Views
5 years ago

2010-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Nieuwe

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 17 - 17 augustus 2010 ESO baalt van CCR Bij nieuwe regelgeving van de CCR worden bezwaren van de ESO zonder meer van tafel geveegd, vindt de ESO, en daarom is de maat vol voor de Europese Schippers Organisatie. Die heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vorige week per brief dringend verzocht pas op de plaats te maken met nieuwe regelgeving. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Notre Droit ontwaakt Notre Droit/Ons Recht is nieuw leven ingeblazen. In eerste instantie als Waalse poot binnen de Federatie Belgische Binnenvaart, maar ook voor de Vlaamse particulieren die nog niet aangesloten zijn bij een vereniging. “We zijn niet tegen de andere binnenvaartorganisaties, maar we willen ons gezamenlijke draagvlak vergroten.” 270 Millionen für Weser Der Ausbau der Weser zwischen Bremen und Minden läuft bislang nach Plan. Die Wasser- und Schifffahrtsdirektion (WSD) Mitte rechnet damit dass spätes tens ab Anfang 2014 Großmotorgüterschiffe die Mittelweser befahren können. Rund 270 Millionen Euro werden in den Ausbau der Wasserstraße investiert. 3 11 27 Rotterdam bulkt weer van de lading Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN De overslag van erts schoot het afgelopen halfjaar in de Rotterdamse haven met 150 procent omhoog en de overige bulk met 36 procent. Ook voor de kolen is in het tweede kwartaal een inhaalslag begonnen. Dat klinkt als muziek in de oren van alle ondernemers die met massavervoer te maken hebben. De haven deed het over de hele linie goed. De containeroverslag is terug op het niveau van 2008 Rent-a-Ship slaat aan Deze week is cruciaal voor het welslagen van het plan waarmee Anton van Megen schippers de kans wil geven meer geld te verdienen. Afgelopen weekend passeerde het project Rent-a-Ship het aantal van honderd deelnemers en een dezer dagen verwacht Van Megen meer dan 400.000 ton aan scheepsruimte beschikbaar te hebben. Het eerste samenwerkingsverband wordt volgende week opgericht en het tweede wordt meteen voorbereid. Anton van Megen heeft zich opgeworpen als bestrijder van de crisis in de binnenvaart. Vorig jaar lanceerde hij de EUBO (European United Barge Owners) en de website en volgens Havenbedrijf-topman Hans Smits spant het erom of de Rotterdamse haven erin slaagt in één jaar de verliezen van de crisis goed te maken. De binnenvaart kampt weliswaar nog steeds met lage vrachten, maar er is veel lading te vervoeren. Het Havenbedrijf kijkt alvast vooruit, naar 2030. Dit jaar komt de overslag in Rotterdam rond de 420 miljoen ton uit. Die gaat de komende twintig jaar www.schippersvoorschippers.nl om schippers de kans te geven zo veel mogelijk informatie met elkaar te delen, de markt transparanter te maken en daarmee het onder de kostprijs varen te stoppen. Hoewel er veel van de website gebruik werd gemaakt, is hij daarmee gestopt omdat het ook als een uitlaatklep ging dienen voor mensen die hun frustraties kenbaar wilden maken. Bovendien veranderde de markt er niet door. Vaste huurprijs Het streven naar transparantie ligt ook ten grondslag aan het nieuwe plan om een grote groep schippers samen te brengen in een samenwerkingsverband en gezamenlijk de scheepsruimte tegen een vaste huurprijs aan te bieden aan bevrachters en verladers. De schippers kunnen rekenen op een minimum vergoeding van 50 cent per ton per dag. Afgelopen vrijdag waren er 97 schepen ingeschreven met een totaal van 307.000 ton laadruimte. Het zijn niet alleen nieuwe, grote schepen, maar voorlopig zijn die wel in de meerderheid. “Er zijn schepen met bouwjaar 1955 en 1970, maar de meeste schepen zijn van na 2000”, vertelt Anton van Megen. “Achttien zijn kleiner dan 100 meter, 51 tussen de 100 en 120 en 28 boven de 120 meter.” Er sloot voor 150.000 ton laadruimte per week aan. >> Lees verder op pagina 3 groeien naar minimaal 575 miljoen ton en mogelijk zelfs 740 miljoen ton. Daar zal best een ladingpakket voor de binnenvaart bij zitten. In alle scenario’s zijn containers de grootste groeisector. Grondstoffen laten een beperkte groei of zelfs daling zien terwijl halffabrikaten als minerale olieproducten en staal toenemen. Meer over de overslagcijfers op www.binnenvaartkrant.nl. (foto Danny Cornelissen) HDM HOLLAND DIESEL 24/24 UUR MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

Binnenvaartkrant