Views
5 years ago

2010-15

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Schepen
  • Boord
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 20 juli 2010 Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl www. .nl Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Zomeractie bij Radio Holland Ruil nu uw bochtaanwijzer in, nieuwe regelgeving komt eraan! CHATEAUBRIAND VERHOEVEN De slager die alles gratis aan boord brengt en alles op maat klaarmaakt. Chateaubriand denkt met u mee in tijden van crisis. Bij 250 euro 5% KORTING Bij 500 euro 10% KORTING Bij 750 euro 15% KORTING Bij 1000 euro 20% KORTING Telefoon: 0184-661486 Fax: 0184-669233 www.chateaubriandverhoeven.nl/scheepvaart Radio Holland heeft deze zomer een aantrekkelijke aanbieding van de SIGMA-500 combipiloot. Wilt u uw oude bochtaanwijzer, die straks niet meer voldoet aan de regelgeving, vervangen voor een moderne combipiloot, wacht dan niet langer en informeer naar deze aanbieding. De actie loopt tot eind augustus 2010. Voordelen van de SIGMA-500 uitlezing ACTIEPRIJS 4.500,- Exclusief installatie en BTW • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Prijzen revisie (andere types en merken op aanvraag): Scania D 11 € 8.050,- Scania DS 11 € 8.450,- (incl. turbo) Scania DS 14 € 10.850,- (incl. turbo) DAF DKA 1160 € 8.050,- DAF DKS 1160 € 8.425,- (incl. turbo) Mercedes OM 402 € 9.970,- Mercedes OM 442A € 10.755,- (incl. turbo) Volvo TD 100 A € 8.909,- (incl. turbo) Volvo TD 120 A € 9.052,- (incl. turbo) Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Haven Nr. 2121, Postbus 5068, 3008 AB Rotterdam Tel. 010 428 3344; Fax 010 428 1498. E-mail: sales@radioholland.nl Internet: www.radioholland.nl Bel nu onze binnenvaartafdeling voor meer informatie: 010-4283230 of stuur een email naar info@radioholland.nl. De sterke schakels van Radio Holland Gebofa Maritiem, Werkina Werkendam, Linssen Electronica, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Navimar B.V., Van Tiem Elektro, Novio Nautic,

De Binnenvaartkrant 43 20 juli 2010 Op koninklijke wijze naar Straatsburg Het is zondag 27 juni. Het inschepen is begonnen. Via de met een rode loper beklede gangway komen we in Rotterdam aan boord, onze bagage gaat ons vooruit. We betreden het prachtige 5-sterrenhotelschip Royal Crown en komen in de foyer waar kapitein Ron Teuben (niet te verwarren met captain Stubing van de Love Boat), hotelmanager Ben Verschore en de bemanning ons op koninklijke wijze welkom heet. We worden door een van de bemanningsleden naar onze hut gebracht. Het weer is fantastisch en we drinken een welkomstdrankje op het zonnedek waar we kennis kunnen maken met de andere gelukkigen die meevaren. Na een koele dronk worden we uitgenodigd voor een dinerbuffet in het restaurant. De avond wordt afgesloten met muziek aan dek en we genieten van de ondergaande zon en de skyline van Rotterdam. De Royal Crown is als River Cloud gebouwd in 1996. Sinds 1 april 2010 maakt dit klassiek ogende schip deel uit van de vloot van Select Voyages. Er zijn 45 luxe hutten voor maximaal negentig passagiers, die statig zijn ingericht en onder andere beschikken over een makeup-tafel, tv, video en een prachtige badkamer. Aanvullende faciliteiten die de Royal Crown tot de ‘First Lady’ van de Europese rivieren maakt, zijn een ruim fitnesscenter, een rijk uitgevoerde bibliotheek, de exclusieve boutique en een sauna-, wellness- en beautysalon. Uniek aan dit schip is het brede gangboord. Het vaargebied is Rijn, Main, Moezel, Donau en de wateren in de Benelux. Maandag 28 juni. We vertrekken om 06.00 uur. Enkele van de gasten staan bij vertrek aan dek. De reis van vandaag gaat naar Emmerich. We varen door Rotterdam en komen via de Nieuwe Maas op de Lek. Het weer is fantastisch en iedereen zit na een heerlijk ontbijtbuffet op het zonnedek. We passeren Lekkerkerk, de woonplaats van Wil en Corine. Ze wuiven naar de buren. Verderop ligt Schoonhoven, de zilverstad, met aan de overkant het vestingstadje Nieuwpoort. We vervolgen onze reis over deze mooie rivier en genieten van het weidse uitzicht over het polderlandschap. We gaan verder stroomopwaarts en passeren sluis Driel waarna we op weg gaan naar de kop van de Ijssel, waar we in het Pannerdenskanaal komen. Hier komt de bunkerboot langzij om 20.000 liter gasolie te bunkeren. We stoppen niet en gaan bij kilometer 868 de Bovenrijn op naar Emmerich. Om 16.00 zitten we met zijn allen in de lounge, om naar Nederland- Slowakije te kijken. Uitslag 2-1. In Emmerich genieten we van een 4- gangendiner. Om 23.00 uur vertrekken we richting Keulen. Tijdens deze nachttocht varen we door het Ruhrgebied. De volgende dag, dinsdag 29 juni, komen we na een mooie tocht om ‘s Avonds is het genieten aan dek. Onder andere van de ondergaande zon. 13.00 uur in Keulen aan. Keulen is een mooie stad en een bezoek aan de Dom is de moeite waard. Om 18.00 uur gaan we weer verder de Rijn op. Deze keer is het naar Koningswinter. We passeren grote en kleine steden, waaronder Bonn, van 1949 tot 1990 de hoofdstad en regeringsstad van (West-)Duitsland. We komen om 22.00 uur in Koningswinter aan. Het is weer genieten aan dek. Woensdag 30 juni. Om 07.00 uur gaan de trossen los. We gaan naar Rüdesheim. We varen door het mooiste deel van de Rijn. We passeren Remagen, bekend om de Ludendorffbrug die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog vrij ongeschonden en dus bruikbaar in handen van de geallieerden viel. Het is prachtig varen door het gebergte, langs Andernach, Koblenz, Boppard, St. Goar, langs de Lorelei, Kaub en door het Binger Loch. Tijdens de tocht vertelt de kapitein over bezienswaardigheden, zoals kastelen en burchten, en historische gebeurtenissen. Uiteindelijk arriveren we om 17.00 uur in Rüdesheim. Donderdag 1 juli. Wederom om 06.00 uur vertrokken. We varen stroomopwaarts langs plaatsen als Wiesbaden, Mainz en Worms. Allemaal steden met een rijke historie. Vaak al voor onze jaartelling waren de Romeinen langs de Rijn gelegerd. We zouden oorspronkelijk naar Speijer varen, maar dat gaat helaas niet door. Dus wordt het Germersheim. Tijdens de vaart wordt een film vertoond over de Rijn; alles gefilmd vanuit een helikopter. Vrijdag 2 juli. Het vertrek is om 05.00 uur en weer hebben we vroege vogels aan dek. We gaan van Germersheim naar Straatsburg. Het is nog goed van temperatuur aan boord maar de verwachting voor Straatsburg is 37 graden. Dit is niet het fraaiste stuk van de Rijn. We hebben tot aan Straatsburg drie sluizen te gaan. De eerste sluis ligt bij Iffezheim, aan de Duitse kant De fantastische bemanning zorgde ervoor dat het de gasten aan niets ontbrak. van de gekanaliseerde Rijn, het Grand Canal d’Alsace. Het is een breed kanaal. 24 Kilometer verderop ligt de tweede sluis: Gambsheim. Die ligt aan de Franse zijde. Om 13.00 uur komen we aan bij de derde sluis. Hier gaan we naar binnen om in Straatsburg af te meren langszij de Serenade 1 (een schip van dezelfde rederij). Om 16.00 uur zit iedereen weer voor de buis om naar het Nederlands elftal te kijken. Deze keer tegen Brazilië. Er wordt weer met 2-1 gewonnen. Na de wedstrijd nog even nagenieten en daarna aan het diner. ‘s Avonds is er op het zonnedek een muziekquiz met Ben en onze muzikant Rudolf. Zaterdag 3 juli. We gaan op excursie: Straatsburg in. Oorspronkelijk stonden een stadswandeling en een rondvaart gepland, maar het is te warm. Dus wordt het een korte wandeling met een bliksembezoek aan de kathedraal (de Notre-Dame) en een rondvaart door het historisch centrum, dat tot het werelderfgoed van Unesco behoort. Na een mooie, doch warme tocht snel weer naar de bus die ons aan boord brengt. Mannheim is de volgende bestemming. Het eerste stuk over het kanaal met de drie sluizen, daarna weer op de Rijn. Afvarig passeren we Eggenstein, Karlsruhe, Ludwigshafen en tenslotte arriveren we in Mannheim. Zondag 4 juli. We varen naar Koblenz. Dit wordt weer het mooiste stuk door het gebergte, alleen nu bekeken van de andere kant. Het schip glijdt met een snelheid van 20 kilometer per uur door het water. We passeren Mainz met aan de rechteroever de ingang van de Main. Kapitein/reisleider Ron Teuben heeft weer heel wat te melden. Het is af en toe behoorlijk druk op het water met passagiersschepen maar ook vracht- en tankschepen die onderweg naar boven zijn. We varen verder door het Binger Loch. Het is prachtig weer; de zon schijnt op de bergen, waar het wemelt van de wijngaarden. We zakken verder af naar beneden en passeren Rüdesheim, Assmannshausen, Kaub en uiteindelijk arriveren we om 14.00 uur in Koblenz. Het is jammer dat de winkels dicht zijn, maar er is wel een andere attractie, namelijk een kabelbaan naar de andere zijde van de rivier. Deze kabelbaan is speciaal aangelegd voor de Bundesgartenschau 2011. Het is een hele belevenis om hiermee naar de andere kant te gaan, alleen al om het spectaculaire uitzicht over de Rijn en omgeving. Maandag 5 juli. We gaan naar Düsseldorf en het is weer vroeg varen. Met een snelheid van 19 kilometer per uur komen we om 13.00 uur aan. Dit deel is weer de moeite waard om vanaf het zonnedek te genieten van de omgeving. De glooiende bergen met prachtige steden en dorpen, alle met hun eigen historie. Düsseldorf heeft veel bijzondere bezienswaardigheden en attracties. Liefhebbers van kunst en cultuur komen tijdens een citytrip zeker aan hun trekken, net als de shopaholics en liefhebbers van lekker eten! Om 17.00 uur begint het te regenen. Dit is de eerste regen die we gedurende de trip hebben gehad. Select Voyages organiseerde een cruise voor (oud-)schippers en anderen uit de binnenvaart. Op de 11-daagse cruise voeren namens De Binnenvaartkrant ook Tineke Leeuwestein en Feije de Groot mee. Zij maakten een reisverslag aan boord van de Royal Crown. Dinsdag 6 juli. Vandaag hebben we een lange vaardag. De bestemming is Rotterdam. Dit is onze laatste vaardag met dit fantastische schip en bemanning. Het is dan ook echt wat de folder zegt: exclusief, comfort, rust en onovertroffen service. Een voetbadje om half elf ‘s avonds, dat door de kapitein persoonlijk wordt gebracht, getuigt er toch wel van dat een ieder aan boord staat voor die onovertroffen service. We varen langs Duisburg, Emmerich en komen bij Lobith Nederland binnen. We gaan deze keer via de Waal en passeren Nijmegen, Tiel, Zaltbommel. Bij Gorinchem komen we op de Boven-Merwede om vervolgens via de Merwede en de Beneden-Merwede op de splitsing Oude Maas/Noord uit te komen. Uiteindelijk meren we om 19.30 uur af langs de Wilhelminakade. Waar deze koninklijke tocht ook begon. ‘s Avonds kijken we naar de halve finale Nederland- Uruguay (eindstand 3-2). Na de wedstrijd nemen we afscheid van kapitein Ron Teuben, hotelmanager Ben Verschore en de fantastische bemanning. De Royal Crown is echt een geweldig schip en als Select Voyages weer een programma organiseert voor passagiers die een relatie hebben of gehad hebben met de binnenvaart moet u beslist boeken! De opvarenden waren zeer enthousiast en vonden het heerlijk om gevaren te worden.

Binnenvaartkrant