medewerkers niets uit. Hij gooit het op een akkoordje met de natuur en je schip glimt op het moment van afspraak. EBIS Ook bij Monique Deen en dochter Joyce, die vanaf 1 september de scepter zwaait op het kantoor van Deen Shipping in Zwijndrecht, en vanzelfsprekend bij zoon Glenn (foto’s Johan de Witte) stond de Achilles de laatste drie maanden prominent op de agenda. Alles wat boven de pet van zijn vader groeit, pakt Glenn aan. De EBIS-check was in één keer goed en dat bewijst dat hij veiligheid serieus benadert. Monique richtte de woning in, samen met Antoine Willemsen, de woninginrichter die met advies en met zijn vaklieden elk schip uniek maakt. Verschoor Woning en Scheepsstoffering uit Krimpen aan de Lek leverde een compleet interieur van basic tot luxe. Volgens Monique is het “vooral duurzaam”. Verschoor geeft advies tot in detail. Polmai Brandbeveiliging Overigens is Polmai Brandbeveiliging daar niet minder sterk in. Gerard Deen heeft in samenwerking met Polmai de IVW er van kunnen overtuigen dat vier blusmonitoren op het trunkdek de lastige, bewerkelijke en aan slijtage onderhevige slangen tijdens laden en lossen op een veilige en efficiënte manier vervangen. Voor de spreekwoordelijke onkwetsbaarheid van de Achilles zorgen onder andere de Mitsubishivoortstuwing (geleverd door Koedood), de Promarin-schroef en de Van der Velden-roeren. Vanuit een EBR-stuurhut, verfraaid door Willemsen, en navigerend met Alphatron-apparatuur belt Glenn met zijn vader als hij de avond voor de proefvaart Willemstad binnenloopt: “Pa, dit is de eerste waar geen alarm afgaat.” Bravo voor Electric Marine Support. “De jongens mogen terugkomen.” Scheldehuid Harry de Kruyk, via de schoolbank van Van Ommeren aan de wal bij Tankopslag en alweer tien jaar terug op het water, is kapitein op de Achilles. “Een schip met een Scheldehuid en vijf tanks van 750 kuub met elektrische afsluiters, zodat je vanuit de chique stuurhut het schip kan lossen of laden, is in mijn ervaring innovatief.” De Achilles is perfect uitgerust en volgens Gerard Deen “ligt het accent op zo min mogelijk storingen”. Storingsvrij opereren is een hot item voor oliemaatschappijen. In totaal zijn er nu achttien schepen met een Scheldehuid. Het is een huidconstructie die bij averij als een vangrail functioneert en waarbij uitstroom van lading nagenoeg onmogelijk is. De fabel in het metier dat een casco met Scheldehuid zwaarder is dan een normaal casco, wordt getackeld door een gemiddelde 1,04 meter diepgang van het conventioneel geconstrueerde mts Alpheus en de 1,03 meter van deze Scheldehuid-Achilles. De scheepshuid zelf is duurder, maar de circa 75 procent van de kosten voor equipement en coating van vijf tanks die bij dit schip niet hoefden te worden geïnvesteerd, blijven in de portemonnee. De Scheldehuid is veiligheid die geen extra geld kost, maar oplevert! Denktank Wim Driessen, Alexander Durinck en Gerard Deen (DDD bedenkers en doeners) hebben een samenwerking. Een denktank voor de toekomst, maritiem gericht en praktisch functionerend, waarin ieders inbreng serieus wordt genomen. Een team dat de hakken in het zand zet als overheid, techniek of business laat weten dat iets niet mogelijk is. Uit de koker van Deen komt het Argonon-project. Het wordt een zogenaamd demoschip waarbij de voortstuwingsbrandstof zal bestaan uit 20 procent EN590 diesel en 80 procent LNG. Het is een project dat Deen heeft aangepakt als een antwoord op de op de branche afkomende CCR4-norm vanaf 2016. De ontwikkelingspartners hierin zijn Pon Power als motorleverancier en Technisch Bureau Inec als ontwerper. Vanuit deze testcase zal de wet- en regelgeving moeten worden aangepast. Een dergelijk project vergt ondernemersspierballen, durf en vooral doorzettingsvermogen. Wie leverden aan het mts Achilles Rensen Shipbuilding B.V. Het ontwerp, de bouw en de levering van het casco Shipyard Trico B.V. Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Accountants & Belastingadviseurs ESJ Accountancy Koedood Dieselservice B.V. MITSUBISHI type S16R C2MPTK, 1700 pk, 1600 rpm Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotor Baan Alignment & Engineering B.V. Uitlijnen motoren ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, 5,031:1, PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Schroefas IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Damen Marine Components Straalbuis Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 2 DWK 6080/60, roeren: 1 set HD 220 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en de anodes Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Veth Propulsion B.V. Veth-Jet boegschroef type 4-k-1200 + elektrische as, 386 kw bij 1800 rpm. Generatorsets: Scania DI16-52M-HCM543D (557kVA), SisuDiesel 49CTA-UCM274E (120kVA) en SisuDiesel 49DTG-UCM274C (82kVA) Caldic Techniek B.V. Stamford asgenerator type HCM 534E23 en de Stamford types UCM 274E13 en UCM 274C13. Miron B.V. Technische Montage & IJzerwerken RVS afsluitbare roosters hoogglans gepolijst, RVS paddenstoelen, RVS S.O.S luiken, aluminium machinekamerluiken, machinekamer ventilatoren Ontgassingventilator, RVS tankmeting kasten en RVS traptreden Compair Airconditioning B.V. Complete airco installatie, overdruk woning en stuurhuis Polmai Brandbeveiliging Brandblus materiaal, brandspuitmonitor HH 1260 en ADNR pakket PSI Pijpleidingen Machinekamerleidingen en dekleidingen DOLO REPAIR Alu. machinekamerplaten Pronk Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassesystemen Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Elektrische installatie, nautischeinstallatie en Airco- & overdrukinstallatie Mastervolt B.V. Omvormer en acculader DENO Compressors B.V. Compressoren All Pumps Holland B.V. Victor Pompen Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Muehlhan B.V. Stralen en coaten van de ladingtanks en het conserveren van de machinekamers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hydraulisch hefkolom, autokraan 20 ton op 18 meter Blommaert BVBA Stuurhuistrap en voormast Alphatron Marine B.V. MF line, alphaconning en Alphaconnect – Telecom PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Verschoor Woning en Scheepsstoffering Zonwering en stoffering RAFA B.V. Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering Meuzelaar Maritiem B.V. Sanitair, waterleidingen, RVS afvoer, waterzuiveringsinstallatie en elektrische boilers G. van Dreumel Tegelwerken Tegelwerk Pinta Unisol B.V. Isolatie woning FlexiHeat Vloerverwarming Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en Kettingen Down the River Group B.V. Belettering Shell Marine Products Smeermiddelen ARGOS-Verschuren B.V. Gas- en smeermiddelen FEMM Rotterdam compleet Touwpakket en Sigma verfpakket James Walker Benelux B.V. Tankdekselafdichting Pro Gear Afsluiters en appendages Marflex B.V Ladingpompen EPS European Pump Services B.V. Strippingpompunit, type EPS 100 (Bornemann W6.4zk). Deze pompunit is geschikt voor algemene toepassing, waaronder het verpompen van lichte producten als naphta, MTBE houdende producten, gasolie en lichte chemie. De unit heeft een capaciteit van ca. 100m3/uur en is voorzien van een drukvaste elektromotor. 18.5 kW. STARPOINT Industrial Automation B.V. STARPOINT Idustrial Automation, 2-draads-scheepsbesturing met touch screens en databus, datakoppeling met het tankmeetsysteem en hoogtemeterinstallatie. Imbema Cleton B.V. Danchem GG 6” L=6 mtr, Danchem PG 1.1/2” L=5 mtr, Danchem PG 1.1/2” L=8 mtr, Danchem PG 4” L=8 mtren afzuigslang, ventaduct 10” L=2 mtr, Transafe veiligheidsdeskundige PS Marine Coatings B.V. Coating

Binnenvaartkrant